• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Buddyzm



    Podstrony: [1] [2] [3] 4 [5]
    Przeczytaj także...
    W buddyzmie śmierć nie jest traktowana jako ostateczny koniec istnienia, ale jako ogniwo łączące kolejne odrodzenia w samsarze w dwunastu ogniwach współzależnego powstawania, aż do osiągniecia wyzwolenia, tzn. nirwany. Według nauk wadżrajany każda czująca istota w czasie śmierci doświadcza podobnego procesu utraty mocy nad ciałem, uczuć, zdolności zmysłowych i subtelnych stanów świadomości. W procesie tym można wyodrębnić następujących kolejno po sobie 8 etapów opisanych poniżej. Tantry nauczają, jak bardzo ważne jest zapoznanie się z tym procesem, gdyż każdy będzie musiał doświadczać go w czasie własnego umierania (naturalnej śmierci fizjologicznej), choć niezwykle trudno będzie utrzymać uważność. Mistrzowie wadżrajany poprzez zrealizowanie w ciągu życia nauk związanych z tantrami, mahamudrą lub dzogczen w pełni rozpoznają wszystkie etapy procesu umierania, a w czasie śmierci przebywają w stanie natury umysłu "Przejrzyste Światło" osiągając wyzwolenie.Buddyzm w Polsce - to obecność w Polsce jednej z najliczniejszych współcześnie religii zapoczątkowanej na subkontynencie indyjskim przez buddów (odpowiednio też arhatów i bodhisatwów). Duża procentowo liczba wyznawców buddyzmu w Polsce, to członkowie wspólnot zen i szkół buddyzmu tybetańskiego. W Polsce buddyjskie związki wyznaniowe prowadzą działalność w oparciu o rejestrację w MSWiA.
    Przypisy
    1. Damien Keowyn: Buddyzm. Bardzo krótkie wprowadzenie. Warszawa: Prószyński i S-ka, 1997, s. 21. ISBN 83-7180-649-3.
    2. National & World Religion Statistics: Buddhism – World (1)
    3. National & World Religion Statistics: Buddhism – World (2)
    4. Szacunkowy ranking liczebności wyznawców poszczególnych religii
    5. Damien: Buddyzm. Bardzo krótkie wprowadzenie. Warszawa: Prószyński i S-ka, s. 16-27. ISBN 83-7180-649-3.
    6. S. N. Goenka: Sztuka życia – medytacja wglądu. sasana.pl, 1980. [dostęp 2009-07-19].
    7. Stephen Batchelor: Buddyzm bez wierzeń. buddyzm.edu.pl. [dostęp 2009-07-19].
    8. Przypis "Buddhist Era"
    9. http://swiat.newsweek.pl/odkryto-slady-najstarszej-buddyjskiej-swiatyni-z-vi-w-p-n-e-newsweek-pl,artykuly,275627,1.html; http://www.theguardian.com/world/2013/dec/01/buddha-birth-archaeology-nepal-durham; dostęp 14.01.2013
    10. Budda. [dostęp 2009-06-01].
    11. Gautama Siddhattha Buddha (ang.). [dostęp 2009-06-01].
    12. Ilustrowana Historia Buddhy – Thailandia cz.2
    13. Akapit: Podstawowe Punkty Jednoczące Theravadę i Mahayanę – Czcigodny Walpola Rahula (Przy współpracy Stephena Evansa)
    14. Dhammacakkappavattana Sutta tłumaczenie Thanissaro Bhikkhu [dostęp 21:45 2010.05.19]
    15. Dhammacakkapavattana Sutta (pol.). [dostęp 18 listopada 2008]. – Oto, mnisi, jest Szlachetna Prawda o Powstawaniu Cierpienia: to pragnienie, które tworzy dalsze zradzanie, któremu towarzyszy namiętność i zachwyt, znajdujące rozkosz to tu, to tam, pragnienie zmysłowej przyjemności, pragnienie stawania się i pragnienie niebytu.
    16. Cztery Szlachetne Prawdy, fragmenty sutt
    17. Szlachetna Prawda o Ścieżce Wiodącej do Zniszczenia Cierpienia – polskie tłumaczenie tekstów z Tipitaki; oryginał z www.accesstoinsight.org
    18. Słownik Buddyjski Nyanatiloka Mahathera [dostęp 10:20 2010.05.14]
    19. The Noble Eightfold Path – The Way to the End of Suffering; Bhikkhu Bodhi
