• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Benetton Formula



    Podstrony: 1 [2] [3]
    Przeczytaj także...
    Jos Verstappen – były holenderski kierowca Formuły 1. Urodzony 4 marca 1972 w Montfort. Wzrost 175cm. Waga 72 kg. Mieszka w Monako z żoną Sophie, synem Maxem i córką Victorią.Grand Prix Francji 1989 (oryg. Rhone-Poulenc Grand Prix de France) – siódma runda Mistrzostw Świata Formuły 1 w sezonie 1989, która odbyła się 9 lipca 1989, po raz 13. na torze Circuit Paul Ricard.

    Benetton, Benetton Formula Ltd. – brytyjsko-włoski zespół i konstruktor Formuły 1, powstały w lutym 1986 roku na bazie zespołu Toleman, założonego w 1977 roku przez Teda Tolemana. W piętnastoletniej historii startów zespół wywalczył dwa tytuły mistrzowskie kierowców (wszystkie zdobyte przez Michaela Schumachera w sezonach 1994 i 1995) i jeden tytuł mistrzowski konstruktorów (wywalczony w 1995).

    Luksemburg, Wielkie Księstwo Luksemburga (luks. Lëtzebuerg, Grousherzogdem Lëtzebuerg; niem. Luxemburg, Großherzogtum Luxemburg; fr. Luxembourg, Grand-Duché de Luxembourg) – państwo położone w Europie Zachodniej. Graniczy z Francją od południa, Niemcami od wschodu i z Belgią od zachodu i północy. Państwo członkowskie Unii Europejskiej oraz NATO.Sauber, pełna nazwa Sauber F1 Team – zespół wyścigowy stworzony przez Petera Saubera, który rywalizował w Formule 1 w latach 1993-2005 i ponownie od 2010. Jego siedziba mieści się w Hinwil, Szwajcarii.

    Od początku działalności zespołem kierowało przedsiębiorstwo Benetton Group, w skład którego wchodziła rodzina Benettonów. 16 marca 2000 ekipę wykupiło Renault, które w sezonach 20002001 używało jeszcze starej nazwy, by przed sezonem 2002 zmienić nazwę na Renault F1 Team. W latach 1988–1998 prezesem zespołu był Alessandro Benetton.

    Grand Prix San Marino 1994 (oficjalnie 14° Gran Premio di San Marino) – trzecia eliminacja Mistrzostw Świata Formuły 1 sezonu 1994. Była to jednocześnie pierwsza runda europejska rozegrana na torze Autodromo Enzo e Dino Ferrari.Formuła 3000 (w skrócie F3000) – seria wyścigowa samochodów jednomiejscowych o otwartym nadwoziu, istniejąca w latach 1985-2004.

    Historia[ | edytuj kod]

    Początki[ | edytuj kod]

     Osobne artykuły: Benetton GroupToleman.
    Przed powstaniem Benettona firma była sponsorem trzech ekip, w tym Tolemana, którego Benetton wykupił po sezonie 1985

    W latach 80. firma Benetton Group, założona w 1965 roku przez Luciano Benettona, wraz z trojgiem jego rodzeństwa – Giulianą, Carlo i Gilberto, szukała sposobów na rozreklamowanie swoich produktów. W tym czasie, były kierowca Nanni Galli, sprowadzający dla firmy wełnę zasugerował, aby Benetton zaangażował się w Formułę 1, będąc sponsorem jednej z ekip. W sezonie 1983, Benetton został sponsorem Tyrrella, w którym jednym z kierowców był Amerykanin Danny Sullivan. W ten sposób koncern chciał wypromować swoją markę w Stanach Zjednoczonych. Choć współpraca z brytyjską stajnią była dobra, to na sezon 1984 zdecydowano się sponsorować fabryczną stajnię Alfa Romeo, ponieważ w niej jeździł Eddie Cheever. W tym samym czasie Benetton otworzył 600 sklepów w Stanach Zjednoczonych i chciał większej reklamy w tym kraju. Inwestycje Benettona nie były jednak wystarczające, aby zespół był konkurencyjny i po sezonie 1985 zakończyli współpracę. Po tym sezonie, również i zespół postanowił wycofać się z Formuły 1.

    Mild Seven (jap. マイルドセブン Mairudo Sebun) japońska marka papierosów produkowanych przez Japan Tobacco, firma powstała w 1977 roku. Siedziba firmy znajduje się w Tokio. Początkowo produkowane jako odmiana popularnej marki Seven Stars, to druga pod względem wielkości marka papierosów na świecie.Grand Prix San Marino 1989 (oryg. Gran Premio di San Marino) – druga runda Mistrzostw Świata Formuły 1 w sezonie 1989, która odbyła się 23 kwietnia 1989, po raz dziewiąty na torze Imola.

    W trakcie sponsoringu z Alfą Romeo, Benetton doszedł do wniosku, że jeśli chcą mieć większą kontrolę to muszą posiadać zespół. W maju 1985 roku, zespół Toleman, będący w trudnej sytuacji finansowej, podpisał z włoskim koncernem trzyletni kontrakt sponsorski. Brytyjski zespół nie mógł uczestniczyć w trzech pierwszych wyścigach sezonu 1985, ponieważ nie posiadali kontraktu na dostawy opon, po wycofaniu się Michelin i odmówieniu Goodyeara i Pirelli. Po wycofaniu się ekipy Spirit Racing z powodu problemów finansowych, Toleman postanowił wykupić kontrakt na dostawy opon Pirelli, co pozwoliło zespołowi na kontynuację startów. Pod koniec roku, koncern postanowił kupić zespół i przemianował go na Benetton Formula. Benetton rozpoczął działalność jako zespół w lutym 1986.

