• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Boss - gry komputerowe

    Przeczytaj także...
    Komputerowa gra fabularna (ang. computer Role Playing Game, w skrócie cRPG) – gatunek gier komputerowych, pierwotnie tworzonych na komputery osobiste i inne domowe komputery. Pierwsze gry cRPG były inspirowane przez wczesne tradycyjne RPG, w szczególności przez system Dungeons & Dragons i starały się być dla gracza podobnym doświadczeniem.Postać gracza lub bohater gracza – osoba lub istota, w którą wciela się gracz podczas sesji gry fabularnej lub komputerowej. W grze fabularnej bohater od początku jest tworzony przez kierującego nim gracza – dotyczy to wyglądu, stylu ubierania, mówienia, a często także samej przeszłości i znajomości. W trakcie gry gracz steruje poczynaniami bohatera, podejmuje za niego wszystkie decyzje i kreuje jego osobowość. Zazwyczaj postać gracza, o ile nie ginie w trakcie sesji, jest przez długi czas odgrywana przez danego gracza, czasami w różnych kampaniach i u różnych mistrzów gry. Pozostałe postacie, w które wciela się mistrz gry nazywane są bohaterami niezależnymi. Podczas terenówek i LARP-ów gracze stosują charakteryzację, aby zewnętrznie przypominać odgrywaną postać i przez to pełniej ją wyrażać, a także by lepiej wczuwać się w rolę lub też ułatwiać to innym.
    Antagonista – oponent, przeciwnik, adwersarz. W sztukach teatralnych, filmach, komiksach, grach jest to zwykle postać negatywna, często będąca czarnym charakterem.
    Walka z bossem w grze SuperTux

    Boss (z ang., dosłownie szef) – unikatowy i szczególnie wymagający przeciwnik w grach komputerowych, którego pokonanie zazwyczaj oznacza zwieńczenie pewnego etapu gry. Ten rodzaj komputerowych oponentów można spotkać najczęściej w grach akcji, zręcznościowych, platformowych, strzelaninach, a także fabularnych.

    Poziom, mapa, obszar, etap lub świat – pojęcie w grach komputerowych oznaczające pewien obszar gry dostępny dla gracza w trakcie wypełniania przez niego określonych zadań. Termin „poziom” może także odnosić się do poziomu trudności, który określa stopień trudności gry. W niektórych grach istnieją też poziomy bonusowe, na które gracz może wejść dzięki odnalezieniu tajnego przejścia bądź znalezieniu odpowiedniego przedmiotu.SuperTux – komputerowa gra platformowa stworzona przez Tobiasa Glaessera w 2003 roku. Autor czerpał inspirację do gry z Super Mario Bros., jednak zamiast hydraulikiem gracz porusza się pingwinem. SuperTux składa się z kilkudziesięciu etapów, a na gracza czekają liczni przeciwnicy do pokonania. Dodatkowo każdy może tworzyć własne etapy dzięki edytorowi poziomów Flexlay.

    Od zwykłych przeciwników bossowie różnią się unikatowym wyglądem, często podkreślonym gigantycznymi rozmiarami, ich ataki są też dużo bardziej groźne dla postaci gracza. Ponadto cechuje ich wyjątkowa wytrzymałość lub wręcz niewrażliwość na zwykłe ataki. Unikalność bossa jest czasem podkreślana również poprzez posiadanie przez niego imienia. Poziom, na którym dochodzi do walki z bossem, często ma postać areny, której nie da się opuścić aż do momentu ostatecznego zwycięstwa lub porażki gracza. W wiele gier komputerowych bezpośrednio przed walką i po niej z bossem wplecione są cut scenki lub inny rodzaj przerywników, zaś samej walce towarzyszy unikatowa oprawa muzyczna.

    Komputerowa gra akcji – gatunek gier komputerowych, w których cała rozgrywka polega w głównej mierze na szybkości akcji, której gracz jest uczestnikiem oraz na refleksie gracza.Gra komputerowa (gra wideo, ang. video game) – rodzaj oprogramowania komputerowego przeznaczonego do celów rozrywkowych bądź edukacyjnych (rozrywka interaktywna) i wymagającego od użytkownika (gracza) rozwiązywania zadań logicznych lub zręcznościowych. Gry komputerowe mogą być uruchamiane na komputerach osobistych, specjalnych automatach, konsolach do gry, telewizorach, telefonach komórkowych oraz innych mobilnych urządzeniach, nazywanych łącznie platformami sprzętowymi. Zadania stawiane przed graczem w grach komputerowych różnią się w zależności od gatunku i mogą polegać na przykład na rozwiązaniu zadania logicznego, eliminacji wirtualnych przeciwników czy też rywalizacji ze sztuczną inteligencją bądź innymi graczami (gra wieloosobowa); interaktywna rozrywka w celach zawodowych nosi nazwę sportu elektronicznego.

