• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Aston Martin V8 Vantage - 1977

    Przeczytaj także...
    Prędkość maksymalna to największa możliwa do osiągnięcia przez pojazd prędkość w ruchu poziomym (prostopadle do siły grawitacji). Jest ona funkcją konstrukcji pojazdu i warunków zewnętrznych.DOHC (ang. Double OverHead Camshaft - podwójny wałek rozrządu w głowicy) - inaczej zwane "twin cam" - powszechnie w świecie używane rozwiązanie konstrukcyjne silnika tłokowego, w głowicy którego znajdują się dwa wałki rozrządu, przypadające na jeden rząd cylindrów. Jeden z wałków steruje zaworami ssącymi, a drugi wydechowymi. Konstrukcja silnika DOHC, ułatwia zmiany fazy rozrządu, w zależności od prędkości obrotowej i obciążenia silnika. Zawory umieszczone są pod kątem naprzeciw siebie, dają tym samym większą swobodę w kształtowaniu komory spalania. Silnik DOHC umożliwia także zwiększenie liczby zaworów przypadających na cylinder, co wpływa na powiększenie sprawności napełniania i opróżniania cylindra i umożliwia uzyskanie wyższego stopnia sprężania i zmniejszenie oporów przepływu. Dzieje się tak poprzez zwiększenie powierzchni zaworów w stosunku do dostępnej powierzchni w głowicy wynikającej z średnicy cylindra i ew. pochylenia ścianek komory spalania w głowicy. Dzięki zwiększeniu powierzchni przylegania wielu zaworów do głowicy - w stosunku do zaworów pojedynczych o tej samej powierzchni przepływu - poprawia się odprowadzanie ciepła z zaworów. Kolejną zaletą tego rozwiązania jest zmniejszenie bezwładności elementów rozrządu - pojedyncze zawory są mniejsze, mogą mieć cieńsze trzonki i grzybki.
    Coupé (z fr. - ścięty) − najczęściej dwubryłowe nadwozie zamknięte samochodu osobowego, posiadające dwoje drzwi i charakteryzujące się bardziej opływową i płaską stylistyką, niż inne typy nadwozia. Często, ze względu na nisko opadającą ku tyłowi linię dachu w środku jest mało miejsca, zwłaszcza dla pasażerów tylnej kanapy, jeśli takowa w ogóle jest w samochodzie.

    Aston Martin V8 Vantagesportowy samochód osobowy produkowany przez firmę w latach 1977–1989. Dostępny jako 2-drzwiowe coupé lub 2-drzwiowy kabriolet. Do napędu użyto silnika V8 o pojemności 5,3 litra. Moc przenoszona była na koła tylne poprzez 5-biegową manualną skrzynię biegów. Został zastąpiony przez model Virage/V8 Vantage. Przez cały okres produkcji powstało 534 egzemplarze.

    Samochód sportowy (także: Autosegment G) – klasa samochodów sportowych, w których zastosowano rozwiązania techniczne umożliwiające osiągi znane z samochodów wyścigowych i rajdowych, pozostawiając jednak możliwość eksploatowania ich w typowych warunkach drogowych.Kilometr na godzinę – powszechnie stosowana jednostka szybkości lub wartości prędkości, oznaczana km/h. W języku angielskim używane są również oznaczenia kph oraz kmph (przez analogię do mph). Obiekt poruszający się z prędkością 1 km/h w ciągu 1 godziny przebędzie drogę 1 kilometra.

    Dane techniczne[]

    Silnik[]

  • V8 5,3 l (5341 cm³), 2 zawory na cylinder, DOHC
  • Układ zasilania: 4 gaźniki
  • Średnica × skok tłoka: 100,00 mm × 85,00 mm
  • Stopień sprężania: 9,0:1
  • Moc maksymalna: 395,5 KM (290,8 kW) przy 5800 obr/min
  • Osiągi[]

  • Przyspieszenie 0-80 km/h: 3,8 s
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,4 s
  • Przyspieszenie 0-160 km/h: 13,0 s
  • Prędkość maksymalna: 274 km/h
  • Przypisy

    1. Robert Edwards: Aston Martin. Sparkford: Haynes Publishing, 2004. 1-84425-014-8.

    Bibliografia[]

  • 1977 Aston Martin V8 Vantage Technical specifications (ang.). [dostęp 20-10-2009].
  • Aston Martin Virage - luksusowy samochód sportowy produkowany przez brytyjską firmę Aston Martin. W latach 1989-2000 oferowany jako czołowy, ręcznie składany i najdroższy pojazd w gamie marki, następca modelu V8 Vantage. Zastąpiony w 2000 roku przez Aston Martin V12 Vanquish S; od 2011 roku dostępny jako, wyróżniająca się lekko zmienioną stylistyką i charakterystycznymi elementami, wersja modelu DB9 stawiana pomiędzy standardowym Aston Martin DB9, a wyrafinowanym Aston Martin DBS.V8 – silnik widlasty o ośmiu cylindrach umieszczonych w dwóch rzędach w skrzyni korbowej, kąt rozwarcia między nimi wynosi najczęściej 90°, istnieją także konstrukcję o mniejszym rozwarciu. Wszystkie osiem tłoków przekazuje siłę nacisku na wspólny wał korbowy. Kolejność zapłonu dla czterosuwowego silnika V8 to 1-5-4-8-6-3-7-2.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Napęd tylny (RWD - Rear Wheel Drive) – oznacza, że w pojeździe silnikowym, najczęściej w samochodzie, moment obrotowy przekazywany jest na oś tylną.
    Wat – jednostka mocy lub strumienia energii w układzie SI (jednostka pochodna układu SI), oznaczana symbolem W. Nazwa wat pochodzi od nazwiska brytyjskiego inżyniera i wynalazcy Jamesa Watta.
    Gaźnik (karburator) – urządzenie wytwarzające mieszankę paliwowo-powietrzną o odpowiednim składzie w silnikach spalinowych o zapłonie iskrowym. W gaźniku następuje dozowanie paliwa, jego odparowanie i wymieszanie oparów paliwa z powietrzem, a następnie dostarczenie odpowiedniej ilości wytworzonej mieszanki poprzez kolektor dolotowy do cylindra. Gaźnik jest częścią układu zasilania silnika spalinowego.
    Kabriolet, Convertible (fr. cabriolet) – rodzaj samochodu osobowego albo nadwozia nieposiadającego stałego dachu. Przeważnie miękki dach jest składany lub zdejmowany. Odmianą kabrioletu jest roadster. Inne cechy charakterystyczne to: boczne, otwierane okna, brak pionowych słupków czy też jakichkolwiek ram nad górną krawędzią nadwozia (poza szybą przednią). Najczęściej występuje w wersji dwudrzwiowej – stąd nazwa Convertible Coupé. Natomiast wersja czterodrzwiowa to Convertible Sedan.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.018 sek.