    Sezon 2001 Formuły 1 był 52 sezonem o Mistrzostwo Świata Formuły 1. Rozpoczął się on 4 marca 2001 roku na torze Albert Park Circuit w Australii, a zakończył 14 października na torze Suzuka International Racing Course w Japonii, po rozegraniu 17 wyścigów.Grand Prix Japonii 1989 (oryg. Fuji Television Japanese Grand Prix) – 15. runda Mistrzostw Świata Formuły 1 w sezonie 1989, która odbyła się 22 października 1989, po raz trzeci na torze Suzuka.

    Formuła 1[ | edytuj kod]

    1986-1987: Początek[ | edytuj kod]

    Na sezon 1986, Toleman przygotował samochód TG186, który został przemieniony na Benetton B186, po zmianie właściciela. Zmieniono również jednostkę napędową – silniki Hart, które używane były w samochodach Tolemana zostały zastąpione silnikami BMW. Benetton pozostawił Teo Fabiego w składzie kierowców, natomiast drugim kierowcą zespołu został Gerhard Berger, wcześniej reprezentujący Arrowsa. Przez cały sezon, samochód B186 zademonstrował swoje tempo. Berger zdobył pierwsze podium, zajmując trzecią pozycję w Grand Prix San Marino, a także pierwszą wygraną podczas Grand Prix Meksyku. W trakcie sezonu, Fabi zdobył również dwa pierwsze pola startowe, w Austrii i we Włoszech. Mimo imponującego tempa, samochód był zawodny. Kierowcy łącznie dziewiętnaście razy nie dojechali do mety, w tym Fabi ośmiokrotnie z rzędu nie dojechał do mety. Pierwszy sezon dla Benettona zakończył się zdobyciem szóstej pozycji, zdobywając w sumie dziewiętnaście punktów.

    Benetton B201 – bolid teamu Benetton na sezon 2001. Za kierownicą bolidu Benetton B201 zasiedli Włoch Giancarlo Fisichella oraz Brytyjczyk Jenson Button.Grand Prix Hiszpanii 1990 (oryg. Gran Premio Tio Pepe de España) – 14. runda Mistrzostw Świata Formuły 1 w sezonie 1990, która odbyła się 30 września 1990, po raz piąty na torze Circuito Permanente de Jerez.

    Po sezonie, Gerhard Berger przeniósł się do Ferrari, a jego kokpit przejął były partner zespołowy Austriaka z Arrowsa, Thierry Boutsen. Przed rozpoczęciem sezonu 1987, BMW ograniczyło swoją działalność w Formule 1, dostarczając swoje jednostki wyłącznie ekipie Brabham. Stajnia pozyskała silniki Ford, po tym kiedy z rywalizacji wycofała się ekipa Haas Lola. Początkowo model B187 z powodu problemów z silnikiem rzadko kończył wyścigi, zbierając do Grand Prix Niemiec zaledwie pięć punktów. Po zmniejszeniu efektów turbodoładowania w jednostce Forda, kierowcy zaczęli częściej zdobywać punkty i zdobyli dwa trzecie miejsca, w Austrii i Australii. Benetton zakończył sezon na piątej pozycji z 28 punktami.

    Team Alfa Romeo – były zespół, konstruktor i dostawca silników Formuły 1. W barwach Alfa Romeo tytuł mistrza świata kierowców zdobył Juan Manuel Fangio.Flavio Briatore (ur. 12 kwietnia 1950 w Verzuolo) – włoski przedsiębiorca i były dyrektor zespołów Benetton i Renault w Formule 1 oraz były współwłaściciel Queens Park Rangers – klubu piłkarskiego grającego w angielskiej Football League Championship.

    1988-1990: Progres[ | edytuj kod]

    Przed sezonem 1988, Teo Fabi został zastąpiony przez Alessandro Nanniniego, startującego do tej pory dla Minardi. To spowodowało, że Fabi pożegnał się z Formułą 1 i powrócił do startów w serii CART. Samochód B188 był ulepszeniem poprzednika, w przeciwieństwie do ubiegłego roku mniej miał nieukończonych wyścigów, w dodatku kierowcy stajni stanęli siedmiokrotnie na trzecim stopniu podium. Podczas Grand Prix Belgii, Boutsen i Nannini zajęli odpowiednio trzecie i czwarte miejsce zajął trzecią pozycję, jednak po zakończeniu sezonu zostali wykluczeni z wyniku wyścigu, ze względu na nieregulaminowy przepływ paliwa. W klasyfikacji konstruktorów, Benetton zajął trzecią pozycję z dorobkiem 39 punktów.

    Jean Alesi (właściwie Giovanni Alesi) (ur. 11 czerwca 1964 w Awinionie) – francuski kierowca wyścigowy, były kierowca Formuły 1 oraz DTM. Mieszka w Nyons w Szwajcarii. Żonaty z japońską aktorką i modelką Kumiko Goto, z którą ma trójkę dzieci: Charlotte, Helenę i Giuliano.Sezon 1991 Formuły 1 – 42. sezon Formuły 1. Rozpoczął się 10 marca 1991, a zakończył 3 listopada po szesnastu wyścigach.

