Blizzard Entertainment

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Blizzard Entertainment, Inc.amerykańskie przedsiębiorstwo, zajmujące się produkcją i wydawaniem gier komputerowych z główną siedzibą w Irvine w stanie Kalifornia. Jest spółką zależną Activision Blizzard. Założone 8 lutego 1991 roku pod nazwą Silicon & Synapse, Inc przez trzech absolwentów Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles: Allena Adhama, Michaela Morhaime’a i Franka Pearce’a. Firma początkowo koncentrowała się na tworzeniu portów gier innych studiów, natomiast w 1993 roku rozpoczęła tworzenie własnego oprogramowania z takimi grami jak Rock n’ Roll Racing i The Lost Vikings. W 1993 roku firma przekształciła się w Chaos Studios, Inc., a rok później po przejęciu przez dystrybutora Davidson & Associates zmieniła nazwę na Blizzard Entertainment; wkrótce potem wydano pierwszą grę studia pt. Warcraft: Orcs & Humans.

Diablo II – kontynuacja gry typu RPG-hack and slash Diablo, wyprodukowana przez Blizzard North i wydana przez Blizzard Entertainment 29 czerwca 2000 roku. Polskim dystrybutorem jest CD Projekt. W 2012 roku została uznana za jedną z najlepszych gier, jakie kiedykolwiek stworzono.StarCraft – strategiczna gra czasu rzeczywistego stworzona przez studio Blizzard Entertainment. Jest to pierwsza część serii, która została wydana w 1998 roku. Jej kontynuacja, StarCraft II: Wings of Liberty, ukazała się w 2010.

Od tego czasu Blizzard Entertainment stworzył kilka sequeli Warcrafta, w tym bardzo popularną grę massively multiplayer online role-playing game World of Warcraft wydaną w 2004 roku, a także trzy inne serie, sprzedające się w wielu milionach egzemplarzy: Diablo, StarCraft i Overwatch. Ponadto studio stworzyło również kolekcjonerską grę karcianą Hearthstone, multiplayer online battle arena Heroes of the Storm oraz wieloosobową strzelankę pierwszoosobową Overwatch. Gry Blizzarda są obsługiwane przez serwis Battle.net.

Warcraft – seria gier komputerowych (RTS z elementami cRPG oraz gry typu MMORPG), opowiadań i książek wydanych przez firmę Blizzard.Uniwersytet Kalifornijski, kampus Los Angeles (University of California, Los Angeles, popularnie UCLA) – publiczny amerykański uniwersytet oferujący studia licencjackie, magisterskie, doktoranckie i dalsze, ulokowany na północy dzielnicy Westwood w mieście Los Angeles. Drugi po Berkeley pod względem daty założenie kampus systemu Uniwersytetu Kalifornijskiego i największy uniwersytet w stanie Kalifornia.

9 lipca 2008 roku Activision połączyło się z Vivendi Games, czego kulminacją było włączenie nazwy Blizzard do tytułu powstałej spółki holdingowej. Z kolei 25 lipca 2013 roku Activision Blizzard ogłosiło wykup 429 milionów akcji od większościowego właściciela Vivendi, w rezultacie czego holding stał się całkowicie niezależną firmą. Od około 2018 roku reputacja firmy ucierpiała z powodu kilku źle przyjętych gier, kontrowersji z udziałem graczy i personelu oraz zarzutów o molestowanie seksualne i inne wykroczenia wobec czołowych pracowników Blizzarda.

Multiplayer online battle arena (MOBA) – gra komputerowa będąca podgatunkiem strategicznych gier czasu rzeczywistego z ograniczoną liczbą graczy. Gracze często dzielą się na dwie drużyny, które walczą ze sobą na arenie. Termin został wymyślony przez firmę Riot Games przy okazji premiery ich gry – League of Legends. Pierwszym przedstawicielem gatunku był Aeon of Strife (AoS), stworzony jako modyfikacja do gry StarCraft, a pierwszą samodzielną produkcją gra Demigod studia Gas Powered Games. Przedstawiciele firmy Valve Corporation w odniesieniu do gier z tego gatunku stosują nazwę „action real-time strategy” (ARTS).New York Mets – drużyna baseballowa z Nowego Jorku, grająca we wschodniej dywizji National League. Dwukrotny zwycięzca w World Series.

Blizzard Entertainment organizuje również coroczne konferencje dla fanów gier studia w celu spotkania się z graczami i promocją swoich gier. Pierwszy BlizzCon odbył się w październiku 2005 roku i od tego czasu wszystkie konwenty odbywały się w Anaheim Convention Center w mieście Anaheim w Kalifornii. Podczas BlizzConów mają miejsce zapowiedzi nadchodzących gier oraz zawartości do tych już wydanych, sesje pytań i odpowiedzi, panele twórców, konkursy kostiumowe i grywalne wersje różnych gier Blizzarda. Podobnymi wydarzeniami do BlizzConu były tzw. Blizzard Worldwide Invitational, które odbywały się w Korei Południowej i Francji w latach 2004–2008.

Diablo – osadzona w klimacie dark fantasy komputerowa, fabularna gra akcji (hack and slash), stworzona przez Blizzard North, której światowa premiera odbyła się 31 grudnia 1996 roku.Stany Zjednoczone, Stany Zjednoczone Ameryki (ang. United States, US, United States of America, USA) – federacyjne państwo w Ameryce Północnej graniczące z Kanadą od północy, Meksykiem od południa, Oceanem Spokojnym od zachodu, Oceanem Arktycznym od północnego zachodu i Oceanem Atlantyckim od wschodu.

Historia[ | edytuj kod]

Założenie (1991–1994)[ | edytuj kod]

Siedziba główna Blizzard Entertainment w Irvine w Kalifornii.

Blizzard Entertainment został założony przez Michaela Morhaime'a, Allena Adhama i Franka Pearce'a jako Silicon & Synapse w lutym 1991 roku, po tym jak rok wcześniej wszyscy trzej zdobyli tytuł licencjata na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles. Aby sfinansować firmę, każdy z nich wniósł około 10–15 tys. dolarów; Morhaime pożyczył tę sumę bez odsetek od swojej babci. Nazwa „Silicon & Synapse” była wyrafinowaną koncepcją trzech założycieli, gdzie „krzem” był budulcem komputera, a „synapsa” budulcem mózgu. Z kolei początkowe logo firmy zostało stworzone przez byłego pracownika firmy, Stu Rose'a. Przez pierwsze dwa lata firma skupiała się na tworzeniu portów gier dla innych wydawców takich jak J.R.R. Tolkien’s The Lord of the Rings Vol. I i Battle Chess II: Chinese Chess. W 1993 roku firma wyprodukowała własne gry takie, jak Rock N’ Roll Racing i The Lost Vikings, wydane przez Interplay Productions.

