• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • British Motor Corporation


    UWAGA: TA PODSTRONA MOŻE ZAWIERAĆ TREŚCI PRZEZNACZONE TYLKO DLA OSÓB PEŁNOLETNICH



    Przeczytaj także...
    Austin 1800 - samochód osobowy klasy średniej produkowany przez brytyjską firmę Austin Motor Company w latach 1964-1975. Dostępny jako 4-drzwiowy sedan i 2-drzwiowy pick-up. Do napędu użyto silników R4 o pojemności 1,8 litra oraz R6 o pojemności 2,2 litra. Moc przenoszona była na oś przednią poprzez 4-biegową manualną lub 3-biegową automatyczną skrzynię biegów. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1965, Austin 1800 zajął 1. pozycję.Wolseley Motor Company – dawne brytyjskie przedsiębiorstwo branży motoryzacyjnej zajmujące się produkcją samochodów osobowych, z siedzibą w Birmingham, w Anglii.
    Nuffield Organisation – dawny brytyjski koncern zajmujący się produkcją samochodów. Istniał w latach 1938 - 1952.

    British Motor Corporation (BMC) – były brytyjski producent samochodów, powstały w 1952 w wyniku połączenia Austin Motor Company i Nuffield Organisation (właściciela takich marek jak Morris, MG, Riley czy Wolseley).

    Samochody produkcji BMC[ | edytuj kod]

    Modele produkowane uprzednio przez spółki[ | edytuj kod]

    | edytuj kod]

  • Austin A125 Sheerline 1947-1954
  • Austin A135 Princess 1947-1956
  • Austin A40 Sports 1950-1953
  • Austin A70 Hereford 1950-1954
  • Austin A30 1951-1956
  • Austin A40 Devon 1947-1952
  • | edytuj kod]

  • MG TD 1949-1953
  • MG Y 1947-1953
  • | edytuj kod]

  • Morris Minor 1948-1971
  • Morris Oxford (Series MO)1948-1954
  • Morris Six 1948-1953
  • Riley[ | edytuj kod]

  • Riley RM series 1945-1955
  • | edytuj kod]

  • Wolseley 4/50 1948-1953
  • Wolseley 6/80 1948-1954
  • Wolseley Oxford Taxi 1947-1955

  • Austin 1100/1300 − kompaktowy samochód osobowy produkowany przez brytyjską firmę British Motor Corporation w latach 1962-1974 z serii modeli BMC ADO16 (zawierała bliźniacze modele: Austin 1100/1300, Morris 1100/1300, MG 1100/1300, Vanden Plas Princess 1100/1300 i Riley Kestrel 1100/1300). Dostępny wyłącznie jako 2- lub 4-drzwiowy sedan oraz 2- drzwiowe kombi. Do napędu używano silników R4 o pojemności 1,1 i 1,3 litra. Moc przenoszona była na oś przednią poprzez 4-biegową manualną bądź 3-biegową automatyczną skrzynię biegów. Powstały trzy generacje modelu.British Motor Holdings (BMH) – dawny brytyjski koncern skupiający producentów samochodów. Istniał w latach 1966 - 1968.

    Samochody stworzone przez BMC[ | edytuj kod]

    Austin[ | edytuj kod]

  • Austin A40 Somerset 1952-1954
  • Austin A40 Cambridge 1954-1958
  • Austin A90 Westminster 1954-1968
  • Austin Metropolitan 1954-1961
  • Austin A35 1956-1959
  • Austin Princess IV 1956-1959
  • Austin A40 Farina 1958-1967
  • Austin A55 Cambridge 1959-1969
  • Austin Mini 1959-1989
  • Austin 1100/1300 1963-1974
  • Austin 1800 1964-1975
  • Austin 3-Litre 1967-1971
  • Austin-Healey[ | edytuj kod]

  • Austin-Healey 100 1953-1959
  • Austin-Healey 3000 1959-1968
  • Austin-Healey Sprite 1958-1971
  • MG[ | edytuj kod]

  • MG A 1955-1962
  • MG Magnette ZA/ZB 1953-1956
  • MG Magnette Mk III/Mk IV 1959-1968
  • MG Midget 1961-1974
  • MGB 1962-1980
  • MG 1100/1300 1962-1973
  • MGC 1967-1969
  • Morris[ | edytuj kod]

  • Morris Oxford 1954-1971
  • Morris Cowley 1954-1959
  • Morris Isis 1955-1958
  • Morris Mini-Minor 1959-2000
  • Morris 1100/1300 1963-1974
  • Morris 1800 1964-1975
  • Riley[ | edytuj kod]

