CSMS

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

CSMS (ang. Concatenated SMS) – usługa łączonych SMS-ów umożliwiająca przekroczenie ograniczenia do 160 znaków dla pojedynczego SMS-a. Przy użyciu tej metody, długie wiadomości dzielone są po stronie nadawczej, a po stronie odbiorczej, po odebraniu wszystkich danych, fragmenty są łączone celem prezentacji użytkownikowi. Opłata jest naliczana za każdą wiadomość składową CSMS-a. Początkowo, ze względu na brak wzajemnej zgodności pomiędzy operatorami telekomunikacyjnymi, użycie funkcji CSMS mogło być utrudnione.

Kompatybilność (ang. compatibility, pol. „zgodność”) – cecha oprogramowania oraz sprzętu, która umożliwia bezproblemową współpracę systemów komputerowych, w szczególności wymianę danych.Bramka SMS (ang. SMS gateway) – pośrednik w przekazywaniu SMS-ów pomiędzy ośrodkami SMS (ang. SMS center, SMSC). Niektóre strony internetowe oferują, zwykle nieodpłatnie, dzięki korzystaniu z odpowiedniego oprogramowania (np.), usługę wysyłania SMS-ów na telefony komórkowe. Taka strona również zwana jest, potocznie, bramką SMS.

Obecnie, usługa CSMS jest szeroko rozpowszechniona. Także dostawcy niektórych bramek SMS oferują taką usługę.

W jedną wiadomość CSMS można połączyć do 255 SMS-ów (ok. 40 kB), ale terminale pośredniczące nakładają jednak ograniczenie do ok. 900 znaków.

Wysyłanie łączonego SMS-a[ | edytuj kod]

W celu przesłania długiej wiadomości jest ona dzielona na części składające się maksymalnie z 133 lub 134 oktetów (153 lub 152 7-bitowych znaków). Do tego dodawane jest 6 lub 7 bajtów jako UDH zawierających informacje o tym, jak dokonać ponownego połączenia wiadomości.Jeśli używamy takich opcji jak formatowanie tekstu lub osadzona grafika, maksymalna długość pojedynczej wiadomości ulegnie dalszemu skróceniu.

Przykładowy format UDH opisujący długą wiadomość z 8-bitowym numerem referencyjnym przedstawia się następująco:

  • Bajt 00: Liczba bajtów składających się na element UDH, w tym wypadku 5
  • Bajt 01: Typ elementu nagłówka dla łączonego SMS-a - 0 dla 8-bitowego numeru referencyjnego
  • Bajt 02: Długość elementu pozostałej części elementu (3 bajty dla 8bit-CSMS)
  • Bajt 03: 00-FF, numer referencyjny CSMS, musi być identyczny dla wszystkich SMS-ów w ramach jednej wiadomości
  • Bajt 04: 00-FF, łączna liczba części
  • Bajt 05: 00-FF, numer porządkowy w bieżącej wiadomości - numerowanie rozpoczyna się od 1
  • Przykładowy format UDH opisujący długą wiadomość z 16-bitowym numerem referencyjnym przedstawia się następująco:

  • Bajt 00: Liczba bajtów składających się na element UDH, w tym wypadku 6
  • Bajt 01: Typ elementu nagłówka dla łączonego SMS-a - 8 dla 16-bitowego numeru referencyjnego
  • Bajt 02: Długość elementu pozostałej części elementu (4 bajty dla 16bit-CSMS)
  • Bajt 03: 00-FF, połowa numeru referencyjnego CSMS, musi być identyczny dla wszystkich SMS-ów w ramach jednej wiadomości
  • Bajt 04: 00-FF, druga połowa numeru referencyjnego CSMS, musi być identyczny dla wszystkich SMS-ów w ramach jednej wiadomości
  • Bajt 05: 00-FF, łączna liczba części
  • Bajt 06: 00-FF, numer porządkowy w bieżącej wiadomości - numerowanie rozpoczyna się od 1
  • W przypadku kiedy rozmiar w bitach elementu UDH nie jest wielokrotnością jednostki kodowania znaków w wiadomości (np. 7-bitowych znaków) dodawane są bity wyrównujące, gdyż dane użytkownika (właściwa wiadomość) muszą zaczynać się od bitu będącego wielokrotnością jednostki kodowania znaków.

    Przykład: Dla UDH, które zajmuje 6 bajtów (8-bitowy numer referencyjny) i znaków kodowanych 7 bitowo wielkość UDH wynosi 48 bitów, i nie jest wielokrotnością 7. W taki wypadku dodawany jest 1 bit wyrównujący, aby wiadomość użytkownika zaczęła się od 49 bitu. (bity numerowane od 0, czyli UDH jest na bitach 0 - 47 + 48 bit wyrównujący + treść wiadomości od 49 bitu).

    Przykład UDH dla SMS-a podzielonego na dwa fragmenty:

    05 00 03 CC 02 01 [ treść wiadomości ]
    05 00 03 CC 02 02 [ treść wiadomości ]
    


    Podstrony: 1 [2] [3]




    Reklama