• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Auto Union

    Przeczytaj także...
    Zwickau (pol. hist. Ćwików, czes. Cvikov) — miasto powiatowe we wschodniej części Niemiec, w kraju związkowym Saksonia, w okręgu administracyjnym Chemnitz, stolica powiatu Zwickau, na przedgórzu Rudaw.HQM Sachsenring GmbH – niemieckie przedsiębiorstwo specjalizujące się w produkcji części dla przemysłu samochodowego, zlokalizowane w Zwickau w Niemczech.
    Saksonia, Wolny Kraj Saksonia (łac. Saxonia; niem. Freistaat Sachsen; górnołuż. Swobodny stat Sakska; dolnołuż. Zwězkowy kraj Sakska) – kraj związkowy w Niemczech graniczący z Polską, Czechami i z następującymi krajami związkowymi: Bawaria, Turyngia, Saksonia-Anhalt i Brandenburgia. Stolicą jest Drezno. Obecnie niewielki skrawek historycznej Saksonii znajduje się w Polsce, w województwie dolnośląskim (okolice Bogatyni). Republika Saksonii jest spółką prawa publicznego. Reprezentuje ją premier Stanislaw Tillich.
    Logo Auto Union
    Auto Union Wanderer W25K
    Auto Union Munga

    Auto Union – spółka powstała w 1932 r. przez połączenie czterech niemieckich producentów samochodów: Audi, DKW, Horch i Wanderer, które połączyły siły w związku z czasem kryzysu w latach trzydziestych XX wieku. Koła w logo symbolizują każdą z czterech firm wchodzących w skład spółki. Spółka ta miała siedzibę w Zwickau w Saksonii. W Niemczech Zachodnich istniała pod tą nazwą do 1965 roku. Na bazie zakładu w Zwickau w NRD powstała firma VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau produkująca m.in. samochody Trabant.

    Ingolstadt – miasto na prawach powiatu w Niemczech, w kraju związkowym Bawaria, w rejencji Górna Bawaria, siedziba regionu Ingolstadt. Leży ok. 80 km na północ od Monachium, w dolinie Dunaju, a jego zabytkowe centrum położone jest na lewym brzegu tej rzeki. Miasto o powierzchni 133,35 km² liczy 126 732 mieszkańców (31 grudnia 2011).Niemiecka Republika Demokratyczna (oficjalny skrót NRD; niem. Deutsche Demokratische Republik, DDR) – dawne państwo położone w Europie Środkowej powstałe 7 października 1949 na terenie byłej radzieckiej strefy okupacyjnej (niem. Sowjetische Besatzungszone in Deutschland, SBZ). Likwidacja NRD nastąpiła 3 października 1990, gdy powstałe w jej miejsce landy przystąpiły do RFN tworząc jednolite Niemcy.

    Zrzeszenie Auto Union GmbH zorganizował Richard Bruhn(niem.). Początkowo siedziba znajdowała się w Düsseldorfie, z czasem została przeniesiona do Ingolstadt. W 1932 Auto Union zlecił Ferdinandowi Porsche zaprojektowanie samochodu wyścigowego, który nawiązałby walkę z Mercedesem. W 1933 roku powstał Auto Union P-Wagen, pierwszy samochód z centralnie położonym silnikiem. Silnik miał 12 bądź 16 cylindrów i początkowo osiągał moc 220 KM, a po przekonstruowaniu 300 KM. Stosowano w nim sprężarkę doładowującą. Silnik był zblokowany z mechanizmem różnicowym i skrzynią biegów umiejscowioną po drugiej stronie tylnego mostu. W latach 1933–1934 w modelu P-Wagen zastosowano m.in. niezależne zawieszenie na drążkach skrętnych. W marcu 1934 Hans Stuck von Villiez, kierując Auto Unionem P-Wagenem, pobił na berlińskim torze Avus rekord w jeździe godzinnej osiągając średnią prędkość 216,7 km/h. Wyścigowy model P-Wagen był budowany w zakładach firmy Horch w Zwickau.

    Skrzynia biegów – mechanizm umożliwiający zmianę przełożenia, a przez to służący do efektywnego przekazywania mocy wytwarzanej przez silnik do napędu maszyny roboczej lub pojazdu. Przełożeniem nazywa się stosunek prędkości obrotowej na wale wejściowym, do prędkości obrotowej na wale wyjściowym. Zmiana przełożenia jest wprost proporcjonalna do zmiany przekazywanego momentu obrotowego. Skrzynia biegów łączona jest z silnikiem za pomocą sprzęgła. Biegiem w skrzyni biegów nazywa się realizowanie konkretnego przełożenia.Hans Stuck lub Stuck von Villiez Hans, w Formule 1 startujący jako Hans von Stuck (ur. 27 grudnia 1900 roku w Warszawie, zm. 9 lutego 1978 roku w Grainau) – niemiecki, w latach 1932–1938 austriacki kierowca wyścigowy. W Formule 1 zadebiutował w Grand Prix Włoch w 1951 roku w zespole British Racing Motors Ltd. Górski mistrz Europy (Austro-Daimler) w 1930 oraz mistrz Europy Grand Prix (Auto Union) w 1934 roku. Po II wojnie światowej do 1960 roku był uczestnikiem wyścigów górskich samochodów małolitrażowych.