    Po sezonie, Thierry Boutsen zastąpił Nigela Mansella w Williamsie, a miejsce Belga w Benettonie zajął debiutant Johnny Herbert. Przed startem sezonu 1989 zespół miał kłopoty z silnikiem – nowa jednostka napędowa do modelu B189 nie była gotowa na rozpoczęcie sezonu, a zeszłoroczny silnik nie pasował do samochodu. Zespół nie miał więc wyboru i kontynuował używanie modelu B188, który nadal był konkurencyjny, a Nannini zajął trzecią pozycję w wyścigu o Grand Prix San Marino. Przed rozpoczęciem startów Herberta w Formule 1, Brytyjczyk miał poważny wypadek podczas wyścigu Formuły 3000 na torze Brands Hatch, doznając poważnych obrażeń obu nóg. Mimo dobrej czwartej pozycji w swoim pierwszym wyścigu, Herbert po niezakwalifikowaniu się do Grand Prix Kanady został zastąpiony przez kierowcę testowego McLarena i również debiutanta, Emanuele Pirro. Model B189 był już gotowy do startu w Grand Prix Francji. Alessandro Nannini wygrał wyścig o Grand Prix Japonii, korzystając na dyskwalifikacji Ayrtona Senny z wyścigu. Było to pierwsze zwycięstwo Benettona od 1986 roku. Pirro tylko w Grand Prix Australii zdobył punkty, dojeżdżając na piątej pozycji. Cały sezon zespół zakończył na czwartej pozycji, zdobywając tyle samo punktów co rok wcześniej.

    Sezon 1999 Formuły 1 był jubileuszowym, 50 sezonem o Mistrzostwo Świata Formuły 1. Rozpoczął się on 7 marca w Melbourne, a zakończył 31 października 1999 roku na torze Suzuka, po rozegraniu 16 wyścigów. Mistrzem świata kierowców został wówczas Fin Mika Häkkinen, zaś tytuł w klasyfikacji konstruktorów zdobyła włoska stajnia Ferrari. Był to pierwszy tytuł mistrzowski Ferrari od 1983.Grand Prix Monako 1994 (oryg. Grand Prix Automobile de Monaco) – czwarta runda Mistrzostw Świata Formuły 1 w sezonie 1994, która odbyła się 15 maja 1994, po raz 52. na torze Circuit de Monaco.

    Sezon 1990 przyniósł zmianę kierownictwa zespołu – nowym szefem zespołu został Flavio Briatore, wybrany przez rodzinę Benetton. Ponadto zmieniono drugiego kierowcę – nowym partnerem zespołowym Nanniniego został Nelson Piquet, który opuścił Lotusa. Benetton używał zmodyfikowanej wersji modelu B189 w pierwszych dwóch wyścigach, a od Grand Prix San Marino zaczęto korzystać z samochodu B190. Rok ten był jak najbardziej udany – Piquet zwyciężył w dwóch ostatnich wyścigach sezonu, a reprezentanci brytyjskiej stajni zdobyli jeszcze sześć miejsc na podium. Przed wyścigiem o Grand Prix Japonii zespół znalazł się w nieciekawej sytuacji. Tydzień po Grand Prix Hiszpanii, Alessandro Nannini brał udział w wypadku śmigłowca, w którym jego ramię zostało dotkliwie zranione. Choć udało się uratować prawą rękę, kontuzja spowodowała zakończenie kariery Włocha w Formule 1. Jego kokpit przejął Roberto Moreno, który startował dla ekipy EuroBrun, która jednak postanowiła wycofać się z serii przed wyścigiem na torze Suzuka. Wyścig w Japonii był najlepszym wyścigiem dla zespołu, zapewniając pierwszy dublet dla Benettona, a także pierwsze i jedyne podium w karierze dla Brazylijczyka. Benetton zakończył zmagania na trzeciej pozycji z liczbą 71 punktów.

    Grand Prix Hiszpanii 1995 (oryg. Gran Premio Marlboro de España) – czwarta runda Mistrzostw Świata Formuły 1 w sezonie 1995, która odbyła się 12 - 14 maja 1995, po raz piąty na torze Circuit de Barcelona-Catalunya. Renault Sport Technologies znany też jako Renault Sport, Renaultsport i RST – oddział francuskiej firmy Renault. Jest odziałem przeznaczonym do sportów motorowych.

    1991-1993: Pierwsze lata Schumachera[ | edytuj kod]

    W sezonie 1991, Benetton pozyskał nowego sponsora w postaci marki papierosów Camel, które wcześniej znajdowały się w samochodach Lotusa. Sezon ten był mniej udany dla Benettona. Ulepszony model B190B używany był w pierwszych dwóch wyścigach sezonu, a od Grand Prix San Marino używano samochodu B191. Piquet wygrał wyścig o Grand Prix Kanady po tym, jak Nigel Mansell wycofał się z wyścigu na ostatnim okrążeniu. Brazylijczyk zdobył dodatkowo dwa trzecie miejsca (w USA i Belgii) i były to jedyne podia zdobyte przez zespół. W trakcie sezonu, zespół poszukiwał młodego kierowcy, z perspektywą na przyszłość. Po wyścigu na torze Circuit de Spa-Francorchamps, Benetton postanowił zatrudnić Michaela Schumachera po jednorazowym starcie dla ekipy Jordan Grand Prix, zajmując miejsce Moreno. Jordan złożył w brytyjskim sądzie wniosek o niedopuszczenie Schumachera do ścigania się w Benettonie, jednak sąd orzekł na korzyść ekipy kierowanej przez Flavio Briatore. W trakcie sezonu, 35% udziałów w zespole zostało sprzedanych Tom Walkinshaw Racing, wobec czego do zespołu dołączyli Tom Walkinshaw i Ross Brawn. Benetton zakończył sezon na czwartej pozycji, zdobywając 38,5 punktu.

