Autostrada A3 - Polska
Odra (czes. i dł. Odra, niem. Oder, gł. Wodra, łac. starożytna Viadua, Suevus, łac. średniowiecza Oddera (w Dagome iudex), Odera; łac. renesansowa Viadrus (od 1543)) – rzeka w Europie Środkowej, w zlewisku Morza Bałtyckiego, na terenie Czech, Polski i Niemiec. Pod względem całkowitej długości jest drugą (po Wiśle) rzeką Polski. Biorąc pod uwagę tylko jej część w granicach Polski jest trzecią rzeką pod względem długości (po jej dopływie Warcie).Nowa Sól (niem. Neusalz an der Oder) – miasto i gmina w województwie lubuskim, w powiecie nowosolskim. Położone w pasie Wału Trzebnickiego, nad Odrą. Wraz z Zieloną Górą i Sulechowem tworzy Lubuskie Trójmiasto.
Kamienna Góra (tuż po wojnie Kamienogóra bądź Kamieniogóra, niem. Landeshut) – miasto i gmina w województwie dolnośląskim, w powiecie kamiennogórskim, w Kotlinie Kamiennogórskiej, u podnóża Gór Kruczych będących częścią Gór Kamiennych w Sudetach Środkowych.
Autostrada A3 – planowana w latach 1993–2001 autostrada w zachodniej części Polski o przebiegu: Szczecin – Zielona Góra – Legnica – Bolków – Lubawka (granica z Czechami). W związku z rezygnacją Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad z wybudowania autostrady zmieniono kategorię trasy na drogę ekspresową i nadano oznaczenie S3.
Przebieg[ | edytuj kod]
Na niektórych mapach drogowych wydawanych w latach 90. przedstawiano orientacyjny przebieg autostrady, który miejscami różni się od przebiegu dzisiejszej trasy S3.
Autostrada miała rozpoczynać się na węźle Radziszewo z ówczesną drogą krajową nr 118, następnie przybliżyć się do drogi krajowej nr 3 na wysokości Pyrzyc i biec równolegle do niej do Gorzowa Wielkopolskiego. Stamtąd A3 wyznaczono niemalże prostoliniowo do Jordanowa, gdzie miała krzyżować się z autostradą A2 i drogą nr 3, omijać od wschodu Świebodzin, a od zachodu Sulechów, przekroczyć Odrę nowym mostem oraz wykorzystać istniejącą obwodnicę Zielonej Góry. Dalej autostrada miała być odsunięta na zachód od Nowej Soli, przeciąć „trójkę” przy skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 292 i ponownie przy Gaworzycach, oddalić się od Polkowic i Lubina oraz ponownie skrzyżować się z trasą nr 3 w Kochlicach. Autostrada miała stanowić wschodnią obwodnicę Legnicy oraz na węźle Gniewomierz połączyć się z A4 i dalej biec równolegle do drogi nr 3 aż do Bolkowa. Dalej A3 miała biec wzdłuż ówczesnej drogi krajowej nr 371, omijając od wschodu Kamienną Górę i zakończyć swój przebieg na granicy polsko-czeskiej w Lubawce, gdzie łączyłaby się z drogą I kategorii o numerze 16.
Przypisy[ | edytuj kod]
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 września 1993 r. w sprawie ustalenia kierunkowego układu autostrad i dróg ekspresowych (Dz.U. z 1993 r. nr 92, poz. 424)
- mapa projektowanej sieci autostrad i dróg ekspresowych z 1993 roku. [dostęp 2014-01-12]. [zarchiwizowane z tego adresu (2014-01-13)].
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 września 2001 r. w sprawie ustalenia sieci autostrad, dróg ekspresowych oraz dróg o znaczeniu obronnym (Dz.U. z 2001 r. nr 120, poz. 1283)
- PAP, d: Nie będzie autostrady A3, a A2 i A4 będą krótsze, niż planowano (pol.). W: Gazeta Wyborcza [on-line]. 2001-07-13. [dostęp 2014-01-12]. [zarchiwizowane z tego adresu (2013-05-04)].
- Mapa samochodowa Polski 1:700 000. Wyd. I. Szczecin: Wydawnictwo Kartograficzne KOMPAS, 1996/1997. ISBN 83-904373-2-5.
- Mapa samochodowa Polski 1:700 000. Wyd. II zmienione i poprawione. Szczecin: Wydawnictwo Kartograficzne KOMPAS, 1997/1998. ISBN 83-904373-3-3.