Diablo IV – czwarta odsłona serii gier Diablo. Została zapowiedziana 1 listopada 2019 roku przez studio Blizzard Entertainment podczas konwentu BlizzCon 2019. Twórcy zaprezentowali animowany zwiastun gry oraz wczesny gameplay, na którym zaprezentowano pierwsze z trzech dostępnych klas: czarodziejkę, druida i barbarzyńcę. Przypuszczalna data premiery to 2021 rok. Disney XD – stacja telewizyjna ze Stanów Zjednoczonych należąca do Disneya emitująca głównie seriale dziecięce. Oprócz tego zajmuje się produkcją własnych seriali i filmów. Wystartowała 13 lutego 2009 zastępując Toon Disney i Jetix. Jest adresowana głównie do chłopców w wieku 6 do 14 lat. Po jej sukcesie postanowiono dokonać rebrandingu Jetixu w Europie na Disney XD, a pierwszym takim krajem była Francja (1 kwietnia 2009). Polski Jetix został zmieniony w Disney XD 19 września 2009 roku. Amerykańska wersja jest również dostępna w wersji HD, a do wyboru jest dźwięk angielski i hiszpański.

Około 1993 roku współzałożyciel firmy Adham powiedział innym dyrektorom, że nie podoba mu się już nazwa „Silicon & Synapse”, ponieważ ludzie spoza firmy mylą znaczenie krzemu, pierwiastka chemicznego używanego w mikroczipach, z silikonem, czyli materiałem używanym w implantach piersi. Pod koniec tegoż roku Adham zmienił nazwę na „Chaos Studios”, zastanawiając się nad przypadkowością procesów rozwoju.

Strzelanka pierwszoosobowa, FPS (od ang. first-person shooter) – gatunek gier komputerowych skoncentrowanych na walce z przeważającym zastosowaniem broni palnej, których akcja obserwowana jest z perspektywy pierwszej osoby. Innymi słowy, gracz doświadcza akcji oczami głównego bohatera. Widzi ręce i broń postaci. Pozostałe części ciała tylko na filmach objaśniających fabułę. Strzelanka pierwszoosobowa jako gatunek dzieli cechy wspólne z innymi strzelankami, które stanowią zarazem część gatunku gier akcji. Innego rodzaju broń niż broń palna jest możliwa, ale jej znaczenie jest zwykle drugorzędne.Brooklyn – jeden z pięciu okręgów (boroughs) Nowego Jorku, oraz hrabstwo (county), w stanie Nowy Jork, o nazwie Kings. W 2010 roku liczył ok. 2 505 000 mieszkańców, co daje największą populację ze wszystkich okręgów Nowego Jorku.

Na początku 1994 roku studio zostało przejęte przez dystrybutora Davidson & Associates za 6,75 mln dolarów (dzisiaj 11,8 mln dolarów). Wkrótce potem skontaktowała się z nimi firma Chaos Technologies z Florydy, która chciała, aby firma zapłaciła 100 tys. dolarów za zachowanie nazwy. W kwietniu 1994 roku kierownictwo, nie chcąc płacić tej sumy, postanowiło zmienić nazwę studia na „Ogre Studios”. Jednak spółce Davidson & Associated nie spodobała się ta nazwa i zmusiła firmę do jej zmiany. Według Morhaime'a Adham od samego początku zaczął przeglądać słownik, zapisując każde słowo, które wydawało się interesujące i przekazując je do działu prawnego, aby sprawdzić, czy nie ma żadnych komplikacji. Jednym z pierwszych słów, które uznali za interesujące i przeszło kontrolę prawną, było słowo „blizzard”, co skłoniło ich do zmiany nazwy na „Blizzard Entertainment”. Ostatecznie w maju 1994 roku Chaos Studios zostało przemianowane na Blizzard Entertainment. Wkrótce potem studio wypuściło swój przełomowy hit pt. Warcraft: Orcs & Humans, strategię czasu rzeczywistego (RTS) w klimacie high fantasy.

Anaheim – miasto w USA, w stanie Kalifornia. Miasto zostało założone w 1857 przez imigrantów niemieckich. Prawa miejskie otrzymało w 1915 r.Gamasutra – strona internetowa założona w 1997 roku, skupiająca się na wszystkich aspektach produkcji gier. Właścicielem strony jest UBM Tech.

Przejęcie przez Vivendi i World of Warcraft (1995–2007)[ | edytuj kod]

Od tego czasu Blizzard zmieniał właścicieli kilkukrotnie. Davidson został przejęty przez Sierra On-line, które z kolei w 1996 roku zostało wykupione przez CUC International. Następnie CUC połączyła się z franczyzodawcą zajmującym się hotelami, nieruchomościami i wypożyczalnią samochodów o nazwie HFS Corporation, tworząc Cendant w 1997 roku. W 1998 stało się jasne, że CUC zajmowała się oszustwami księgowymi przez lata przed fuzją. Akcje Cendanta straciły 80% swojej wartości w ciągu następnych sześciu miesięcy w wyniku szeroko dyskutowanego skandalu księgowego. Firma sprzedała Sierra On-line (w tym Blizzard) francuskiemu wydawcy Havas w 1998 roku, w tym samym roku Havas został wykupiony przez Vivendi; natomiast Blizzard, liczący w tym momencie około 200 pracowników, stał się częścią grupy Vivendi Games.

Jeffrey "Tigole" Kaplan – amerykański projektant gier, od 2002 roku pracownik Blizzard Entertainment na stanowisku projektanta i producenta gier.Interplay Entertainment Corporation – amerykański producent i wydawca gier komputerowych. Najbardziej znanymi grami Interplay są gry z serii Fallout. Firma stoi na krawędzi bankructwa od 2004 roku.

W 1996 roku Blizzard Entertainment przejął firmę Condor Games z San Mateo w Kalifornii, która w tym czasie pracowała nad grą fabularną grą akcji (ARPG) o naziwe Diablo. Condor został przemianowany na Blizzard North, a główna siedziba Blizzarda w Irvine została przemianowana na Blizzard South, aby odróżnić od siebie tę dwójkę. Diablo zostało wydane na początku 1997 roku, a wraz z nią ruszył internetowy serwis Blizzard o nazwie Battle.net, umożliwiający granie w sieci. Następnie Blizzard North opracował sequel pt. Diablo II (2000) i dodatek Lord of Destruction (2001). Po wydaniu tych gier wielu kluczowych pracowników Blizzard North odeszło w poszukiwaniu innych możliwości, m.in. Bill Roper. W sierpniu 2005 roku Vivendi podjęło decyzję o konsolidacji Blizzard North z Blizzard South, przenosząc personel do głównych biur Blizzarda w Irvine, a następnie porzucając nazwę „Blizzard South”.