    Walka z bossami częstokroć wymusza na graczach zmianę taktyki, która skuteczna była przeciwko zwykłym przeciwnikom. Przykładowo, niewrażliwość bossa na zwykłe ataki bohatera sterowanego przez gracza powoduje, że musi on odkryć i zastosować inną metodę na jego pokonanie lub unieszkodliwienie (np. wykorzystać w walce elementy otoczenia). Pojedynki z bossami są zawsze dłuższe niż ze zwykłymi przeciwnikami, w przypadku niektórych gier mogą trwać nawet do kilku godzin.

    Komputerowa gra zręcznościowa (nazwa zwyczajowa: zręcznościówka) – gra komputerowa, w której pomyślne ukończenie wymaga refleksu i sprawnego operowania przyciskami kontrolera. W grach takich liczy się przede wszystkim szybkość i ciągła akcja, brak jest sytuacji, w których gracz zmuszony byłby do strategicznego myślenia bądź rozwiązania zagadek, jak ma to miejsce w grach przygodowych i logicznych.Komputerowa gra platformowa (nazwa zwyczajowa: platformówka) – gra zręcznościowa polegająca głównie na poruszaniu bohatera po wielu mniej lub bardziej urozmaiconych poziomach, często po wielopoziomowych platformach (stąd nazwa gatunku), unikaniu pułapek i likwidacji bądź unikaniu przeciwników, a także zbieraniu różnych nagród i dodatków – takich jak pieniążków, kamieni szlachetnych, dodatkowych żyć czy power-upów.

    Miniboss to przeciwnik posiadający niektóre cechy bossa takie jak na przykład jego unikatowość, ale w przeciwieństwie do niego mniej wymagający dla gracza. Minibossowie są wprowadzani do gry jako jej urozmaicenie, po ich pokonaniu rozgrywka zazwyczaj płynnie toczy się dalej.

    Subboss to boss lub miniboss dodatkowy. Jego pokonanie nie jest konieczne dla przejścia gry a gracz ma jedynie możliwość zmierzenia się z nim, ale nie musi z tej opcji korzystać. Przykładowo, subbosowie występują w tzw. ukrytych (bonusowych) poziomach gry.

    Przerywnik filmowy, cutscena (ang. cut scene) – sekwencja w grze komputerowej, podczas której gracz nie kontroluje rozgrywki lub kontrola ta jest znacząco ograniczona. Występuje zazwyczaj pomiędzy dwoma segmentami właściwej rozgrywki (w przeciwieństwie do intra i outra). Przerywniki filmowe mogą być animowane albo odgrywane przez żywych aktorów (live-action).Strzelanka – rodzaj gry komputerowej, w której gracz kontroluje postać, której celem jest eliminowanie uzbrojonych przeciwników. Za pierwszą grę tego rodzaju uznaje się Space Invaders z 1978.

    Finałowy boss jest przeciwnikiem, z którym gracz mierzy się na samym końcu gry. Często jest to główny antagonista postaci gracza.

    Twórcy gier komputerowych dokładają wielu starań, aby bossowie umieszczani w tworzonych przez nich grach byli unikatowi, a walka z nimi została przez graczy zapamiętana jako satysfakcjonująca i wymagająca. Recenzenci pracujący dla branżowych czasopism zajmujących się tematyką gier komputerowych, przystępując do opisania danej gry zawsze poruszają wątek bossów i walk z nimi. Ocena tego elementu nierzadko rzutuje na końcową ocenę całej gry.

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Boss (pol.). gry-online.pl. [dostęp 2012-08-04].
    2. Dziesięć najdłuższych walk z bossami w najnowszej historii (ang.). gamingbolt.com. [dostęp 2013-06-28].
    3. Recenzja Batman: Arkham City (pol.). cdaction.pl. [dostęp 2013-06-28].



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.01 sek.