Chaos (Warhammer)

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Symbol Chaosu
Chaos Marine

Chaos – w bliźniaczych uniwersach gier Warhammer Fantasy i Warhammer 40,000, koncepcja, na bazie której zasadzają się te fikcyjne uniwersa. Jest to największa antagonistyczna siła w Starym Świecie i w całym Wszechświecie w ogóle, pragnąca zniszczyć wszystkie cywilizacje i wszelkie życie. Idea Chaosu wprowadza mroczny klimat charakteryzujący Warhammera jako dark fantasy.

Demon (stgr. δαίμων daimon – dosłownie ten, który coś rozdziela lub ten, który coś przydziela, także: nadprzyrodzona potęga, dola; łac. daemon) – istoty występujące w wielu wierzeniach ludowych, mitologiach i religiach, które zajmują pozycję pośrednią między bogami a ludźmi, między sferą ziemsko-ludzką, materialną, a sferą boską, czysto duchową; istoty o cechach na wpół ludzkich, na wpół boskich; najczęściej są to nieprzyjazne człowiekowi duchy, związane pierwotnie z pojęciem nieczystości sakralnej.Czas Horusa (ang. Horus Rising) – powieść brytyjskiego pisarza i autora komiksów Dana Abnetta, będąca pierwszą częścią cyklu książek Herezja Horusa osadzonych w uniwersum Warhammer 40,000. Skupia się na wydarzeniach, które doprowadziły do upadku Mistrza Wojny Horusa.

W sensie fizycznym, Chaos jest siłą będącą emanacją tzw. Spaczni (ang. Warp/Warpspace) – innego wymiaru równoległego do wymiaru materialnego. Spacznia jest wyobrażona jako bezkresne morze kotłującej się energii (choć przebywanie w tym wymiarze, jak i prawdziwa obserwacja go, jest dla istot materialnych niemożliwa i zabójcza) i jednocześnie źródłem wszelkiej magii. Ponieważ Spacznia nakłada się na materialny Wszechświat, oba wymiary czasami przenikają się nawzajem. Spacznia „karmi się” również emocjami i duszami istot fizycznych – w ten sposób rodzą się obdarzone świadomością bogowie i demony.

Warhammer 40,000 (w dosłownym tłumaczeniu Młot Bojowy 40000, lub Wojenny Młot 40000) – strategiczna gra bitewna o rozległym tle fabularnym, zakładająca rozgrywkę dla dwóch, lub więcej graczy przy użyciu miniaturowych modeli pojazdów, żołnierzy i innych obiektów, opracowana przez brytyjskie studio Games Workshop.
.mw-parser-output div.cytat{display:table;border:1px solid #aaa;padding:0;margin-top:0.5em;margin-bottom:0.8em;background:#f9f9f9}.mw-parser-output div.cytat>blockquote{margin:0;padding:0.5em 1.5em}.mw-parser-output div.cytat-zrodlo{text-align:right;padding:0 1em 0.5em 1.5em}.mw-parser-output div.cytat-zrodlo::before{content:"— "}.mw-parser-output div.cytat.środek{margin-left:auto;margin-right:auto}.mw-parser-output div.cytat.prawy{float:right;clear:right;margin-left:1.4em}.mw-parser-output div.cytat.lewy{float:left;clear:left;margin-right:1.4em}.mw-parser-output div.cytat.prawy:not([style]),.mw-parser-output div.cytat.lewy:not([style]){max-width:25em}

Znamy moc osnowy rzeczywistości i zawarty w niej Chaos. Wiemy, że potrafi zmieniać ludzi. Wiemy też, że jej mroczne odmęty zamieszkują ohydne stwory. (...) W osnowie bytują istoty, które można łatwo wziąć za demony.


Emanacją energii Chaosu w czystej formie jest minerał zwany spaczeniem (ang. Warpstone), który oddziałuje na swoje otoczenie wprowadzając m.in. widoczne na pierwszy rzut oka mutacje w żywych organizmach, jak również bardziej subtelne zmiany w umysłach narażonych na jego wpływ istot.

Bogowie Chaosu[ | edytuj kod]

Najpotężniejszymi przedstawicielami istot Chaosu są bogowie, którzy określają metody działania swoich wyznawców. Prowadzą nieustanne walki między sobą, by zdobyć wyłączną władzę nad dominium Chaosu. Mimo że jest wielu bogów Chaosu, czterech z nich posiada dominujące pozycje:

  • Khorne – Krwawy Bóg;
  • Tzeentch – Pan Przemian;
  • Nurgle – Pan Rozkładu;
  • Slaanesh – Pan Rozkoszy.
  • Pomniejszymi bóstwami są m.in. Rogaty Szczur – władca Skavenów – i Hashut mający swoich wyznawców wśród krasnoludów Chaosu.

    Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Chaos w Warhammer 40K Wiki (ang.)




  • Reklama