  • Riley Pathfinder 1953-1957
  • Riley 2.6 1958-1959
  • Riley 1.5 1957-1965
  • Riley 4/68 1959-1961
  • Riley 4/72 1961-1969
  • Riley Elf 1961-1969
  • Riley Kestrel 1965-1969
  • | edytuj kod]

  • Vanden Plas 3 litre 1959-1964
  • Vanden Plas 1100/1300 1963-1974
  • Vanden Plas Princess 4 litre R 1964-1968
  • | edytuj kod]

  • Wolseley 4/44 1952-1956
  • Wolseley 6/90 1954-1959
  • Wolseley 15/50 1956-1958
  • Wolseley 1500 1957-1965
  • Wolseley 15/60 1958-1961
  • Wolseley 16/60 1961-1971
  • Wolseley 6/99 1959-1961
  • Wolseley 6/110 1961-1968
  • Wolseley Hornet 1961-1969
  • Wolsleley 1100/1300 1965-1973
  • Wolseley 18/85 1967-1972

  • Austin A35 - miejski samochód osobowy produkowany przez brytyjską firmę Austin w latach 1956-1968. Dostępny jako 2- i 4-drzwiowy sedan oraz 3-drzwiowe kombi (Countryman). Następca modelu A30. Do napędu używano silników R4 o pojemności 0,9 oraz 1,1 litra. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez 4-biegową manualną skrzynię biegów. Samochód został zastąpiony przez model A40 Farina. Powstało 280897 egzemplarzy modelu (129245 Saloon oraz 151652 Countryman).Austin A30 - subkompaktowy samochód osobowy produkowany przez brytyjską firmę Austin Motor Company w latach 1951-1956. Dostępny jako 2- lub 4-drzwiowy lub 3-drzwiowe kombi. Do napędu użyto silnika R4 o pojemności 0,8 litra. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez 4-biegową manualną skrzynię biegów. Wyprodukowano 223264 egzemplarzy.

    Projekty BMC oznaczone numerycznie[ | edytuj kod]

    Wiele projektów firmy BMC przejęło sposób nazewnictwa charakterystyczny dla Austina. Numer oznaczający model poprzedzany był symbolem ADO (akronim od Austin Design Office):

  • ADO6 Austin FX4 Taxi
  • ADO8 Austin A40 Farina
  • ADO9 Austin A55 Cambridge
  • ADO10 Austin A90 Westminster
  • ADO13 Austin-Healey Sprite
  • ADO14 Austin Maxi
  • ADO15 Mini
  • ADO16 1100/1300
  • ADO17 1800/2200
  • ADO20 Mini MkIII and Clubman
  • ADO23 MGB
  • ADO26 Austin_Healey 3000 MkIII
  • ADO27 Austin Kimberley
  • ADO28 Morris Marina
  • ADO31 MGA 1600
  • ADO34 Pininfarina design for 2 seat roadster based on Mini.
  • ADO37 Vanden Plas Princess 3 litre
  • ADO40 Wolseley 24/80
  • ADO41 Austin-Healey Sprite MkII
  • ADO47 MG Midget MkI
  • ADO50 Mini Cooper and Cooper S
  • ADO52 MGC
  • ADO53 Austin A110 Westminster
  • ADO59 Morris Minor 1000
  • ADO61 Austin 3-Litre
  • Samochody użytkowe[ | edytuj kod]

    Lekkie vany bazujące na samochodach osobowych[ | edytuj kod]

    Morris Oxford van
  • Morris Z-series ¼-ton (Morris Eight Series E) 1940-1953
  • Morris ¼-ton O-Type (Morris Minor van) 1953-1971
  • Morris Cowley MCV (Morris Oxford van) 1950-1956
  • Austin A30 van 1954-1956
  • Austin A35 van 1956-1968
  • Austin A35 pick-up 1956-1957
  • Morris ½-ton (Morris Oxford Series III van) 1956-1962
  • Austin A55/A60 van 1958-1972
  • Austin A55/A60 pick-up (Australian built) 1958-1972
  • Mini van 1960-1982
  • Mini pick-up 1961-1982
  • Austin A40 Farina van (export only) 1961-1967
  • Lekkie vany[ | edytuj kod]

  • Austin K8 1948-1954
  • Morris J-type 1949-1960
  • Morris LD 1952-1968
  • Morris J2 1956-1967
  • Austin/Morris J4 1960-1974
  • Lekkie ciężarówki[ | edytuj kod]