    20. Buddha Dharma Education Association Inc. – "A Pāli Word A Day – str.9
    21. www.accesstoinsight.org – Hasło: "bodhi-pakkhiya-dhamma"
    22. "Wings to Awakening" – An Anthology from the Pali Canon – Thanissaro Bhikkhu
    23. The Qualities and Virtues of the Buddha – By Mithra Wettimuny
    24. wybór fragmentów sutt o Nibbanie
    25. www.accesstoinsight.org – hasło "Nibbana"
    26. Damien Keowyn: Buddyzm. Bardzo krótkie wprowadzenie.. Warszawa: Prószyński i S-ka, 1997, s. 43-57. ISBN 83-7180-649-3.
    27. Kosho Uchiyama: Otwieranie dłoni myśli. Warszawa: Goniec Serwis, 2009. ISBN 978-83-60969-00-7.
    28. Paticca-samuppada-vibhanga Sutta, tłum. Thanissaro Bhikkhu
    29. Dobre pytanie, dobra odpowiedź – Bhante Shravasti Dhammika
    30. Confession of a Buddhist Atheist
    31. Cula-suññata Sutta (The Lesser Discourse on Emptiness), tłum. Thanissaro Bhikkhu
    32. "Kamma – A Study Guide" – Thanissaro Bhikkhu
    33. Nibbedhika Sutta (AN.VI.63)
    34. Abhinhapaccavekkhitabbathana Sutta (AN.V.57)
    35. dr Cornelia Weishaar-Günter, Regine Leisner: “Die Struktur des Lamrim”, Tibethaus, 2007; ISBN 978-3-931442-07-1
    36. Je Gampopa "Gems of Dharma, Jewels of Freedom", Altea Publishing. ISBN 978-0-9524555-0-9
    37. Tsong-kha-pa: The Great Treatise On The Stages Of The Path To Enlightenment, (wylie. Lam-rim chen-mo, dział 1), Vol. 1, 2 ,3; Snow Lion, ISBN 1-55939-152-9 ISBN 1-55939-168-5 ISBN 1-55939-166-9
    38. Matthew T. Kapstein "Tibetan Buddhism: A Very Short Introduction s.67; 2013; ISBN 978-0-19-973512-9
    39. Bhikku, Thanissaro: Refuge (ang.). W: An Introduction to the Buddha, Dhamma, & Sangha [on-line]. Access to Insight, 2001. [dostęp 2009-07-20].
    40. Bhikku, Bodhi: Schronienie w Buddzie. sasana.pl, 1992. [dostęp 2009-07-20].
    41. Stewart McFarlane in Peter Harvey, ed., Buddhism. Continuum, 2001, strona 187.
    42. Stewart McFarlane in Peter Harvey, ed., Buddhism. Continuum, 2001, ss. 195-196.
    43. Medytacja. Przyjaciele Zachodniej Wspólnoty Buddyjskiej, 2008-07-13. [dostęp 2009-08-26].
    44. Francis Story: Buddhist Meditation (ang.). accesstoinsight.com. [dostęp 2009-08-26].
    45. Czym jest medytacja?. W: Wprowadzenie do buddyzmu [on-line]. Cyber Sangha. [dostęp 2009-08-26].
    46. Damien Keowyn: Buddyzm. Bardzo krótkie wprowadzenie. Warszawa: Prószyński i S-ka, 1997, s. 101-114. ISBN 83-7180-649-3.
    47. Buddhist Meditation (ang.). religionfacts.com. [dostęp 2009-08-26].
    48. Henapola Gunaratana: Medytacja Vipassana w prostych słowach. sasana.pl. [dostęp 2009-08-26].
    49. Dagom Rinpocze: Teaching on "Calm Abiding Meditation" (ang.). abuddhistlibrary.com. [dostęp 2009-08-26]. s. 1999-06-24.
    50. Bhikku Pinayo Prommuang: What is Samatha Meditation (ang.). Know Buddhism, 2009-02-02. [dostęp 2009-08-26].
    51. Henepola Gunaratana: The Jhanas In Theravada Buddhist Meditation (ang.). accesstoinsight.com, 1995. [dostęp 2009-08-26].
    52. S.N. Goenka: Sztuka życia – medytacja wglądu. sasana.pl. [dostęp 2009-08-26].
    53. Vidja Dehejia: Buddhism and Buddhist Art (ang.). The Metropolitan Museum of Art. [dostęp 2009-08-28].
    54. Radha Benerjee: Buddhist Art in India (ang.). Indira Gandhi National Centre for the Arts, 2001. [dostęp 2009-08-29].
    55. Buddha Statues (ang.). CraftsinIndia. [dostęp 2009-10-03].
    56. Buddha Statue (ang.). BuddhaStatues.Org. [dostęp 2009-10-03].

