• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • ClearType

    Przeczytaj także...
    Renderowanie (od ang. rendering) – przedstawienie informacji zawartych w dokumencie elektronicznym w formie najbardziej właściwej dla danego środowiska (np. wizualnie, w tym na ekranie i w druku, czy dźwiękowo). Mechanizm odpowiedzialny w programie komputerowym za renderowanie nazywa się mechanizmem renderującym (ang. rendering engine, czasem silnik renderujący) lub rendererem (z ang.).Antyaliasing (ang. anti-aliasing) – zespół technik w informatyce służących zmniejszeniu liczby błędów zniekształceniowych aliasing lub schodkowania obrazu, powstających przy reprezentacji obrazu lub sygnału o wysokiej rozdzielczości w rozdzielczości mniejszej.
    Barwa – wrażenie psychiczne wywoływane w mózgu ludzi i zwierząt, gdy oko odbiera promieniowanie elektromagnetyczne z zakresu światła. Główny wpływ na to wrażenie ma skład widmowy promieniowania świetlnego, w drugiej kolejności ilość energii świetlnej, jednak niebagatelny udział w odbiorze danej barwy ma również obecność innych barw w polu widzenia obserwatora, oraz jego cechy osobnicze, jak zdrowie, samopoczucie, nastrój, a nawet doświadczenie i wiedza w posługiwaniu się zmysłem wzroku.
    Lcdcleartypemini.png
    Od góry: powiększenie zrzutu ekranu białej litery "W" na czarnym tle z wykorzystaniem ClearType; zchowanie subpikseli ekranu LCD w przypadku wyświetlenia tegoż obrazu; wyłącznie jasność subpikseli z drugiego obrazka

    ClearType − technologia wygładzania czcionek autorstwa Microsoft, polegająca na ich renderowaniu na poziomie subpikseli, a nie samych pikseli. W ten sposób uzyskuje się znacznie gładszy obraz pisma niż przy braku jakiegokolwiek wygładzania, jednocześnie zachowując większą ostrość czcionek niż przy użyciu wygładzania standardowego, polegającego na odpowiednim dopasowaniu kolorów w skali szarości na brzegach liter.

    Wyświetlacz ciekłokrystaliczny, LCD (ang. Liquid Crystal Display) – urządzenie wyświetlające obraz, którego zasada działania oparta jest na zmianie polaryzacji światła na skutek zmian orientacji cząsteczek ciekłego kryształu pod wpływem przyłożonego pola elektrycznego.Monochromatyzm (grafika) - pojęcie używane głównie w komputerowej grafice projektowej, lecz pojawiające się również w innych odłamach grafiki. Oznacza przedstawienie danego elementu graficznego w odcieniach jednej barwy, najczęściej szarości. Z tego typu monochromatyzmem najczęściej spotykamy się podczas prezentowania komercyjnych typów grafik jak np. logo. Wówczas logo, które w wersji bazowej posiada jakąś barwę (inną niż czarną, białą czy przejścia tonalne między tymi dwiema barwami) musi być również przedstawione w wersji monochromatycznej a więc pozbawione barw, składające się jedynie z odcieni szarości (najczęściej) lub w odcieniach tylko jednej barwy (rzadko).

    Sposób działania[ | edytuj kod]

    Każdy piksel w panelach LCD typowo składa się z 3 subpikseli: czerwonego, zielonego i niebieskiego. Jeśli monitor otrzyma informację, by zmienić kolor piksela odpowiadającego za wyświetlenie krawędzi znaku na przykład na kolor niebieski, zapali się tylko prawa część piksela, to znaczy niebieski subpiksel. Czerwony i zielony subpiksel pozostanie wyłączony, a więc uzyskana zostanie krawędź w dwóch trzecich piksela. Mimo, że zapalony zostanie tylko niebieski subpiksel, ze względu na niedoskonałość ludzkiego wzroku, dany znak będzie widoczny nadal w pożądanym kolorze. Dodatkowo piksele zapalane są stopniowo (zmienia się jasność ich subpikseli składowych), to znaczy przykładowo czerwony subpiksel może być zapalony w 25%, zielony w 50%, a niebieski w 75%, a to dodatkowo wygładza tekst.

    Piksel (ang. pixel – wyraz utworzony ze zbitki dwóch angielskich słów: picture+element) jest to najmniejszy jednolity (przedstawiający konkretny kolor, patrz subpiksel) element obrazu wyświetlanego na ekranie (monitora komputerowego, telewizora itp.), drukowanego (dotyczy technologii druku punktowego) lub uzyskiwanego za pomocą urządzeń przetwarzania obrazu (aparat cyfrowy, skaner).Subpiksel - składowa koloru jednego piksela w wyświetlaczach i matrycach CCD. W ekranach LCD każdy piksel zawiera 3 subpiksele: czerwony, zielony i niebieski. Odpowiednie sterowanie intensywnościami świecenia danych subpikseli powoduje powstanie wypadkowego koloru całego piksela.

    Ponieważ na rynku istnieje wiele różnych typów ekranów, które używają różnych rozkładów subpikseli na powierzchni wyświetlacza, wymagane jest zróżnicowanie sposobów renderowania czcionek. Z tego względu technologia ClearType stosuje wiele odmiennych schematów, aby na konkretnym wyświetlaczu tekst był przedstawiany w najlepszy sposób. Dlatego też ważne jest, by przed jej użyciem odpowiednio ją skonfigurować uzyskując optymalną jakość, jednocześnie dla używanego wyświetlacza, jak i dla subiektywnego odczucia jakości wyświetlanego tekstu.

    Zrzut ekranu (z ang. screenshot, screen dump, screen capture) czyli zapis aktualnego obrazu wyświetlanego na monitorze, najczęściej do pliku graficznego. W systemach operacyjnych z rodziny Windows zrzut ekranu wykonuje się naciskając klawisz Print Screen, Ctrl+Print Screen lub Alt+Print Screen (w przypadku gdy chcemy zrobić zrzut tylko aktywnego okna, a nie całego ekranu), w systemach Macintosh - Command-Shift-3 lub Command-Shift-4. W systemach Windows zrzut ekranu zapisywany jest do schowka systemowego, skąd można później wkleić go do dowolnego programu graficznego i zapisać do pliku, a w Windows 8 kombinacja Win+Print Screen powoduje automatyczny zapis do pliku PNG.Czcionka (staropolskie nazwy: krotło, cćonka, trzcionka) – rodzaj nośnika pojedynczych znaków pisma drukarskiego, podstawowy materiał zecerski używany w technice druku wypukłego. Współcześnie czcionka drukarska została wyparta przez czcionkę komputerową, która jest obrazem pojedynczego znaku (glifu) zakodowanym w postaci bitmapowej lub wektorowej.

    Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Oficjalna strona technologii ClearType
  • ClearType: często zadawane pytania




  • Reklama

    Czas generowania strony: 0.012 sek.