Gry-Online (zapis stylizowany GRY-OnLine) – polska strona internetowa poświęcona grom komputerowym. Strona została założona 1 stycznia 2001 jako serwis informacyjny. Jego redaktorem naczelnym jest Łukasz Malik. Siedziba redakcji znajduje się w Krakowie. Jedną z większych części serwisu jest Encyklopedia Gier. Wielka Encyklopedia Gier co roku (do 2009) była wydawana przez firmy Gry-OnLine S.A. i Axel Springer w wersji płytowej.Nationalencyklopedin – największa, szwedzka encyklopedia współczesna. Jej stworzenie było możliwe dzięki kredytowi w wysokości 17 mln koron, którego udzielił rząd szwedzki w 1980 roku i który został spłacony w 1990. Drukowana wersja składa się z 20 tomów i zawiera 172 tys. haseł. Wersja internetowa zawiera 260 tys. haseł (stan z czerwca 2005). Inicjatorem projektu był rząd szwedzki, który rozpoczął negocjacje z różnymi wydawcami. Negocjacje zakończyły się w 1985, kiedy na wydawcę został wybrany Bra Böcker z Höganäs. Encyklopedia miała uwzględniać kwestie genderowe i związane z ochroną środowiska. Pierwszy tom ukazał się w 1989 roku, ostatni w 1996. Dodatkowo w roku 2000 ukazały się trzy dodatkowe tomy. Encyklopedię zamówiło 54 tys. osób. W 1997 roku ukazało się wydanie elektroniczne na CD, a w 2000 pojawiło się wydanie internetowe, które jest uzupełniane na bieżąco.

Po sukcesie Warcraft II: Tides of Darkness, Blizzard rozpoczął prace nad grą RTS o nazwie StarCraft w klimacie science-fiction, która została wydana w marcu 1998 roku. Tytuł był najlepiej sprzedającą grą na PC w tym roku i doprowadził do dalszego rozwoju usługi Battle.net i wykorzystanie gry do e-sportu. Ok. 2000 roku Blizzard zaangażował się w prace nad wersją StarCrafta przeznaczoną na konsole. Za produkcję odpowiadało studio Nihilistic Software, które zostało założone przez Roberta Huebnera, byłego pracownika Blizzarda, pracującego wcześniej nad StarCraftem i innymi grami, zanim odszedł, aby założyć własne studio. StarCraft: Ghost był grą zorientowaną na skradanie się w porównaniu do oryginalnego StarCrafta i był główną częścią Tokyo Game Show 2002. Jednak w ciągu następnych kilku lat gra weszła w deweloperskie piekło, czego powodem były częste konflikty pomiędzy Blizzardem i Nihilisitic. W lipcu 2004 roku Blizzard nakazał Nihilistic przerwać prace nad StarCraft: Ghost, a jego produkcją zajęło się niezależne studio Swingin' Ape Studios, które z sukcesem wydało Metal Arms: Glitch in the System w 2003 roku. Następnie w maju 2005 roku Blizzard nabył Swingin' Ape Studios, aby kontynuować prace nad Ghost. Chociaż gra miała ukazać się w 2005 roku, była skierowana na konsole szóstej generacji, takie jak PlayStation 2 i oryginalny Xbox, podczas gdy branża przechodziła na siódmą generację. Blizzard zdecydował się anulować Ghosta, zamiast przedłużać jego rozwój, aby działał na nowszych konsolach.

Diablo – seria gier komputerowych z gatunku hack and slash wyprodukowanych i wydanych przez firmę Blizzard Entertainment. International Standard Name Identifier (ISNI) – unikalny identyfikator służący wystandaryzowanej identyfikacji obiektów, podmiotów, autorów dzieł, utworów i publikacji.

Na początku 1998 roku studio rozpoczęło prace nad kontynuacją Warcrafta II, który został ogłoszony jako gra „role-playing strategy”. Warcraft III: Reign of Chaos, trzeci tytuł osadzony w fikcyjnym uniwersum Warcrafta, został wydany na początku lipca 2002 roku. Po premierze Warcraft III stał się inspiracją dla wielu przyszłych gier oraz miał wpływ na strategie czasu rzeczywistego i gatunek multiplayer online battle arena (MOBA). Z kolei wiele postaci, lokacji i koncepcji wprowadzonych w Warcraft III i jego rozszerzeniu odegrało główne role w wielu przyszłych tytułach Blizzarda. W 2002 roku Blizzard odkupił od Interplay Entertainment prawa do trzech swoich wcześniejszych tytułów: The Lost Vikings, Rock n' Roll Racing i Blackthorne oraz ponownie wydał je na konsolę przenośną Game Boy Advance.

Austin – miasto w południowej części Stanów Zjednoczonych, nad rzeką Kolorado (nie mylić z inną rzeką Kolorado tworzącą Wielki Kanion), stolica stanu Teksas. Miasto powstało w 1839 roku z osady Waterloo. Nową nazwę nadano mu na cześć zasłużonego dla Teksasu polityka Stephena F. Austina zwanego Ojcem Teksasu.Kolekcjonerskie gry karciane (pot. karcianki, z ang. collectible card games (CCG) lub trading card games (TCG)) – gry, w których każdy z graczy korzysta z osobistej talii specjalnie przeznaczonych dla danej gry kart. Gra jest dwu- lub wieloosobowa.

W 2004 roku firma uruchomiła europejskie biura w paryskich dzielnicach Vélizy i Yvelines. W tym samym roku studio wypuściło grę pt. World of Warcraft, massively multiplayer online role-playing game (MMORPG) oparte na franczyzie Warcraft, 23 listopada 2004 roku w Ameryce Północnej, a 11 lutego 2005 roku w Europie. Do grudnia 2004 roku gra była najszybciej sprzedającą się grą na komputery PC w Stanach Zjednoczonych, a do marca 2005 osiągnęła 1,5 miliona subskrybentów na całym świecie. Następnie Blizzard nawiązał współpracę z chińskim wydawcą The9, aby wydać i dystrybuować World of Warcraft w Chinach, ponieważ zagraniczne firmy nie mogły same publikować gier bezpośrednio w tym kraju. Ostatecznie gra wystartowała w Chinach w czerwcu 2005 roku. Do końca 2007 roku World of Warcraft był uważany za globalny fenomen, osiągając ponad 9 milionów subskrybentów i przekroczył 1 miliard dolarów przychodów od czasu premiery. Szacuje się, że w kwietniu 2008 roku World of Warcraft posiadał 62% rynku subskrypcji MMORPG. Z kolei personel Blizzarda powiększył się czterokrotnie z około 400 pracowników w 2004 roku do 1600 do 2006, aby zapewnić więcej zasobów dla gry i jej kolejnych rozszerzeń; ponadto w 2007 roku Blizzard przeniósł swoją siedzibę do 16215 Alton Parkway w Irvine w Kalifornii.

Diablo Immortal to nadchodząca mobilna, fabularna gra akcji MMOARPG amerykańskiego studia Blizzard Entertainment przy współpracy z chińską firmą NetEase, która swoją premierę będzie miała na urządzeniach z systemami Android oraz iOS. Activision, Inc. – wydawca i producent gier komputerowych. Firma została założona 1 października 1979. Ich pierwsze produkty były wydawane na kartridżach na konsolę Atari 2600. Obecnie jest drugim (po Electronic Arts) co do wielkości wydawcą gier komputerowych i wideo na świecie.

Po sukcesie World of Warcraft firma Blizzard Entertainment zorganizowała pierwszą konwencję dla fanów o nazwie BlizzCon w październiku 2005 roku, która odbyła się w Anaheim Convention Center. Wydarzenie inauguracyjne przyciągnęło około 6000 osób i stało się prawie corocznym wydarzeniem, które firma wykorzystuje do ogłaszania nowych gier, rozszerzeń i nowej zawartości dla swoich produkcji.

