• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • DKW

    Przeczytaj także...
    DKW 3=6 – samochód osobowy klasy średniej produkowany przez niemiecką firmę DKW w latach 1953-1959. Dostępny jako: 2-drzwiowe coupé, 2-drzwiowy kabriolet, 3-drzwiowe kombi oraz 2- lub 4-drzwiowy sedan. Następca modelu F89. Do napędu użyto dwusuwowego silnika R3 o pojemności 0,9 l. Moc przenoszona była na oś przednią poprzez 3- lub 4-biegową manualną skrzynię biegów. Samochód został zastąpiony przez model Auto Union 1000.Zwickau (pol. hist. Ćwików, czes. Cvikov) — miasto powiatowe we wschodniej części Niemiec, w kraju związkowym Saksonia, w okręgu administracyjnym Chemnitz, stolica powiatu Zwickau, na przedgórzu Rudaw.
    SAAB ("Svenska Aeroplan Aktie Bolaget") - oddział motoryzacyjny szwedzkiego przedsiębiorstwa lotniczego założonego w 1937 roku w Linköping powstały w 1947 roku wytwarzający samochody osobowe.
    Kierowca rajdowy Osmo Kalpala w trakcie przeglądu samochodu DKW Donau. 1956.
    Uniwersalny pojazd terenowy DKW Munga
    DKW F5 jako wóz strażacki

    DKW (Dampfkraftwagen - niem. samochód parowy) – niemiecka wytwórnia motocykli i popularnych samochodów osobowych, założona w 1905.

    Po początkowych eksperymentach z napędem parowym (1916), w późniejszym okresie wszystkie pojazdy z tej wytwórni były napędzane silnikami dwusuwowymi. Przyczyniła się do tego działalność osiadłego w Niemczech Duńczyka Jorgena Shafte Rasmussena, który w 1919 skonstruował mały silnik dwusuwowy o 2 cylindrach i wyjątkowo prostej konstrukcji (zaledwie 7 części ruchomych). Silniki takie okazały się idealne do napędu motocykli, w związku z czym już w latach 30. XX wieku fabryka DKW w Zschopau była ich największym producentem na świecie.

    DKW F89 (znany także jako DKW Meisterklasse) - samochód osobowy klasy średniej produkowany przez niemiecką firmę DKW w latach 1950-1954. Dostępny jako: 2-drzwiowy kabriolet, 3-drzwiowe kombi oraz 2-drzwiowy sedan. Następca modelu F8. Do napędu użyto dwusuwowego silnika R2 o pojemności 0,7 l. Moc przenoszona była na oś przednią poprzez 3- lub 4-biegową manualną skrzynię biegów. Samochód został zastąpiony przez model DKW 3=6.Motocykl – jedno- lub dwuśladowy mechaniczny pojazd drogowy bez nadwozia, posiadający dwa (lub więcej) koła jezdne, wyposażony w silnik spalinowy o masie własnej do 400 kg i o pojemności powyżej 50 cm³ (do II wojny światowej – powyżej 100 cm³), przeznaczony do przewozu jednej lub dwóch osób (niekiedy trzech, w przypadku zainstalowania wózka bocznego, tzw. kosza).

    W 1928 powstał F-15, pierwszy samochód marki DKW z dwusuwowym silnikiem motocyklowym o 2 cylindrach i z napędem kół tylnych. Trzy lata później w Zwickau uruchomiono produkcję modelu z nieco większym silnikiem ustawionym poprzecznie i napędzającym koła przednie za pośrednictwem trzybiegowej skrzyni biegów; wówczas też pojawił się charakterystyczny dla DKW element wyposażenia w postaci zagiętej klamki na tablicy przyrządów, służący do zmiany biegów. Dźwignie takie były stosowane potem w samochodach Trabant produkowanych właśnie w Zwickau. W późniejszym okresie w najmniejszych samochodach stosowano zblokowany zespół napędowy z dwucylindrowym silnikiem ustawionym poprzecznie w stosunku do osi pojazdu, napędzający koła przednie. Silniki trzycylindrowe i czterocylindrowe widlaste umieszczono wzdłuż samochodu.

    Zschopau – (czyt. cszopał) miasto w Niemczech, w kraju związkowym Saksonia, w okręgu administracyjnym Chemnitz, w powiecie Erzgebirgskreis, nad rzeką Zschopau, siedziba wspólnoty administracyjnej Zschopau. Liczy ok. 10,5 tys. mieszkańców (według danych z roku 2009).DKW F8 (znany także jako DKW Reichsklasse / Meisterklasse oraz IFA F8) - samochód osobowy klasy średniej produkowany przez niemiecką firmę DKW w latach 1939-1942 oraz pod marką IFA przez zakłady VEB Automobilwerk Zwickau w latach 1948–1955. Dostępny jako 2-drzwiowy kabriolet oraz 2-drzwiowy sedan. Następca modelu F7. Do napędu użyto dwusuwowego silnika R2 o pojemności 0,6 lub 0,7 l. Moc przenoszona była na oś przednią poprzez 3-biegową manualną skrzynię biegów. Samochód został zastąpiony przez AWZ P70.

    Przedsiębiorstwo DKW od 1932 należało do koncernu Auto Union. Istniało w Niemczech do 1966 roku.

