• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Ciągnik siodłowy

    Przeczytaj także...
    DAF Trucks (DAF) – holenderska wytwórnia samochodów ciężarowych i autobusów z Eindhoven. Obecnie należy do grupy PACCAR. Zarząd przedsiębiorstwa oraz główne fabryki mieszczą się w Eindhoven. Kabiny oraz osie są produkowane w Westerlo (Belgia). Niektóre modele sprzedawane przez DAF, są zaprojektowane oraz produkowane przez Leyland Trucks.Naczepa – towarowy pojazd drogowy bez osi przedniej, zaprojektowany w ten sposób, że część pojazdu oraz znaczna część masy ładunku spoczywa na ciągniku samochodowym.
    IVECO SpA (skrót od: Industrial Vehicles Corporation, często pisana jako Iveco) jest włoskim przedsiębiorstwem o zasięgu ogólnoświatowym z siedzibą w Turynie, kontrolowanym przez koncern Fiat, specjalizującym się w produkcji samochodów dostawczych, ciężarowych, wojskowych i silników. Za pośrednictwem należącej doń firmy Irisbus jest również czołowym producentem autobusów i podwozi autobusowych.
    Ciągnik siodłowy z dwiema naczepami połączonymi za pomocą wózka siodłowego zwanego Dolly

    Ciągnik siodłowypojazd samochodowy transportowy przeznaczony wyłącznie lub głównie do ciągnięcia innych pojazdów drogowych, które nie posiadają napędu własnego (przede wszystkim naczep).

    Mack Trucks – amerykańskie przedsiębiorstwo branży motoryzacyjnej produkujące samochody ciężarowe, a dawniej również autobusy.Jelcz – polskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne z siedzibą w Jelczu-Laskowicach w powiecie oławskim na Dolnym Śląsku oraz marka samochodów ciężarowych i autobusów przez nie produkowanych. Od lat 50 XX wieku do 2001 roku samochody pod marką Jelcz były produkowane przez Zakłady Samochodowe Jelcz SA (dawniej Jelczańskie Zakłady Samochodowe), a następnie przez spółki zależne: Jelcz-Komponenty, Jelcz-Samochody ciężarowe i Jelcz-Autobusy. Produkcja autobusów nie jest aktualnie kontynuowana z powodu postawienia ZS Jelcz SA w stan upadłości.

    Elementem pozwalającym na połączenie naczepy z ciągnikiem siodłowym jest siodło. Nie stanowi ono sztywnego połączenia, ale pozwala na skręcanie naczepy względem ciągnika. Siodło znajduje się nad tylną, napędzaną osią/osiami ciągnika, dzięki czemu część ciężaru naczepy zostaje na nie przeniesiona. Dzięki skrętnemu połączeniu ciągnika z naczepą, zespoły takie mimo znacznej długości pozwalają zachować relatywnie niewielki promień skrętu.

    Renault S.A. to istniejący od 1899 r. we Francji producent samochodów, będący zarazem jedną z najstarszych firm samochodowych. Koncern zatrudnia 130 tys. pracowników na całym świecie, z czego 63 tys. we Francji, jednak jedynie około 20% produkcji realizuje we Francji. Odsetek ten jest nieco wyższy w przypadku silników (29%).Pojazd kołowy - urządzenie służące do transportu lądowego, poruszające się na kołach. Są to: samochód osobowy, samochód ciężarowy, riksza, rower, hulajnoga, deskorolka, łyżworolki, motorower, skuter, motocykl, ciągnik rolniczy/traktor, autobus, wózek inwalidzki, kombajn.

    Ciągniki siodłowe są powszechnie stosowane w transporcie z powodu ich licznych zalet w stosunku do zwykłych samochodów ciężarowych. Mogą przewozić większe obciążenia, dzięki rozłożeniu ciężaru na więcej osi. Nastręczają mniej problemów przy manewrowaniu niż samochody ciężarowe z przyczepą o tej samej długości. Zestawy takie są bardzo uniwersalne: do jednego ciągnika można przyłączać różnego rodzaju naczepy, przeznaczone do przewozu zupełnie różnych ładunków. Jest to bardzo korzystne ze względów ekonomicznych – w razie potrzeby zamiast kupna kolejnego samochodu z odpowiednim nadwoziem, wystarczy zakupić odpowiednią naczepę. Zaczepienie i odczepienie naczepy od ciągnika nie zajmuje wiele czasu.

