• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Dźwignia zmiany biegów

    Przeczytaj także...
    Skrzynia biegów – mechanizm umożliwiający zmianę przełożenia, a przez to służący do efektywnego przekazywania mocy wytwarzanej przez silnik do napędu maszyny roboczej lub pojazdu. Przełożeniem nazywa się stosunek prędkości obrotowej na wale wejściowym, do prędkości obrotowej na wale wyjściowym. Zmiana przełożenia jest wprost proporcjonalna do zmiany przekazywanego momentu obrotowego. Skrzynia biegów łączona jest z silnikiem za pomocą sprzęgła. Biegiem w skrzyni biegów nazywa się realizowanie konkretnego przełożenia.Dźwignia — jedna z maszyn prostych, których zadaniem jest uzyskanie działania większej siły przez zastosowanie siły mniejszej. Zbudowana jest ze sztywnej belki zawieszonej na osi. Dźwignia wchodzi w skład wielu mechanizmów, które również często nazywane są w skrócie dźwignią (np. dźwignia zmiany biegów, dźwignia hamulca, dźwignia wycieraczek, dźwignia przerzutki). W zależności od położenia osi względem działających sił rozróżnia się dźwignię dwustronną i jednostronną.
    Przykładowy wzór na dźwigni

    Dźwignia zmiany biegów - element służący do włączania i wyłączania odpowiednich przełożeń skrzyni biegów pojazdu. W samochodach najczęściej umieszczona jest w podłodze pomiędzy siedzeniem kierowcy i pasażera, rzadziej w kolumnie kierownicy; w motocyklach dźwignia zmiany biegów znajduje się przy skrzyni biegów, w dolnej części pojazdu i przystosowana jest do obsługiwania stopą.




    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.134 sek.