• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Austin Motor Company

    Przeczytaj także...
    Wielka Brytania, Zjednoczone Królestwo (ang. United Kingdom), Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (ang. United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland) – unitarne państwo wyspiarskie położone w Europie Zachodniej. W skład Wielkiej Brytanii wchodzą: Anglia, Walia i Szkocja położone na wyspie Wielka Brytania oraz Irlandia Północna leżąca w północnej części wyspy Irlandia. Na wyspie tej znajduje się jedyna granica lądowa Zjednoczonego Królestwa z innym państwem – Irlandią. Poza nią, Wielka Brytania otoczona jest przez Ocean Atlantycki na zachodzie i północy, Morze Północne na wschodzie, kanał La Manche na południu i Morze Irlandzkie na zachodzie.Nuffield Organisation – dawny brytyjski koncern zajmujący się produkcją samochodów. Istniał w latach 1938 - 1952.
    Austin Gipsy − lekki samochód terenowy produkowany przez brytyjską firmę Austin Motor Company w latach 1958-1967. Do napędu samochodu używano jednego z dwóch silników: benzynowego A70 o pojemności 2,2 litra (62 KM przy 4100 obr./min.), lub diesla A90 o pojemności 2,2 litra (55 KM przy 3000 obr./min.). Moment obrotowy przenoszony był na oś tylną 4-biegową manualną skrzynię biegów.
    Salon Austin Motors przy ulicy Long Acre w Londynie, ok. 1910

    Austin Motor Company – dawne brytyjskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne zajmujące się produkcją samochodów osobowych, ciężarowych i pojazdów wojskowych. Siedziba przedsiębiorstwa znajdowała się w Longbridge, w Birmingham w Anglii.

    Austin Montego – samochód osobowy klasy średniej produkowany przez brytyjską firmę Austin Motor Company w latach 1984–1995. Dostępny jako 4-drzwiowy sedan lub 5-drzwiowe kombi. Następca modelu Maxi. Do napędu użyto silników R4 o pojemnościach: 1,3; 1,6 lub 2,0 litra. Moc przenoszona była na oś przednią poprzez 4- lub 5-biegową manualną skrzynię biegów. Został zastąpiony przez Rovera serii 600.Austin Ant − mały samochód terenowy którego prototyp został opracowany przez pracownika przedsiębiorstwa Austin Motor Company, Sir Aleca Issigonisa w roku 1968.

    Przedsiębiorstwo zostało założone w 1905 roku i istniało do 1952 roku, kiedy to połączyło się z Nuffield Organisation, tworząc British Motor Corporation. Marka Austin była wykorzystywana do 1987 roku. Obecnie właścicielem marki Austin jest chińskie przedsiębiorstwo Nanjing Automobile Group.

    Birmingham – miasto (city) i dystrykt metropolitalny w Wielkiej Brytanii, w Anglii, w hrabstwie metropolitalnym West Midlands.Austin A35 - miejski samochód osobowy produkowany przez brytyjską firmę Austin w latach 1956-1968. Dostępny jako 2- i 4-drzwiowy sedan oraz 3-drzwiowe kombi (Countryman). Następca modelu A30. Do napędu używano silników R4 o pojemności 0,9 oraz 1,1 litra. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez 4-biegową manualną skrzynię biegów. Samochód został zastąpiony przez model A40 Farina. Powstało 280897 egzemplarzy modelu (129245 Saloon oraz 151652 Countryman).

    Samochody[ | edytuj kod]

    Samochody cywilne[ | edytuj kod]

    Austin 7
    Austin Mini
    Austin 1100
    Austin Allegro
    Austin Maestro
    Austin A110 Westminster
    Austin A135 Princess
    Austin Gipsy
    Austin Kimberley
    Austin FX4
  • Samochody małe
  • 1910–11 7 hp
  • 1922–39 7
  • 1959–61 Seven
  • 1961-69 Mini
  • 1980–87 Metro
  • Małe samochody rodzinne
  • 1911–15 10 hp
  • 1932–47 10
  • 1939–47 8
  • 1951–56 A30
  • 1956–59 A35
  • 1956–62 A35 Countryman
  • 1954–61 Metropolitan
  • 1958–61 A40 Farina Mk I
  • 1961–67 A40 Farina Mk II
  • 1963–74 1100
  • 1967–74 1300
  • 1973–83 Allegro
  • Samochody rodzinne
  • 1906–07 25/30
  • 1906-07 15/20
  • 1907–10 18/24
  • 1908–11 40 hp
  • 1908–10 60 hp
  • 1913–14 15 hp
  • 1914–16 30 hp
  • 1922–40 12 hp
  • 1927–38 16
  • 1931–36 12/6
  • 1933–39 12/4
  • 1937–39 14
  • 1938–39 18
  • 1939–47 12
  • 1945–49 16 hp
  • 1947–52 A40 Devon/Dorset
  • 1948–50 A70 Hampshire
  • 1950–54 A70 Hereford
  • 1952–54 A40 Somerset
  • 1954–58 A40/A50 Cambridge
  • 1954–56 A90 Westminster
  • 1956–59 A95/A105 Westminster
  • 1959–61 A55 Cambridge
  • 1959–61 A99 Westminster
  • 1961–69 A60 Cambridge
  • 1961–68 A110 Westminster
  • 1964–75 1800/2200
  • 1967–71 3-Litre
  • 1969–81 Maxi
  • 1975-75 1800/2200
  • 1982–84 Ambassador
  • 1983–94 Maestro
  • 1984–94 Montego
  • Samochody duże
  • 1919–30 20 (20/4)
  • 1927–38 20/6
  • Limuzyny
  • 1927–38 16 (16/18)
  • 1938–39 18
  • 1938-39 28
  • 1947–54 A110/A125 Sheerline
  • 1946–56 A120 Princess
  • 1947–56 A135 Princess
  • 1956–59 Princess IV
  • 1958–59 A105 Westminster Vanden Plas
  • Samochody sportowe
  • 1920–23 20 Sports Tourer
  • 1948–52 A90 Atlantic
  • 1950–53 A40 Sports
  • 1953–56 Austin-Healey 100
  • 1958–70 Austin-Healey Sprite
  • 1959–67 Austin-Healey 3000
  • 1971 Sprite
  • Samochody Austin produkowane w Australii
  • 1958–62 Lancer
  • 1962–66 Freeway
  • 1970–73 Kimberley/Tasman
  • Samochody wojskowe[ | edytuj kod]

