• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Balast - szybownictwo

    Przeczytaj także...
    Szybowiec – statek powietrzny cięższy od powietrza (aerodyna), o stałych powierzchniach nośnych, zdolny do długotrwałego lotu ślizgowego bez użycia własnego napędu. Komin termiczny - pionowy, wznoszący prąd powietrza, wywołany na przykład nierównomiernym nagrzaniem podłoża przez słońce. Częstą oznaką występowania kominów termicznych są chmury cumulus, tworzące się gdy wznoszące się powietrze ochłodzi się poniżej punktu rosy. Kominy termiczne często "pochylają się wraz z wiatrem", czyli komin na ogół wypiętrza się na ukos w górę, pochylony w kierunku wiatru. Kominy termiczne wykorzystują szybownicy, krążąc w nich nabierają wysokości. W kominie termicznym zachodzi cyrkulacja powietrza, ciepłe powietrze idzie ku chmurze, natomiast obok zimne zmierza ku ziemi.
    Balast - dodatkowy element lub ładunek, którego podstawową cechą jest znaczny ciężar, wykorzystywany na różnego rodzaju statkach wodnych (zarówno nawodnych, jak i podwodnych), pojazdach lądowych specjalnego przeznaczenia, oraz statkach powietrznych. Wykorzystywany także we wszystkich rodzajach modeli statków i pojazdów.
    Napełnianie zbiorników balastowych szybowca Jantar Standard 3.

    Balast wodny – rodzaj balastu wykorzystywanego w szybownictwie w celu zwiększenia osiągów szybowca. Działanie balastu polega na przesunięciu biegunowej prędkości szybowca ku zarówno większym prędkościom postępowym, jak i większym prędkościom opadania na całym zakresie, przy jednocześnie niezmienionym kącie szybowania.

    Biegunowa prędkości – krzywa będąca wykresem prędkości w funkcji innej prędkości czyli biegunowa. Opisuje opadanie statku powietrznego cięższego od powietrza w zależności od jego prędkości w poziomym ruchu postępowym (tzw. prędkości postępowej). Opisuje głównie właściwości profilu skrzydła, ale w przypadku całego statku powietrznego wykres ten odzwierciedla zwiększony opór powodowany przez kadłub i inne części, a w związku z tym większe prędkości opadania niż mogłoby mieć samo długie skrzydło. Charakterystyczne punkty biegunowej to:

    Mechanizm działania[ | edytuj kod]

    Dzięki zwiększonej prędkości postępowej dla danego kąta szybowania, szybowiec, przy tej samej utracie wysokości, może osiągać dużo większe średnie prędkości przeskoku między kolejnymi obszarami noszeń. Jednocześnie jednak, ze względu na zwiększone opadanie własne, uzyskuje on mniejsze średnie prędkości wznoszenia podczas krążenia w kominie termicznym. W przypadku silnej termiki, korzyści ze zwiększonych prędkości przeskokowych są większe od strat związanych ze zwiększonym opadaniem w noszeniach i pilot szybowca może osiągnąć istotnie wyższą średnią prędkość przelotową na wyznaczonej trasie.

    Zrzut balastu[ | edytuj kod]

    Szybowiec zrzucający balast wodny.

    Jako że dodatkowy ciężar wydłuża dobieg szybowca, a jednocześnie zwiększa prawdopodobieństwo wykonania przez szybowiec, grożącego uszkodzeniem, gwałtownego obrotu wzdłuż osi pionowej (tzw. cyrkla) po położeniu skrzydła na dobiegu, zwykle zaleca się zrzucenie balastu przed lądowaniem.

    Częściowego lub całkowitego zrzucenia balastu wodnego dokonuje się także w trakcie lotu, gdy słabnące warunki termiczne w powietrzu nie uzasadniają jego dalszego użycia.

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Ken Stewart - Podręcznik pilota szybowcowego - praktyka




    Reklama

    Czas generowania strony: 0.557 sek.