• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Beeching Axe

    Przeczytaj także...
    Tarka Trail – system pieszych i rowerowych szlaków turystycznych w Wielkiej brytanii, w hrabstwie Devon. Całkowita długość szlaku wynosi 290 km.British Rail (do 1968 roku British Railways) – dawne brytyjskie przedsiębiorstwo transportowe, główny przewoźnik kolejowy w Wielkiej Brytanii od końca lat 40. do lat 90. XX wieku. Przedsiębiorstwo powstało w wyniku nacjonalizacji czterech brytyjskich spółek kolejowych zwanych Big Four: Great Western Railway, London, Midland and Scottish Railway, London and North Eastern Railway oraz Southern Railway, która nastąpiła w 1948 roku.
    Maurice Harold Macmillan, 1. hrabia Stockton (ur. 10 lutego 1894 w Londynie, zm. 29 grudnia 1986 w Birch Grove, Sussex) – polityk brytyjski. Czasami zwany "Supermac" lub "Mac the Knife". Polityk Partii Konserwatywnej.

    Beeching Axe – nieformalna nazwa powstałego w latach 60. XX wieku projektu zredukowania gwałtownie rosnących kosztów utrzymania kolei brytyjskich. Jego głównym autorem był Richard Beeching, ówczesny szef przedsiębiorstwa British Rail. Projekt zakładał wszechstronną modernizację kolei, jednak jego głównym postulatem była likwidacja nierentownych linii kolejowych.

    Okehampton - stacja kolejowa w Okehampton w hrabstwie Devon w Anglii, końcowa stacja linii Dartmoor Railway. Stacja obsługuje w weekendy linię kolejową z Exeter St Davids i kilka razy w tygodniu połączenia z kamieniołomami Meldon Quarry.Kingswear – stacja kolejowa w Kingswear w hrabstwie Devon. Obsługuje w miesiącach letnich linię kolejową z Paignton.

    Przyczyny[ | edytuj kod]

    Pozostałości po Rugby Central Station
    Odremontowana z zachowaniem realiów z lat 20. XX w. stacja kolejowa w Kingswear zamknięta na mocy Beeching Axe
    Stacja w Okehampton używana jest obecnie głównie dla obsługi ruchu turystycznego i zabytkowych pociągów

    Beeching Axe był reakcją na nieudany plan modernizacji kolei brytyjskich z lat 50., kiedy modernizowano strukturę kolei, kupowano nowe lokomotywy spalinowe i elektryfikowano linie kolejowe bez zwracania uwagi na rangę danej linii kolejowej. Spowodowało to przerost zatrudnienia i rosnące długi kolei brytyjskich. Na początku lat 60. konserwatywny rząd Harolda Macmillana, określając politykę transportu, zdecydował o położeniu większego nacisku na transport drogowy i zmniejszenie roli transportu szynowego. W 1961 rząd powierzył zadanie restrukturyzacji kolei Richardowi Beechingowi, ówczesnemu prezesowi British Rail.

    Przebieg[ | edytuj kod]

    Beeching dokonał analizy systemu kolei brytyjskich stwierdzając, że 80% ruchu kolejowego przypada na 20% tras, podczas gdy pozostałe linie przynoszą straty. 27 marca 1963 przedstawił raport The Reshaping of British Railways (Restrukturyzacja kolei brytyjskich), w którym zaproponował masowe zamknięcia linii kolejowych. Program został chłodno przyjęty w Wielkiej Brytanii, zwłaszcza w społecznościach wiejskich.

    Plan zakładał zlikwidowanie 9 tysięcy kilometrów linii kolejowych, głównie dojazdowych i lokalnych, z wówczas istniejących 28 tysięcy. Zakładano również likwidację małych i nierentownych stacji i przystanków kolejowych na istniejących liniach. Zakładano zmniejszenie zatrudnienia o 71 tysięcy osób.

    Zamykanie poszczególnych linii kolejowych[ | edytuj kod]

    W szczytowym okresie kolej brytyjska liczyła 33 000 km i 6000 stacji. W roku zakończenia Beeching Axe całkowita długość sieci wynosiła 19 000 km, a znajdowało się na niej 2000 stacji i przystanków. Oto szczegółowy przebieg zamykania linii kolejowych:

    Zobacz też[ | edytuj kod]

  • Camel Trail
  • Tarka Trail
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Beeching Axe (ang.). [dostęp 7 października 2009].
    2. BBC: Local history -Beeching Axe (ang.). [dostęp 7 października 2009].

    Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Mapy kolei brytyjskich w różnych okresach Beeching Axe (ang.)



  • w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.012 sek.