• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Autostereoskopia

    Przeczytaj także...
    Paralaksa – efekt niezgodności różnych obrazów tego samego obiektu obserwowanych z różnych kierunków. W szczególności paralaksa odnosi się do jednoczesnego obserwowania obiektów leżących w różnych odległościach od obserwatora lub urządzenia obserwującego, a objawia się tym, że obiekty te na obu obrazach są oddalone od siebie o odmienną odległość kątową lub też nachodzą na siebie na tych obrazach w odmiennym stopniu.Modelowanie molekularne – zbiór technik obliczeniowych, które służą do modelowania i przewidywania właściwości cząsteczek lub układów ponadcząsteczkowych.
    Stereoskopia – technika obrazowania, oddająca wrażenie normalnego widzenia przestrzennego, tzn. reprezentującego nie tylko kształt i kolor obiektów, ale także ich wzajemne zależności przestrzenne, odległość od obserwatora i głębię sceny.

    Autostereoskopia - technologia umożliwiająca oglądanie obrazu stereoskopowego bez konieczności używania okularów lub sprzętu montowanego na głowie (kaski, hełmy VR). Nazywana jest także "bezokularowym 3D". Istnieją różne metody realizacji autostereoskopii: bariera paralaksy, technologia soczewkowa oraz technika wolumetryczna.

    Stereogramy soczewkowe (inaczej lentikularne – z ang. lenticular) – technika demonstracji obrazów trójwymiarowych bez użycia okularów. Dwa półobrazy stereoskopowe przeznaczone dla obu oczu (lub więcej obrazów pośrednich) rozmieszcza się na papierze na przemian w postaci mikroskopijnej szerokości pasków. Na papier nakłada się przezroczystą folię z wytłoczonym z jednej strony rastrem w postaci cylindrycznych soczewek wypukłych. Raster ten powoduje, że do oczu widza dociera widok tylko niektórych pasków obrazu. Jeżeli materiałem wyjściowym do sporządzenia takiego stereogramu były tylko dwa półobrazy stereoskopowe, to prawe oko widzi tylko prawy półobraz, a lewe – lewy. W przypadku większej liczby obrazów pośrednich uzyskuje się przy spoglądaniu pod zmiennym kątem jeszcze doskonalsze złudzenie trójwymiaru. Zamiast serii obrazów stereoskopowych można użyć serii faz pochodzących z przemiany obrazu metodą morfingu. Wtedy spoglądając pod zmiennym kątem widzi się efekt animacji morfingu.Nintendo 3DS (jap. ニンテンドー3DS, Nintendō Surīdīesu) – przenośna konsola gier wideo firmy Nintendo, która została oficjalnie zaprezentowana na targach E3 15 czerwca 2010 jako następca serii Nintendo DS. Ekran konsoli umożliwia oglądanie 3D bez konieczności noszenia specjalnych okularów, wykorzystując do tego metodę autostereoskopii.

    Bariera paralaksy[]

     Zapoznaj się również z: Paralaksa.

    Wykorzystywana jest przesłona wykonana z nieprzezroczystego materiału, z precyzyjnie umieszczonymi szczelinami, ukazująca tylko fragmenty obrazu wyświetlanego na ekranie. Oprócz filmów i gier komputerowych, technika ta jest używana w modelowaniu molekularnym i ochronie lotnisk.

    Metoda soczewkowa[]

     Zapoznaj się również z: Stereogramy soczewkowe.

    Przednia warstwa ekranu pokrywana jest folią z siatką dwuwypukłych soczewek, która odpowienio załamując obraz powoduje, że lewe oko otrzymuje inny obraz niż prawe. Inna nazwa to metoda lentikularna.

    Zobacz też[]

  • Nintendo 3DS
  • Przypisy

    1. BBC NEWS - Technology - Easy 3D X-rays for air security. news.bbc.co.uk, 2004. [dostęp 2008-01-25].

    Linki zewnętrzne[]

  • Autostereoskopia na stronie www.3ddeltavision.pl
  • (window.RLQ=window.RLQ||).push(function(){mw.log.warn("Gadget \"edit-summary-warning\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");mw.log.warn("Gadget \"wikibugs\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");mw.log.warn("Gadget \"ReferenceTooltips\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");mw.log.warn("Gadget \"main-page\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");});



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.014 sek.