• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Blizzard Entertainment

    Przeczytaj także...
    Activision Blizzard, Inc., dawniej Activision, Inc. (NASDAQ: ATVI) – amerykański holding składający się z Activisionu i Blizzard Entertainment. Jest drugą firmą na rynku gier komputerowych pod względem wielkości dochodów, zaraz po Nintendo.Gra fabularna (inaczej RPG, z ang. role-playing game, nieraz zwana grą wyobraźni, potocznie erpegiem lub rolplejem) – gra towarzyska oparta na narracji, w której gracze (od jednego do kilku) wcielają się w role fikcyjnych postaci. Cała rozgrywka toczy się zazwyczaj w fikcyjnym świecie, istniejącym tylko w wyobraźni grających. Jej celem na ogół jest rozegranie gry według zaplanowanego scenariusza i osiągnięcie umownie określonych lub indywidualnych celów, przy zachowaniu wybranego zestawu reguł, zwanego mechaniką gry.
    Diablo II – kontynuacja gry typu RPG-hack and slash Diablo, wyprodukowana przez Blizzard North i wydana przez Blizzard Entertainment 29 czerwca 2000 roku. Polskim dystrybutorem jest CD Projekt. W 2012 roku została uznana za jedną z najlepszych gier, jakie kiedykolwiek stworzono.

    Blizzard Entertainmentamerykańskie przedsiębiorstwo produkujące gry komputerowe. Założone zostało w lutym 1991 roku pod nazwą Silicon & Synapse przez Michaela Morhaime, Allena Adhama i Franka Pearce’a. Siedziba główna przedsiębiorstwa znajduje się w Irvine, w Kalifornii.

    Stany Zjednoczone, Stany Zjednoczone Ameryki (ang. United States, US, United States of America, USA) – federacyjne państwo w Ameryce Północnej graniczące z Kanadą od północy, Meksykiem od południa, Oceanem Spokojnym od zachodu, Oceanem Arktycznym od północnego zachodu i Oceanem Atlantyckim od wschodu.Interplay Entertainment Corporation – amerykański producent i wydawca gier komputerowych. Najbardziej znanymi grami Interplay są gry z serii Fallout. Firma stoi na krawędzi bankructwa od 2004 roku.

    W 2008 roku doszło do fuzji Blizzard Entertainment i Activision tworząc Activision Blizzard.

    Nazwa[ | edytuj kod]

    W 1994 roku nazwa Silicon & Synapse została zmieniona na Chaos Studio, a gdy okazało się, że nazwa ta jest używana przez inne studio, ostatecznie firmę nazwano Blizzard Entertainment.

    International Standard Name Identifier (ISNI) – unikalny identyfikator służący wystandaryzowanej identyfikacji obiektów, podmiotów, autorów dzieł, utworów i publikacji. Activision, Inc. – wydawca i producent gier komputerowych. Firma została założona 1 października 1979. Ich pierwsze produkty były wydawane na kartridżach na konsolę Atari 2600. Obecnie jest drugim (po Electronic Arts) co do wielkości wydawcą gier komputerowych i wideo na świecie.

    Właściciele[ | edytuj kod]

    Siedziba główna Blizzard Entertainment w Irvine w Kalifornii.

    W 1994 roku za 10 milionów dolarów przedsiębiorstwo nabył dystrybutor Davidson & Associates, a niedługo po tym Blizzard wydał swoją przełomową grę Warcraft: Orcs & Humans. Od tego czasu Blizzard zmieniał właścicieli kilkukrotnie. Davidson został nabyty przez Sierra On-line, które z kolei w 1996 roku zostało wykupione przez CUC International. Rok później po połączeniu z hotelem, agencją nieruchomości i firmą wynajmującą samochody HFS Corporation CUC utworzyło Cendant, który po ujawnieniu swoich malwersacji w 1998 roku sprzedał Sierra On-line wraz z Blizzard francuskiemu wydawcy Havas, który w tym samym roku został nabyty przez Vivendi Games. Natomiast od 2008 roku firma razem z Activision tworzą Activision Blizzard.

