• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Błędy w piłce koszykowej



    Podstrony: 1 [2] [3] [4] [5] [6]
    Przeczytaj także...
    Zegar 24 sekund - w koszykówce jest stosowany do obliczania czasu przeznaczonego na daną akcję. Zgodnie z zasadą 24 sekund drużyna ma łącznie 24 sekundy na przeprowadzenie całej akcji.Kozłowanie – w koszykówce oraz piłce ręcznej, jedno- lub wielokrotne odbicie piłki o podłogę. W piłce koszykowej wyróżnia się następujące podstawowe rodzaje kozła:

    Błąd – jest naruszeniem przepisów.

    Spis treści

  • 1 Air ball
  • 2 Błąd kroków
  • 3 Błąd połów
  • 4 Błędy czasu
  • 4.1 Błąd 3 sekund
  • 4.2 Błąd 5 sekund
  • 4.3 Błąd 8 sekund
  • 4.4 Błąd 24 sekund
  • 5 Błędy kozłowania
  • 5.1 Błąd piłki niesionej
  • 5.2 Błąd podwójnego kozłowania
  • 6 Błędy przejścia
  • 6.1 Aut
  • 6.2 Przejście linii rzutów wolnych
  • 6.3 Przejście linii autu podczas wybijania piłki z autu
  • 7 Błędy przy rzucie sędziowskim
  • 8 Faule
  • 9 Kopnięcie piłki nogą
  • 10 Inne błędy
  • 11 Zobacz też
  • 12 Przypisy
  • 13 Bibliografia
  • Błąd kroków – w koszykówce występuje, gdy zawodnik zaczyna przemieszczać się bez rozpoczęcia kozłowania lub po jego zakończeniu (złapaniu piłki obiema rękami). Dopuszczalne jest jedynie oderwanie jednej, wybranej przez koszykarza nogi (np. by wykonać piwot). Efektem błędu kroków jest utrata piłki na rzecz przeciwnika. Uznaje się, że kozłowanie rozpoczyna się w momencie, gdy piłka dotknie boiska. Wynikiem takiej definicji kozłowania, jest błąd kroków w sytuacji, gdy zawodnik rozpoczynając kozłowanie oderwie nogę od podłoża zanim piłka upadnie na parkiet.Koszykówka – dyscyplina sportu drużynowego, w której dwie pięcioosobowe drużyny grają przeciwko sobie próbując zdobyć punkty umieszczając piłkę w koszu. Jest jedną z najpopularniejszych i najchętniej oglądanych dyscyplin na świecie. Za datę powstania koszykówki uznaje się 21 grudnia 1891 roku, a za jej twórcę - Jamesa Naismitha.

    Air ball[]

    Air ball – tzw. "niedolot", czyli rzut piłką która nie doleciała do obręczy kosza, ani nie trafiła w jego żadną inną część.

    Podstrony: 1 [2] [3] [4] [5] [6]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Protokół meczu FIBA – protokół używany na wszystkich meczach, zawodach i turniejach koszykarskich odbywających się na zasadach koszykarskiej federacji FIBA, zatwierdzony przez Komisję Techniczną FIBA. Obecnie istnieje tylko jedna zatwierdzona wersja protokołu, określona w przepisach FIBA z kwietnia 2010.
    Pole 3 sekund (inaczej: obszar ograniczony; potocznie: trumna) – specyficzny obszar boiska znajdujący się na obu połowach boiska do koszykówki, o wymiarach: 5,8 metra na 4,8 metra, natomiast półkole rzutów wolnych ma wysokość 1,8 metra. Kolor linii „trumny” musi być taki sam jak kolor linii autu boiska.
    Błąd piłki niesionej – jeden z błędów w koszykówce. Występuje, kiedy piłka spoczywa na dłoni zawodnika, nie dotykając parkietu, podczas poruszania się zawodnika. Możliwe jest chwilowe trzymanie piłki pod ręką podczas tzw. "kozłowania przyspieszającego", lecz gdy ręka znajdzie się pod piłką odgwizdywany jest błąd piłki niesionej.
    Rzut sędziowski – w koszykówce sytuacja rozpoczynająca mecz koszykówki poprzez rzucenie przez sędziego piłki o wybicie której walczą zawodnicy w kole środkowym boiska. Dawniej wykonywany był również w innych tzw. "sytuacjach rzutu sędziowskiego".
    Faul techniczny (lub przewinienie techniczne) – zagranie w koszykówce, kiedy zawodnik umyślnie dopuszcza się złamania zasad gry w sposób niegodny sportowca.
    Błąd 8 sekund – w koszykówce błąd polegający na nieprzeprowadzeniu piłki przez linię środkową boiska przez 8 kolejnych sekund czystej gry podczas przeprowadzania akcji ofensywnej. Powoduje stratę piłki przez drużynę atakującą na rzecz drużyny broniącej.
    Piłka to kulisty przedmiot najczęściej używany w sportach i grach. Piłki są zwykle kuliste, lecz mogą mieć inny kształt, na przykład elipsoidy obrotowej. Większość piłek jest elastyczna, a w środku wypełniona powietrzem. Sportowcy kopią piłkę nogami, odbijają rękami, głową czy tułowiem. W większości gier zespołowych piłka jest przekazywana między członkami drużyny w celu umieszczenia jej w bramce, koszu czy też na polu przeciwnika. Niektóre piłki są sztywne i sprężyste, co pozwala im na odbijanie się od twardych powierzchni stołów czy rakietek. Inne piłki są wypełnione sprężonym powietrzem, co pozwala na uderzanie w nie z dużą siłą bez ryzyka urazu i posyłanie ich na duże odległości. Tak kopnięta czy odbita piłka kreśli często w powietrzu złożone trajektorie, bo zawodnicy starają się ją podkręcić. Zadanie piłce celnego uderzenia tak, aby zmylić przeciwnika jest podstawą sukcesu w wielu grach.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.041 sek.