• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Cathode-Ray Tube Amusement Device

    Przeczytaj także...
    Biuro Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych (ang. The United States Patent and Trademark Office, PTO lub USPTO) – biuro patentowe podlegające Departamentowi Handlu USA zabezpieczające patenty i znaki towarowe w imieniu wynalazców i podmiotów gospodarczych. PTO posiada siedzibę w Alexandrii, po wcześniejszej przeprowadzce z Crystal City w Hrabstwie Arlington. Od 1991 biuro jest finansowane wyłącznie z opłat za patenty i znaki towarowe. Obecnym szefem USPTO jest Podsekretarz Handlu Własnością Intelektualną Jon W. Dudas, który został wyznaczony na to stanowisko przez prezydenta George’a W. Busha w marcu 2004, a nominowany 30 lipca 2004.Patent – potocznie: dokument wydawany przez urzędy patentowe; właściwie: ograniczone w czasie prawa właściciela rozwiązania technicznego do wyłącznego korzystania z wynalazku bądź wynalazków będących przedmiotem patentu w celach zawodowych lub zarobkowych na terenie państwa, które decyzją administracyjną patentu udzieliło, pod warunkiem wniesienia opłat za co najmniej pierwszy okres ochrony od daty zgłoszenia.
    Rozgrywka (również gameplay) – pojedyncza gra lub podzielona na więcej niż jedną sesję, gra toczona przez gracza od początku do końca, na przykład kampania trybu gry jednoosobowej, to także ogół rozwiązań oraz elementów, które wybrana gra komputerowa oferuje graczowi. Rozgrywka jest jednym z czynników wpływających na grywalność. Gracze mają odmienne style i modele rozgrywki. Jednym z rodzajów rozgrywki jest tryb współpracy, który umożliwia dwóm lub większej liczbie graczy wspólną walkę z przeciwnikami sterowanymi przez sztuczną inteligencję.
    Schemat obwodów Cathode Ray Tube Amusement Device

    Cathode-Ray Tube Amusement Device – wczesna forma elektronicznej gry interaktywnej. Projekt został stworzony w 1947 roku przez dwóch inżynierów: Thomasa T. Goldsmitha Jr. i Estle'a Raya Manna. Opatentowano go w roku 1948. Jest to urządzenie wyłącznie elektromechaniczne i nie posiada żadnych elementów programowalnych. Z tego powodu nie można go nazwać pierwszą grą komputerową, lecz pierwszą grą wideo. Był to prosty symulator rakiety.

    Historia gier komputerowych – interaktywnych programów komputerowych służących do celów rozrywkowych – obejmuje okres od 1947 roku, kiedy wynaleziono pierwszy prototyp gry elektronicznej. Do 1972 roku gry komputerowe były produkcjami akademickimi, a do masowego obiegu weszły za sprawą gry Pong. Dzięki jego popularności powstały platformy do gry – automaty i konsole, a od lat 80. XX wieku także komputery osobiste. Od lat 90. XX wieku gry komputerowe zaczęły masowo obsługiwać rozgrywkę sieciową oraz grafikę trójwymiarową, stając się produktem masowym. Wśród najnowszych tendencji należy wyróżnić cyfrową dystrybucję rozrywki elektronicznej oraz rozwój gier społecznościowych i mobilnych.Symulacja komputerowa – symulacja z wykorzystaniem modelu matematycznego, zapisanego w postaci programu komputerowego (patrz również: Metoda numeryczna). Techniki symulacyjne są szczególnie przydatne tam, gdzie analityczne wyznaczenie rozwiązania byłoby zbyt pracochłonne, a niekiedy nawet niemożliwe – co często ma miejsce w systemach złożonych.

    Gracz stał lub siedział przed ekranem zamontowanym w szafce. Ekran symulował wyświetlacz radaru z samolotami i innymi celami na przezroczystej nakładce, zazwyczaj z papieru. Gracz używał pokrętła do manipulacji świetlną kropką po ekranie. Kropka symulowała rakietę. Gracz musiał w określonym czasie wymierzyć w pożądany cel, po czym zainicjować strzał przyciskając odpowiedni przycisk. Jeśli wycelował poprawnie, silny impuls z lampy katodowej powodował nagłe rozjaśnienie i zamazanie ekranu w danym miejscu, symulując eksplozję. Układ mógł być modyfikowany dla zwiększenia trudności rozgrywki.

    Gra komputerowa (gra wideo, ang. video game) – rodzaj oprogramowania komputerowego przeznaczonego do celów rozrywkowych bądź edukacyjnych (rozrywka interaktywna) i wymagającego od użytkownika (gracza) rozwiązywania zadań logicznych lub zręcznościowych. Gry komputerowe mogą być uruchamiane na komputerach osobistych, specjalnych automatach, konsolach do gry, telewizorach, telefonach komórkowych oraz innych mobilnych urządzeniach, nazywanych łącznie platformami sprzętowymi. Zadania stawiane przed graczem w grach komputerowych różnią się w zależności od gatunku i mogą polegać na przykład na rozwiązaniu zadania logicznego, eliminacji wirtualnych przeciwników czy też rywalizacji ze sztuczną inteligencją bądź innymi graczami (gra wieloosobowa); interaktywna rozrywka w celach zawodowych nosi nazwę sportu elektronicznego.Radar (stacja radiolokacyjna) – urządzenie służące do wykrywania – za pomocą fal radiowych – obiektów powietrznych, nawodnych oraz lądowych takich jak: samoloty, śmigłowce, rakiety, statki (również chmury oraz obiekty terenowe), pozwalające na określenie kierunku, odległości a także wielkości obiektu, a w radarach dopplerowskich także do pomiarów prędkości wykrywanego obiektu.

    Niestety, wysokie ceny elementów składowych przeszkodziły grze w osiągnięciu komercyjnego sukcesu. Stworzono tylko kilka działających kopii. Aktualnie nie istnieje żaden funkcjonujący egzemplarz.

    Zobacz też[ | edytuj kod]

  • Historia gier komputerowych
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Patent USA nr 2,455,992, USPTO, 14 grudnia 1948 (ang.).
    2. D.S. Cohen: Cathode-Ray Tube Amusement Device – The First Electronic Game (ang.). about.com. [dostęp 2013-09-25].




    Warto wiedzieć że... beta

    Lampa elektronowa – element elektroniczny składający się z elektrod umieszczonych w bańce z wypompowanym powietrzem (lampa próżniowa) lub gazem pod niewielkim ciśnieniem (lampa gazowana), w którym wykorzystuje się wiązki elektronów lub jonów poruszające się między elektrodami lampy i sterowane elektrycznie elektrodami. Może służyć miedzy innymi do wzmacniania, generacji i przekształcania sygnałów elektrycznych.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.009 sek.