• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Bijatyka - gry komputerowe

    Przeczytaj także...
    Broń biała – rodzaj broni służących do walki wręcz, a nie do miotania pocisków za pomocą energii chemicznej (broń palna) lub zakumulowanej energii mechanicznej (broń miotająca).Postać gracza lub bohater gracza – osoba lub istota, w którą wciela się gracz podczas sesji gry fabularnej lub komputerowej. W grze fabularnej bohater od początku jest tworzony przez kierującego nim gracza – dotyczy to wyglądu, stylu ubierania, mówienia, a często także samej przeszłości i znajomości. W trakcie gry gracz steruje poczynaniami bohatera, podejmuje za niego wszystkie decyzje i kreuje jego osobowość. Zazwyczaj postać gracza, o ile nie ginie w trakcie sesji, jest przez długi czas odgrywana przez danego gracza, czasami w różnych kampaniach i u różnych mistrzów gry. Pozostałe postacie, w które wciela się mistrz gry nazywane są bohaterami niezależnymi. Podczas terenówek i LARP-ów gracze stosują charakteryzację, aby zewnętrznie przypominać odgrywaną postać i przez to pełniej ją wyrażać, a także by lepiej wczuwać się w rolę lub też ułatwiać to innym.
    Street Fighter II to gra komputerowa z gatunku bijatyk wyprodukowana przez firmę Capcom w roku 1991, początkowo w formie automatu do gry. Jest to zarazem sequel gry Street Fighter stworzonej przez Capcom w 1987 roku, a jego głównymi różnicami w stosunku do pierwowzoru są: możliwość wyboru jednej z ośmiu postaci (każda z właściwym sobie stylem walki i umiejętnościami specjalnymi), a także wprowadzenie sześcioprzyciskowego systemu zadawania ciosów (trzy rodzaje uderzeń pięścią i trzy rodzaje kopnięć). Grę uznaje się odpowiedzialną za boom na komputerowe i konsolowe bijatyki na początku lat 90. XX wieku. Jej sukces doprowadził do wydania sporej ilości usprawnionych wersji, a także konwersji na większość domowych platform. Niektóre, domowe wersje Street Fighter II sprzedały się w milionach egzemplarzy (na rok 2008 konwersja tej gry na konsolę Super Nintendo Entertainment System osiągnęła najwyższy poziom sprzedaży w historii tytułów na tę platformę.
    Automat z bijatyką

    Bijatyka (ang. fighting game) – gatunek gier komputerowych, których treścią jest prowadzenie walk między postaciami kierowanymi przez komputer bądź człowieka. W zależności od gry postać gracza ma możliwość walki z użyciem ciosów, kopnięć i chwytów, jak również używania broni białej lub magicznych umiejętności.

    Mortal Kombat – seria gier wideo z gatunku bijatyk zapoczątkowana przez Eda Boona i Johna Tobiasa w roku 1992 grą Mortal Kombat. Cykl zaczął jako seria gier automatowych, konwertowanych później przez Acclaim Entertainment na konsole i komputery. Gry były wydawane przez Midway aż do bankructwa firmy w roku 2009.Tekken (jap. 鉄拳, Tekken dosł. Żelazna pięść) – seria konsolowych bijatyk, tworzona i wydawana przez firmę Namco. Początkowo jako gra arcade, później została przeniesiona na konsole PlayStation, PlayStation 2, WonderSwan, Game Boy Advance, PSP, PlayStation 3 i Xbox 360.

    W większości tego typu gier, dwie postacie są ustawione przodem do siebie i walczą aż do uzyskania przez jednego z nich zera punktów zdrowia bohatera, jednak w zależności od gry te warunki mogą być różne (np. wyrzucenie przeciwnika z ringu).

    Do podgatunku bijatyk należą gry typu beat 'em up, w których zawodnik porusza się po otwartym poziomie i ma za zadanie pokonanie wielu przeciwników.

    Do najpopularniejszych gier tego typu należą te z serii Mortal Kombat, Street Fighter czy Tekken. Z historycznie pierwszych tytułów warto wspomnieć np. o International Karate i International Karate +, w których występuje mniej magii, a nacisk jest położony głównie na sport.

    Walka wręcz – określenie to odnosi się zarówno do walki na krótkim dystansie przy użyciu broni, najczęściej białej (np. noża, miecza, szabli czy bagnetu), jak i do walki dwóch nieuzbrojonych przeciwników za pomocą chwytów oraz uderzeń.Gra komputerowa (gra wideo, ang. video game) – rodzaj oprogramowania komputerowego przeznaczonego do celów rozrywkowych bądź edukacyjnych (rozrywka interaktywna) i wymagającego od użytkownika (gracza) rozwiązywania zadań logicznych lub zręcznościowych. Gry komputerowe mogą być uruchamiane na komputerach osobistych, specjalnych automatach, konsolach do gry, telewizorach, telefonach komórkowych oraz innych mobilnych urządzeniach, nazywanych łącznie platformami sprzętowymi. Zadania stawiane przed graczem w grach komputerowych różnią się w zależności od gatunku i mogą polegać na przykład na rozwiązaniu zadania logicznego, eliminacji wirtualnych przeciwników czy też rywalizacji ze sztuczną inteligencją bądź innymi graczami (gra wieloosobowa); interaktywna rozrywka w celach zawodowych nosi nazwę sportu elektronicznego.




    Warto wiedzieć że... beta

    International Karate – gra komputerowa z gatunku bijatyk „jeden na jednego” wydana przez System 3 dla ZX Spectrum, Commodore 64, Amstrad CPC i 8-bitowe Atari w 1986 roku. W późniejszym czasie wydano też konwersję dla Atari ST.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.009 sek.