British Motor Corporation (BMC) – były brytyjski producent samochodów, powstały w 1952 w wyniku połączenia Austin Motor Company i Nuffield Organisation (właściciela takich marek jak Morris, MG, Riley czy Wolseley).
Samochody produkcji BMC[ | edytuj kod]
Modele produkowane uprzednio przez spółki[ | edytuj kod]
Austin 1100/1300 − kompaktowy samochód osobowy produkowany przez brytyjską firmę British Motor Corporation w latach 1962-1974 z serii modeli BMC ADO16 (zawierała bliźniacze modele: Austin 1100/1300, Morris 1100/1300, MG 1100/1300, Vanden Plas Princess 1100/1300 i Riley Kestrel 1100/1300). Dostępny wyłącznie jako 2- lub 4-drzwiowy sedan oraz 2- drzwiowe kombi. Do napędu używano silników R4 o pojemności 1,1 i 1,3 litra. Moc przenoszona była na oś przednią poprzez 4-biegową manualną bądź 3-biegową automatyczną skrzynię biegów. Powstały trzy generacje modelu.British Motor Holdings (BMH) – dawny brytyjski koncern skupiający producentów samochodów. Istniał w latach 1966 - 1968.
Samochody stworzone przez BMC[ | edytuj kod]
Austin A35 - miejski samochód osobowy produkowany przez brytyjską firmę Austin w latach 1956-1968. Dostępny jako 2- i 4-drzwiowy sedan oraz 3-drzwiowe kombi (Countryman). Następca modelu A30. Do napędu używano silników R4 o pojemności 0,9 oraz 1,1 litra. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez 4-biegową manualną skrzynię biegów. Samochód został zastąpiony przez model A40 Farina. Powstało 280897 egzemplarzy modelu (129245 Saloon oraz 151652 Countryman).Austin A30 - subkompaktowy samochód osobowy produkowany przez brytyjską firmę Austin Motor Company w latach 1951-1956. Dostępny jako 2- lub 4-drzwiowy lub 3-drzwiowe kombi. Do napędu użyto silnika R4 o pojemności 0,8 litra. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez 4-biegową manualną skrzynię biegów. Wyprodukowano 223264 egzemplarzy.
Projekty BMC oznaczone numerycznie[ | edytuj kod]
Wiele projektów firmy BMC przejęło sposób nazewnictwa charakterystyczny dla Austina. Numer oznaczający model poprzedzany był symbolem ADO (akronim od Austin Design Office):
ADO6 Austin FX4 Taxi
ADO8 Austin A40 Farina
ADO9 Austin A55 Cambridge
ADO10 Austin A90 Westminster
ADO13 Austin-Healey Sprite
ADO14 Austin Maxi
ADO15 Mini
ADO16 1100/1300
ADO17 1800/2200
ADO20 Mini MkIII and Clubman
ADO23 MGB
ADO26 Austin_Healey 3000 MkIII
ADO27 Austin Kimberley
ADO28 Morris Marina
ADO31 MGA 1600
ADO34 Pininfarina design for 2 seat roadster based on Mini.
ADO37 Vanden Plas Princess 3 litre
ADO40 Wolseley 24/80
ADO41 Austin-Healey Sprite MkII
ADO47 MG Midget MkI
ADO50 Mini Cooper and Cooper S
ADO52 MGC
ADO53 Austin A110 Westminster
ADO59 Morris Minor 1000
ADO61 Austin 3-Litre
Samochody użytkowe[ | edytuj kod]
Lekkie vany bazujące na samochodach osobowych[ | edytuj kod]
Morris Z-series ¼-ton (Morris Eight Series E) 1940-1953
Morris ¼-ton O-Type (Morris Minor van) 1953-1971
Morris Cowley MCV (Morris Oxford van) 1950-1956
Austin A30 van 1954-1956
Austin A35 van 1956-1968
Austin A35 pick-up 1956-1957
Morris ½-ton (Morris Oxford Series III van) 1956-1962
Austin A55/A60 van 1958-1972
Austin A55/A60 pick-up (Australian built) 1958-1972
Mini van 1960-1982
Mini pick-up 1961-1982
Austin A40 Farina van (export only) 1961-1967
Austin K8 1948-1954
Morris J-type 1949-1960
Morris LD 1952-1968
Morris J2 1956-1967
Austin/Morris J4 1960-1974
Lekkie ciężarówki[ | edytuj kod]
Morris LC4 1952-1954
Morris LC5 1954-1960
Morris FV-series (Series I) 1948-1954
Morris FV-series (Series II) 1954-1955
Morris FE-series (Series III) 1955-1959
Morris FG 1960-1968
Morris FM 1961-1968
Morris WE 1955-1964
Morris WF 1964-1981
Morris FF 1958-1961
Morris FH 1961-1964
Morris FJ 1964-1968
W roku 1966 BMC oraz Pressed Steel połączyły się ze spółką Jaguar Cars tworząc British Motor Holdings (BMH). Rok 1968 przyniósł kolejną falę przemian w brytyjskim przemyśle. BMH połączono z Leyland Motor Corporation (LMC). Tak powstała British Leyland Motor Corporation (BLMC). W roku 1975 BLMC zostało znacjonalizowane i stało się British Leyland Limited.
Ministerstwo Bezpieczeństwa Państwowego (ros. Министерство государственной безопасности – Ministierstwo Gosudarstwiennoj Biezopasnosti, MGB) – organ bezpieczeństwa działający w Związku Radzieckim w latach 1946–1953.Austin 1800 - samochód osobowy klasy średniej produkowany przez brytyjską firmę Austin Motor Company w latach 1964-1975. Dostępny jako 4-drzwiowy sedan i 2-drzwiowy pick-up. Do napędu użyto silników R4 o pojemności 1,8 litra oraz R6 o pojemności 2,2 litra. Moc przenoszona była na oś przednią poprzez 4-biegową manualną lub 3-biegową automatyczną skrzynię biegów. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1965, Austin 1800 zajął 1. pozycję.
Karetka wyprodukowana przez British Motor Corporation