• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Atari 2600

    Przeczytaj także...
    Atari 5200 – konsola gier wideo wprowadzona do sprzedaży w 1982 r. przez Atari. Została stworzona, aby rywalizować z Mattel Intellivision, ale wkrótce po wydaniu 5200 rywalizowała również z Colecovision. Była ona bardziej zaawansowana technologicznie i opłacalna cenowo niż jakakolwiek dostępna wówczas konsola.Atari, właść. Atari Inc. – przedsiębiorstwo branży informatycznej, swojego czasu znaczący uczestnik rynku komputerowego przemysłu rozrywkowego. Tworzyło automaty wideo, domowe konsole wideo i komputery osobiste.
    Stany Zjednoczone, Stany Zjednoczone Ameryki (ang. United States, US, United States of America, USA) – federacyjne państwo w Ameryce Północnej graniczące z Kanadą od północy, Meksykiem od południa, Oceanem Spokojnym od zachodu, Oceanem Arktycznym od północnego zachodu i Oceanem Atlantyckim od wschodu.
    Konsola Atari VCS 2600 z 1986 roku, znana także jako "2600 Jr."

    Atari 2600konsola gier wideo produkowana od 1977 roku przez amerykańską firmę Atari. Była jedną z pierwszych konsoli, które używały wymiennych modułów z grami, tzw. kartridży, zamiast wbudowania na stałe jednej lub więcej gier. Rozwiązanie to zostało po raz pierwszy wykorzystane w konsoli Fairchild Video Entertainment System w 1976 r.

    SECAMséquentiel couleur à mémoire (pl. kolejny kolor z pamięcią) – francuski system nadawania koloru w sygnale kolorowej telewizji analogowej. SECAM został opracowany przez zespół Henryka de France z zakładów Thomson. To pierwszy system telewizji kolorowej jaki został zastosowany w Europie.Sony – japońskie przedsiębiorstwo założone 7 maja 1946 roku przez Masaru Ibukę i Akio Moritę w Tokio jako Tokyo Telecommunications Engineering Company, obecnie jeden z największych światowych producentów elektroniki użytkowej. Spółka publiczna notowana na giełdach tokijskiej (TSE) i nowojorskiej (NYSE) (NYSE: SNE).

    W Stanach Zjednoczonych i Europie sprzedawana do roku 1989 r., a w Azji do wczesnych lat 90. XX wieku. Przez ten czas wyprodukowano około 25 milionów sztuk. Liczba stworzonych gier przekroczyła 900. Była to najlepiej sprzedająca się konsola drugiej generacji.

    Początkowo znana jako Atari VCS (Video Computer System); nazwa Atari 2600 została po raz pierwszy użyta w roku 1982, po wprowadzeniu bardziej zaawansowanej konsoli Atari 5200.

    GameLine – nieistniejąca już usługa dystrybucji gier komputerowych z początku lat 80. XX wieku, odbywająca się za pomocą strumienia danych poprzez połączenie dial-up.NTSC – amerykański system telewizji analogowej. Nazwa pochodzi od pierwszych liter nazwy organu, który zatwierdził system - National Television System Committee (pl. Krajowy Komitet ds. Systemu Telewizyjnego).

    Dane techniczne[ | edytuj kod]

  • procesor: 8-bitowy MOS Technology 6507 z zegarem 1,19 MHz
  • procesor audio i wideo: TIA (Television Interface Adapter), rozdzielczość 160x102, 128 kolorów (16 kolorów każdy o 8 poziomach intensywności, w praktyce 121 różnych dla NTSC, 114 dla PAL), 2-kanałowy dźwięk mono
  • RAM: 128 bajtów wbudowany w układ RIOT (dodatkowo do 256 bajtów wbudowanych w moduł z grą)
  • ROM (moduł z grą): maksimum 4 kB (możliwość zwiększenia pojemności do 32 kB przez przełączanie banków pamięci)
  • wejścia:
  • 2 gniazda DB9 (które przez to stały się standardem w innych tego typu urządzeniach i komputerach osobistych) do podłączenia dżojstika z jednym przyciskiem lub innych kontrolerów
  • 6 (w oryginalnej wersji) przełączników: zasilanie, obraz mono/kolor, poziom trudności dla każdego gracza (A lub B), Select, Reset; znaczenie przełączników mogło być zmieniane przez gry (oprócz wyłącznika zasilania), w późniejszych modelach przełączniki trudności zostały zminimalizowane i przeniesione na tył obudowy
  • wyjście: typu RF, sygnał wideo z dźwiękiem, w zależności od regionu w systemie NTSC, PAL, SECAM
  • Gry[ | edytuj kod]

     Z tym tematem związana jest kategoria: Gry na platformę Atari 2600.

