• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Autobus szynowy



    Podstrony: [1] 2 [3]
    Przeczytaj także...
    Wagon silnikowy – kolejowy pojazd trakcyjny posiadający własny napęd silnikowy i przeznaczony do przewozu pasażerów lub towarów koleją.Wiadukt w Lewinie Kłodzkim - wiadukt kolejowy nad doliną Bystrej i drogą krajową nr 8 / drogą międzynarodową E67 w Lewinie Kłodzkim w województwie dolnośląskim.
    Historia[ | edytuj kod]

    Pierwsze konstrukcje szynobusów powstały wraz z rozwojem motoryzacji poprzez zamianę ogumionych kół w autobusie na kolejowe koła stalowe z obrzeżami. Pojazdy takie cechowały się jednak niską trwałością ze względu na zbyt lekką konstrukcję nośną, ponadto nie zapewniały elementarnego bezpieczeństwa w przypadku kolizji z taborem kolejowym. Z tego względu dla potrzeb kolei lokalnych budowano w okresie międzywojennym przede wszystkim niewielkie wagony spalinowe, zazwyczaj dwuosiowe, o typowo kolejowej skrajni i urządzeniach sprzęgowych, z masywną ramą nośną.

    Pesa 308B (seria EN81) – elektryczny wagon silnikowy produkowany przez zakłady Pesa w Bydgoszczy w 2005 i 2007, którego łącznie 8 sztuk zakupiły samorządy województwa małopolskiego i świętokrzyskiego. W założeniu ma służyć na zelektryfikowanych trasach regionalnych do obsługi kursów o niewielkiej liczbie pasażerów, gdy nieopłacalne jest eksploatowanie kilkuwagonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.Motoryzacja – całokształt spraw związanych z zastosowaniem pojazdów drogowych lub szynowych napędzanych silnikami spalinowymi (a także w ostatnich latach pojazdów napędzanych silnikami elektrycznymi i hybrydowymi). Potocznie przez motoryzację rozumie się motoryzację samochodową, związaną z zastosowaniem samochodów osobowych i ciężarowych, autobusów, ciągników, motocykli, motorowerów i skuterów. Eksploatacja tych pojazdów wymaga odpowiedniego rozmieszczenia warsztatów oraz stacji benzynowych.

    Do rozwoju szynobusów powrócono z początkiem lat 50. XX wieku, gdy masowa motoryzacja zagroziła poważnie istnieniu kolei lokalnych i szukano sposobu potanienia produkcji i eksploatacji taboru kolejowego do ich obsługi. W wielu krajach europejskich powstały udane pojazdy tego typu, produkowane w setkach i tysiącach egzemplarzy, pozwalając na racjonalną i atrakcyjną dla pasażerów eksploatację lokalnych linii kolejowych (np. seria VT98 kolei niemieckich, seria 810 kolei czeskich i słowackich).

    Skrajnia kolejowa – zarys, poza który nie mogą wystawać żadne elementy taboru (skrajnia taboru) i budowli (skrajnia budowli), aby umożliwić swobodny ruch pojazdów szynowych. Skrajnie (skrajnia taboru mieści się w skrajni budowli) określają przestrzeń przeznaczoną tylko do poruszania się taboru kolejowego, wewnątrz której nie mogą się znajdować żadne elementy - także należące do sieci trakcyjnej prócz przewodu jezdnego i jego wieszaków.Wagon motorowy serii 810 (do 1 stycznia 1988 seria M 152.0, prototypy czasem oznaczane jako M 151.0) – najpopularniejsza seria czeskich wagonów motorowych. Są używane głównie na liniach lokalnych, na których występują mniejsze potoki podróżnych. Ogólnie wybudowano 680 wagonów tego typu, z czego dwa były szerokotorowe.

    W większości krajów europejskich od lat 90. XX wieku, ze względu na dynamicznie wzrastającą popularność kolei regionalnych, przepełnienie pociągów oraz konieczność zachowania wysokich standardów bezpieczeństwa zaprzestano rozwoju konstrukcji szynobusów na rzecz nowoczesnych, wielkogabarytowych wagonów spalinowych, często wyposażonych w obniżoną podłogę dla ułatwienia obsługi niskich peronów.