    Martin Brundle (ur. 1 czerwca 1959 w King’s Lynn) – były brytyjski kierowca wyścigowy, jeżdżący m.in. w Formule 1 (w latach 1984 – 1996, poza sezonem 1990). Zwycięzca wyścigu 24 godziny Le Mans w 1990 roku. Obecnie komentator brytyjskiej telewizji Sky.Benetton B189 – samochód Formuły 1, zaprojektowany przez Rory’ego Byrne’a i skonstruowany przez Benettona. Używany w sezonie 1989. Samochód był napędzany przez jednostki Cosworth.

    Przed sezonem 1992, Benetton przeniósł swoją siedzibę z Witney do nowej fabryki w Enstone. Piquet postanowił zakończyć swoje starty w Formule 1 i został zastąpiony przez dotychczasowego kierowcę Brabhama, Martina Brundle. W pierwszych trzech wyścigach, zespół używał zmodyfikowanego samochodu B191, w których Schumacher zdobył dwa trzecie miejsca. Model B192 dał kierowcom jedenaście miejsc na podium, w tym zwycięstwo Niemca podczas Grand Prix Belgii 1992, dla którego to było pierwsze zwycięstwo w karierze niemieckiego kierowcy. Benetton zakończył sezon na trzecim miejscu z liczbą 91 punktów.

    Grand Prix Brazylii 2000 – druga runda Mistrzostw Świata Formuły 1 w sezonie 2000. Wyścig odbył się na torze Interlagos 16 marca 2000.Emmanuele Pirro (ur. 12 stycznia 1962 roku w Rzymie) – włoski kierowca wyścigowy. Pięciokrotny zwycięzca 24h Le Mans.

    Po sezonie, Brundle niespodziewanie został zastąpiony przez Riccardo Patrese, który opuścił zespół Williams. Benetton B193 był równie konkurencyjny co poprzednik, zdobywając dziesięć miejsc na podium, w tym wygrana Schumachera w Grand Prix Portugalii. W klasyfikacji konstruktorów, Benetton zajął ponownie trzecie miejsce, zdobywając 72 punkty. Pomimo tych imponujących rezultatów i poprawy wyników zespołu, zespół nie był w stanie zapewnić Niemcowi samochodu do rywalizacji o mistrzostwo świata, a sezony 1992 i 1993 zdominowane były przez Williamsa.

    Simtek, pełna nazwa Simulation Technology – dawna brytyjska firma badawczo-konstrukcyjna oraz były zespół i konstruktor Formuły 1. Firma Simtek Research Ltd. została utworzona w 1989 roku przez Nicka Wirtha oraz Maksa Mosleya. Po wybudowaniu własnego tunelu aerodynamicznego zaangażowała się w tworzenie projektów i samochodów przeznaczonych do wyścigów w cyklu Formuły 1. W 1990 roku zbudowała samochód dla BMW. W 1993 roku doszło do utworzenia zespołu Simtek Grand Prix Ltd., który w sezonie 1994 zadebiutował w Formule 1. W ciągu całego debiutanckiego sezonu Simtek nie zdobył ani jednego punktu, ponadto podczas Grand Prix San Marino zginął kierowca zespołu – Roland Ratzenberger. W połowie 1995 roku z powodu długów oraz braku sponsorów zespół wycofał się z rywalizacji w Formule 1.Benetton B186 – samochód Formuły 1, zaprojektowany przez Rory’ego Byrne’a i skonstruowany przez Benettona. Używany w sezonie 1986. Samochód był napędzany przez jednostki BMW.

    1994-1995: Mistrzowskie lata[ | edytuj kod]

    Po sezonie 1993, Camel przestał być tytularnym sponsorem Benettona, a jego miejsce zajęła japońska marka papierosów Mild Seven. Doszło także do zmiany drugiego kierowcy – Patrese zakończył starty w Formule 1 i jego miejsce zajął JJ Lehto, dotychczas reprezentujący ekipę Sauber. W styczniu 1994, Fin złamał jeden z kręgów lędźwiowych podczas testów przedsezonowych na torze Silverstone. Na czas jego rekonwalescencji, drugi kokpit zajął Jos Verstappen, kierowca testowy ekipy. Samochód B194 dominował w rękach Schumachera, który wygrał sześć z siedmiu pierwszych wyścigów, ponadto pierwsze pole startowe Niemca do wyścigu o Grand Prix Monako 1994 było pierwszym pole position dla Benettona od 1986. Verstappen nie ukończył pierwszych dwóch wyścigów i Lehto przed wyścigiem o Grand Prix San Marino powrócił do samochodu. Choć przed awarią silnika fiński kierowca zajmował trzecią pozycję w Grand Prix Hiszpanii i zdobył jeden punkt w Grand Prix Kanady (po dyskwalifikacji Christiana Fittipaldiego z Minardi), ponownie został zastąpiony przez Verstappena od Grand Prix Francji.

    Tom Walkinshaw (ur. 17 listopada 1950 roku na farmie Mauldslie w pobliżu Penicuik w Szkocji, zm. 12 grudnia 2010) – były brytyjski kierowca wyścigowy i twórca zespołu wyścigowego Tom Walkinshaw Racing. Jest także właścicielem zespołu Gloucester Rugby grającego w angielskiej lidze rugby union.BMW Motorsport – sekcja firmy BMW odpowiedzialna za sporty motorowe. BMW uczestniczyło w różnych obszarach sportów motorowych, wliczając w to wyścigi motocykli, samochodów turystycznych i sportowych, Formułę 1 i Formułę 2.

