• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Convair

    Przeczytaj także...
    McDonnell Douglas – amerykańska wytwórnia lotnicza, zajmująca się produkcją samolotów zarówno cywilnych, jak i wojskowych. Siedziba mieści się w St. Louis w stanie Missouri. 1 sierpnia 1997 stała się częścią firmy Boeing.Stany Zjednoczone, Stany Zjednoczone Ameryki (ang. United States, US, United States of America, USA) – federacyjne państwo w Ameryce Północnej graniczące z Kanadą od północy, Meksykiem od południa, Oceanem Spokojnym od zachodu, Oceanem Arktycznym od północnego zachodu i Oceanem Atlantyckim od wschodu.
    Convair 990 Coronado - wąskokadłubowy, pasażerski samolot odrzutowy średniego zasięgu produkowany przez General Dynamics, będące częścią wytwórni lotniczej Convair. Został zaprojektowany w odpowiedzi na zapotrzebowanie linii lotniczych American Airlines, na bazie Convair 880. Wyprodukowano jedynie 37 egzemplarzy, w latach 1961-1963.
    Prototyp samolotu Convair XB-58 Hustler

    Consolidated Vultee Aircraft Corporationamerykańska wytwórnia lotnicza znana również pod nazwą Convair, powstała z połączenia w 1943 roku firm Consolidated Aircraft i Vultee Aircraft. W marcu 1953 roku większość udziałów firmy zakupiło konsorcjum zbrojeniowe General Dynamics, tworząc z wytwórni oddział Convair. Do 1965 roku firma produkowała urządzenia dla potrzeb programów kosmicznych, a w 1995 odsprzedano ją koncernowi McDonnell Douglas, który dwa lata później zamknął wytwórnię.

    Convair C-131 Samaritan – amerykański wojskowy samolot transportowy przeznaczony do ewakuacji medycznej i przewozu ważnych osobistości będący zmilitaryzowaną wersją pasażerskiego samolotu Convair CV-240 i jego kolejnych modyfikacji.Convair XB-46 – amerykański średni bombowiec odrzutowy zaprojektowany przez wytwórnie Consolidated Vultee Aircraft Corporation w połowie lat 40. XX wieku. Zbudowano jeden prototyp, samolot nie trafił do produkcji seryjnej.

    Konstrukcje firmy Convair[]

  • Convair XP-81 – projekt jednomiejscowego myśliwca eskortującego, (1945)
  • Convair XA-44 – projekt bombowca odrzutowego nigdy nie został ukończony
  • Convair B-36 Peacemaker – bombowiec strategiczny, (1946)
  • Convair XB-46 – prototyp średniego bombowca o napędzie odrzutowym, (1947)
  • Convairliner – samolot pasażerski, (1947)
  • Convair XC-99 – prototyp ciężkiego samolotu transportowego, (1947)
  • Convair Model 37 – cywilna odmiana samolotu XC-99, nigdy nie został zbudowany
  • Convair XF-92A – eksperymentalny samolot ze skrzydłami typu delta, (1948)
  • Convair YB-60 – prototyp eksperymentalnego bombowca, (1952)
  • Convair F-102 Delta Dagger – myśliwiec odrzutowy, (1953)
  • Convair F2Y Sea Dart – prototypowy myśliwski wodnosamolot odrzutowy, (1953)
  • Convair R3Y Tradewind – patrolowo-bombowa łódź latająca, (1954)
  • Convair XFY-1 – eksperymentalny samolot pionowego startu i lądowania nazywany Pogo, (1954)
  • Convair C-131 Samaritan – samolot do ewakuacji rannych i transportu osobistości, (1955)
  • Convair 240 – cywilna wersja C-131. Samolot pasażerski.
  • Convair 580 – samolot pasażerski, (1955)
  • Convair B-58 Hustler – naddźwiękowy bombowiec ze skrzydłami typu delta, (1956)
  • Convair F-106 Delta Dart – odrzutowy myśliwiec przechwytujący ze skrzydłami typu delta, (1956)
  • Convair X-11 – rakietowy pocisk balistyczny, platforma testowa dla pocisków Atlas, (1957)
  • Convair 880 – odrzutowy samolot pasażerski, (1959)
  • Convair 990 Coronado – odrzutowy samolot pasażerski, (1961)
  • Convair CV-600 – samolot Convair 240 z silnikami turbośmigłowymi, (1965)