  • 1914–18 Austin Armoured Car
  • 1939–45 10 Utility Truck
  • 1939–45 K2
  • 1939–45 K4
  • 1951-56 Champ
  • 1958–67 Gipsy
  • 1968 Ant
  • Ambulanse wojskowe[ | edytuj kod]

  • 1939-45 K2/Y
  • LD3
  • Taksówki londyńskie[ | edytuj kod]

  • 1929–34 12 Taxicab High Lot
  • 1934–39 12 Taxicab Low Loader
  • 1938–39 12 Taxicab Flash Lot
  • 1948–58 FX3
  • 1958–97 FX4
  • Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Austin Memories (ang.). [dostęp 9 grudnia 2009].
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Encyklopedia samochodów terenowych. Jiří Fiala. Warszawa: Bellona, 2010, s. 30. ISBN 978-83-11-11912-3.
    British Motor Corporation (BMC) – były brytyjski producent samochodów, powstały w 1952 w wyniku połączenia Austin Motor Company i Nuffield Organisation (właściciela takich marek jak Morris, MG, Riley czy Wolseley).Austin A95 - samochód osobowy klasy średniej-wyższej produkowany przez brytyjską firmę Austin w latach 1956–1959. Dostępny jako 4-drzwiowy sedan. Do napędu użyto silnika R6 o pojemności 2,6 litra. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez 4-biegową manualną lub 3-biegową automatyczną skrzynię biegów. Samochód został zastąpiony przez model A99. Powstało 28065 egzemplarzy modelu.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Austin A30 - subkompaktowy samochód osobowy produkowany przez brytyjską firmę Austin Motor Company w latach 1951-1956. Dostępny jako 2- lub 4-drzwiowy lub 3-drzwiowe kombi. Do napędu użyto silnika R4 o pojemności 0,8 litra. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez 4-biegową manualną skrzynię biegów. Wyprodukowano 223264 egzemplarzy.
    Austin Atlantic - samochód osobowy produkowany przez brytyjską firmę Austin Motor Company w latach 1949–1952. Dostępny jako 2-drzwiowe coupé oraz 2-drzwiowy kabriolet. Do napędu użyto silnika R4 o pojemności 2,7 litra. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez 4-biegową manualną skrzynię biegów. Wyprodukowano 7981 egzemplarzy.
    Long Acre – ulica w centralnym Londynie (Anglia) w dzielnicy Covent Garden. Jej początek znajduje się przy skrzyżowaniu z St. Martin’s Lane, a koniec przy Drury Lane. Powstała na początku XVII wieku.
    Austin Metro – subkompaktowy samochód osobowy produkowany przez brytyjską firmę Austin Motor Company w latach 1980-1997. Powstał jako uzupełnienie w gamie modeli dla Mini. Przez cały okres produkcji samochód występował pod wieloma nazwami; Austin Metro, MG Metro (od 1982) czy też Rover Metro, w latach 1990-1994 sprzedawany był już jako Rover 100. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1981 samochód zajął 3. pozycję (za Fordem Escortem MkIII i Fiatem Pandą).
    Austin Ambassador − samochód osobowy klasy średniej produkowany przez brytyjską firmę Austin Motor Company w latach 1982-1984. Następca samochodu Leyland Princess. Dostępny był wyłącznie jako 5-drzwiowy liftback. Do napędu używano silników R4 o pojemności 1,7 oraz 2,0 litra. Moc przenoszona była na oś przednią poprzez 4-biegową manualną bądź 3-biegową automatyczną skrzynię biegów. Po 2 latach produkcji Ambassador został zastąpiony przez modele Montego i Rovera serii 600.
    Austin Maestro – kompaktowy samochód osobowy produkowany przez brytyjską firmę Austin Motor Company w latach 1983–1994. Dostępny jako 5-drzwiowy hatchback. Następca modelu Maxi. Do napędu użyto silników R4 o pojemnościach: 1,3, 1,6 lub 2,0 litra. Moc przenoszona była na oś przednią poprzez 4- lub 5-biegową manualną skrzynię biegów.
    Austin Champ − wojskowy samochód terenowy produkowany przez brytyjską firmę Austin Motor Company w latach 1951-1956. Do napędu samochodu używano silnika produkcji Rolls-Royce pojemności 2,8 litra (71 KM przy 3750 obr./min.). Moment obrotowy przenoszony był na oś tylną przez 5-biegową manualną skrzynię biegów.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.025 sek.