HuffPost (The Huffington Post do kwietnia 2017, czasami wyczytywane w skrócie jako HuffPo) – amerykańska liberalna witryna newsowa i blog polityczny. Blackthorne – gra platformowa wydana w 1994 przez Blizzard Entertainment. W 2003 roku został wydany port gry na platformę GameBoy Advance, a 1 listopada 2013 roku gra została udostępniona za darmo w wersji na PC.

Fuzja Vivendi z Activision i dalszy rozwój (2008–2017)[ | edytuj kod]

Na początku grudnia 2007 roku ogłoszono fuzję koncernu Vivendi Games, którego częścią jest Blizzard Entertainment, z Activision, w wyniku której powstał Activision Blizzard.

W 2012 roku Blizzard zatrudniał 4700 pracowników i miał biura w 11 miastach, w tym w Austin w Teksasie i innych krajach na całym świecie. Pod koniec czerwca 2015 roku w głównej siedzibie firmy w Irvine w Kalifornii pracowało 2622 pracowników.

Po połączeniu, Blizzard ogłosił kolejne części swoich serii, StarCraft II: Wings of Liberty (2010) i Diablo III (2012). W tym samym czasie powstał mały zespół, który zaczął pracę nad projektem kodowym "Titan". Ostatecznie projekt został anulowany i przekształcony w wydaną 24 maja 2016 grę o nazwie Overwatch.

Library of Congress Control Number (LCCN) – numer nadawany elementom skatalogowanym przez Bibliotekę Kongresu wykorzystywany przez amerykańskie biblioteki do wyszukiwania rekordów bibliograficznych w bazach danych i zamawiania kart katalogowych w Bibliotece Kongresu lub u innych komercyjnych dostawców. {{Czasopismo infobox}} Nieznane pola: "dyrektor wydawniczy" oraz "odpowiednik". CD-Action – polski magazyn poświęcony tematyce gier komputerowych.

W listopadzie 2016 roku Blizzard ogłosił uruchomienie Overwatch League, profesjonalnej ligi dla gry Overwatch. Pierwszy sezon ligi rozpoczął się w drugiej połowie 2017 roku z 12 drużynami. Struktura ligi opiera się na tradycyjnych strukturach sportowych, w tym na rekrutacji kierowników sportowych jako właścicieli drużyn, m.in. Robert Kraft, będący właścicielem New England Patriots czy Jeff Wilpon, dyrektor operacyjny New York Mets. Inauguracyjne wielkie finały Overwatch odbyły się w Barclays Center na Brooklynie w sierpniu 2018 roku i przyciągnęły 10,8 miliona widzów na całym świecie. Liga ma nadzieję, że 18 drużyn będzie rywalizować podczas drugiego sezonu w 2019, z ostatecznym celem 28 drużyn na całym świecie. W 2018 roku podpisano wieloletnią umowę z Walt Disney w celu transmisji Overwatch League zarówno na kanałach satelitarnych ESPN, jak i Disney XD.

MMORPG (skrót od Massively multiplayer online role-playing game) – rodzaj gier komputerowych RPG, w których duża liczba graczy może grać ze sobą w wirtualnym świecie. Podobnie jak w innych rodzajach RPG gracz wciela się w postać i kieruje jej działaniami. Dostęp do gier MMORPG zwykle jest zapewniany przez producenta gry. Gry tego typu są bardzo popularne na całym świecie. Ciężko jednak oszacować konkretną liczbę, ze względu na fakt, iż wydawcy mają tendencje do podawania liczb ze swoich baz danych, jako ogólną liczbę osób, które w ogóle grało w daną grę. Bazując jednak na dochodach wydawców, liczbę graczy w 2010 roku szacowano na 61 milionów, z czego 44 miliony tylko w Stanach Zjednoczonych.USA Today - amerykański dziennik, o zasięgu ogólnokrajowym, największy pod względem nakładu wśród amerykańskich gazet. Należy do Gannett Company. Główna siedziba znajduje się w McLean stanu Wirginia.

Zmiana przywództwa (2018–obecnie)[ | edytuj kod]

3 października 2018 roku Mike Morhaime ogłosił, że po 27 latach ustępuje ze stanowiska prezesa i dyrektora generalnego firmy, pozostając jednak „strategicznym doradcą”. Morhaime został zastąpiony przez J. Allena Bracka, producenta wykonawczego World of Warcraft. Do zespołu kierowniczego dołączyli również Ray Gresko (producent wykonawczy Overwatch) jako dyrektor ds. rozwoju i Allen Adham, który będzie sprawował nadzór nad nowymi projektami firmy. Na BlizzCon 2018 główną zapowiedzią była gra mobilna o nazwie Diablo Immortal, która została odebrana bardzo negatywnie, a wartość akcji Activision Blizzard w ciągu 48 godzin spadła o ponad 7%.

WorldCat – katalog rozproszony łączący zbiory 71 000 bibliotek ze 112 krajów, które są uczestnikami serwisu Online Computer Library Center. Katalog jest tworzony i prowadzony przez biblioteki, których zbiory są w nim ujęte.Allen Adham (właśc. Ayman Allen Adham) – Amerykanin pochodzenia egipskiego. Biznesmen, producent gier komputerowych oraz współzałożyciel firmy Blizzard Entertainment.

W styczniu 2019 roku ogłoszono, że Morhaime ostatecznie opuści firmę 7 kwietnia 2019 roku. W lutym 2019 podczas konferencji podsumowującej 2018 rok ogłoszono, że "w ramach optymalizacji oraz restrukturyzacji" spółka była zmuszona zwolnić ok. 775 osób (ok. 8%) swojej siły roboczej, głównie w sektorach niezwiązanych z produkcją gier we wszystkich firmach wchodzących w skład Activision Blizzard; według agencji EDD w samym Blizzardzie zostało zwolnionych 209 osób. W lipcu tego samego roku odejście z firmy potwierdził kolejny z założycieli, Frank Pearce, który pracował tam 28 lat. W marcu 2020 roku Michael Chu, główny scenarzysta wielu franczyz Blizzarda, w tym Diablo, Warcraft i Overwatch, ogłosił, że odchodzi z firmy po 20 latach. Następnie po anulowaniu dwóch nowych gier z uniwersum StarCrafta, Dustin Browder, Eric Dodds i Jason Chayes również odeszli z Blizzarda, co zostało potwierdzone 29 października 2019 roku przez rzecznika prasowego firmy, który stwierdził: "Tak, Eric, Dustin i Jason kilka miesięcy temu podjęli decyzję, aby opuścić Blizzard. (...)".