    W ostatnich latach działalności pod nazwą DKW-Audi wprowadzono na rynek samochody osobowe z silnikiem czterosuwowym.

    Na licencji DKW przed II wojną światową produkowane były w Czechosłowacji samochody osobowe pod nazwą firmową "Jawa". Konstruktorzy z DKW zaprojektowali również silniki dla szwedzkiej wytwórni Saab. Samochody DKW były również wytwarzane na licencji w Brazylii.

    Produkowane samochody[ | edytuj kod]

  • DKW 3=6 (F93)
  • DKW 3=6 Monza (F93)
  • DKW FA
  • DKW F1 (1931–1932)
  • DKW F2 (1932–1935)
  • DKW F4 (1934–1935)
  • DKW F5 (1935–1937)
  • DKW F7 (1937–1938)
  • DKW F8 (1939–1942)
  • DKW F9 (1949–1956)
  • DKW F10 (1950)
  • DKW F89
  • DKW F91
  • DKW F92
  • DKW F102 (1963–1966)
  • DKW Munga (1956–1968)
  • DKW Junior
  • DKW van (DKW-Schnelllaster)
  • Od nazwy przedsiębiorstwa, samochody tej marki były potocznie nazywane w Polsce „dekawkami”, a także "dykta, klej i woda", co było związane z prostą konstrukcją.

    Trabant – rodzina samochodów osobowych produkowanych w Niemieckiej Republice Demokratycznej w latach 1957–1991 w kombinacie VEB Sachsenring Automobilwerke w Zwickau, którego początki sięgają 1904 roku.Czechosłowacja (czes. Československo, słow. Česko-Slovensko lub Československo) – państwo w Europie Środkowej istniejące w latach 1918-1938 i 1945-1992. 1 stycznia 1993 w miejscu Czechosłowacji powstały dwa nowe państwa – Czechy i Słowacja. Kraj graniczył z Niemcami (1949-90: NRD i RFN), Polską, ZSRR (1991: Ukrainą), Rumunią (do 1939), Węgrami i Austrią. Stolicą Czechosłowacji była Praga.

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Encyklopedia samochodów terenowych. Jiří Fiala. Warszawa: Bellona, 2010, s. 75. ISBN 978-83-11-11912-3.
    2. Marek Ponikowski "Burzliwa historia Hohe Klasse", Dziennik Bałtycki - dodatek Rejsy, 13 września 2013, str. 27

    Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • DKW Monza
  • DKW F102 - samochód osobowy klasy średniej produkowany przez niemiecką firmę Auto Union, następnie Volkswagen AG w latach 1963-1966. Dostępny jako 2- i 4-drzwiowy sedan. Następca samochodu Auto Union 1000. Do napędu użyto dwusuwowego silnika R3 o pojemności 1,2 litra. Moc przenoszona była na oś przednią poprzez 4-biegową, manualną, w pełni zsynchronizowaną skrzynię biegów. Samochód został zastąpiony przez Audi F103. Samochód nie odniósł zakładanego sukcesu, co więcej przyczynił się do znacznych strat finansowych po stronie producenta. Stało się to głównie z powodu użytego silnika - jednostki dwusuwowe w latach 60. zaczęły być uważane za rozwiązanie przestarzałe. Volkswagen w roku 1966 postanowił dokonać radykalnych zmian produkowanego modelu. Samochód przystosowano do montażu jednostek czterosuwowych. Nowy samochód otrzymał nazwę Audi F103. Wyprodukowano 50 053 egzemplarzy F102.Silnik czterosuwowy – silnik spalinowy o spalaniu wewnętrznym wykorzystywany w samochodach, ciężarówkach, motocyklach oraz wielu innych maszynach. Nazwa odnosi się do czterech faz działania:




    Warto wiedzieć że... beta

    Samochód osobowy – pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu pasażerów, zdolny do przewożenia nie więcej niż dziewięciu osób, wraz z kierowcą, oraz ich bagażu. Dopuszczalna masa całkowita samochodu osobowego wynosi 3500 kg. Do kierowania samochodem osobowym uprawnia w Polsce prawo jazdy kategorii B.
    Silnik dwusuwowy jest to silnik spalinowy, w którym suw pracy następuje co drugi suw (przemieszczenie od górnego do dolnego skrajnego położenia) tłoka, a więc za każdym obrotem wału korbowego. Osiągają dzięki temu wyższą moc jednostkową, niż czterosuwowe (w czterosuwie jeden cykl pracy przypada na dwa obroty wału). Suw ssania i sprężania znany z cyklu czterosuwowego zastąpiony jest tzw. cyklem płukania, przeprowadzanym przez zewnętrzną względem cylindra pompę ładującą.
    Auto Union GmbH – spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała 1932 przez połączenie czterech niemieckich producentów samochodów: Audi, DKW, Horch i Wanderer. Spółka ta miała siedzibę w Zwickau w Saksonii. W Niemczech Zachodnich spółka istniała pod tą nazwą do 1965 roku. Na bazie zakładu w Zwickau w NRD powstała firma VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau produkująca m.in. samochody Trabant.

    Reklama

    Czas generowania strony: 1.158 sek.