    Michael Schumacher dojechał do mety na drugiej pozycji w Grand Prix Wielkiej Brytanii, choć Niemiec wyprzedził Damona Hilla na okrążeniu rozgrzewkowym i zignorował czarną flagę, oznaczającą dyskwalifikację. Niemiecki kierowca został wykluczony z wyników wyścigu i został zawieszony na dwa wyścigi. Podczas wyścigu o Grand Prix Niemiec, doszło do pożaru podczas tankowania samochodu Holendra. Na szczęście kierowcy nic poważnego się nie stało, a podczas kolejnych dwóch wyścigów stanął na najniższym stopniu podium. Kolejne kontrowersje nastąpiły po Grand Prix Belgii. Schumacher dojechał do mety jako pierwszy, jednak został zdyskwalifikowany z powodu nieregulaminowej długości deski pod podwoziem. W czasie kiedy Niemiec odbywał karę zawieszenia na dwa wyścigi, jego zastępcą był Lehto. Próbując zdobyć mistrzostwo konstruktorów, na dwa wyścigi przed końcem Jos Verstappen został zastąpiony przez Johnny’ego Herberta, który tym samym wrócił do zespołu po pięciu latach. Jednak nieukończenie ostatnich wyścigów nie pomogło zespołowi wywalczyć tytułu wśród konstruktorów, przegrywając z Williamsem o piętnaście punktów. Mimo tego, Michael Schumacher zdobył tytuł mistrzowski po kolizji z Damonem Hillem podczas wyścigu o Grand Prix Australii, wygrywając z przewagą jednego punktu.

    Grand Prix Kanady 1989 (oryg. Grand Prix Molson du Canada) – szósta runda Mistrzostw Świata Formuły 1 w sezonie 1989, która odbyła się 18 czerwca 1989, po raz 11. na torze Circuit Gilles Villeneuve. Grand Prix Niemiec 1987 (oryg. Großer Mobil 1 Preis von Deutschland) – ósma runda Mistrzostw Świata Formuły 1 w sezonie 1987, która odbyła się 26 lipca 1987, po raz 11. na torze Hockenheimring.

    Przed sezonem 1995, Benetton zmienił jednostki napędowe – po ośmiu latach silniki Ford zostały zastąpione przez jednostki Renault. Johnny Herbert pozostał drugim kierowcą Benettona, natomiast Jos Verstappen został wypożyczony do ekipy Simtek, w ramach współpracy z zespołem kierowanym przez Nicka Wirtha. Początkowo Schumacher krytykował nowy samochód, twierdząc, że trudno go prowadzić. Mimo zwycięstwa w pierwszym wyścigu sezonu, Niemiec przegrał kolejne dwa wyścigi (wygrane przez Hilla), w tym nie kończąc wyścigu w Imoli, startując z pole position. Jednak zmiana konfiguracji samochodu w Hiszpanii zaowocowała lepszymi osiągami niemieckiego kierowcy, który w całym sezonie wygrał dziewięć wyścigów, zdobywając drugi tytuł mistrza świata. Herbert zdobył swoje pierwsze podium podczas wyścigu w Barcelonie, a następnie wygrał wyścigi o Grand Prix Wielkiej Brytanii i Grand Prix Włoch. Ten wspólny wysiłek dał zespołowi pierwsze (i jedyne) mistrzostwo konstruktorów, kończąc trzyletnią passę Williamsa, zdobywając 137 punktów. Później Herbert twierdził, że zespół nie zapewnia mu równego wyposażenia, oskarżając ich o faworyzowanie Schumachera.

    Arrows Racing Team – zespół Formuły 1, który uczestniczył w Grand Prix w latach 1977-2002. Siedzibą Arrowsa było Leafield.Grand Prix Abu Zabi 2012 (oficjalnie 2012 Formula 1 Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix) – osiemnasta runda Mistrzostw Świata Formuły 1 w sezonie 2012.
    Oskarżenia o oszustwa w sezonie 1994[ | edytuj kod]

    W sezonie 1994, kilka zespołów stwierdziło, że Benetton znalazł sposób na ominięcie zakazu używania systemu kontroli trakcji czy zdalnie sterowanych urządzeń elektronicznych. W czasie dochodzenia, FIA odkryła system launch control w samochodzie Benetton B194, a także różne nielegalne oprogramowania w samochodach rywalizujących zespołów. Jednak Federacja nie miała dowodów, że zespoły kiedykolwiek używały tych oprogramowań, więc zespoły nie otrzymały żadnej kary, ponadto nie udowodniono oszustw w samochodach Benettona. W styczniu 2001, Flavio Briatore powiedział w wywiadzie dla brytyjskiej gazety The Guardian, że:

    Silverstone Circuit – tor Formuły 1 położony na granicy hrabstw Northamptonshire i Buckinghamshire. Odbywa się na nim Grand Prix Wielkiej Brytanii. Rekord okrążenia obecnej wersji toru został ustanowiony w 2010 r. przez Fernando Alonso i wynosi 1:30,874.Pirelli – włoska firma specjalizująca się w produkcji opon pneumatycznych. Założył ją Giovanni Battista Pirelli w 1872 roku. Opony Pirelli niemal od zawsze kojarzone są ze sportem. Pierwszym sukcesem był rajd Pekin-Paryż w 1907. Zwycięzcy wyścigu używali właśnie opon tej firmy, co przyniosło jej międzynarodową sławę.
    .mw-parser-output div.cytat{display:table;border:1px solid #aaa;padding:0;margin-top:0.5em;margin-bottom:0.8em;background:#f9f9f9}.mw-parser-output div.cytat>blockquote{margin:0;padding:0.5em 1.5em}.mw-parser-output div.cytat-zrodlo{text-align:right;padding:0 1em 0.5em 1.5em}.mw-parser-output div.cytat-zrodlo::before{content:"— "}.mw-parser-output div.cytat.środek{margin-left:auto;margin-right:auto}.mw-parser-output div.cytat.prawy{float:right;clear:right;margin-left:1.4em}.mw-parser-output div.cytat.lewy{float:left;clear:left;margin-right:1.4em}.mw-parser-output div.cytat.prawy:not([style]),.mw-parser-output div.cytat.lewy:not([style]){max-width:25em}