  • Convair B-36 Peacemaker – amerykański, ciężki samolot bombowy dalekiego zasięgu, celowo konstruowany do przenoszenia bomb jądrowych. Prototyp oblatano 8 sierpnia 1946 roku. Pierwsze seryjne egzemplarze trafiły do SAC (Strategic Air Command - Dowództwo Lotnictwa Strategicznego) w roku 1948. Początkowe problemy i olbrzymia jak na owe czasy cena (3,6 miliona USD ) nie pozwoliły na wprowadzenie ich do służby przed rokiem 1951. Rola tych maszyn była dużo mniejsza niż pierwotnie zakładano. Wiązało się to z przyjętym układem napędowym (zasadniczy napęd stanowiły silniki gwiazdowe) co ograniczało osiągi prędkościowe i pułap bombowca, dlatego w późniejszych wersjach zamontowano dodatkowo 4 silniki turboodrzutowe mające wyeliminować te wady. Produkcja B-36 zakończyła się w 1954 roku - zmontowano ogółem 388 egzemplarzy. Do końca roku 1959 wszystkie B-36 zostały zastąpione przez nowocześniejszy odrzutowy bombowiec Boeing B-52 Stratofortress. W B36 zastosowano rozwiązania znane z B29 takie jak np. sterowane elektrycznie wieżyczki z uzbrojeniem strzeleckim, ciśnieniowy kadłub umożliwiający lot na dużych pułapach bez masek tlenowych oraz tunel do przemieszczania się załogi w nieciśnieniowych częściach maszyny. Kadłub wersji bombowych podzielony był na 6 części: część dziobową (ciśnieniową, z miejscami dla pilota, drugiego pilota, dwóch inżynierów pokładowych, bombardiera/nawigatora oraz operatora radia), część zawierającą wieżyczki przednie (nieciśnieniową), komorę bombową (nieciśnieniową), część zawierająca wieżyczki tylne (nieciśnieniową), tylną część załogową (ciśnieniową, mieszczącą łóżka do odpoczynku dla załogi, strzelców/obserwatorów, operatora ogonowej wieżyczki, operatorów systemów zagłuszających radary oraz toaletę), część ogonową (nieciśnieniową). Wersje szpiegowskie miały dodatkowy ciśnieniowy przedział z aparatami fotograficznymi pomiędzy częścią zawierającą przednie wieżyczki przednie a komorą bombową. Aby załoga mogła przechodzić między nieciśnieniowymi częściami maszyny nie powodując dekompresji zastosowano wąski tunel w którym na desce przypominającej deskorolkę kładł się członek załogi po czym odpychał się rękami aby się przemieścić. Rozwiązanie to wyeliminowało wadę powolnego czołgania się w tunelu tak jak w B29.Samolot bombowy (bombowiec) – rodzaj samolotu wojskowego, którego podstawowym przeznaczeniem jest niszczenie obiektów naziemnych lub jednostek pływających nieprzyjaciela za pomocą bomb, ewentualnie pocisków rakietowych.
    Convair CV-240 – amerykański samolot pasażerski produkowany przez firmę Consolidated Vultee Aircraft Corporation (Convair) w latach 1947-1956.Consolidated Vultee XP-81, samolot myśliwski z mieszanym napędem śmigłowo-odrzutowym zaprojektowany w zakładach Consolidated Vultee Aircraft Corporation w końcowym okresie II wojny światowej. Pomimo bardzo obiecujących osiągów z pierwszych lotów, projekt został zarzucony z powodu zakończenia wojny i problemów ze znalezieniem odpowiednich silników.