    W czasie drugiej wojny światowej w zakładach Auto Union produkowano sprzęt wojskowy. Pod koniec wojny zostały one zbombardowane przez lotnictwo amerykańskie. Po wojnie pod nazwą Auto Union wytwarzano samochody osobowe zaprojektowane przez firmę DKW oraz samochody osobowo-terenowe Auto Union Munga używane m.in. przez Bundeswehrę. W 1958 roku spółka Auto Union GmbH została przejęta przez koncern Daimler-Benz AG. Na początku 1965 roku spółka została odsprzedana koncernowi Volkswagen AG. Nazwę spółki zmieniono na Audi Auto Union GmbH. Do 1968 roku produkowano jeszcze pod marką Auto Union wojskowe modele Munga.

    Mechanizm różnicowy (przekładnia różnicowa), potocznie dyferencjał (od słowa dyferencja - dawn. różnica) – przekładnia mechaniczna zębata, wynaleziona w starożytnych Chinach, stosowana od czasów Carla Friedricha Benza w układzie napędowym pojazdów.Trabant – rodzina samochodów osobowych produkowanych w Niemieckiej Republice Demokratycznej w latach 1957–1991 w kombinacie VEB Sachsenring Automobilwerke w Zwickau, którego początki sięgają 1904 roku.

    Logo Auto Union (cztery przeplatające się pierścienie) jest do dzisiaj używane przez firmę Audi AG.

    Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Zdzisław Podbielski, Auto Union. [w:] Wielka Encyklopedia Wytwórni Samochodów A–D. Wyd. Adi Car, Łódź 1992, s. 58–59. ​ISBN 83-900299-6-0​.
  • Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Auto Union D Type
  • Daimler AG (wcześniej DaimlerChrysler AG), spółka akcyjna, wytwórca samochodów osobowych oraz samochodów specjalnego użytku. Spółka powstała w 1998 roku poprzez przejęcie spółki Chrysler Corporation (USA) przez spółkę akcyjną Daimler-Benz AG (Niemcy). Jest notowana na Frankfurter Wertpapierbörse, New York Stock Exchange oraz Tokijskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. W maju 2007 Daimler poinformował, że odsprzeda 80% udziałów Chryslera amerykańskiemu inwestorowi za 5,5 miliardów euro, co też stało się 14 maja 2007. Podczas zebrania akcjonariuszy ustalono powrót do nazwy Daimler AG.WorldCat – katalog rozproszony łączący zbiory 71 000 bibliotek ze 112 krajów, które są uczestnikami serwisu Online Computer Library Center. Katalog jest tworzony i prowadzony przez biblioteki, których zbiory są w nim ujęte.




    Warto wiedzieć że... beta

    Virtual International Authority File (VIAF) – międzynarodowa kartoteka haseł wzorcowych. Jej celem jest ujednolicenie zapisu nazw osobowych (haseł), dlatego zbiera z bibliotek z całego świata – ich różne wersje i prezentuje je razem, pod jednym, unikatowym identyfikatorem numerycznym. Pozwala to obniżyć koszty i zwiększyć użyteczność danych gromadzonych przez biblioteki. Informacje po dopasowaniu i połączaniu są udostępniane online bibliotekom na całym świecie.
    Audi (łac. audi – "słuchaj") – niemiecka marka samochodów osobowych, należąca do koncernu Volkswagen, produkowana przez spółkę Audi AG z siedzibą w Ingolstadt.
    Ferdinand Porsche (ur. 3 września 1875 we Wrocławicach nad Nysą, zm. 30 stycznia 1951 w Stuttgarcie) – konstruktor samochodów i innych pojazdów mechanicznych. Urodzony w Austro-Węgrzech, większość życia spędził w Niemczech. Doctor honoris causa kilkunastu światowych uczelni.
    DKW (Dampfkraftwagen - niem. samochód parowy) – niemiecka wytwórnia motocykli i popularnych samochodów osobowych, założona w 1905 r.
    Volkswagen [ˈfɔlksˌvaːgən, wymowa: folkswagen] – niemiecka marka samochodów produkowanych od 1938 roku przez niemiecki koncern Volkswagen AG. W dosłownym tłumaczeniu znaczy „samochód ludu”. Spółka jest notowana na giełdzie od 2003 roku.
    Mercedes-Benz – marka samochodów produkowanych przez koncern Daimler AG (uprzednio DaimlerChrysler AG), zaś wcześniej przez koncern Daimler-Benz, popularnie nazywana Mercedes. Pod marką tą produkowane są samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe i autobusy. W kategorii samochodów osobowych, Mercedes-Benz uważany jest za jedną z najbardziej prestiżowych marek na świecie.
    Kontrola autorytatywna – w terminologii bibliotekoznawczej określenie procedur zapewniających utrzymanie w sposób konsekwentny haseł (nazw, ujednoliconych tytułów, tytułów serii i haseł przedmiotowych) w katalogach bibliotecznych przez zastosowanie wykazu autorytatywnego zwanego kartoteką wzorcową.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.758 sek.