    Bibliografia[]

    Historia
  • Buddyzm.pl – Zarys historii buddyzmu. [dostęp 2013-03-04].
  • Buddyzm Therawada

    Gelug (tyb. དགེ་ལུགས་པ།, Wylie: dge lugs pa, ZWPY: Gêlug-pa; nazwa po tybetańsku oznacza system szlachetności) – jedna z czterech głównych tradycji (szkół, obrządków) buddyzmu tybetańskiego nauczających hinajanę, mahajanę i wadżrajanę. Tradycja również nazywana jest "Nową Kadampą" ze względu na to, że rdzeniem jej nauk są przekazy tradycji kadam, jest również zwana jako tradycja "Gandenpa" ponieważ pierwszym jej klasztorem był klasztor o nazwie Ganden założony w 1409 przez Tsongkhapę, a zwierzchnicy gelugpy to Ganden Tripowie pochodzący właśnie z tego klasztoru (obecnie klasztor Ganden funkcjonuje również na uchodźstwie w Indiach). Wyznawcami tradycji zwie się również żółtymi czapkami ze względu na charakterystyczne ceremonialne nakrycia głowy oznaczające rangę w edukacji monastycznej.Czujące istoty – w buddyzmie termin obejmujący wszelkie istoty odczuwające – ludzi, zwierzęta, istoty niebiańskie, piekielne, duchy i inne.
  • Dobre pytanie, dobra odpowiedź, Bhante Shravasti Dhammika, Wyd. Anatta, 2008 ISBN 978-83-927010-0-2
  • Buddyzm zen

  • Tylko nie wiem. Listy mistrza zen Seung Sahna i jego uczniów, Seung Sahn, Szkoła Zen Kwan Um, 2005
  • Kompas Zen, Seung Sahn, Wyd. Miska Ryżu, 2005 ISBN 83-917813-7-2
  • Umysł zen, umysł początkującego, Shunryū Suzuki, II wyd. polskie Wydawnictwo ELAY, Jaworze 2010 ISBN 978-83-930284-6-7
  • Buddyzm tybetański

  • Świat buddyzmu tybetańskiego, Dalajlama Tenzin Giaco, Wydawnictwo MUDRA, 2002 ISBN 83-87387-07-X
  • O naturze rzeczy, Lama Ole Nydahl Wydawnictwo Jacek Santorski & CO, Warszawa, 2008 ISBN 978-83-7554-079-6
  • Linki zewnętrzne[]

  • Buddyzm w katalogu Open Directory Project
  • MAHAJANA.NET
  • CyberSangha – portal buddyjski
  • Tradycja – przekazywane z pokolenia na pokolenie treści kultury (takie jak: obyczaje, poglądy, wierzenia, sposoby myślenia i zachowania, normy społeczne), uznane przez zbiorowość za społecznie doniosłe dla jej współczesności i przyszłości.Chan (chin. 禪 pinyin: chán; sans. ध्यान dhyāna ; kor. sŏn (선), sŏn chong (선종); jap. zen (禅), zen shū (禅宗); wiet. thiền, thiền tông) – jedna z najważniejszych szkół chińskiego buddyzmu, założona w VI wieku przez Bodhidharmę. Szkoła ta należy do praktycznej i medytacyjnej tradycji buddyzmu, w odróżnieniu od teoretycznej i filozoficznej tradycji doktrynalnej.