    Library of Congress Control Number (LCCN) – numer nadawany elementom skatalogowanym przez Bibliotekę Kongresu wykorzystywany przez amerykańskie biblioteki do wyszukiwania rekordów bibliograficznych w bazach danych i zamawiania kart katalogowych w Bibliotece Kongresu lub u innych komercyjnych dostawców. MMORPG (skrót od Massively multiplayer online role-playing game) – rodzaj gier komputerowych RPG, w których duża liczba graczy może grać ze sobą w wirtualnym świecie. Podobnie jak w innych rodzajach RPG gracz wciela się w postać i kieruje jej działaniami. Dostęp do gier MMORPG zwykle jest zapewniany przez producenta gry. Gry tego typu są bardzo popularne na całym świecie. Ciężko jednak oszacować konkretną liczbę, ze względu na fakt, iż wydawcy mają tendencje do podawania liczb ze swoich baz danych, jako ogólną liczbę osób, które w ogóle grało w daną grę. Bazując jednak na dochodach wydawców, liczbę graczy w 2010 roku szacowano na 61 milionów, z czego 44 miliony tylko w Stanach Zjednoczonych.

    Projekty[ | edytuj kod]

    Początkowo firma zajmowała się tworzeniem portów gier innych wydawców takich jak J.R.R. Tolkien’s The Lord of the Rings Vol. I i Battle Chess II: Chinese Chess, dopiero w 1993 roku wyprodukowała własne gry: Rock N’ Roll Racing i The Lost Vikings. W 1996 roku Blizzard wykupił firmę Condor Games, która już jako Blizzard North (oddział firmy w San Mateo w północnej Kalifornii) opracowała gry fabularne Diablo, Diablo II i dodatek Diablo II: Lord of Destruction. Wraz z serią w styczniu 1997 roku ruszył internetowy serwis Blizzard o nazwie Battle.net, umożliwiający granie w sieci.

    Diablo – osadzona w klimacie dark fantasy komputerowa, fabularna gra akcji (hack and slash), stworzona przez Blizzard North, której światowa premiera odbyła się 31 grudnia 1996 roku.WorldCat – katalog rozproszony łączący zbiory 71 000 bibliotek ze 112 krajów, które są uczestnikami serwisu Online Computer Library Center. Katalog jest tworzony i prowadzony przez biblioteki, których zbiory są w nim ujęte.

    W 2002 roku Blizzard odkupił od Interplay Entertainment prawa do trzech swoich wcześniejszych tytułów spod szyldu Silicon & Synapse, inwestując w platformę Game Boy Advance. W 2004 roku firma uruchomiła europejskie biura w paryskich dzielnicach Vélizy i Yvelines. 23 listopada 2004 roku Blizzard podał do publicznej wiadomości tytuł World of Warcraft, dzieło z gatunku MMORPG, a 16 maja 2005 roku połączył się ze Swingin’ Ape Studios, wydawcą gier konsolowych, który pracował nad StarCraft: Ghost. Na początku grudnia 2007 roku ogłoszono fuzję koncernu Vivendi Games, którego częścią jest Blizzard Entertainment, z Activision, w wyniku której powstał Activision Blizzard.

    Virtual International Authority File (VIAF) – międzynarodowa kartoteka haseł wzorcowych. Jej celem jest ujednolicenie zapisu nazw osobowych (haseł), dlatego zbiera z bibliotek z całego świata – ich różne wersje i prezentuje je razem, pod jednym, unikatowym identyfikatorem numerycznym. Pozwala to obniżyć koszty i zwiększyć użyteczność danych gromadzonych przez biblioteki. Informacje po dopasowaniu i połączaniu są udostępniane online bibliotekom na całym świecie. Vivendi SA (do kwietnia 2006 roku jako Vivendi Universal) – francuski koncern mediowy obecny na rynku muzycznym, telewizyjnym, telekomunikacyjnym, filmowym, wydawniczym, internetowym i gier komputerowych. Wywodzi się z założonej w 1853 r. spółki Compagnie Générale des Eaux (CGE).

    28 czerwca 2008 roku Blizzard oficjalnie potwierdził pracę nad trzecią częścią z serii Diablo – została ona wydana 4 lata później.

