• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Cannonball Adderley

    Przeczytaj także...
    William John "Bill" Evans (ur. 16 sierpnia 1929 w Plainfield, zm. 15 września 1980) – jeden z najwybitniejszych pianistów jazzowych, Amerykanin. Poprzez używanie impresjonistycznych harmonii, nowatorskie interpretacje standardów jazzowych i "śpiewające", niezależne rytmiczne linie melodyczne wpłynął na kolejne pokolenie pianistów, takich jak m.in.: Chick Corea, Herbie Hancock, John Taylor, Steve Kuhn, Don Friedman, Marian McPartland, Denny Zeitlin, Bobo Stenson, Michel Petrucciani i Keith Jarrett, jak również wielu innych muzyków na świecie. Muzyka Billa Evansa nadal inspiruje młodych pianistów, takich jak Fred Hersch, Bill Charlap, Lyle Mays, Eliane Elias i prawdopodobnie Brad Mehldau, na wczesnym etapie kariery. Przez niektórych jest uważany za najbardziej wpływowego pianistę po II wojnie światowej.John William Coltrane (ur. 23 września 1926 w Hamlet, Karolina Północna, zm. 17 lipca 1967 w Huntington, Long Island) – amerykański saksofonista i flecista jazzowy. Mąż pianistki Alice Coltrane.
    Stany Zjednoczone, Stany Zjednoczone Ameryki (ang. United States, US, United States of America, USA) – federacyjne państwo w Ameryce Północnej graniczące z Kanadą od północy, Meksykiem od południa, Oceanem Spokojnym od zachodu, Oceanem Arktycznym od północnego zachodu i Oceanem Atlantyckim od wschodu.

    Julian Edwin „Cannonball” Adderley (ur. 15 września 1928 w Tampa, zm. 8 sierpnia 1975 w Gary) – amerykański saksofonista jazzowy grający na saksofonie altowym.

    Cannonball Adderley początkowo mieszkał w Tampa (Floryda), lecz w latach 50. przeniósł się do Nowego Jorku. W roku 1957 dołączył do sekstetu Milesa Davisa, po tym jak John Coltrane zrezygnował z bycia jego członkiem na rzecz grupy Theloniousa Monka.

    Adderley uczestniczył w nagraniach takich płyt jak Milestones i Kind of Blue. Jego brat, Nat Adderley, był muzykiem jazzowym grającym na trąbce i kornecie.

    Miles Dewey Davis III (ur. 26 maja 1926 w Alton, zm. 28 września 1991 w Santa Monica) – amerykański trębacz, lider grup jazzowych i kompozytor, uznawany za jednego z najbardziej znaczących i innowacyjnych muzyków XX wieku. Słynął z ospałego, melodycznego stylu i lakonicznej, czasem konfrontacyjnej osobowości. Był symbolem potencjału komercyjnego muzyki jazzowej.15 września jest 258. (w latach przestępnych 259.) dniem w kalendarzu gregoriańskim. Do końca roku pozostaje 107 dni.

    Dyskografia[]

    Jako lider[]

  • Julian Cannonball Adderley and Strings (1955)
  • Jump For Joy (1957)
  • Portrait of Cannonball (1958)
  • Somethin’ Else (1958) – z Milesem Davisem, Hankiem Jonesem, Samuelem Jonesem, Artem Blakeyem
  • Things Are Getting Better (1958)
  • Cannonball Adderley Quintet in Chicago (1959) – z Johnem Coltranem
  • The Cannonball Adderley Quintet in San Francisco (1959)
  • Cannonball and Coltrane (1959)
  • Blue Spring (1959) – z Kennym Dorhamem
  • At the Lighthouse (1960)
  • Them Dirty Blues (1960)
  • What Is This Thing Called Soul? (1960)
  • Sweet and Lovely (1960/1961)
  • Know What I Mean? (1961) – z Billem Evansem
  • African Waltz (1961)
  • The Quintet Plus (1961)
  • Nancy Wilson and Cannonball Adderley (1961)
  • In New York (1962)
  • Cannonball's Bossa Nova (1962)
  • Dizzy's Business (1962)
  • Jazz Workshop Revisited (1963)
  • Nippon Soul (1963)
  • Cannonball Adderley's Fiddler on the Roof (1964)
  • Domination (1965) – Aranżacja – Oliver Nelson
  • Mercy, Mercy, Mercy! Live at 'The Club' (1966)
  • Cannonball in Japan (1966)
  • Why Am I Treated So Bad! (1967)
  • 74 Miles Away (1967)
  • Radio Nights (1967)
  • Accent on Africa (1968)
  • Country Preacher (1969)
  • The Price You Got to Pay to Be Free (1970)
  • The Black Messiah (Live) (1972)
  • Inside Straight (1973)
  • Pyramid (1974)
  • Love, Sex, and the Zodiac (1974)
  • Phenix (1975)
  • Big Man (1975) (Musical z Joe Williams i Randym Crawfordem)
  • Jako sideman[]

