• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Austin A40 Farina

    Przeczytaj także...
    R4 – oznaczenie rzędowego silnika spalinowego o czterech cylindrach ułożonych w jednym rzędzie. Mogą one być ustawione zarówno w pionie, jak i pod kątem do podłoża. R4 jest najprostszym układem o dobrym wyważeniu – choć całkowite wyrównoważenie występuje jedynie dla sił pierwszego rzędu. Z tego powodu jest często stosowany w samochodach klasy ekonomicznej. Niemniej, w jednostkach mogą występować drgania, wprost proporcjonalne do wielkości silnika, a związane z siłami drugiego rzędu. Z tego powodu, wraz ze wzrostem mocy przechodzi się do układów o większej liczbie cylindrów. Kolejność zapłonów w poszczególnych cylindrach to 1-3-4-2 lub 1-2-4-3.Prędkość maksymalna to największa możliwa do osiągnięcia przez pojazd prędkość w ruchu poziomym (prostopadle do siły grawitacji). Jest ona funkcją konstrukcji pojazdu i warunków zewnętrznych.
    Austin 1100/1300 − kompaktowy samochód osobowy produkowany przez brytyjską firmę British Motor Corporation w latach 1962-1974 z serii modeli BMC ADO16 (zawierała bliźniacze modele: Austin 1100/1300, Morris 1100/1300, MG 1100/1300, Vanden Plas Princess 1100/1300 i Riley Kestrel 1100/1300). Dostępny wyłącznie jako 2- lub 4-drzwiowy sedan oraz 2- drzwiowe kombi. Do napędu używano silników R4 o pojemności 1,1 i 1,3 litra. Moc przenoszona była na oś przednią poprzez 4-biegową manualną bądź 3-biegową automatyczną skrzynię biegów. Powstały trzy generacje modelu.

    Austin A40 Farinasubkompaktowy samochód osobowy produkowany przez brytyjską firmę Austin Motor Company w latach 1958-1967. Dostępny jako 2-drzwiowy sedan i 3-drzwiowy hatchback. Do napędu używano silników R4 o pojemności 0,95, a później 1,1 litra. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez 4-biegową manualną skrzynię biegów. Powstały dwie generacje A40 Fariny. Samochód został zastąpiony przez model 1100.

    Austin Motor Company – dawne brytyjskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne zajmujące się produkcją samochodów osobowych, ciężarowych i pojazdów wojskowych. Siedziba przedsiębiorstwa znajdowała się w Longbridge, w Birmingham w Anglii.Kilometr na godzinę – powszechnie stosowana jednostka szybkości lub wartości prędkości, oznaczana km/h. W języku angielskim używane są również oznaczenia kph oraz kmph (przez analogię do mph). Obiekt poruszający się z prędkością 1 km/h w ciągu 1 godziny przebędzie drogę 1 kilometra.

    Dane techniczne ('58 0.95)[ | edytuj kod]

    Silnik[ | edytuj kod]

  • R4 0,95 l (948 cm³), 2 zawory na cylinder, OHV
  • Układ zasilania: gaźnik
  • Średnica cylindra × skok tłoka: 62,94 mm × 76,20 mm
  • Stopień sprężania: 8,3:1
  • Moc maksymalna: 35 KM (25,5 kW) przy 4750 obr/min
  • Maksymalny moment obrotowy: 68 N•m przy 2000 obr/min
  • Osiągi[ | edytuj kod]

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: b/d
  • Prędkość maksymalna: 116 km/h
  • Dane techniczne ('62 1.1)[ | edytuj kod]

    Silnik[ | edytuj kod]

  • R4 1,1 l (1097 cm³), 2 zawory na cylinder, OHV
  • Układ zasilania: gaźnik
  • Średnica cylindra × skok tłoka: 64,58 mm × 83,72 mm
  • Stopień sprężania: 8,3:1
  • Moc maksymalna: 50 KM (37 kW) przy 5100 obr/min
  • Maksymalny moment obrotowy: 81,5 N•m przy 2500 obr/min
  • Osiągi[ | edytuj kod]

