• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Computer Space

    Przeczytaj także...
    Automat do gry – konstrukcja służąca rozrywce, umieszczana najczęściej w salonach gier bądź też pubach lub klubach. Uruchomienie automatu następuje w momencie wrzucenia monety bądź żetonu w otwór wrzutowy, zabawa ograniczona jest zwykle pewnym wyznacznikiem narzuconym przez producenta lub właściciela automatu (np. liczba prób, przejście na wyższy poziom, zdobycie określonego celu w zadanym czasie, ukończenie gry).Steve Russell (ur. 1937 w Hartford w stanie Connecticut) – amerykański programista i projektant gier komputerowych, znany jako autor pierwszego interpretera Lisp oraz gry Spacewar!.
    Szczęki (ang. Jaws) – film wyreżyserowany w 1975 roku przez Stevena Spielberga, powstały na podstawie bestsellerowej powieści Petera Benchleya pod tym samym tytułem. W kolejnych latach powstały trzy kontynuacje tego filmu.

    Computer Spacekomputerowa gra zręcznościowa na automaty, wyprodukowana przez Nutting Associates w 1971 roku. Jej autorami byli Nolan Bushnell i Ted Dabney.

    Computer Space stanowiła kontynuację pomysłu Steve'a Russella na grę Spacewar!. Gracze kierowali małymi statkami kosmicznymi, których celem było zestrzelenie obiektu przeciwnika. Wygrywał ten, kto w czasie 99 sekund zestrzelił wroga większą liczbę razy. Gra była skomplikowana pod względem obsługi, gdyż zawierała dwa klawisze obrotu, przyspieszenia, strzału i nadprzestrzeni.

    Piotr Mańkowski (ur. 1973) – polski dziennikarz specjalizujący się w tematyce komputerów, gier komputerowych i filmu; w latach 1993–2001 redaktor i współpracownik kilku czasopism o grach komputerowych, następnie recenzent filmów w polskiej prasie; dyrektor artystyczny festiwalu filmów grozy; współautor i autor dwu książek na temat gier komputerowych; były mistrz Polski dziennikarzy w Scrabble.Komputerowa gra zręcznościowa (nazwa zwyczajowa: zręcznościówka) – gra komputerowa, w której pomyślne ukończenie wymaga refleksu i sprawnego operowania przyciskami kontrolera. W grach takich liczy się przede wszystkim szybkość i ciągła akcja, brak jest sytuacji, w których gracz zmuszony byłby do strategicznego myślenia bądź rozwiązania zagadek, jak ma to miejsce w grach przygodowych i logicznych.

    Nolan Bushnell wpadł na pomysł stworzenia Computer Space, gdy zapoznał się ze Spacewar! w wieku kilkunastu lat. Swój pomysł na twórczą przeróbkę klasyka Russella przedstawił w 1971 roku Billowi Nuttingowi, założycielowi Nutting Associates. Nutting, doświadczony w produkcji automatów, zdecydował się wyprodukować maszyny z grą i wprowadzić ją do obiegu komercyjnego. Same automaty z Computer Space wyróżniały się jak na owe czasy kolorową, metaliczną fakturą oraz trzynastocalowym ekranem.

    Mimo nowatorskiego jak na ówczesne czasy projektu Computer Space poniosła klęskę finansową. Wynikało to z faktu, że większość automatów z grą trafiło do barów, których klienci nie potrafili obsługiwać skomplikowanego systemu sterowania. Kluczowym dla branży faktem było jednak to, że Computer Space stanowiła pierwszą grę na automaty przeznaczoną do użytku komercyjnego. Gra ta szybko przeniknęła do kultury masowej, stanowiąc element takich filmów, jak Zielona pożywka (1973) czy Szczęki (1975).

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Mańkowski 2010 ↓, s. 17.
    2. Mańkowski 2010 ↓, s. 15–17.
    3. Mańkowski 2010 ↓, s. 18.
    4. Wolf 2012 ↓, s. 3.

    Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Piotr Mańkowski: Cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo. Warszawa: Trio, 2010. ISBN 978-83-7436-228-3.
  • Mark J.P. Wolf: Before the Crash: Early Video Game History. Westport: ABC-CLIO, 2012. ISBN 978-0-8143-3450-8.



  • w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.012 sek.