  • Morris LC4 1952-1954
  • Morris LC5 1954-1960
  • Morris FV-series (Series I) 1948-1954
  • Morris FV-series (Series II) 1954-1955
  • Morris FE-series (Series III) 1955-1959
  • Morris FG 1960-1968
  • Morris FM 1961-1968
  • Morris WE 1955-1964
  • Morris WF 1964-1981
  • Morris FF 1958-1961
  • Morris FH 1961-1964
  • Morris FJ 1964-1968
  • Koniec BMC[ | edytuj kod]

    W roku 1966 BMC oraz Pressed Steel połączyły się ze spółką Jaguar Cars tworząc British Motor Holdings (BMH). Rok 1968 przyniósł kolejną falę przemian w brytyjskim przemyśle. BMH połączono z Leyland Motor Corporation (LMC). Tak powstała British Leyland Motor Corporation (BLMC). W roku 1975 BLMC zostało znacjonalizowane i stało się British Leyland Limited.

    Ministerstwo Bezpieczeństwa Państwowego (ros. Министерство государственной безопасности – Ministierstwo Gosudarstwiennoj Biezopasnosti, MGB) – organ bezpieczeństwa działający w Związku Radzieckim w latach 1946–1953.Austin 1800 - samochód osobowy klasy średniej produkowany przez brytyjską firmę Austin Motor Company w latach 1964-1975. Dostępny jako 4-drzwiowy sedan i 2-drzwiowy pick-up. Do napędu użyto silników R4 o pojemności 1,8 litra oraz R6 o pojemności 2,2 litra. Moc przenoszona była na oś przednią poprzez 4-biegową manualną lub 3-biegową automatyczną skrzynię biegów. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1965, Austin 1800 zajął 1. pozycję.
  • stara akcja firmy

  • Karetka wyprodukowana przez British Motor Corporation

  • 1963 MkI Mini.jpg
  • Morris.minor.bristol.750pix.jpg
  • Mgb.bristol.750pix.jpg
  • Morris Commercial JB 1957.jpg



  • w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Austin A70 - samochód osobowy klasy średniej produkowany przez brytyjską firmę Austin w latach 1948–1954. Dostępny jako: 2-drzwiowy kabriolet, 4-drzwiowy sedan 5-drzwiowe kombi (Countryman). Następca modelu 16. Do napędu używano silników R4 o pojemności 2,2 litra. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez 4-biegową manualną skrzynię biegów. Samochód został zastąpiony przez model A90 Westminster. Powstało 85682 egzemplarze modelu (35261 Hampshire oraz 50421 Hereford).
    MG TD – samochód sportowy produkowany przez brytyjską firmę MG w latach 1949−1953. Wyposażony był on w otwarte nadwozie ze składanym dachem. Samochód był napędzany przez silnik o pojemności 1,3 l. Wyprodukowano łącznie około 30 000 egzemplarzy tego modelu.
    Austin Westminster - rodzina samochodów osobowych produkowanych przez firmę Austin w latach 1954-1968. Zastąpiła ona model A70 Hereford. Do napędu używano silników R6, napęd przenoszony był na oś tylną. Została zastąpiona przez model 3-Litre.
    Riley 1.5 – samochód osobowy średniej klasy, produkowany przez British Motor Corporation pod marką Riley w latach 1957–1965.
    Austin-Healey 100 - sportowy samochód osobowy produkowany przez brytyjską firmę Austin Motor Company w latach 1953-1959 w oparciu o model Atlantic. Dostępny był wyłącznie jako 2-drzwiowy roadster. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez 3- lub 4-biegową manualną skrzynię biegów. Nazwa modelu pochodziła od prędkości jaką rozwijał (ponad 100 mil na godzinę).
    Leyland Motors Limited – brytyjska wytwórnia samochodów założona w 1920 roku. Po trzech latach produkcji ośmiocylindrowych samochodów osobowych skoncentrowała się na wytwarzaniu ciężarówek i autobusów, które produkuje do dziś. W latach 60. przejęła fabryki samochodów osobowych Standard-Triumph i Rover, a po połączeniu z Jaguarem i grupą BMC (Austin, Morris, Riley, Wolseley) utworzono koncern British Leyland Motor Corporation, znacjonalizowany w 1975 roku. Po reprywatyzacji produkcję samochodów osobowych uniezależniono od Leylanda w ramach Rover Group.
    Morris Marina, znany także jako Austin Marina, Leyland Marina (w Australii) oraz Morris 1700 – samochód osobowy marki Morris, produkowany przez British Leyland w latach 1971–1980.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.025 sek.