• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Atari STBook

    Przeczytaj także...
    Atari, właść. Atari Inc. – przedsiębiorstwo branży informatycznej, swojego czasu znaczący uczestnik rynku komputerowego przemysłu rozrywkowego. Tworzyło automaty wideo, domowe konsole wideo i komputery osobiste.TrackPoint (po polsku - punkt dotykowy lub manipulator punktowy) – manipulator, jedno z urządzeń wejściowych komputera, służy do interakcji użytkownika z systemem operacyjnym i programami.
    CSTN (ang. Color Super-Twist Nematic) – skrót określający kolorowy wyświetlacz ciekłokrystaliczny z pasywną matrycą.

    Atari ST BOOK – 16/32 Bit Personal Notebook Computernotebook oparty na architekturze komputerów serii ST firmy Atari. Został zaprezentowany na targach CeBIT w lipcu 1991 roku. Jeden z pierwszych komputerów przenośnych, pierwszy tak lekki i prawdziwie przenośny notebook. Jego stosunkowo niska cena – 2 tys. dolarów i zaskakujące możliwości przyciągały wielu klientów, jednak wyprodukowano tylko około 1000 sztuk tego komputera. W stosunku do poprzedniego modelu przenośnego Atari STacy firma zrobiła znaczący postęp jeżeli chodzi o ergonomię, wyprzedzając ówczesną konkurencję o wiele lat. Co może dziwić komputer był dość znacznie zubożony w stosunku do poprzednika, nie oferując właściwie znaczących ulepszeń sprzętowych. Brak stacji dysków w tamtych czasach był rozwiązaniem odważnym i mógł być atutem, choć stał się mankamentem. Zapowiadana zewnętrzna stacja dysków nie została nigdy wprowadzona do masowej produkcji. Ograniczona kompatybilność z serią ST sprawiła, że komputer stracił na popularności. Konkurentem zarówno pod względem oferowanych możliwości jak i czasowo był Macintosh PowerBook 100.

    Laptop (po polsku – przenośny komputer ang. lap – kolana, top – na wierzchu), nazywany również notebook – przenośny komputer osobisty. Inne zminiaturyzowane komputery (mniejsze od laptopów) to netbooki, palmtopy (np. Palm lub Pocket PC) lub smartfony.MC68000 – mikroprocesor CISC amerykańskiej firmy Motorola. Rozpoczął on udaną serię M68000 (znaną także jako 68k). Debiutował w roku 1979 i jest produkowany do dziś przez Freescale Semiconductor. Zasilany jest napięciem 5 V. Nazwa procesora 68000 pochodzi od liczby tranzystorów jaką posiadał pierwszy model tego mikroprocesora.

    Specyfikacja komputera[ | edytuj kod]

  • Model: NST-141
  • Procesor: Motorola MC68HC000/8 MHz]
  • Blitter
  • Pamięć RAM: 1 lub 4 MB (pseudo StaticRAM)
  • Pamięć ROM: 512kB zawiera system operacyjny Atari TOS 2.06 w specjalnej odmianie rozszerzonej o dodtkowe oprogramowanie
  • Zegar czasu rzeczywistego podtrzymywany bateryjnie (3V Lithium Battery)
  • Grafika:
  • wyświetlacz: pasywna matryca STN LCD 10,4" (Epson), bez podświetlenia
  • monochromatyczny tryb 640x400 pikseli ST High
  • wbudowany BLiTTER
  • Dźwięk:
  • układ Yamaha Y3439-F (kompatybilny z YM-2149)
  • programowalny generator dźwięku umożliwiający trzykanałową syntezę dźwięku,
  • wyprowadzenie dźwięku: głośniczek wewnętrzny (mono)
  • Pamięć masowa:
  • wbudowany twardy dysk 2,5" IDE/40MB
  • Urządzenia wejścia:
  • wbudowane urządzenie wskazujące "VectorPad"
  • klawiatura
  • Złącza:
  • ST Book Expansion Bus (120 pinów),
  • MIDI Out / In / Thru (Mini-DIN),
  • ACSI(DMA) / FDD (zasilanie dla urządzeń zewnętrznych),
  • Centronics,
  • port szeregowy RS232C (maksymalnie 38.4 kbps),
  • port zewnętrznej klawiatury i myszy,
  • wewnętrzny port rozszerzeń,
  • wewnętrzne złącze modemu (serial),
  • wewnętrzne złącze dysku twardego IDE 44 pin
  • Waga: około 2 kg
  • Wymiary: 215 mm x 279 mm x 35 mm
  • Zasilanie
  • Siedem baterii typu AA (5-10 godzin pracy)
  • Akumulator ogniw NiCad (ładowanie trwa 2 godziny niezależnie od tego czy komputer jest włączony czy nie)
  • Cena: ok. 2 tys. USD
  • Ciekawostki[ | edytuj kod]

  • Ze względu na swoje wymiary i wagę STBooku mieści się w dzisiejszej kategorii subnotebooków.
  • Nowatorskim rozwiązaniem użytym w STBooku było zastosowanie urządzenia wskazującego VectorPad.
  • Zobacz też[ | edytuj kod]

