• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Bergepanther

    Przeczytaj także...
    Panzerkampfwagen VI Ausf. B (Pz.Kpfw.VI Königstiger, Pz.Kpfw.VI Tiger II, Sd.Kfz.182) – niemiecki czołg ciężki, największy i najcięższy czołg II wojny światowej użyty w boju. Königstiger oznacza w języku niemieckim tygrysa bengalskiego, jednak w wojskach alianckich przyjęła się nazwa Tygrys Królewski, będąca błędnym, bo dosłownym tłumaczeniem tego terminu z języka niemieckiego.Czołg ewakuacyjny lub czołg ewakuacyjno-remontowy – pojazd pancerny przeznaczony do ewakuacji innych pojazdów pancernych (usuwania z pola walki i holowania), rodzaj improwizowanego wozu zabezpieczenia technicznego. Czołgi ewakuacyjne powstawały poprzez zdjęcie z przestarzałych lub uszkodzonych czołgów wieży z armatą i dodanie lemiesza i wyciągarki, często także zestawu narzędzi specjalnych i części zapasowych oraz żurawia.
    Daimler-Benz AG – niemieckie przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją samochodów oraz silników założone w 1926 roku, istniejące do 1998 roku.

    Bergepanther (Sd.Kfz.179) – niemiecki czołg ewakuacyjny, zbudowany na bazie średniego czołgu Pantera.

    Historia[ | edytuj kod]

    Gdy na froncie pojawiły się czołgi Pantera i Tygrys, niemieckie dowództwo stanęło przed problemem ewakuacji rozbitych maszyn z pola walki. Używane do tej pory 18. tonowe ciągniki nie radziły sobie z holowaniem nowych czołgów w terenie. Aby można było holować ważącego niemal 70 ton Tygrysa Królewskiego, trzeba było użyć nawet trzech ciągników. Zakłady MAN, główny producent Panther zaprojektował i zbudował pierwsze 12 egzemplarzy Bergepanther, przystosowując podwozia czołgu Panther Ausf. B do nowych zadań. Między lipcem a grudniem 1944 roku Henschel wyprodukował 70 pojazdów tego typu opartych na Pantherach Ausf. A. Daimler-Benz wybudował dodatkowych Bergepanther Ausf. A w pierwszych miesiącach 1944 roku zanim zdecydowano, że produkcja ma trafić do zakładów Demag. W marcu 1944 roku Demag dostarczył swoją pierwszą Bergepantherę Ausf. A. Produkcja tego modelu została zakończona w październiku tego samego roku, kiedy zaczęto montować wersję Ausf. G. Demag wyprodukował łącznie 168 sztuk obu typów pojazdu.

    Panzerkampfwagen V Panther, PzKpfw V Panther, Sd.Kfz.171 "Pantera" – niemiecki czołg średni z okresu II wojny światowej. Konkuruje z radzieckim T-34 o miano najlepszego czołgu tej wojny.PzKpfw VI Tiger (Panzerkampfwagen VI Tiger, SdKfz 181, potocznie Tygrys) – niemiecki czołg ciężki z okresu II wojny światowej.

    Wyposażenie[ | edytuj kod]

    SkKfz 179 z zamontowanym działkiem kal. 20mm

    Czołg został wyposażony w wysięgnik dźwigu, umożliwiający wyciągnięcie silnika i skrzyni biegów. Jego udźwig wynosił 1500 kg. W pojeździe zamontowano także mocną, synchronizowaną skrzynię biegów AK 7-400 z siedmioma biegami do przodu i jednym wstecznym. Po bokach kadłuba umieszczono mocne, drewniane belki, które w razie potrzeby montowano na przednim pancerzu, w kwadratowych uchwytach. Służyły do popychania uszkodzonych pojazdów. W kadłubie miano zamontować czterdziestotonową wyciągarkę ale problemy z małymi dostawami tego elementu zmusiły producentów do ukończenia wielu pojazdów bez tego kluczowego podzespołu wyposażenia. Jednak w tych Bergepantherach, gdzie wyciągarka była, wspomagał ją zamontowany z tyłu kadłuba wspornik (ostroga), który podpierał pojazd. Na górze kadłuba, za otwartym przedziałem bojowym, znajdował się wysoki na 60 cm pomost ładunkowy, służący do przewozu części zamiennych i dodatkowego wyposażenia. Do ciągnięcia innych maszyn, służył hol ze stalowych rur, przewożony na pokrywie silnika. Z czasem gniazda do montażu składanego dwutonowego dźwigu zostały przeniesione z górnej części kadłuba na płytę silnikową. Modyfikacja ta została wprowadzona w wersji Ausf. G.

    Kilka wersji, w których nie było zainstalowanego wspornika i dźwigu, używano jako transporterów amunicji.

    Bibliografia[ | edytuj kod]

  • De Agostini Atlas, ​ISBN 83-7316-195-X
  • David Doyle, Niemieckie pojazdy wojskowe II wojny światowej, 2005 (2012 PL), Poznań (PL), Vesper, ​ISBN 978-83-7731-080-9​.




  • Reklama

    Czas generowania strony: 1.351 sek.