    Peron jest to element przystanku, dworca kolejowego lub autobusowego służący do bezpiecznego wsiadania i wysiadania podróżnych oraz ładowania bagażu.Tabor kolejowy – pojazdy kolejowe przystosowane do kursowania samodzielnie lub w składzie pociągu, przeznaczone do przewozu osób i rzeczy lub służące do prac remontowo-budowlanych i ratunkowych.

    Eksploatacja w Polsce[ | edytuj kod]

    Pierwsza generacja autobusów szynowych Kolzamu
    SN81 (SPA-66)
    pierwszy polski
    autobus szynowy
    (produkcja 1988-1990)
    SA104-SA122 (208M)
    wersja rozwojowa SPA-66
    z 1995 roku
    Pierwsze autobusy szynowe ZNTK Poznań
    SA101+SA121
    (207M+207Mr)
    produkcja 1990-1992
    SA102 (207Ma+207Mb)
    między dwoma wagonami silnikowymi czasowo był włączany wagon doczepny SA111 (207Mra)
    (produkowane 1993-1996)


    ZNTK Poznań Regio Tramp – rodzina normalnotorowych autobusów szynowych produkcji polskiej, wytwarzanych w zakładach ZNTK Poznań w latach 2002–2007. Wyprodukowano łącznie: 7 egzemplarzy jednoczłonowych (SA105 – typ 213M i 213Ma) oraz 10 dwuczłonowych (SA108 – typ 215M). Nie wyprodukowano żadnego egzemplarza trójczłonowego.Luxtorpeda – popularne określenie wagonu spalinowego o aerodynamicznych kształtach, stosowanego w szybkich kolejowych połączeniach międzymiastowych w latach 30. XX wieku w Polsce. Popularnie mianem "Luxtorpedy" pasażerowie określali również inne dalekobieżne wagony spalinowe eksploatowane przez PKP zarówno przed jak i po II wojnie światowej.
    SA107 (211M)
    jednoczłonowy
    z 2003 roku
    SA109 (212M)
    dwuczłonowy
    produkowany w latach
    2003-2005
    SA105 (213M/213Ma)
    jednoczłonowy
    produkowany 2002-2004
    SA108 (215M)
    dwuczłonowy Regio Tramp
    (2003-2006)




    Podstrony: [1] 2 [3]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Baureihe VT 98 – wagon silnikowy produkowany w latach 1955-1962 dla kolei zachodnioniemieckich. Zostało wyprodukowanych 329 wagonów, do prowadzenia pociągów osobowych na liniach lokalnych zamiast lokomotyw parowych. Wagon posiadał dodatkowo wagony doczepne i sterownicze. Zachowane wagony są eksploatowane przez prywatne stowarzyszenia. Niektóre wagony eksploatowane były w Austrii.
    Wagon spalinowy (określany także jako wagon motorowy) – wagon silnikowy z własnym źródłem napędu w postaci silnika spalinowego.
    Wagon – pojazd szynowy służący do przewozu osób, ładunków lub urządzeń w kolejowym transporcie lądowym. Wagon porusza się po torze lub linie (kolej linowa).
    Kolzam (Kolejowe Zakłady Maszyn KOLZAM S.A.) – producent taboru kolejowego z Raciborza, obecnie wykupiona przez węgierską firmę Mavex Rekord. Obecnie zajmuje się modernizacją oraz naprawą pojazdów kolejowych.
    Wagon elektryczny – wagon silnikowy o napędzie elektrycznym, pobierający prąd z przewodu jezdnego, szyny zasilającej lub z zabudowanych akumulatorów (wagon akumulatorowy), przeznaczony do ruchu kolejowego. Podobnie jak wagony silnikowe pozostałych trakcji, pasażerskie wagony elektryczne przeznaczone są do obsługi połączeń o niskiej i umiarkowanej frekwencji podróżnych, gdzie zatrudnienie wielowagonowego pociągu z lokomotywą lub zespołu trakcyjnego jest nieracjonalne. Wagony takie stosuje się najczęściej na zelektryfikowanych kolejach lokalnych.
    Poznańskie Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego S.A. - przedsiębiorstwo specjalizujące się m.in. w naprawie i modernizacji taboru szynowego oraz produkcji wózków tocznych i tarcz hamulcowych.
    Paliwo – substancja wydzielająca przy intensywnym utlenianiu (spalaniu) duże ilości ciepła. Energia uzyskana ze spalania paliwa wykorzystywana jest:

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.014 sek.