Virtual International Authority File (VIAF) – międzynarodowa kartoteka haseł wzorcowych. Jej celem jest ujednolicenie zapisu nazw osobowych (haseł), dlatego zbiera z bibliotek z całego świata – ich różne wersje i prezentuje je razem, pod jednym, unikatowym identyfikatorem numerycznym. Pozwala to obniżyć koszty i zwiększyć użyteczność danych gromadzonych przez biblioteki. Informacje po dopasowaniu i połączaniu są udostępniane online bibliotekom na całym świecie. Vivendi SA (do kwietnia 2006 roku jako Vivendi Universal) – francuski koncern mediowy obecny na rynku muzycznym, telewizyjnym, telekomunikacyjnym, filmowym, wydawniczym, internetowym i gier komputerowych. Wywodzi się z założonej w 1853 r. spółki Compagnie Générale des Eaux (CGE).

22 stycznia 2021 roku spółka Activision Blizzard przesunęła studio deweloperskie Vicarious Visions do Blizzard Entertainment (jako studio zależne), w wyniku czego 200 pracowników będzie pracownikami Blizzarda i będą „w pełni zaangażowani w istniejące gry i inicjatywy Blizzarda”. Ponadto Jennifer Oneal, szef studia VV, została awansowana na wiceprezesa wykonawczego ds. rozwoju w nowym studiu, a jej miejsce zajął Simon Ebejer. Vicarious współpracował z Blizzardem około dwa lata przed planowanym ogłoszeniem remastera Diablo II o nazwie Diablo II: Resurrected i według Bracka sensowne było włączenie Vicarious do Blizzarda w celu stałego wspierania gry i innych gier, w tym Diablo IV. Z kolei według Bloomberg News studio od 2020 roku współpracowało z Blizzardem nad remake'iem DII. Początkowo tworzył go wew. zespół Blizzarda o nazwie "Team 1", jednak wkrótce potem zabrano projekt i przekazano go do "Team 3", zajmującego się serią Diablo. Z kolei sam "Team 1" został 15 października 2020 roku „przeorganizowany”, co de facto było likwidacją zespołu; jego pracownicy przenieśli się do innych działów Blizzarda lub do studiów utworzonych przez byłych pracowników.

Entertainment and Sports Programming Network (krócej ESPN) – amerykańska całodobowa stacja telewizyjna poświęcona tematyce sportowej. Stacja powstała 7 września 1979 roku. Posiada prawa transmisji w USA do licznych imprez sportowych w piłce nożnej (mistrzostwa świata w piłce nożnej, Liga Mistrzów UEFA i MLS), footballu amerykańskim (NFL, Arena Football League oraz lig uniwersyteckich), koszykówce (NBA, WNBA oraz lig uniwersyteckich), baseballu (MLB), wyścigach samochodowych (IRL, NASCAR, NHRA), golfie, a także licznych innych dyscyplinach sportowych, takich jak kręgle, bilard, lacrosse czy sporty ekstremalne.High fantasy – pododmiana gatunku fantasy; w utworach tego typu akcja rozgrywa się w wymyślonym lub równoległym świecie. Do najbardziej znanych twórców high fantasy należą J.R.R. Tolkien i Clive Staples Lewis, Terry Goodkind, Tad Williams, Terry Pratchett oraz Andrzej Sapkowski.

Z okazji 30–lecia firmy Blizzard wydał w lutym 2021 roku kompilację o nazwie Blizzard Arcade Collection na różne platformy. Kolekcja zawierała trzy klasyczne gry wideo: The Lost Vikings, Rock n' Roll Racing i Blackthorne, z których każda zawierała dodatkowe ulepszenia i nowoczesne funkcje. 20 kwietnia 2021 roku ogłoszono, że Jeffrey Kaplan po 19 latach pracy opuszcza firmę, natomiast jego rolę dyrektora Overwatch przejął Aaron Keller. Na początku maja tegoż roku podano, że firma w ciągu trzech lat straciła 29% aktywnych graczy, z 38 mln graczy w 2018 do 27 mln w 2021.

Dustin "Cavez" Browder – projektant gier komputerowych w Blizzard Entertainment. Był m.in. głównym projektantem StarCraft II.StarCraft – seria komputerowych strategicznych gier czasu rzeczywistego, komiksów, książek i opowiadań wydanych przez firmę Blizzard Entertainment.

W lipcu 2021 roku Activision Blizzard był przedmiotem pozwu z kalifornijskiego Departamentu Sprawiedliwego Zatrudnienia i Mieszkalnictwa (DFEH), twierdząc, że przez kilka lat kierownictwo Blizzarda, a także Activision promowało „kulturę frat boy” (kultura bractwa studenckiego), która pozwalała i zachęcała do niewłaściwych zachowań seksualnych wobec pracownic oraz dyskryminacji w praktykach zatrudniania. Pozew spotkał się z dużą reakcją pracowników i grup spoza Activision Blizzard. W następstwie tych wydarzeń prezes J. Allen Brack, jedna z niewielu osób bezpośrednio wymienionych w pozwie, ogłosił, że po 22 latach opuszcza Blizzard, aby „poszukiwać nowych możliwości”. Na jego miejsce wyznaczono duet „liderów”, w skład którego wyszli: Jennifer Oneal (wiceprezes wykonawczy ds. rozwoju w Blizzardzie i wcześniej szefowa Vicarious Visions) i Mike Ybarra (wiceprezes wykonawczy i menadżer działu technologii w Blizzardzie, wcześniej menadżer Microsoftu w dziale Xboxa). W sierpniu poinformowano, że z firmy zwolniono trzech doświadczonych deweloperów: Luisa Barrigę (reżysera Diablo IV), Jessego McCree (głównego projektanta poziomów DIV) oraz Jonathana LeCrafta (starszego projektanta World of Warcraft).

The New York Times – jeden z najważniejszych amerykańskich dzienników o profilu liberalno-lewicowym, wychodzący w Nowym Jorku. Jest trzecią pod względem nakładu gazetą w Stanach Zjednoczonych, po USA Today i The Wall Street Journal. Codzienny nakład wynosi 1,125 mln, a obieg wydania niedzielnego 1,700 mln (dane na 26 grudnia 2004). Właścicielem gazety jest The New York Times Company, która kontroluje również około 40 innych gazet, czasopism i wiele krzyżówek, między innymi The Boston Globe i International Herald Tribune.Pojęcia Chiny używa się w odniesieniu do krainy historycznej, obejmując wówczas całokształt chińskiej historii i kultury (zobacz: historia Chin), lub w węższym znaczeniu, w odniesieniu do Chińskiej Republiki Ludowej.

