• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Austro-Daimler

    Przeczytaj także...
    Hans Stuck lub Stuck von Villiez Hans, w Formule 1 startujący jako Hans von Stuck (ur. 27 grudnia 1900 roku w Warszawie, zm. 9 lutego 1978 roku w Grainau) – niemiecki, w latach 1932–1938 austriacki kierowca wyścigowy. W Formule 1 zadebiutował w Grand Prix Włoch w 1951 roku w zespole British Racing Motors Ltd. Górski mistrz Europy (Austro-Daimler) w 1930 oraz mistrz Europy Grand Prix (Auto Union) w 1934 roku. Po II wojnie światowej do 1960 roku był uczestnikiem wyścigów górskich samochodów małolitrażowych.Steyr-Daimler-Puch – austriacka marka samochodów ciężarowych oraz traktorów, mająca swoją siedzibę w mieście Steyr.
    Daimler AG (wcześniej DaimlerChrysler AG), spółka akcyjna, wytwórca samochodów osobowych oraz samochodów specjalnego użytku. Spółka powstała w 1998 roku poprzez przejęcie spółki Chrysler Corporation (USA) przez spółkę akcyjną Daimler-Benz AG (Niemcy). Jest notowana na Frankfurter Wertpapierbörse, New York Stock Exchange oraz Tokijskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. W maju 2007 Daimler poinformował, że odsprzeda 80% udziałów Chryslera amerykańskiemu inwestorowi za 5,5 miliardów euro, co też stało się 14 maja 2007. Podczas zebrania akcjonariuszy ustalono powrót do nazwy Daimler AG.

    Austro-Daimleraustriacki producent samochodów, filia niemieckiego producenta samochodów i silników lotniczych Daimler.

    Historia[]

    Przedsiębiorstwo zostało założone 11 sierpnia 1899 roku jako Österreichische Daimler Motoren Commanditgesellschaft Bierenz Fischer u. Co przez sprzedawcę produktów Daimlera Eduarda Bierenza i właściciela fabryki maszyn Eduarda Fischera. Pierwotnie w siedzibie firmy w Wiener Neustadt było zatrudnionych 70-80 pracowników.

    FIAT, Fabbrica Italiana di Automobili Torino – włoski koncern motoryzacyjny, mający swą siedzibę w Turynie. Znany głównie z produkcji pod swoją marką popularnych samochodów osobowych i dostawczych.I wojna światowa – konflikt zbrojny trwający od 28 lipca 1914 do 11 listopada 1918 (w latach 20. i 30. XX wieku nazywany "wielką wojną") pomiędzy ententą, tj. Wielką Brytanią, Francją, Rosją, Serbią, Japonią, Włochami (od 1915) i Stanami Zjednoczonymi (od 1917), a państwami centralnymi, tj. Austro-Węgrami i Niemcami wspieranymi przez Turcję i Bułgarię.

    14 maja 1900 roku z fabryki wyjechał pierwszy samochód z 2-cylindrowym silnikiem o mocy 3 kW i z czterema miejscami siedzącymi. Wkrótce rozpoczęto produkcję samochodów osobowych, samochodów ciężarowych, autobusów, statków i pociągów. W 1902 roku kierownictwo w firmie przejął Paul Daimler, syn założyciela Daimlera. Trzy lata później zbudowano tam pierwszy samochód pancerny o mocy 22 kW oraz pierwszy samochód 4-kołowy. Po powrocie Daimlera do Stuttgartu nowym dyrektorem został Wilhelm Maybachs.

    Stuttgart – miasto na prawach powiatu w Niemczech, stolica i największe miasto kraju związkowego Badenia-Wirtembergia, siedziba rejencji Stuttgart oraz regionu Stuttgart.Ferdinand Porsche (ur. 3 września 1875 we Wrocławicach nad Nysą, zm. 30 stycznia 1951 w Stuttgarcie) – konstruktor samochodów i innych pojazdów mechanicznych. Urodzony w Austro-Węgrzech, większość życia spędził w Niemczech. Doctor honoris causa kilkunastu światowych uczelni.

    W 1906 roku do firmy przybył Ferdinand Porsche, gdzie rozpoczął pracę jako inżynier techniczny. Już 19 lipca został mianowany dyrektorem technicznym. To on w głównym stopniu przyczynił się do budowy pierwszych samochodów wyścigowych. 27 lipca zmieniono nazwę przedsiębiorstwa na Austro-Daimler. Również w 1906 roku do firmy dołączył Emil Jellinek, który zajął się rozwojem firmy na polu militarnym i lotniczym. Dwa lata później zbudowano pierwsze silniki używane w sterowcach. W 1911 roku wyprodukowano samochód o nazwie Prinz Heinrich na cześć księcia Heinricha Bawarskiego z silnikiem 4-cylindrowym o pojemności 5714 cm.

    Wiener Neustadt – miasto w północno-wschodniej Austrii, w kraju związkowym Dolna Austria, na południe od Wiednia, jest położone na wysokości 265 m n.p.m. i liczy 39.208 mieszkańców (2001). Miasto zostało założone w 1192 roku przez Babenbergów jako twierdza przeciw Węgrom, w 1350 roku uzyskało prawa miejskie. Od 1841 roku w mieście znajduje się stacja kolejowa Wiener Neustadt Hauptbahnhof, która stanowi jeden z największych węzłów kolejowych w Austrii.

    W czasie I wojny światowej firma zawiesiła działalność we wszystkich sekcjach, prócz sekcji produkującej pojazdy wojskowych. Po wojnie zacieśniono współpracę z kilkoma innymi koncernami: Škoda Auto, FIAT oraz Puch. W 1920 roku stworzono 1.3-litrowy samochód wyścigowy Sascha. Do 1923 roku Porsche rozwijał ten model, jednak z powodu kłopotów finansowych niemiecki projektant opuścił firmę. W latach 20. firma zajęła się głównie rozwojem samochodu ADM, w którym w 1930 roku Hans Stuck został Mistrzem Europy w Wyścigach Górskich. W 1927 roku powstał nowy model - ADR Sport, rozwijany do 1930 roku. Ostatnią dużą produkcją Austro-Daimlera był model Bergmeister z silnikiem o pojemności 3614 cm o mocy 89 kW.

    W 1934 roku przedsiębiorstwo zostało włączone w skład firmy Steyr Automobile, która została przemianowana na Steyr-Daimler-Puch. W latach 70. i 80. niektóre modele motocykli Steyr-Daimler-Puch były produkowane pod nazwą Austro-Daimler.

    Przypisy

    Bibliografia[]

  • Historia
  • Linki zewnętrzne[]

  • Oficjalna strona firmy



  • w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.019 sek.