• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Automat do gry

    Przeczytaj także...
    Donkey Kong (jap. ドンキーコング, Donkī Kongu) – gra komputerowa i wideo wydana po raz pierwszy w 1981 roku, pierwotnie przeznaczona na automaty do gier. Celem gry jest uratowanie Lady (później nazywana Pauline), ukochanej głównego bohatera, do której dotrzeć można skacząc po platformach. Donkey Kong, duży brązowy goryl, stara się to zadanie utrudnić rzucając beczki, które gracz musi przeskakiwać.Galaxian (w Stanach Zjednoczonych wydana także jako Galaxian Part X, Galaxian Part 4, Space Invaders Galactica) – japońska konsolowa gra zręcznościowa (strzelanka), wyprodukowana przez Namco. Gra została wydana przez Namco, Atari, Bootleg, Midway Games, Bally Midway, Epoch, Bug-Byte i Namco Bandai Games w latach 1977, 1979, 1981-1984, 1990, 2004, 2009.
    Pistolet świetlny (ang. Light Gun) – urządzenie wskazujące stosowane w komputerach oraz w grach komputerowych i wideo (konsole). Umożliwia sterowanie oraz możliwy jest do oprogramowania w podobny sposób jak pióro świetlne.
    Pionowy automat do gry Donkey Kong
    Stołowy (koktajlowy) automat do gry
    Nowoczesny automat do gry

    Automat do gry – konstrukcja służąca rozrywce, umieszczana najczęściej w salonach gier bądź też pubach lub klubach. Uruchomienie gry następuje w momencie wrzucenia monety bądź żetonu w otwór wrzutowy, zabawa ograniczona jest zwykle pewnym wyznacznikiem narzuconym przez producenta lub właściciela automatu (np. liczba prób/żyć, przejście na wyższy poziom, zdobycie określonego celu w zadanym czasie, ukończenie gry). Zwykle automat do gier wyposażony był w gałkę sterującą i kilka klawiszy, stosowane były również inne rozwiązania, jak pokrętło w Pongu, pistolety świetlne w strzelankach, kierownice w grach wyścigowych (niekiedy nawet całe kokpity samochodowe), mata do tańczenia, czy dwie gałki w niektórych strzelankach, będących prekursorami twin stick shooterów. Niektóre współczesne gry na automaty używają na przykład kart kolekcjonerskich, pozostają jednak w Japonii.

    Japonia (jap. 日本, trb. Nihon lub Nippon) – państwo wyspiarskie usytuowane na wąskim łańcuchu wysp na zachodnim Pacyfiku, u wschodnich wybrzeży Azji, o długości 3,3 tys. km. Archipelag rozciąga się niemal południkowo (Japończycy utrzymują, że ich kraj ma kształt „trzydniowego Księżyca”) pomiędzy 45°33′ a 20°25′ stopniem szerokości północnej, od Morza Ochockiego na północy do Morza Wschodniochińskiego i Tajwanu na południu. Stolica Tokio jest usytuowana prawie dokładnie na tej samej szerokości geograficznej co Ateny, Pekin, Teheran i Waszyngton.Pong – gra komputerowa będąca symulacją tenisa stołowego przy użyciu grafiki dwuwymiarowej. Celem rozgrywki jest pokonanie przeciwnika poprzez uzyskanie wyższego wyniku punktowego. Gra wydana została w 1972 roku przez Atari i jest jedną z najstarszych przeznaczonych na automaty. Choć przed Pongiem pojawiło się kilka podobnych (na przykład Computer Space), to właśnie on pierwszy odniósł sukces komercyjny. Pong stworzony został przez Allana Alcorna w ramach ćwiczenia szkoleniowego wyznaczonego mu przez współtwórcę Atari, Nolana Bushnella. Ten zaczerpnął pomysł z elektronicznej gry w tenisa stołowego, będącej częścią konsoli Magnavox Odyssey, co było później przyczyną pozwu sądowego skierowanego przeciw firmie Atari. Bushnell, zaskoczony dobrymi efektami, zdecydował się na seryjną produkcję gry.

    Przykładowe automaty do gier[]

  • pierwszy automat Computer Space
  • automat do gier PONG
  • Space Invaders
  • Galaxian
  • Pac-Man
  • Donkey Kong
  • Zobacz też[]

  • multiemulator MAME
  • jednoręki bandyta
  • flipper
  • konsola gier wideo
  • Przypisy

    1. CD-Action”, numer 3/2014, strona 78
    2. Cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo, 2010, Piotr Mańkowski, strona 17
    Jednoręki bandyta – maszyna hazardowa dobierająca losowe konfiguracje różnych symboli (najczęściej są to owoce). Wygrana następuje w momencie ułożenia się w jednym rzędzie identycznych znaków. Gra się na określone stawki, które pochłaniają pewną liczbę punktów, które przeliczane są na pieniądze. Im wyższa stawka, tym większy mnożnik, bądź więcej punktowanych linii. Na ekranie zazwyczaj są trzy bębny, po 3 znaki. Są też dodatkowe, wyżej punktowane znaczki.Pac-Man (w Japonii Puck-Man) – komputerowa gra zręcznościowa stworzona przez firmę Namco, wydana po raz pierwszy w 1980 roku.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    MAME (ang. Multiple Arcade Machine Emulator) – emulator automatów arcade. W wersji 0.129, obsługuje 7480 gier automatowych, w tym 973, które nie są jeszcze grywalne.
    Pub (skrót od ang. public house, czyt. pub) – specyficzny rodzaj lokalu, będący skrzyżowaniem baru z klubem, gdzie podaje się głównie piwo. Puby spotyka się przede wszystkim w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Kanadzie, Australii, Nowej Zelandii oraz innych krajach pozostających pod wpływem kultury brytyjskiej. Pub jest nie tylko miejscem konsumpcji napojów alkoholowych, ale również miejscem spotkań towarzyskich, gier stolikowych, jak np. domino, szachy a także ruchowych, np. darts, kręgle. W wielu pubach można oglądać telewizyjne relacje ze spotkań sportowych. Niektóre z pubów oferują również usługi hotelowe.
    Computer Space – komputerowa gra zręcznościowa na automaty, wyprodukowana przez Nutting Associates w 1971 roku. Jej autorami byli Nolan Bushnell i Ted Dabney.
    Kokpit (kabina pasażerska) – w motoryzacji pomieszczenie dla pasażerów. Dla kierowcy dostępne są tam wszystkie potrzebne urządzenia do kierowania pojazdem, np.: skrzynia biegów, kierownica, liczniki. Przed, albo za, znajduje się jednostka napędowa. Zwykle umieszczone są tam 1-5 miejsc, w autobusie powyżej 10. Możemy rozróżnić 2 rodzaje kokpitów:
    Kierownica – typ kontrolera gier, który można opcjonalnie podłączyć do komputera w grach wyścigowych lub konsoli gier wideo i kierować jak w prawdziwym samochodzie bez używania myszki oraz klawiatury.
    Żeton, szton – medal lub inny podobny do monety kawałek metalu, dawniej używany jako wejściówka do klubów i towarzystw, a obecnie głównie jako substytut pieniądza w sytuacjach, w których posługiwanie się nim jest niewygodne. Najczęściej używany w kasynach, metrze, automatach telefonicznych itp.
    Strzelanka – rodzaj gry komputerowej, w której gracz kontroluje postać, której celem jest eliminowanie uzbrojonych przeciwników. Za pierwszą grę tego rodzaju uznaje się Space Invaders z 1978.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.029 sek.