    Mieliśmy niesamowity samochód z bardzo ładnym silnikiem i super kierowcą. Nasz jedyny błąd polegał na tym, że w tym czasie byliśmy zbyt młodzi, a ludzie byli podejrzliwi

    Gérard Lopez (ur. 27 grudnia 1971 w Luksemburgu) – luksemburki przedsiębiorca, właściciel firmy inwestycyjnej Genii Capital, współzałożyciel oraz partner zarządzający Mangrove Capital Partners.Compagnie Générale des Établissements Michelin – największy w Europie i jeden z największych na świecie producent opon. Jego siedziba znajduje się w Clermont-Ferrand (Puy-de-Dôme) we Francji. Michelin znany jest również z wydawanych przez siebie map i przewodników („Guide Michelin”) dla turystów zmotoryzowanych.

    1996-1999: Powolny spadek formy[ | edytuj kod]

    Przed rozpoczęciem sezonu 1996, Benetton postanowił zmienić licencję z brytyjskiej na włoską. Mimo ważnego jeszcze przez rok kontraktu, Michael Schumacher postanowił przenieść się do zespołu Ferrari, argumentując to skandalami wokół Benettona w sezonie 1994. Johnny Herbert natomiast został porzucony przez zespół i dołączył do zespołu Sauber. Nowymi kierowcami zespołu zostali Jean Alesi i Gerhard Berger, którzy wcześniej byli kierowcami Ferrari. O ile Francuz dołączył do ekipy, dla Austriaka był to powrót do zespołu po dziesięciu latach. W sezonie 1996, Williams ponownie dominował, a przyjście Schumachera pozwoliło Ferrari na walkę o zwycięstwo w pojedynczych wyścigach. Samochód B196 zapewnił kierowcom łącznie dziesięć miejsc na podium, jednak po raz pierwszy od 1988 kierowcy Benettona nie wygrali ani jednego wyścigu, choć Alesi i Berger byli na dobrej drodze do zwycięstwa odpowiednio w Grand Prix Monako i Grand Prix Niemiec, jednak musieli się wycofać z rywalizacji pod koniec wyścigu. Benetton zakończył ten rok na trzeciej pozycji z 68 punktami.

    Nigel Ernest James Mansell OBE (ur. 8 sierpnia 1953 w Upton-upon-Severn) – angielski kierowca wyścigowy, który został mistrzem Formuły 1 oraz mistrzem CART. Jest pierwszym zawodnikiem, który wygrał serię CART w swoim debiutanckim sezonie. Mansell jest najlepszym brytyjskim kierowcą Formuły 1 z 31 zwycięstwami na koncie. Jest na czwartym miejscu pod względem zwycięstw po Schumacherze, Proście i Sennie.Benetton B187 – samochód Formuły 1, zaprojektowany przez Rory’ego Byrne’a i skonstruowany przez Benettona. Używany w sezonie 1987. Samochód był napędzany przez jednostki Cosworth.

    Po sezonie, dyrektor techniczny Ross Brawn, główny projektant Rory Byrne i wielu innych pracowników opuściło Benettona i przeniosło się do Ferrari. Model B197, podobnie jak jego poprzednik, starał się konkurować z zespołami Williams i Ferrari. Reprezentanci włoskiej stajni ponownie zdobywali kilka miejsc na podium. Berger był zmuszony opuścić trzy wyścigi ze względu na chorobę i śmierć ojca. Miejsce austriackiego kierowcy zajął jego rodak, Alexander Wurz. W swoim trzecim wyścigu w Formule 1, Austriak stanął na najniższym stopniu podium. Berger powrócił do zespołu na Grand Prix Niemiec, zwyciężając po starcie z pole position. Była to jednak ostatnia wygrana Benettona. Mimo zdobycia pole position do wyścigu o Grand Prix Włoch przez Alesiego, Francuz z powodu powolnego pit stopu przegrał rywalizację z Davidem Coulthardem z McLarena. Zespół ponownie zajął trzecią pozycję, zdobywając 67 punktów.

    Bridgestone (jap. 株式会社ブリヂストン, Kabushiki-gaisha Burijisuton) – największy producent wyrobów gumowych i opon na świecie. Firma została założona w 1931 roku przez Shōjirō Ishibashiego w mieście Kurume w Japonii.Benetton zadebiutował w Mistrzostwach Świata Formuły 1 w roku 1986 po przejęciu zespołu Toleman. W debiutanckim sezonie Gerhard Berger wygrał Grand Prix Meksyku. Od 1991 roku kierowcą zespołu był Michael Schumacher, który w latach 1994–1995 zdobył tytuły mistrzowskie, ponadto Benetton w 1995 roku jedyny raz zdobył mistrzostwo konstruktorów. Po sezonie 2001 Benetton został przekształcony w Renault F1 Team. Ogółem Benetton wygrał 27 Grand Prix.