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: b/d
  • Prędkość maksymalna: 133 km/h
  • A40 Farina Mark I

    OHV (Over Head Valve) (ang.: dosł: zawór nad głowicą) - jest to powszechnie w świecie używane oznaczenie rodzaju rozrządu silników tłokowych, w których wałek rozrządu umieszczony w bloku silnika, steruje zaworami znajdującymi się w głowicy poprzez popychacze. Jest to rozrząd górnozaworowy (tzw. "zawory wiszące"). Obecnie układ ten wyparty został przez rozrząd OHC. Używany jest sporadycznie w pojazdach produkowanych w Ameryce Północnej.Segment B – klasa małolitrażowych samochodów osobowych, która grupuje samochody ultrakompaktowe – nieco większe od najmniejszych aut segmentu A, ale niespełniające kryteriów zaliczenia ich do typowych aut kompaktowych (autosegment C). Często nazywane są autami subkompaktowymi.
  • A40 Farina Mark I

  • A40 Farina Mark II

  • A40 Farina Mark II Countryman

  • Bibliografia[ | edytuj kod]

  • 1958 Austin A40 Farina specs and performance (ang.). automobile-catalog.com. [dostęp 14-09-2011].
  • 1963 Austin A40 Farina specs and performance (ang.). automobile-catalog.com. [dostęp 14-09-2011].




  • Warto wiedzieć że... beta

    Moment siły (moment obrotowy) siły F względem punktu O – iloczyn wektorowy promienia wodzącego r, o początku w punkcie O i końcu w punkcie przyłożenia siły, oraz siły F:
    Napęd tylny (RWD - Rear Wheel Drive) – oznacza, że w pojeździe silnikowym, najczęściej w samochodzie, moment obrotowy przekazywany jest na oś tylną.
    Wat – jednostka mocy lub strumienia energii w układzie SI (jednostka pochodna układu SI), oznaczana symbolem W. Nazwa wat pochodzi od nazwiska brytyjskiego inżyniera i wynalazcy Jamesa Watta.
    Hatchback (ang. hatch – właz, drzwi; back – tył) – typ zamkniętego nadwozia samochodu osobowego, o dużej tylnej pokrywie (klapie) przestrzeni bagażowej stanowiącej trzecie, czwarte lub piąte drzwi. Jest to nadwozie jedno- lub dwubryłowe. Część bagażowa samochodu jest dostępna z zewnątrz po podniesieniu do góry tylnej klapy schodzącej z linii dachu do bagażnika lub z wnętrza pojazdu, po odchyleniu oparcia tylnego siedzenia. Klapa zawiera tylne okno i część tylnej ściany.
    Gaźnik (karburator) – urządzenie wytwarzające mieszankę paliwowo-powietrzną o odpowiednim składzie w silnikach spalinowych o zapłonie iskrowym. W gaźniku następuje dozowanie paliwa, jego odparowanie i wymieszanie oparów paliwa z powietrzem, a następnie dostarczenie odpowiedniej ilości wytworzonej mieszanki poprzez kolektor dolotowy do cylindra. Gaźnik jest częścią układu zasilania silnika spalinowego.
    Niutonometr, N·m – jednostka momentu pary sił w układzie SI. Nazwa "Niutonometr" jest nazwą uproszczoną i zwyczajową. W mechanice poprawna nazwa jednostki to "Niuton razy metr".
    Sedan, kareta, notchback (ang. notch - szczebel, stopień; back - tył) - rodzaj trójbryłowego, zamkniętego nadwozia samochodu osobowego, z wyraźnie oddzielonym przedziałem silnikowym i bagażowym. W okresie od lat 50. do 90. XX wieku był to najczęściej spotykany rodzaj nadwozi samochodowych, obecnie wciąż nadwozie typu sedan uważane jest za klasyczne i eleganckie.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.636 sek.