• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • CFM56-5



    Podstrony: 1 [2] [3]
    Przeczytaj także...
    CFM International – joint venture amerykańskiej firmy General Electric i francuskiej Snecma zajmujące się produkcją silników lotniczych.Airbus A320 – pasażerski samolot średniego zasięgu produkowany przez firmę Airbus. Jest pierwszym samolotem pasażerskim wyposażonym w cyfrowy układ sterowania lotem fly-by-wire. Samolot ten został oblatany 22 lutego 1987, a rok później 28 marca 1988 odbył swój pierwszy lot komercyjny w barwach Air France. Airbus A320 jest bazowym modelem samolotów A318, A319 i A321. Obecnie wyprodukowano ponad 5400 sztuk samolotów z rodziny A320. Samolot ten jest bezpośrednią odpowiedzią europejskiego producenta na amerykańskiego Boeinga 737.
    Douglas DC-8 z silnikami CFM56-2
    CFM56-3 zamontowany na samolocie Boeing 737-500 AirBaltic
    CFM56-5 zamontowany na samolocie Airbus A320-211 Nouvelair
    CFM56-7 zamontowany na samolocie Boeing 737-800 Qantas

    CFM International CFM56 (oznaczenie militarne F108) - seria turbowentylatorowych, dwuprzepływowych silników lotniczych o dużym stosunku dwuprzepływowości. Wytwarzane są przez firmę CFM International.

    Airbus A321 – samolot pasażerski średniego zasięgu produkowany przez europejskie konsorcjum Airbus w Tuluzie. Airbus A321 jest największym z serii maszyn Airbus A320 Family oraz największym na świecie samolotem pasażerskim średniego zasięgu przewożącym ponad 200 pasażerów. Airbus A321 jest konkurentem dla amerykańskiego Boeinga 737-900 i 900ER.Silnik turboodrzutowy dwuprzepływowy – konstrukcyjna odmiana silnika turboodrzutowego, w którym główny strumień powietrza rozdziela się na przepływ wewnętrzny i przepływ zewnętrzny.

    Spis treści

  • 1 Historia
  • 2 Warianty
  • 2.1 Seria CFM56-2
  • 2.2 Seria CFM56-3
  • 2.3 Seria CFM56-4
  • 2.4 Seria CFM56-5
  • 2.5 Seria CFM56-7
  • 3 Przypisy


  • Podstrony: 1 [2] [3]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Douglas DC-8 – amerykański odrzutowy samolot pasażerski dalekiego zasięgu, produkowany przez firmę Douglas Aircraft Company w latach 1958-1972. Zaprojektowany, aby konkurować z Boeingiem 707. Jednak wejście do służby samolotów szerokokadłubowych, takich jak Boeing 747 czy McDonnell Douglas DC-10, spowodowało zakończenie produkcji tego wąskokadłubowego samolotu. Wyprodukowano 556 jego egzemplarzy.
    Boeing RC-135 – amerykański samolot zwiadowczy, przeznaczony do rozpoznania fotograficznego i elektronicznego. Maszyna została wybudowana na bazie samolotu transportowego Boeing C-135 Stratolifter. Opracowano całą rodzinę maszyn RC-135 przeznaczonych do wypełniania różnorakich zadań rozpoznawczych.
    Boeing 737 – najpopularniejszy na świecie wąskokadłubowy samolot pasażerski średniego zasięgu, produkowany w wielu wersjach od 1967 roku (obecna generacja od 1996) przez firmę Boeing w Stanach Zjednoczonych.
    IAE V2500 – silnik turbowentylatorowy, dwuprzepływowy o dużym stosunku dwuprzepływowości. Wytwarzany przez konsorcjum International Aero Engines, które powstało w 1983 aby wytwarzać ten silnik. V2500 napędza samoloty z rodziny Airbus A320 oraz McDonnell Douglas MD-90. Silnik uzyskał certyfikację od FAA w 1988.
    FADEC (ang. Full Authority Digital Engine (lub Electronics) Control) czyli Całkowicie autonomiczny cyfrowy system sterowania silnika – ogólnie w lotnictwie - w pełni cyfrowy, elektroniczny system sterowania silników. System taki kontroluje całościowo parametry silnika i podzespołów napędowych, w tym nie tylko układ zasilania paliwem i jego zużycie, moc, czy ciąg silnika, ale także wiele innych (zależnie od stopnia komplikacji jednostki napędowej) np. zmianę skoku łopat wirnika lub śmigła, bądź układy chłodzenia, itp. Systemy FADEC stosowane są do sterowania zarówno silnikami tłokowymi jak i odrzutowymi.
    Silnik turbowentylatorowy to odmiana silnika turboodrzutowego dwuprzepływowego o dużym stosunku dwuprzepływowości (ang. high-bypass turbofan). Wyposażony w dużej średnicy wentylator (pierwszy człon sprężarki), który spręża wstępnie powietrze i które zostaje skierowane na dwa tory:
    Nouvelair - tunezyjskie linie lotnicze, założone w 1989 r. z siedzibą w Monastyrze. Podstawowa baza przewożnika znajduje się na lotnisku Habiba Burgiby w Monastyrze, a zapasowe huby w Tunisie (Tunis-Carthage) oraz na Djerbie (Djerba-Zarzis). Nouvelair wykonuje obecnie zarówno loty rejsowe, jak i czarterowe, łącznie operując na ok. 120 trasach, objemujących lotniska w kilkunastu krajach europejskich, Maghrebie i na Bliskim Wschodzie. Udział Nouvelair w tunezyjskim rynku przewozów lotniczych wynosi obecnie ok. 32%, co daje liniom drugą pozycję po państwowym Tunisair. Część floty Nouvelair jest obecnie wykorzystywana przez Libyan Arab Airlines oraz Afriqiyah Airways.

    Reklama