  • Atari STacy – przenośne Atari ST
  • Atari Portfolio – palmtop
  • Direct Memory Access, DMA (z ang. bezpośredni dostęp do pamięci) – technika, w której sprzęt komputerowy podłączony do płyty głównej, np. karta graficzna, karta dźwiękowa, karta sieciowa czy kontroler dysku twardego, mogą korzystać z pamięci operacyjnej RAM lub portów we-wy, pomijając przy tym CPU. Wymaga to niewielkiej współpracy ze strony procesora, który musi zaprogramować kontroler DMA do wykonania odpowiedniego transferu danych, a następnie na czas przesyłania danych zwolnić magistralę systemową (przejść w stan wysokiej impedancji). Natomiast sam transfer danych jest już zadaniem wyłącznie kontrolera DMA. Realizacja cykli DMA może być przejmowana przez dedykowany układ cyfrowy, tak jak np. w komputerach PC, lub być realizowana programowo przez dane urządzenie.Wyświetlacz ciekłokrystaliczny, LCD (ang. Liquid Crystal Display) – urządzenie wyświetlające obraz, którego zasada działania oparta jest na zmianie polaryzacji światła na skutek zmian orientacji cząsteczek ciekłego kryształu pod wpływem przyłożonego pola elektrycznego.




    Warto wiedzieć że... beta

    Klawiatura komputerowa – uporządkowany zestaw klawiszy służący do ręcznego sterowania urządzeniem lub ręcznego wprowadzania danych. W zależności od spełnianej funkcji klawiatura zawiera różnego rodzaju klawisze – alfabetyczne, cyfrowe, znaków specjalnych, funkcji specjalnych, o znaczeniu definiowanym przez użytkownika.
    MIDI skrót od Musical Instrument Digital Interface – system (interfejs, oprogramowanie i zestaw komend) służący do przekazywania informacji pomiędzy elektronicznymi instrumentami muzycznymi.
    TOS – wielozadaniowy system operacyjny przeznaczony dla komputerów Atari ST, Atari TT, Atari Falcon oraz ich klonów. "TOS" jest skrótem od "The Operating System" lub "Tramiel Operating System" (od nazwiska ówczesnego właściciela firmy Atari Jacka Tramiela).
    General Instrument AY-3-8910 – 3-kanałowy programowalny generator dźwięku zaprojektowany przez firmę General Instrument, początkowo do współpracy z ich 16-bitowym procesorem CP1610 lub z jednym serii 8-bitowych mikrokomputerów PIC1650.
    Standard RS-232 opisuje sposób połączenia urządzeń DTE (ang. Data Terminal Equipment) tj. urządzeń końcowych danych (np. komputer) oraz urządzeń DCE (ang. Data Communication Equipment), czyli urządzeń komunikacji danych (np. modem). Standard określa nazwy styków złącza oraz przypisane im sygnały a także specyfikację elektryczną obwodów wewnętrznych. Standard ten definiuje normy wtyczek i kabli portów szeregowych typu COM. Standard RS-232 (ang. Recommended Standard) opracowano w 1962 roku na zlecenie amerykańskiego stowarzyszenia producentów urządzeń elektronicznych (Electronic Industries Alliance) w celu ujednolicenia parametrów sygnałów i konstrukcji urządzeń zdolnych do wymiany danych cyfrowych za pomocą sieci telefonicznej.
    Atari Portfolio - komputer typu palmtop, wprowadzony na rynek przez firmę Atari w 1989. Pierwszy palmtop kompatybilny ze standardem PC. Posiadał procesor 80C88 pracujący z częstotliwością 4,91 MHz, pracował pod systemem DIP-DOS 2.11 (z grubsza kompatybilnym z MS-DOS 3.30). Ekran miał rozdzielczość 240x60 pikseli, co dawało w trybie tekstowym 40x8 znaków tekstu. Komputer miał 128 KB pamięci RAM (rozszerzalnej do 1 MB), z której część - standardowo 32 KB - przeznaczona była na wewnętrzny RAM-dysk C: oraz 256 KB pamięci ROM, w której znajdowały się - oprócz DOS-u - wbudowane aplikacje: edytor tekstów, arkusz kalkulacyjny (kompatybilny z Lotusem 1-2-3 v.1.0), kalendarz z alarmami, kalkulator, książka adresowa i program do wymiany danych ze stacjonarnym PC przez łącze Centronics. Interfejs Centronics dostępny był w postaci osobnego zewnętrznego modułu rozszerzającego, podobnie jak interfejs szeregowy RS-232. Komputer nie miał jednak wbudowanego programu do wymiany danych przez interfejs szeregowy, transmisja taka była możliwa po zainstalowaniu odpowiedniego programu na RAM-dysku.
    BLiTTER (akronim od BLock Image TransferrER) - specjalizowany układ realizujący operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci (także VRAM) do innego. Zadaniem jego jest odciążenie głównego procesora od takich operacji, co ma szczególne znaczenie w generacji grafiki 2D.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.838 sek.