• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Autobus szynowy



    Podstrony: 1 [2] [3]
    Przeczytaj także...
    Wagon silnikowy – kolejowy pojazd trakcyjny posiadający własny napęd silnikowy i przeznaczony do przewozu pasażerów lub towarów koleją.Wiadukt w Lewinie Kłodzkim - wiadukt kolejowy nad doliną Bystrej i drogą krajową nr 8 / drogą międzynarodową E67 w Lewinie Kłodzkim w województwie dolnośląskim.
    Zachodnioniemiecki autobus szynowy DB VT 98
    Szynobus Pesa SA135 na wiadukcie w Lewinie Kłodzkim

    Autobus szynowy (potocznie szynobus) – lekki wagon silnikowy lub zespół trakcyjny o napędzie spalinowym, służący do obsługi ruchu pasażerskiego na liniach o niewielkich potokach podróżnych.

    W porównaniu z tradycyjnym pociągiem (lokomotywa + 1–2 wagony) o podobnej pojemności charakteryzuje się większymi przyspieszeniami, mniejszym zużyciem paliwa i większymi prędkościami osiąganymi na tych samych – zwykle drugorzędnych – szlakach.

    Pesa 308B (seria EN81) – elektryczny wagon silnikowy produkowany przez zakłady Pesa w Bydgoszczy w 2005 i 2007, którego łącznie 8 sztuk zakupiły samorządy województwa małopolskiego i świętokrzyskiego. W założeniu ma służyć na zelektryfikowanych trasach regionalnych do obsługi kursów o niewielkiej liczbie pasażerów, gdy nieopłacalne jest eksploatowanie kilkuwagonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.Motoryzacja – całokształt spraw związanych z zastosowaniem pojazdów drogowych lub szynowych napędzanych silnikami spalinowymi (a także w ostatnich latach pojazdów napędzanych silnikami elektrycznymi i hybrydowymi). Potocznie przez motoryzację rozumie się motoryzację samochodową, związaną z zastosowaniem samochodów osobowych i ciężarowych, autobusów, ciągników, motocykli, motorowerów i skuterów. Eksploatacja tych pojazdów wymaga odpowiedniego rozmieszczenia warsztatów oraz stacji benzynowych.

    Współcześnie w Polsce autobusami szynowymi (szynobusami) określane są błędnie także ciężkie wagony spalinowe o dużych mocach i gabarytach, a także niektóre elektryczne wagony silnikowe. Model EN81 jest określany przez producenta jako „elektryczny autobus szynowy”.

    Konstrukcja[ | edytuj kod]

    Szynobus jest zwykle pojazdem dwuosiowym o masie ok. 20 ton, z ok. 40-50 miejscami siedzącymi. Dla zwiększenia pojemności pociągu szynobusy można łączyć ze sobą. W przypadku wyposażenia w odpowiednio mocny zespół napędowy i odpowiednie sprzęgi (mechaniczny, hamulcowy, elektryczny), szynobus może ciągnąć zwykłe lub odpowiednio dostosowane do niego konstrukcyjnie (np. wyposażone w kabinę maszynisty) wagony doczepne. Sporadycznie budowane są także zespoły trakcyjne o konstrukcji typowej dla szynobusu, złożone z dwóch lub trzech wagonów (zwykle 1-2 wagony napędzane i 1 doczepny, w kabiny maszynisty wyposażone są wówczas tylko końcowe wagony).

    Skrajnia kolejowa – zarys, poza który nie mogą wystawać żadne elementy taboru (skrajnia taboru) i budowli (skrajnia budowli), aby umożliwić swobodny ruch pojazdów szynowych. Skrajnie (skrajnia taboru mieści się w skrajni budowli) określają przestrzeń przeznaczoną tylko do poruszania się taboru kolejowego, wewnątrz której nie mogą się znajdować żadne elementy - także należące do sieci trakcyjnej prócz przewodu jezdnego i jego wieszaków.Wagon motorowy serii 810 (do 1 stycznia 1988 seria M 152.0, prototypy czasem oznaczane jako M 151.0) – najpopularniejsza seria czeskich wagonów motorowych. Są używane głównie na liniach lokalnych, na których występują mniejsze potoki podróżnych. Ogólnie wybudowano 680 wagonów tego typu, z czego dwa były szerokotorowe.