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Convair F-102 Delta Dagger jest jednomiejscowym myśliwcem przechwytującym, średniopłatem w układzie delta o konstrukcji metalowej, zdolnym do działania w każdych warunkach atmosferycznych. Samolot wszedł do służby w 1956 roku i został wyprodukowany w liczbie ponad 1000 sztuk. Jego głównym zadaniem było przechwytywanie radzieckich bombowców strategicznych. F-102 zastąpił myśliwce poddźwiękowe, takie, jak Northrop F-89 Scorpion. W latach 60. był w ograniczonym zakresie wykorzystywany podczas wojny wietnamskiej do eskortowania bombowców i atakowania celów naziemnych. Pod koniec lat 60. liczne F-102 zostały przeniesione do lotnictwa Gwardii Narodowej USA. Do 1976 roku samolot został wycofany ze służby. Wersją rozwojową F-102 był Convair F-106 Delta Dart.
    Convair XC-99 – amerykański, prototypowy samolot transportowy będący zmodyfikowaną do tego celu wersją maszyny Convair B-36 Peacemaker. Zbudowany pojedynczy egzemplarz samolotu był największą maszyną tłokową bazowania lądowego jaki skonstruowano w historii. Pomimo przyjęcia maszyny na stan United States Air Force, samolot podczas całego okresu swojej służby miał status maszyny prototypowej.
    Convair F-106 Delta Dart — amerykański ponaddźwiękowy myśliwiec przechwytujący zbudowany przez wytwórnię Convair dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych i użytkowany przez nie w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku. Maszynę określano jako zaawansowany myśliwiec przechwytujący i był ostatnim przeznaczonym do takich zadań samolotem w amerykańskich siłach powietrznych.
    Convair XFY Pogo był eksperymentalnym myśliwcem pionowego startu. Startował z pozycji pionowej stojąc na ogonie. Pogo miał skrzydła typu delta oraz dwa śmigła obracające się w przeciwnych kierunkach (inaczej podczas startu samolot kręciłby się →moment pędu) napędzane przez silnik turbośmigłowy o mocy 5500 KM. Docelowo miał być to wielozadaniowy myśliwiec zdolny do startu z małych statków.
    Convair X-11 — zaprojektowany przez amerykańską firmę Convair rakietowy pocisk balistyczny, początkowo oznaczony jako Convair XSM-16A, będący pierwszą platformą testową dla międzykontynentalnego pocisku balistycznego Atlas, stąd często spotykane oznaczenie pocisku jako Atlas-A. Poprzednik pocisku Convair X-12 będącego drugą, bardziej zaawansowaną platformą testową programu Atlas.
    Consolidated Aircraft Corporation - amerykańska wytwórnia lotnicza założona w 1923 roku przez Reubena H. Fleeta. Powstała z połączenia wytwórni lotniczych Gaulladet Aircraft Company i Dayton-Wright Aircraft firma stała się w latach 20. i 30. XX wieku znana z budowy serii łodzi latających, której najsłynniejszym przedstawicielem był morski samolot patrolowy PBY Catalina, produkowany i używany przez wojska alianckie przez całą II wojnę światową. Równie sławnym produktem wytwórni Consolidated był ciężki bombowiec B-24 Liberator, szeroko używany zarówno w Europie jak i w działaniach wojennych na Pacyfiku. Od 1942 produkowano też, głównie na potrzeby transportowe wersję C-87 Liberator; takimi samolotami latali dowódcy i politycy, a także piloci samolotów przeprowadzanych z USA do W. Brytanii w ramach tzw. "RAF Ferry Command".
    General Dynamics – amerykańska korporacja zbrojeniowa zajmująca się m.in. produkcją systemów lądowych oraz okrętów.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.038 sek.