    Podstrony: [1] [2] [3] 4 [5]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Wielka Brytania, Zjednoczone Królestwo (ang. United Kingdom), Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (ang. United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland) – unitarne państwo wyspiarskie położone w Europie Zachodniej. W skład Wielkiej Brytanii wchodzą: Anglia, Walia i Szkocja położone na wyspie Wielka Brytania oraz Irlandia Północna leżąca w północnej części wyspy Irlandia. Na wyspie tej znajduje się jedyna granica lądowa Zjednoczonego Królestwa z innym państwem – Irlandią. Poza nią, Wielka Brytania otoczona jest przez Ocean Atlantycki na zachodzie i północy, Morze Północne na wschodzie, kanał La Manche na południu i Morze Irlandzkie na zachodzie.
    Bön (język tybetański: བོན་ wylie: bon, wymowa: pʰø̃̀(n), właściwa nazwa w języku zhang-zhung to "gyer" wymowa: dzier; właściwie pełna poprawna nazwa brzmi: Jungdrung Bön) – starożytna tybetańska tradycja religijna, istniejąca przed buddyzmem tybetańskim, po prześladowaniach ze strony buddystów trwających wiele wieków, współcześnie z nim koegzystująca.
    Ningma (tyb.: རྙིང་མ་, Wylie: rnying ma, ZWPY: Nyingma) – jedna z czterech głównych tradycji buddyzmu tybetańskiego. Tradycja ta uznawana jest za pierwszą tradycję buddyzmu tybetańskiego.
    Cztery rodzaje właściwego wysiłku (pali samma-padhāna) w Buddyzmie stanowią szósty stopień Ośmiorakiej Ścieżki (pali sammā-vāyāma) to:
    Bodhićitta (z sanskrytu: बोधिचित्त bodhicitta; chiń. putixin 菩提心; kor. porisim; jap. bodaishin; wiet. Bồ-đê-tâm; tyb. byang chub kyi sems བྱང་ཆུབ་ཀྱི་སེམས་ , dosł. umysł oświecenia, przebudzone serce-umysł lub serce przebudzonego umysłu) — w buddyzmie aspiracja osiągnięcia oświecenia dla dobra wszystkich czujących istot (pragnienie uwolnienia wszystkich istot od cierpienia).
    Atīśa (982-1054), znany również jako Dīpamkara Śrījñāna. Wielki indyjski mistrz buddyjski i uczony. Jeden z głównych nauczycieli słynnego uniwersytetu Vikramaśīla. Otrzymał nauki od wielu ważnych nauczycieli, a w szczególności od Dharmakīrtiego, pod kierunkiem którego studiował w Indonezji. Ostatnich 10 lat życia spędził w Tybecie, nauczając i pomagając w tłumaczeniach tekstów buddyjskich. Jego uczeń Dromton założył szkołę kadampa, wokół której zgromadzili się również inni jego uczniowie. Praktyka tonglen polegająca na wymianie własnego szczęścia na cierpienie innych, którą Atiśa rozpropagował ma szczególne znaczenie we wszystkich szkołach buddyzmu tybetańskiego.
    Medytacja (łac. meditatio - zagłębianie się w myślach, rozważanie, namysł) – praktyki mające na celu samodoskonalenie, stosowane zwłaszcza w jodze oraz w religiach i duchowości Wschodu (buddyzm, taoizm, konfucjanizm, hinduizm, dżinizm), a ostatnio także przez niektóre szkoły psychoterapeutyczne. Elementy medytacji dają się również zauważyć w chrześcijaństwie (hezychazm) i islamie (sufizm).

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.134 sek.