    Samochód ciężarowy – pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków, ciągnięcia naczepy, przyczep (nie będący ciągnikiem rolniczym) lub do przewozu ludzi (a niebędący autobusem), o masie dopuszczalnej całkowitej powyżej 3500 kg. Zbiornik paliwa, bak – zbiornik zasilający paliwem silniki spalinowe zamontowany w pojazdach mechanicznych, statkach wodnych, samolotach oraz przy silnikach stacjonarnych.

    Znane firmy produkujące ciągniki siodłowe to m.in. MAN, DAF, Scania, Mercedes, Iveco, Kenworth, Renault, Peterbilt, Volvo oraz Mack. W PRL ciągniki siodłowe produkowały zakłady Star, jak i Jelcz.

    Schemat układu ciągnik siodłowy – naczepa (układ najbardziej typowy w Europie)
    1. ciągnik siodłowy
    2. naczepa (odłączalna)
    3. przedział silnika
    4. kabina
    5. część sypialna (nie występuje we wszystkich ciągnikach)
    6. owiewka
    7. zbiornik paliwa
    8. siodło
    9. przestrzeń ładunkowa
    10. łapy – używane gdy naczepa jest odłączona

    Przypisy

    1. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 70/2012 z dnia 18 stycznia 2012 r. w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do transportu drogowego rzeczy Tekst mający znaczenie dla EOG. (CELEX: 32012R0070).
    Siodło odpowiedzialne jest za połączenie ciągnika siodłowego jako aktywnego środka transportu z naczepą, będącą elementem biernym. Siodło pełni równocześnie funkcje sprzęgu i łożyska ślizgowego. Naciski wywierane na siodło zawierają się w przedziale od 5 do 36 ton. Jednakże zasadniczy zakres nacisków to 15-29 ton. Zastosowanie tego elementu pozwala na znaczną poprawę manewrowości całego zestawu naczepowego przy jednoczesnym zachowaniu wszelkich warunków bezpieczeństwa w trakcie użytkowania. Układ mocowania sprzęgu składa się ze sworznia królewskiego oraz zamka blokującego sworzeń w siodle. MAN SE (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg) – spółka akcyjna z siedzibą w Monachium. Jedno z wiodących przedsiębiorstw produkujących samochody ciężarowe, autobusy, silniki oraz urządzenia przemysłowe pod marką MAN. Spółka notowana na Deutsche Börse wśród trzydziestu największych niemieckich spółek akcyjnych. Koncern zatrudnia na całym świecie ponad 33.400 pracowników (w 2007 r. grupa zatrudniała 55 tys. osób w 120 krajach), a jego roczne obroty wyniosły w roku 2005 ponad 7,4 miliardów Euro (w 2007 - 15,5 miliardów Euro).



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Mercedes-Benz – marka samochodów produkowanych przez koncern Daimler AG (uprzednio DaimlerChrysler AG), zaś wcześniej przez koncern Daimler-Benz, popularnie nazywana Mercedes. Pod marką tą produkowane są samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe i autobusy. W kategorii samochodów osobowych, Mercedes-Benz uważany jest za jedną z najbardziej prestiżowych marek na świecie.
    Fabryka Samochodów Ciężarowych „Star” – zakłady motoryzacyjne specjalizujące się w produkcji lekkich i średnich samochodów ciężarowych, istniejące do początku lat 90. XX wieku.
    Volvo (volvo łac. toczę, od czasownika volvere) to marka samochodów, które były produkowane przez szwedzki koncern Volvo Aktiebolaget (Volvo AB) od roku 1927. Siedzibą przedsiębiorstwa jest Göteborg. Od roku 1993 planowana była fuzja z francuską firmą samochodową Renault SA pod nazwą Volvo Automotive (RVA), jednak pod wpływem sprzeciwu akcjonariuszy szwedzkiej firmy do fuzji nie doszło.
    Scania Aktiebolag (Scania AB) - szwedzka marka produkująca samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe, autobusy oraz silniki wysokoprężne dla pojazdów ciężarowych, morskich oraz różnych zastosowań przemysłowych powstała w 1891 roku w Malmö.
    Pojazd samochodowy – według kodeksu drogowego jest to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h. Określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.
    Kenworth – amerykański producent samochodów ciężarowych (dawniej również autobusów miejskich i szkolnych) z siedzibą w Kirkland, w stanie Waszyngton. Przedsiębiorstwo założone zostało w 1912 roku i należy obecnie do grupy PACCAR.
    Peterbilt Motors Company – amerykańskie przedsiębiorstwo branży motoryzacyjnej zajmujące się produkcją samochodów ciężarowych, należące do grupy Paccar. Siedziba spółki mieści się w Denton, w Teksasie.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.029 sek.