    Aby odciążyć konstrukcję szynobusu, w porównaniu z klasycznym taborem kolejowym, stosowane są szeroko elementy wykonane z tworzyw sztucznych i typowe podzespoły produkowane masowo w przemyśle samochodowym, rezygnuje się z klasycznych, masywnych urządzeń sprzęgowych (lub stosuje się sprzęgi i zderzaki o lżejszej konstrukcji).

    Peron jest to element przystanku, dworca kolejowego lub autobusowego służący do bezpiecznego wsiadania i wysiadania podróżnych oraz ładowania bagażu.Tabor kolejowy – pojazdy kolejowe przystosowane do kursowania samodzielnie lub w składzie pociągu, przeznaczone do przewozu osób i rzeczy lub służące do prac remontowo-budowlanych i ratunkowych.


    Podstrony: 1 [2] [3]




    Warto wiedzieć że... beta

    ZNTK Poznań Regio Tramp – rodzina normalnotorowych autobusów szynowych produkcji polskiej, wytwarzanych w zakładach ZNTK Poznań w latach 2002–2007. Wyprodukowano łącznie: 7 egzemplarzy jednoczłonowych (SA105 – typ 213M i 213Ma) oraz 10 dwuczłonowych (SA108 – typ 215M). Nie wyprodukowano żadnego egzemplarza trójczłonowego.
    Luxtorpeda – popularne określenie wagonu spalinowego o aerodynamicznych kształtach, stosowanego w szybkich kolejowych połączeniach międzymiastowych w latach 30. XX wieku w Polsce. Popularnie mianem "Luxtorpedy" pasażerowie określali również inne dalekobieżne wagony spalinowe eksploatowane przez PKP zarówno przed jak i po II wojnie światowej.
    Baureihe VT 98 – wagon silnikowy produkowany w latach 1955-1962 dla kolei zachodnioniemieckich. Zostało wyprodukowanych 329 wagonów, do prowadzenia pociągów osobowych na liniach lokalnych zamiast lokomotyw parowych. Wagon posiadał dodatkowo wagony doczepne i sterownicze. Zachowane wagony są eksploatowane przez prywatne stowarzyszenia. Niektóre wagony eksploatowane były w Austrii.
    Wagon spalinowy (określany także jako wagon motorowy) – wagon silnikowy z własnym źródłem napędu w postaci silnika spalinowego.
    Wagon – pojazd szynowy służący do przewozu osób, ładunków lub urządzeń w kolejowym transporcie lądowym. Wagon porusza się po torze lub linie (kolej linowa).
    Kolzam (Kolejowe Zakłady Maszyn KOLZAM S.A.) – producent taboru kolejowego z Raciborza, obecnie wykupiona przez węgierską firmę Mavex Rekord. Obecnie zajmuje się modernizacją oraz naprawą pojazdów kolejowych.
    Wagon elektryczny – wagon silnikowy o napędzie elektrycznym, pobierający prąd z przewodu jezdnego, szyny zasilającej lub z zabudowanych akumulatorów (wagon akumulatorowy), przeznaczony do ruchu kolejowego. Podobnie jak wagony silnikowe pozostałych trakcji, pasażerskie wagony elektryczne przeznaczone są do obsługi połączeń o niskiej i umiarkowanej frekwencji podróżnych, gdzie zatrudnienie wielowagonowego pociągu z lokomotywą lub zespołu trakcyjnego jest nieracjonalne. Wagony takie stosuje się najczęściej na zelektryfikowanych kolejach lokalnych.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.018 sek.