    Galeria[ | edytuj kod]

  • System Atari 2600 z dwoma dżojstikami, kartridżem z grą Jr.Pac Man, podłączony do telewizora Sony

    Dżojstik (po polsku - manipulator drążkowy; ang. joystick, od joy – zabawa, stick – patyk, drążek) – urządzenie wejścia komputera, manipulator służący do sterowania ruchem obiektów na ekranie. W podstawowej wersji zbudowany z wychylnego drążka zamocowanego na podstawce, którego przechylenie w odpowiednim kierunku powoduje stosowną reakcję sterowanego obiektu, oraz w przyciski uruchamiające przypisane im działania i dodatkowe funkcje sterujące, znajdujące się na podstawce i samym drążku. Pierwsze dżojstiki nie służyły do rozrywki (ang. joy stick), lecz do sterowania samolotami, nazywano je wtedy „drążkami sterowniczymi” (ang. „control stick”).Europa – część świata (określana zwykle tradycyjnym, acz nieścisłym mianem kontynentu), leżąca na półkuli północnej, na pograniczu półkuli wschodniej i zachodniej, stanowiąca wraz z Azją kontynent Eurazję.
  • Atari VCS z kartridżami

  • Atari game console.jpg
  • Zobacz też[ | edytuj kod]

  • GameLine
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Daniel Chojecki, Piotr Liszewski. Atari 2600. „Bajtek”, s. 14, 04/1992. Bajtek. 
    2. EA's Madden 2007 sells briskly, but are games gaining on movies?
    3. CD-Action, 7/2015, strona 95, ramka "Atari VCS/Atari 2600"
    Azja (gr. Ἀσία Asía, łac. Asia) – część świata, razem z Europą tworząca Eurazję, największy kontynent na Ziemi. Z powodów historycznych i kulturowych sama Azja bywa również nazywana kontynentem (zob. alternatywne listy kontynentów).Częstotliwość radiowa (ang. Radio frequency, RF) - częstotliwość drgań elektromagnetycznych stosowanych w szeroko rozumianej radiotechnice. W zakres częstotliwości radiowych wchodzą drgania o zakresie od 3 kHz do 300 GHz.




    Warto wiedzieć że... beta

    PAL (ang. Phase Alternating Line) – standard nadawania koloru w sygnale telewizyjnym, używany w telewizji kolorowej. Został opracowany w Niemczech przez Waltera Brucha z zakładów Telefunken i po raz pierwszy zastosowany w 1967 roku.
    Fairchild Channel F – konsola gier wideo z systemem programowania, która ukazała się na rynku w 1976 roku. Do konsoli podłączało się kartridże, które były wyposażone w pamięć ROM oraz kod mikroprocesora. Konsola zawierała przycisk „Hold”, który umożliwiał zatrzymanie gry, możliwa była również zmiana prędkości gry bez utraty wyników. Do konsoli dodawano kontroler, który umożliwiał manipulacje we wszystkie strony.
    D-sub (pełna nazwa: D-subminiature) – rodzina wtyków i gniazd wykorzystywanych w urządzeniach i zakończeniach przewodów dla potrzeb połączeń w transmisji sygnałów pomiędzy urządzeniami elektronicznymi. Standardowe złącza D-sub mają 9, 15, 25, 37, 50 lub 60 pinów. Standard D-sub jest określeniem sposobu fizycznej budowy złącza, a nie przeznaczeń komunikacyjnych.
    Kartridż (kartrydż, ang. ROM cartridge) – nośnik danych składający się z pamięci ROM umieszczonej w obudowie z tworzywa sztucznego, zawierający program komputerowy (najczęściej grę).

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.952 sek.