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Blizzard Entertainment – Profil spółki. Blizzard Entertainment. [dostęp 2013-02-21].
    2. Simon Carless: DICE 2012: Blizzard's Pearce on World Of Warcraft's launch hangover (ang.). Gamasutra, 09.02.2012. [dostęp 2013-02-21].
    3. Blizzard North: Condor and Diablo (ang.). Blizzard Entertainment. [dostęp 2013-02-21].

    Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Oficjalna strona firmy Blizzard Entertainment
  • W branży gier komputerowych mianem producenta określa się studio bądź zespół zajmujący się tworzeniem dzieł elektronicznej rozrywki, rzadziej natomiast określenie to jest stosowane do osoby kierującej produkcją danej gry. Producent gry może działać na zlecenie przedsiębiorstwa ją wydającego lub działać samodzielnie jako niezależne studio. Studia produkujące gry mogą tworzyć swe dzieła na liczne platformy sprzętowe (np. Windows, konsole Xbox 360, PlayStation 3) lub specjalizować się w produkcji gier na jedną platformę.Paryż (fr. Paris) – stolica i największa aglomeracja Francji, położona w centrum Basenu Paryskiego, nad Sekwaną (La Seine). Miasto stanowi centrum polityczne, ekonomiczne i kulturalne kraju. Znajdują się tu liczne zabytki i atrakcje turystyczne, co powoduje, że Paryż jest co roku odwiedzany przez ok. 30 milionów turystów.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Fuzja (ang. merger) – operacja łączenia dwóch lub więcej przedsiębiorstw, bądź przejęcie jednych przedsiębiorstw przez inne, w wyniku którego powstaje nowy podmiot.
    Sierra Entertainment jest amerykańską firmą zajmującą się wydawaniem, produkowaniem i dystrybuowaniem gier komputerowych od 1979 r. Centrala Sierry mieści się w Los Angeles. Przedsiębiorstwo jest częścią grupy Activision Blizzard (dawniej Vivendi Games), która z kolei należy do Vivendi SA. Od 2006 r. wszystkie gry z Vivendi SA, wydawane są pod marką Sierra.
    Port – wersja programu komputerowego na inną platformę sprzętową bądź programistyczną, zazwyczaj na inną architekturę procesora lub system operacyjny. Port powstaje w wyniku przeniesienia już istniejącego kodu, ogólniej można mówić o implementacji danego programu na inną platformę.
    Ten artykuł opisuje ważne wydarzenia w 1991 roku w grach komputerowych i wideo. Zapoznaj się również z: Historia gier komputerowych.
    Biblioteka Narodowa Republiki Czeskiej (cz. Národní knihovna České republiky) – biblioteka narodowa Czech z siedzibą w Pradze. Biblioteka znajduje się w gmachu Clementinum. Jedna z najstarszych bibliotek na terenie Czech, której zbiory obejmują ponad 6,5 miliona woluminów.
    Irvine - miasto w USA, w stanie Kalifornia, w obszarze metropolitalnym Los Angeles-Riverside-Orange County. Około 202,1 tys. mieszkańców.
    Gra komputerowa (gra wideo, ang. video game) – rodzaj oprogramowania komputerowego przeznaczonego do celów rozrywkowych bądź edukacyjnych (rozrywka interaktywna) i wymagającego od użytkownika (gracza) rozwiązywania zadań logicznych lub zręcznościowych. Gry komputerowe mogą być uruchamiane na komputerach osobistych, specjalnych automatach, konsolach do gry, telewizorach, telefonach komórkowych oraz innych mobilnych urządzeniach, nazywanych łącznie platformami sprzętowymi. Zadania stawiane przed graczem w grach komputerowych różnią się w zależności od gatunku i mogą polegać na przykład na rozwiązaniu zadania logicznego, eliminacji wirtualnych przeciwników czy też rywalizacji ze sztuczną inteligencją bądź innymi graczami (gra wieloosobowa); interaktywna rozrywka w celach zawodowych nosi nazwę sportu elektronicznego.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.04 sek.