• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Claes Cornelisz. Moeyaert

    Przeczytaj także...
    Mauritshuis, Koninklijk Kabinet van Schilderijen (pol. Dom Maurycego, Królewska Galeria Malarstwa) – holenderskie muzeum narodowe znajdujące się w Hadze, mieszczące się przy Korte Vijverberg 8, w klasycystycznym pałacu z 1640.Rembrandt Harmenszoon van Rijn (ur. 15 lipca 1606 w Lejdzie, zm. 4 października 1669 w Amsterdamie) – holenderski malarz, rysownik i grafik. Uważany powszechnie za jednego z największych artystów europejskich i światowych.
    Muzeum Narodowe w Warszawie (MNW) – muzeum sztuki w Warszawie, założone w 1862 jako Muzeum Sztuk Pięknych w Warszawie, narodowa instytucja kultury; jedno z największych muzeów w Polsce i największe w Warszawie.
    Jakub rozpaczający nad zakrwawionymi szatami Józefa (1624), Muzeum Sztuki w Łodzi
    Wskrzeszenie Łazarza (1627), Muzeum Narodowe w Warszawie

    Claes Cornelisz. Moeyaert lub Moyaert (ur. w 1591 w Durgerdam k. Amsterdamu, zm. w 1655 w Amsterdamie) – holenderski malarz, akwaforcista i rysownik okresu baroku.

    Muzeum Sztuk Pięknych w Budapeszcie (Szépművészeti Múzeum) – muzeum zbudowane według projektu architektów Alberta Schickedanza and Fülöpa Herczoga, oddane do użytku w grudniu 1906.Akwaforta, kwasoryt (wł. acquaforte – mocna woda czyli kwas azotowy) – technika graficzna wklęsła, także odbitka otrzymana tą techniką.

    Pracował w Amsterdamie. Należał do kręgu prerembrandtystów. Pozostawał pod wpływem Adama Elsheimera, Pietera Lastmana oraz Jacoba Pynasa.

    Malował historie mitologiczne i religijne w rozbudowanym krajobrazie, z masywnymi, silnie poruszonymi i gestykulującymi postaciami. Tworzył też portrety oraz akwaforty przedstawiające pejzaże i bitwy morskie.

    Do jego uczniów należeli m.in. Nicolaes Berchem, Jan Baptist Weenix, Jacob van der Does i Salomon Koninck.

    Amsterdam – największe miasto Holandii i jej stolica konstytucyjna. Wszystkie instytucje rządowe oraz przedstawicielstwa obcych państw znajdują się w Hadze.Barok (z por. barocco – "perła o nieregularnym kształcie" lub z fr. baroque – "bogactwo ozdób") – główny kierunek w kulturze środkowo i zachodnioeuropejskiej, którego trwanie datuje się na zakres czasowy od końca XVI wieku do XVIII wieku. Uznany za oficjalny styl Kościoła katolickiego czasów potrydenckich, stąd pojawiające się jeszcze w połowie XX wieku zamienne określenia: "sztuka jezuicka" czy "sztuka kontrreformacyjna". W odróżnieniu od humanizmu antropocentrycznego doby renesansu, barok reprezentował humanizm teocentryczny. W znaczeniu węższym, barok to jeden z nurtów literackich XVII wieku, koegzystujący z klasycyzmem i manieryzmem; od niego XX-wieczni literaturoznawcy wyprowadzili jednak nazwę dla całej epoki.

    W Polsce znajdują się dwa obrazy Moeyaert'a: w Muzeum Sztuki w Łodzi Jakub rozpaczający nad zakrwawionymi szatami Józefa (nr inwentarzowy MS/SO/M/80 (831)) z 1624 i w Muzeum Narodowym w Warszawie Wskrzeszenie Łazarza (nr inwentarzowy M.Ob.557) z 1654.