    W sezonie 1998 nastąpiły liczne zmiany w zespole – Gerhard Berger zdecydował się zakończyć starty w Formule 1, a Jean Alesi odszedł do Saubera. Alexander Wurz awansował na kierowcę podstawowego, współpracując z Giancarlo Fisichellą, który odszedł z ekipy Jordan Grand Prix. Renault, ze względu na zmianę polityki koncernu postanowił zakończyć swoje zaangażowanie w serii, pozostawiając Benettonowi i Williamsowi dostawę silników Renault z 1997 roku, opracowanych przez Mecachrome. Benetton zdecydował zmienić nazwę jednostek napędowych na Playlife, marki odzieży sportowej, należającej do Benettona. Dotychczasowy szef zespołu, Flavio Briatore został zwolniony przez zespół, a jego miejsce zajął David Richards. Samochód B198 dał Fisichelli pole position do wyścigu o Grand Prix Austrii i dwa drugie miejsca (w Monako i Kanadzie). Jednak pod koniec sezonu, Benetton przestał liczyć się w walce o najwyższe miejsca, zdobywając w ostatnich siedmiu wyścigach tylko jeden punkt. Zespół częściowo obwinił Bridgestone’a, twierdząc, że bardziej faworyzował świetnie spisującego się McLarena. Włoska ekipa zakończyła sezon na piątej pozycji z 33 punktami.

    Nelson Piquet Souto Maior (ur. 17 sierpnia 1952 w Rio de Janeiro) – brazylijski kierowca Formuły 1, trzykrotny mistrz świata.Benetton Group S.p.A. – włoskie przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją i sprzedażą detaliczną odzieży, obuwia oraz akcesoriów. Siedziba przedsiębiorstwa znajduje się w Ponzano Veneto, w Wenecji Euganejskiej.

    Przed sezonem 1999, ze względu braku porozumienia z rodziną Benettonów co do przyszłej strategii, Richards został zwolniony, a jego miejsce zajął Rocco Benetton. Choć stare silniki były opracowane przez firmę Supertec, kierowaną przez Flavio Briatore, Benetton zachował nazwę Playlife w nazwie jednostki napędowej. Model B199 był rozczarowaniem i pokazywał dalszy spadek formy zespołu. Fisichella zdobył drugą pozycję w Kanadzie, choć stało się po wypadnięciu z rywalizacji wielu kierowców. W następnych dziesięciu wyścigach, jedynie Wurz zdobywa dwa punkty za piąte miejsce w Grand Prix Austrii. W klasyfikacji konstruktorów, Benetton zajął szóstą pozycję z 16 punktami.

    Luciano Benetton (ur. 13 maja 1935 w Treviso, we Włoszech) – włoski przedsiębiorca, jeden z założycieli Benetton Group. Sezon 2005 Formuły 1 był 56 sezonem o Mistrzostwo Świata Formuły 1. Tytuł mistrza kierowców zdobył Fernando Alonso pobijając rekord najmłodszego mistrza świata Michaela Schumachera z 1994 roku, natomiast tytuł mistrza konstruktorów zdobyła ekipa Renault.

    2000-2001: Ostatnie lata z Renault[ | edytuj kod]

    16 marca 2000, Benetton Formula został sprzedany Renault, ponieważ producent starał się powrócić do Formuły 1. Umowa kupna zawierała również zachowanie nazwy Benetton w sezonie 2000 i 2001. W ramach restrukturyzacji Renault przywrócił Flavio Briatore jako szefa zespołu. Model B200 był lepszy od poprzednika, a Giancarlo Fisichella zapewnił zespołowi drugie miejsce w Grand Prix Brazylii (po dyskwalifikacji Coultharda) i dwa trzecie miejsca (w Grand Prix Monako i Grand Prix Kanady). Alexander Wurz zmagał się z samochodem i zdobył zaledwie dwa punkty za piąte miejsce w Grand Prix Włoch. Benetton zakończył sezon na czwartej pozycji z 20 punktami.

    Riccardo Patrese (ur. 17 kwietnia 1954) – włoski kierowca wyścigowy startujący w Formule 1 w latach 1977-1993. Wystartował w 256 wyścigach o Grand Prix Formuły 1, co do 2008 roku czyniło go najbardziej doświadczonym kierowcą w historii tej serii wyścigowej. W sezonie 1994 Formuły 1 pojawiło się kilka podejrzeń i oskarżeń o popełnianie oszustw przez różne zespoły, w szczególności Benettona (zespół był podejrzany między innymi o stosowanie niedozwolonego systemu kontroli trakcji czy nielegalnego oprogramowania, co nie zostało jednak udowodnione przez Fédération Internationale de l’Automobile), a także Ferrari i McLarena.

    W sezonie 2001, Renault powróciło oficjalnie jako dostawca silników dla Benettona. Jeszcze w trakcie sezonu 2000, zespół postanowił zaangażować Jensona Buttona jako partnera zespołowego Fisichelli. Brytyjczyk został wypożyczony z zespołu Williams na okres dwóch lat. Wobec tego, Wurz w październiku 2000 podpisał kontrakt z zespołem McLaren, stając się ich kierowcą testowym. Renault postanowiło zastosować nietypowy silnik o kącie rozwarcia cylindrów 111 stopni. Mimo że dawało to niższy środek ciężkości i poprawiało prowadzenie samochodu, jednostka przysparzała wiele problemów. W pierwszych jedenastu wyścigach, zespół zdobył zaledwie jeden punkt, zdobyty przez Fisichellę w Grand Prix Brazylii. Sytuacja się nieco poprawiła, kiedy Giancarlo Fisichella i Jenson Button zajęli odpowiednio czwarte i piąte miejsce w wyścigu o Grand Prix Niemiec. Dalszy rozwój samochodu B201 pozwolił na zdobycie przez Włocha trzeciego miejsca w wyścigu o Grand Prix Belgii. Zespół zakończył sezon na siódmej pozycji z dziesięcioma punktami, co było najgorszym sezonem Benettona w historii startów w Formule 1.