Przypisy[ | edytuj kod]

  1. Blizzard Entertainment – Profil spółki (pol.). Blizzard Entertainment. [dostęp 2013-02-21]. [zarchiwizowane z tego adresu].
  2. Prezes Blizzarda rezygnuje ze stanowiska; wyznaczono jego następców (pol.). Gry-Online data = 2021-08-03. [dostęp 2021-08-04].
  3. Simon Carless: DICE 2012: Blizzard's Pearce on World Of Warcraft's launch hangover (ang.). Gamasutra, 2012-02-09. [dostęp 2021-02-21].
  4. Activision Blizzard – About Our Company (ang.). Activision Blizzard. [dostęp 2021-02-21].
  5. M. Abraham: UCLA Engineering Celebrates Accomplishments at Annual Awards Dinner (ang.). UCLA Henry Samueli School of Engineering and Applied Science, 2006-11-06. [dostęp 2021-02-21]. [zarchiwizowane z tego adresu].
  6. Historia Blizzarda (ang.). Blizzard Entertainment. [dostęp 2021-02-21]. [zarchiwizowane z tego adresu].
  7. Samit Sarkar: Diablo 3 lifetime sales top 30 million units (ang.). Polygon, 2015-08-04. [dostęp 2021-02-21].
  8. Brendan Sinclair: Starcraft II by end of 2009, Call of Duty expanding to new genres (ang.). GameSpot, 2009-05-31. [dostęp 2021-02-21]. [zarchiwizowane z tego adresu].
  9. Ben Barrett: Overwatch just reached 35 million players (ang.). PCGamesN, 2017-10-18. [dostęp 2021-02-21].
  10. Vivendi and Activision Complete Transaction to Create Activision Blizzard (ang.). Activision Blizzard, 2008-07-10. [dostęp 2021-02-21].
  11. Activision Blizzard Announces Transformative Purchase of Shares from Vivendi and New Capital Structure (ang.). businesswire.com, 2013-07-25. [dostęp 2021-02-21].
  12. Steven Messner: How Blizzard's reputation collapsed in just 3 years (ang.). PC Gamer, 2021-07-30. [dostęp 2021-08-04].
  13. James Lu: BlizzCon 2019: Everything you need to know including how to watch and what to expect (ang.). oneesports.gg, 2019-10-31. [dostęp 2021-02-21].
  14. John "Warrior" Keefer: GameSpy Retro: Developer Origins (ang.). GameSpy. [dostęp 2006-03-31]. [zarchiwizowane z tego adresu].
  15. Bo Moore: Mike Morhaime founded Blizzard thanks to a $15,000 loan from his grandmother (ang.). PCGamer. [dostęp 2017-09-13].
  16. Tom Marks: How Blizzard got its name (ang.). PCGamer. [dostęp 2016-12-07].
  17. Blizzard Timeline (ang.). Blizzard Entertainment. [dostęp 2021-07-21]. [zarchiwizowane z tego adresu (2001-02-15)].
  18. A Decade of Blizzard (ang.). IGN, 2012-06-21. [dostęp 2021-07-21].
  19. RPM Racing (ang.). All Media Network. [dostęp 2019-11-15]. [zarchiwizowane z tego adresu].
  20. The Lost Vikings (ang.). IGN. [dostęp 2019-11-15]. [zarchiwizowane z tego adresu].
  21. Dean Takahashi: Co-Founder Looks at Chaos in Early Stages and Future Challenges (ang.). Los Angeles Times, 1994-03-13. [dostęp 2021-07-21]. [zarchiwizowane z tego adresu].
  22. Dean Takahashi: Briefcase: Technology (ang.). Los Angeles Times, 1994-05-24. [dostęp 2021-07-21]. [zarchiwizowane z tego adresu].
  23. Warcraft (ang.). Polygon. [dostęp 2021-07-21].
  24. Information on Vivendi's acquisition of Havas S.A. (ang.). Vivendi. [dostęp 2021-07-21].
  25. Duncan Fyfe: How Sierra Was Captured, Then Killed, by a Massive Accounting Fraud (ang.). Vice, 2020-10-29. [dostęp 2021-08-18].
  26. Dean Takahashi: Blizzard’s Mike Morhaime leaves a legacy of quality and kindness for the video game industry (ang.). VentureBeat, 2018-10-03. [dostęp 2021-08-18].
  27. Blizzard North: Condor and Diablo (ang.). Blizzard Entertainment. [dostęp 2013-02-21]. [zarchiwizowane z tego adresu (2002-02-22)].
  28. Nich Maragos: Blizzard Merges Blizzard North Into Blizzard South (ang.). Gamasutra, 2005-08-01. [dostęp 2021-07-21].
  29. StarCraft (pol.). Blizzard Entertainment. [dostęp 2021-07-21]. [zarchiwizowane z tego adresu].
  30. Starcraft Named #1 Seller in 1998 (ang.). IGN, 2012-01-22. [dostęp 2021-07-21].
  31. Patrick Stafford: StarCraft: Ghost: What went wrong (ang.). Polygon, 2016-07-05. [dostęp 2021-07-21].
  32. IGN Staff: TGS 2002: StarCraft: Ghost Impressions (ang.). IGN, 2002-09-20. [dostęp 2021-07-26].
  33. David Adams: Nihilistic Exits Starcraft: Ghost (ang.). IGN, 2004-07-22. [dostęp 2021-07-26].
  34. Rainier Van Autrijve: Blizzard Taps Swinging Ape to work on StarCraft: Ghost (ang.). GameSpy, 2004-07-07. [dostęp 2021-07-26].
  35. Eduardo Vasconcellos: Blizzard Gets a New Monkey on its Back (ang.). GameSpy, 2005-05-16. [dostęp 2021-07-26].
  36. Denny Atkin: Warcraft III: You Got Your Role-Playing in my Strategy Game! (ang.). cdmag.com, 1999-09-08. [dostęp 2021-07-26]. [zarchiwizowane z tego adresu].
  37. Steve Bauman: Warcraft III: Blizzard takes the plunge into the warm waters that are 3D, Part 1 (ang.). cdmag.com, 1999-09-10. [dostęp 2021-07-26]. [zarchiwizowane z tego adresu].
  38. WarCraft 3: Reign of Chaos (PC) (niem.). pcgames.de. [dostęp 2021-07-26].
  39. Warcraft III: Reign of Chaos (PC) (pol.). Gry-Online. [dostęp 2021-07-26].
  40. Rob Zacny: The Monstrous Timelessness of Warcraft 3 (ang.). Waypoint, 2018-03-07. [dostęp 2021-07-26].
  41. Richard C. Moss: How Warcraft III birthed a genre, changed a franchise, and earned a Reforge-ing (ang.). arstechnica.com, 2020-01-27. [dostęp 2021-07-26].
  42. Yannick LeJacq: Heroes Of The Storm Proves That A New Warcraft Strategy Game Could Work (ang.). Kotaku, 2015-06-30. [dostęp 2021-07-26].
  43. Hearthstone Cards and Heroes in Warcraft 3 (ang.). YouTube, 2019-02-13. [dostęp 2021-07-26].
  44. The Making of The Lost Vikings (ang.). Blizzard Entertainment, 2002-11-22. [dostęp 2021-07-26].
  45. Blizzard Entertainment Announces World of Warcraft 'Street Date' – November 23, 2004 (ang.). GamesIndustry, 2014-11-04. [dostęp 2021-07-26]. [zarchiwizowane z tego adresu].
  46. Blizzard Entertainment announces World of Warcraft (ang.). games-fusion.net, 2001-09-01. [dostęp 2021-07-26]. [zarchiwizowane z tego adresu].
  47. Tom Curtis: Seven Years Of World Of Warcraft Exclusive (ang.). Gamasutra, 2011-11-23. [dostęp 2021-07-26].
  48. J. Lees: Joystiq interview: Hoyt Ma, The9 (ang.). engadget.com, 2006-02-12. [dostęp 2021-07-26].
  49. Seth Schiesel: Online Game, Made in U.S., Seizes the Globe (ang.). The New York Times, 2006-09-05. [dostęp 2021-08-04].
  50. Bruce Sterling Woodcock: Online Game, Made in U.S., Seizes the Globe (ang.). mmogchart.com, 2008-04-01. [dostęp 2021-08-04]. [zarchiwizowane z tego adresu].
  51. Simon Carless: DICE 2012: Blizzard's Pearce on World Of Warcraft's launch hangover (ang.). Gamasutra, 2012-02-09. [dostęp 2021-01-24].