    Wybrane dzieła[ | edytuj kod]

  • Jakub i szata Józefa (1624) – Warszawa, Muzeum Narodowe,
  • Józef odnajduje srebra w sakwach Benjamina (1627) – Budapeszt, Muzeum Sztuk Pięknych,
  • Merkury i Herse (1624) - Haga, Mauritshuis,
  • Triumf Bachusa (1624) – Haga, Mauritshuis,
  • Pasterze wśród ruin – Haga, Museum Bredius,
  • Rut i Booz – Berlin, Gemäldegalerie,
  • Spotkanie Jakuba i Józefa w Egipcie (1636) – Bowdoin College, Museum of Art,
  • Wskrzeszenie Łazarza (ok. 1654) – Warszawa, Muzeum Narodowe.
  • Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Robert Genaille, Maciej Monkiewicz, Antoni Ziemba: Encyklopedia malarstwa flamandzkiego i holenderskiego, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe; Wydaw. Naukowe PWN, 2001. ​ISBN 83-221-0686-6​.
  • Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Claes Cornelisz. Moeyaert (ang.). [dostęp 13.10.2009].
  • Web Gallery of Art – galeria (ang.). [dostęp 13.10.2009].
  • International Standard Name Identifier (ISNI) – unikalny identyfikator służący wystandaryzowanej identyfikacji obiektów, podmiotów, autorów dzieł, utworów i publikacji. Library of Congress Control Number (LCCN) – numer nadawany elementom skatalogowanym przez Bibliotekę Kongresu wykorzystywany przez amerykańskie biblioteki do wyszukiwania rekordów bibliograficznych w bazach danych i zamawiania kart katalogowych w Bibliotece Kongresu lub u innych komercyjnych dostawców.




    Warto wiedzieć że... beta

    Portret (fr. portrait) – obraz, zdjęcie lub inne dzieło będące przedstawieniem osoby i odwzorowujące jej wygląd zewnętrzny, a czasem także cechy osobowości.
    WorldCat – katalog rozproszony łączący zbiory 71 000 bibliotek ze 112 krajów, które są uczestnikami serwisu Online Computer Library Center. Katalog jest tworzony i prowadzony przez biblioteki, których zbiory są w nim ujęte.
    Virtual International Authority File (VIAF) – międzynarodowa kartoteka haseł wzorcowych. Jej celem jest ujednolicenie zapisu nazw osobowych (haseł), dlatego zbiera z bibliotek z całego świata – ich różne wersje i prezentuje je razem, pod jednym, unikatowym identyfikatorem numerycznym. Pozwala to obniżyć koszty i zwiększyć użyteczność danych gromadzonych przez biblioteki. Informacje po dopasowaniu i połączaniu są udostępniane online bibliotekom na całym świecie.
    Nicolaes Pieterszoon Berchem także Nicolaes Berghem (ur. 1 października 1620 w Haarlemie, zm. 18 lutego 1683 w Amsterdamie) – malarz i grafik holenderski.
    Pejzaż (fr. paysage) – malarstwo krajobrazowe, czyli malarstwo przedstawiające krajobraz, widok natury lub otoczenia miejskiego.
    Adam Elsheimer (ur. przed 18 marca 1578 (data chrztu) we Frankfurcie, zm. przed 11 grudnia 1610 (data pogrzebu) w Rzymie) – niemiecki malarz i grafik późnego manieryzmu i wczesnego baroku.
    Pieter Lastman (ur. 1583 w Amsterdamie, zm. 4 kwietnia 1633 tamże) – holenderski malarz. Lastman był synem złotnika Pietera Segersza. Naukę pobierał, według relacji Karela van Mandera, u malarza Gerrita Pietersza Sweelincka. Po jej zakończeniu w latach 1601-1606 odbył podróż do Włoch, gdzie zapoznał się z twórczością Caravaggia i Adama Elsheimera, pod których wpływem tworzył swoje obrazy. Najstarsze znane dzieło Lastmana pochodzi z 1606. W 1607 powrócił do Amsterdamu, gdzie pracował do śmierci. Uczniami Lastmana byli między innymi Jan Lievens i Rembrandt.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.02 sek.