    Edward „Eddie” McKay Cheever Jr (ur. 10 stycznia 1958) – amerykański kierowca wyścigowy. Startował m.in. w Formule 1, Champ Car i Indy Racing League. Właściciel zespołu wyścigowego, w którym jako kierowca wygrał Indianapolis 500.Sezon 1994 Formuły 1 był 45 sezonem o Mistrzostwo Świata Formuły 1. Tytuł mistrza kierowców zdobył Michael Schumacher pobijając rekord najmłodszego mistrza świata Emersona Fittipaldiego z 1972 roku, natomiast mistrzostwo konstruktorów zdobyła ekipa Williams. Był to jeden z najtragiczniejszych i kontrowersyjnych sezonów w historii tego sportu.

    Dalsze losy zespołu[ | edytuj kod]

     Osobne artykuły: Renault F1Team Lotus.

    W ramach umowy z marca 2000, Renault zmieniło nazwę zespołu na Renault F1 Team przed sezonem 2002. Francuska stajnia zapewniła zespołowi tytuły mistrzowskie wśród kierowców i konstruktorów w sezonach 20052006. W grudniu 2009, 75% udziałów w zespole Renault sprzedało luksemburskiej spółce Genii Capital, kierowaną przez biznesmena Gérarda Lopeza. W następnym roku, 25% udziałów koncern sprzedał spółce Genii Capital, które z kolei sprzedały Grupie Lotus. Przed sezonem 2012, zespół zmienił nazwę na Lotus F1 Team.

    Grand Prix San Marino 1990 (oryg. Gran Premio di San Marino) – trzecia runda Mistrzostw Świata Formuły 1 w sezonie 1990, która odbyła się 13 maja 1990, po raz 10. na torze Imola. Lola Cars – brytyjskie przedsiębiorstwo produkujące samochody wyścigowe. Założył je w 1958 roku Eric Broadley, a jego siedziba znajduje się w Huntingdon w Anglii. Obecnie jest częścią należącej do Martina Birrane’a Grupy Lola (Lola Group) w skład której wchodzą również Lola Composites oraz Lola Special Projects.

    W trakcie sezonu 2015, Renault na początku podpisało list intencyjny w sprawie przejęcia zespołu, a w grudniu nastąpiło zakończenie procesu przejęcia zespołu. W trakcie sezonu 2020 poinformowano, że zespół zmieni nazwę na Alpine F1 Team. Zespół nadal korzysta z siedziby w Enstone.

    Supertec – dostawca silników dla zespołów Formuły 1 w latach 1999 – 2000. Firma ta dostarczała silników zaprojektowanych przez Renault, a zbudowanych przez Mecachrome w 1998, następnie udoskonalanych.Ford Motor Company – amerykański producent samochodów osobowych, SUV-ów, samochodów sportowych, vanów, pickupów i samochodów ciężarowych z siedzibą w Dearborn działający od 1903 roku. Marka współtworzy koncern Ford Motor Company.


    Podstrony: 1 [2] [3]




    Warto wiedzieć że... beta

    Grand Prix Belgii 1994 (oryg. Grand Prix de Belgique) – 11. runda Mistrzostw Świata Formuły 1 w sezonie 1994, która odbyła się 28 sierpnia 1994, po raz 29. na torze Spa-Francorchamps.
    Grand Prix Austrii 1986 (oryg. Grosser Preis von Österreich) – 12. runda Mistrzostw Świata Formuły 1 w sezonie 1986, która odbyła się 17 sierpnia 1986, po raz 17. na torze Österreichring.
    Giovanni „Nanni” Giuseppe Gilberto Galli (ur. 2 października 1940 roku w Bolonii) – włoski kierowca wyścigowy. W Formule 1 zadebiutował w Grand Prix Włoch w 1970 roku w zespole Bruce McLaren Motor Racing.
    Jenson Alexander Lyons Button MBE (ur. 19 stycznia 1980 w Frome, Somerset) – brytyjski kierowca wyścigowy, startujący w Formule 1 w barwach zespołu McLaren (od sezonu 2010), mistrz świata Formuły 1 w sezonie 2009 startując w zespole Brawn GP. Wicemistrz świata F1 z sezonu 2011r.
    Mecachrome SAS – firma inżynieryjna specjalizująca się w lotnictwie, motoryzacji, sportach motorowych i inżynierii przemysłowej, najbardziej znana z montażu silników zaprojektowanych przez Renault dla Renault F1.
    Tyrrell Racing – zespół wyścigowy i konstruktor w Formule 1 założony przez Kena Tyrrella; zespół osiągał największe sukcesy na początku lat 70., kiedy Jackie Stewart zdobył dla nich dwa tytuły mistrza świata (1971, 1973) i tytuł mistrza konstruktorów 1971; zespół nigdy potem nie osiągał takich sukcesów, ale nadal wygrywał pojedyncze wyścigi do początku lat 80.; w 1997 stajnia została kupiona przez British American Racing i w 1998 po raz ostatni ścigała się jako Tyrrell
    Grand Prix Austrii 1987 (oficjalnie XX Holiday Großer Preis von Österreich) – dziesiąta eliminacja Mistrzostw Świata Formuły 1 sezonu 1987.

    Reklama

    Czas generowania strony: 1.163 sek.