    Z Milesem Davisem

    Biblioteka Kongresu Stanów Zjednoczonych (ang.: Library of Congress) – największa biblioteka świata. Gromadzi ponad 142 mln różnego rodzaju dokumentów, ponad 29 mln książek, 58 mln rękopisów, 4,8 mln map i atlasów, 12 mln fotografii, 6 mln mikrofilmów, 3,5 mln dokumentów muzycznych, 500.000 filmów; wszystko w ponad 460 językach. 7% zbiorów to dokumenty w językach słowiańskich, w tym największy w USA zbiór polskich książek. Całość zajmuje 856 km półek. Biblioteka dysponuje (w 3 budynkach) 22 czytelniami ogólnymi, 3 wydzielonymi czytelniami dla kongresmenów oraz biblioteką sztuki (John F. Kennedy Center). Zatrudnia 5 tysięcy pracowników. Wyposażona jest w system komputerowy o pojemności 13 mln rekordów oraz w 3000 terminali. Pełni funkcję biblioteki narodowej.Samuel Jones (ur. 12 listopada 1924 w Jacksonville w stanie Floryda, zm. 15 grudnia 1981 w Nowym Jorku) – amerykański kontrabasista jazzowy.
  • Milestones (1958)
  • Miles & Monk at Newport (1958)
  • Jazz at the Plaza (1958)
  • Porgy and Bess (1958)
  • Kind of Blue (1959)
  • Jako producent[]

  • Wide Open Spaces (1960) – David Newman
  • A Portrait of Thelonious (1961) – Bud Powell
  • Bud Powell & Don Byas – A Tribute to Cannonball (1961)
  • Przypisy

    1. Cannonball Adderley Biography (ang.). biography.com. [dostęp 2011-04-06].
    2. allmusic.com.

    Linki zewnętrzne[]

  • Dyskografia Cannonball Adderleya na jazzdisco.org (ang.)
  • Musical – forma teatralna, łącząca muzykę, piosenki, dialogi mówione i taniec. Ładunek emocjonalny dzieła – humor, patos, miłość, gniew – podobnie jak sama opowieść, jest wyrażany poprzez słowa, muzykę, ruch i aspekty techniczne przedstawienia, tworząc jedną, spójną całość. Od początków XX wieku produkcje teatru muzycznego są nazywane po prostu "musicalami". Wcześniejszą podobną do musicalu formą widowiska była extravaganza.Biblioteka Narodowa Francji (fr. Bibliothèque nationale de France, BnF) – francuska biblioteka narodowa, znajdująca się w Paryżu. Przewidziana jest jako repozytorium dla wszystkich materiałów bibliotecznych, wydawanych we Francji. Obecnym dyrektorem Biblioteki jest Bruno Racine.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Jazz – gatunek muzyczny, który powstał w początkach XX wieku (zapoczątkowany około 1900 roku), na południu Stanów Zjednoczonych w dzielnicy prostytutek Storyville w Nowym Orleanie; tradycyjnie początki jazzu łączą się z Congo Square jako połączenie muzyki zachodnioafrykańskiej i europejsko-amerykańskiej (bluesa, ragtime’u i muzyki europejskiej). Stanowi on połączenie muzyki ludowej, artystycznej i rozrywkowej.
    Nowy Jork (ang. City of New York, również New York, New York City) – najludniejsze miasto w Stanach Zjednoczonych, a zarazem centrum jednej z najludniejszych aglomeracji na świecie. Nowy Jork wywiera znaczący wpływ na światowy biznes, finanse, media, sztukę, modę, badania naukowe, technologię, edukację oraz rozrywkę. Będąc między innymi siedzibą Organizacji Narodów Zjednoczonych, stanowi ważne centrum spraw międzynarodowych i jest powszechnie uważany za kulturalną stolicę świata.
    Saksofon – instrument dęty drewniany z grupy aerofonów stroikowych. Klasyfikację tę zawdzięcza swojej budowie i stroikowi. Występuje w siedmiu odmianach różniących się wielkością i zakresem dźwięków. Najczęściej stosowanymi odmianami saksofonów są:
    Thelonious Sphere Monk (ur. 10 października 1917 w Rocky Mount, zm. 17 lutego 1982 w Englewood) – amerykański pianista jazzowy, kompozytor. Był znany z niepowtarzalnego stylu improwizacji, przyczynił się do znacznego poszerzenia repertuaru jazzowych standardów. Pomimo tego, że jest on często postrzegany jako inicjator bebopu, jego styl grania nie był z tą formą związany.
    Kontrola autorytatywna – w terminologii bibliotekoznawczej określenie procedur zapewniających utrzymanie w sposób konsekwentny haseł (nazw, ujednoliconych tytułów, tytułów serii i haseł przedmiotowych) w katalogach bibliotecznych przez zastosowanie wykazu autorytatywnego zwanego kartoteką wzorcową.
    Sekstet (łac. sex - sześć, ang. sextet, franc. sextuor, sextette, niem. Sextett, wł. sestetto) – utwór na 6 głosów lub instrumentów solowych, także zespół muzyczny złożony z sześciu wykonawców.
    Saksofon altowy – instrument dęty z grupy aerofonów o pojedynczym stroiku. Saksofon altowy budowany jest w stroju Es (jak saksofon barytonowy i saksofon kontrabasowy), zatem brzmi o sekstę wielką niżej, niż jego zapis nutowy. Najpopularniejszy z saksofonów. Jest niewielki, jego wysokość wynosi około 72 cm. To najlepszy saksofon do nauki gry.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.025 sek.