  52. City of Irvine, California – Comprehensive Annual Financial Report – For fiscal year ending June 30, 2015 (ang.). Irvine, 2015-06-30. [dostęp 2021-01-24].
  53. Danny O'Dwyer, Justin Haywald: The Story of Overwatch: The Complete Jeff Kaplan Interview (ang.). GameSpot, 2016-04-16. [dostęp 2020-11-04].
  54. Brett Molina: Blizzard to launch pro sports league for 'Overwatch' (ang.). USA Today, 2016-11-05. [dostęp 2019-01-12].
  55. Kelly Song: Activision Blizzard is building a professional esports league (ang.). CNBC, 2017-08-16. [dostęp 2019-01-12].
  56. Eddie Makuch: Overwatch League Grand Finals Reached Nearly 11 Million Viewers (ang.). GameSpot, 2018-08-08. [dostęp 2019-01-12].
  57. Jacob Wolf: Overwatch League aims to get teams to their home cities by 2020, sources said (ang.). ESPN, 2018-07-06. [dostęp 2019-01-12].
  58. Patrick Seitz: Activision Signs Esports Broadcast Deal With Disney For Overwatch League (ang.). Investor's Business Daily, 2018-07-11. [dostęp 2019-01-12]. [zarchiwizowane z tego adresu].
  59. Carlos M. Gutierrez Jr.: Activision Blizzard CEO Bobby Kotick on Inspiring Play, Competition, and Community (ang.). Huffington Post, 2017-03-27. [dostęp 2019-01-12].
  60. Wiadomość od Mike’a Morhaime'a i J. Allena Bracka (pol.). Blizzard Entertainment, 2018-10-03. [dostęp 2018-10-06].
  61. Aquma: Mike Morhaime ustąpił ze stanowiska szefa Blizzard Entertainment (pol.). Gry-Online, 2018-10-04. [dostęp 2018-10-06].
  62. Samson Amore: Activision Blizzard Names New President; Leadership Team Members (ang.). Los Angeles Business Journal, 2018-10-03. [dostęp 2018-10-06].
  63. Ender: Zapowiedź Diablo Immortal wzbudziła furię fanów Diablo (pol.). Gry-Online, 2018-11-04. [dostęp 2018-11-12].
  64. Nathan Grayson: Blizzard Says It Wasn't Expecting Fans To Be This Angry About Diablo Immortal (ang.). Kotaku, 2018-11-03. [dostęp 2018-11-12].
  65. El_Pachon: Diablo Immortal: Akcje Activision Blizzard straciły na wartości (pol.). CD-Action, 2018-11-11. [dostęp 2018-11-12].
  66. Szymon Radzewicz: Diablo Immortal odbija się firmie chwilową czkawką. Akcje Activision Blizzard najtańsze od początku roku (pol.). Spider’s Web, 2018-11-06. [dostęp 2018-11-12].
  67. Andy Chalk: Mike Morhaime is leaving Blizzard for good in April (ang.). PC Gamer, 2019-01-10. [dostęp 2020-11-04].
  68. Cursian: Blizzard: Współzałożyciel studia, Mike Morhaime, odchodzi z firmy (pol.). CD-Action, 11.01.2019-11-01. [dostęp 2019-01-12].
  69. Jakub Mirowski: Activision Blizzard ogłasza rekordowe przychody... i zwalnia 800 osób (pol.). Gry-Online, 2019-02-13. [dostęp 2019-03-19].
  70. Małgorzata Trzyna: Activision Blizzard zwalnia 800 osób – mimo odnotowania doskonałych wyników finansowych (pol.). gram.pl, 2019-02-13. [dostęp 2019-03-19].
  71. Frozen: Blizzard zwolnił 209 osób (pol.). Gry-Online, 2019-03-09. [dostęp 2021-01-24].
  72. Chris J. Capel: Blizzard co-founder Frank Pearce steps down after 28 years (ang.). PCGamesN, 2019-07-22. [dostęp 2020-11-04].
  73. Michael McWhertor: Overwatch lead writer leaves Blizzard after 20 years (ang.). Polygon, 2020-03-11. [dostęp 2021-01-24].
  74. Aquma: Blizzard potwierdza skasowanie projektów i utratę deweloperów (pol.). Gry-Online, 2019-10-29. [dostęp 2019-11-02].
  75. Anthony McGlynn: Blizzard confirms departure of veteran developers amid cancelled projects (ang.). PCGamesN, 2019-10-29. [dostęp 2019-11-02].
  76. Jason Schreier: After A Terrible 2019, Blizzard Is Going All-In At BlizzCon (ang.). Kotaku, 2019-10-29. [dostęp 2019-11-02].
  77. Brendan Sinclair: Vicarious Visions merged into Blizzard (ang.). gamesindustry.biz, 2021-01-22. [dostęp 2021-01-24].
  78. Klaudia Stawska: Twórcy Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 dołączają do ekipy Blizzarda (pol.). polygamia.pl, 2021-01-22. [dostęp 2021-01-24].
  79. Jakub Błażewicz: Powstaje remake Diablo 2? Vicarious Visions dołącza do Blizzarda (pol.). Gry-Online, 2021-01-23. [dostęp 2021-01-24].
  80. Sam Machkovech: Blizzard absorbs acclaimed Activision studio as a dedicated “support” team (Updated) (ang.). Ars Technica, 2021-01-22. [dostęp 2021-01-24].
  81. Mike Minotti: Blizzard leaders J. Allen Brack and Allen Adham on leaks, Reforged lessons, mobile, and more (ang.). VentureBeat, 2021-01-22. [dostęp 2021-02-22].
  82. Jason Schreier: Blizzard Absorbs Activision Studio After Dismantling Classic Games Team (ang.). Bloomberg, 2021-01-23. [dostęp 2021-01-24].
  83. AlexB: Byłe „szychy” z Blizzarda zakładają nową firmę i studia (pol.). Gry-Online, 2020-09-23. [dostęp 2020-10-15].
  84. LM: Blizzard skreśla RTS-y, weterani studia niekoniecznie. Powołano Frost Giant (pol.). gram.pl, 2020-10-21. [dostęp 2021-01-24].
  85. Michael McWhertor: Three classic Blizzard games come to PC, PS4, Switch, and Xbox One today (ang.). Polygon, 2021-02-19. [dostęp 2021-07-21].
  86. Oscar Dobbins: Blizzard Arcade Collection: Games, New Content, Release Date and More (ang.). gfinityesports.com, 2021-02-24. [dostęp 2021-07-21].
  87. Relive the Legacy: Announcing the Blizzard® Arcade Collection (ang.). Blizzard Entertainment, 2021-02-20. [dostęp 2021-07-21].
  88. Michael McWhertor: Overwatch game director Jeff Kaplan leaves Blizzard (ang.). Polygon, 2021-04-20. [dostęp 2021-04-20].
  89. New Leadership for Overwatch (ang.). Blizzard Entertainment, 2021-04-20. [dostęp 2021-04-20].
  90. Adrian Werner: Blizzard stracił 29% graczy w trzy lata (pol.). Gry-Online, 2021-05-05. [dostęp 2021-08-04].
  91. Bree Royce: Activision-Blizzard Q1 2021 financials: Blizzard has lost almost 29% of its overall active playerbase in three years (ang.). massivelyop.com, 2021-05-04. [dostęp 2021-08-04].
  92. Blizzard w ciągu trzech lat stracił 29% aktywnych użytkowników (pol.). Interia, 2021-05-06. [dostęp 2021-08-04].
  93. Maeve Allsup: Activision Blizzard Sued Over ‘Frat Boy’ Culture, Harassment (1) (ang.). bloomberglaw.com, 2021-07-21. [dostęp 2021-08-04].
  94. Devvra: Pracownicy Blizzarda odmawiają pracy w ramach protestu związanego z seks-skandalem (pol.). IGN, 2021-07-25. [dostęp 2021-08-04].
  95. Eddie Makuch: Blizzard President J. Allen Brack Is Leaving The Company (ang.). GameSpot, 2021-08-03. [dostęp 2021-08-04].
  96. New Leadership at Blizzard (ang.). Blizzard Entertainment, 2021-08-03. [dostęp 2021-08-04].
  97. Michael McWhertor: Diablo 4 game director out at Blizzard (ang.). Polygon, 2021-08-11. [dostęp 2021-08-13].
  98. Adrian Werner: Diablo 4 - główny projektant gry zwolniony przez Activision (pol.). Gry-Online, 2021-08-12. [dostęp 2021-08-13].

Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Oficjalna strona firmy Blizzard Entertainment
  • Paryż (fr. Paris) – stolica i największa aglomeracja Francji, położona w centrum Basenu Paryskiego, nad Sekwaną (La Seine). Miasto stanowi centrum polityczne, ekonomiczne i kulturalne kraju. Znajdują się tu liczne zabytki i atrakcje turystyczne, co powoduje, że Paryż jest co roku odwiedzany przez ok. 30 milionów turystów.Sport elektroniczny (e-sport, ang. esports, electronic sports) – forma rywalizacji, w której przedmiotem działań zawodników są gry komputerowe. Zawody e-sportowe często przyjmują formę zorganizowanej wieloosobowej gry komputerowej, gdzie zawodowi gracze prowadzą rozgrywkę indywidualnie lub w drużynach, zebrani fizycznie (tzw. LAN party) lub przez Internet. Mimo tego, że zawody i inne formy rywalizacji stanowią od dawna część kultury gier komputerowych, przez dłuższy czas były traktowane jedynie rozrywkowo, rozgrywane przez amatorów. Dopiero wraz z początkiem lat 2000, dzięki możliwości strumieniowania rozgrywek na żywo, zaczęły nabierać obecnej formy wraz z gwałtownym wzrostem ich popularności. Pojawili się zawodowi gracze oraz komentatorzy, specjalizujący się w danej grze. Szybki wzrost zainteresowania i znaczenia e-sportu spowodował, że już w latach 2010-tych stanowił istotny czynnik w branży gier komputerowych, a twórcy aktywnie wspierali i współtworzyli go, przystosowując swoje gry i finansując turnieje.




    Warto wiedzieć że... beta

    Los Angeles – najludniejsze miasto amerykańskiego stanu Kalifornia, a zarazem drugie pod względem liczby mieszkańców miasto w Stanach Zjednoczonych (za Nowym Jorkiem), za sprawą populacji liczącej 3 792 621 mieszkańców (2010). Los Angeles zajmuje powierzchnię 1302 km² i położone jest w regionie Kalifornii Południowej. Miasto stanowi centrum aglomeracji Los Angeles-Long Beach-Santa Ana, którą w 2010 roku zamieszkiwało 12 828 837 osób, czyniąc z tego regionu 2. pod względem populacji obszar metropolitalny Stanów Zjednoczonych i jednocześnie jedną z najludniejszych metropolii świata. Los Angeles jest siedzibą hrabstwa Los Angeles, czyli najbardziej zaludnionego i jednego z najbardziej zróżnicowanych etnicznie hrabstw w Stanach Zjednoczonych. Z kolei obszar samego Los Angeles uznany został za najbardziej zróżnicowane etnicznie amerykańskie miasto. Mieszkańcy Los Angeles często określani są mianem „Angelenos”.
    GameSpy Industries, Inc. (GameSpy) – amerykańska strona internetowa o grach komputerowych i oddział IGN Entertainment. Strona została założona w 1996 roku i publikuje wiadomości związane z branżą, recenzje oraz zapowiedzi gier komputerowych. Z jej inicjatywy powstała wyszukiwarka serwerów w grach – GameSpy Arcade.
    Sierra Entertainment jest amerykańską firmą zajmującą się wydawaniem, produkowaniem i dystrybuowaniem gier komputerowych od 1979 r. Centrala Sierry mieści się w Los Angeles. Przedsiębiorstwo jest częścią grupy Activision Blizzard (dawniej Vivendi Games), która z kolei należy do Vivendi SA. Od 2006 r. wszystkie gry z Vivendi SA, wydawane są pod marką Sierra.
    {{Czasopismo infobox}} Nieznane pola: "odpowiednik". PC Gamer – czasopismo o tematyce gier komputerowych.
    CNBC – największa na świecie sieć telewizyjnych kanałów informacyjnych wyspecjalizowanych w tematyce ekonomicznej. Światowa siedziba CNBC znajduje się w Englewood Cliffs w stanie New Jersey, zaś centra regionalne w Londynie i Singapurze. 20 sierpnia 2007 roku Grupa ITI uruchomiła stację TVN CNBC, która jest polską wersją CNBC.
    Strategiczna gra czasu rzeczywistego (ang. real-time strategy, RTS) – gatunek gier komputerowych, będący modyfikacją turowych gier strategicznych, polegającą na niekrępowaniu graczy turami i kolejkami ruchów. Gracze mogą podejmować działania kiedy chcą, natomiast skutki owych są widziane natychmiast. Gatunek ten stawia większy nacisk na szybkość podejmowania decyzji.
    Bloomberg L.P. – największa na świecie agencja prasowa, specjalizuje się w dostarczaniu informacji na temat rynków finansowych. Siedziba firmy znajduje się na Manhattanie. Bloomberg został założony w 1981 roku przez Michaela Bloomberga.

    Reklama