Arado Ar 76
Arado Flugzeugwerke GmbH - niemiecka wytwórnia lotnicza powstała w roku 1925, jeden z pionierów zastosowania napędu odrzutowego w lotnictwie.III Rzesza Niemiecka (niem. Das Dritte Reich) – nieoficjalna nazwa państwa niemieckiego pod rządami NSDAP w latach 1933–1945. Oficjalnie państwo nosiło nazwę Rzesza Niemiecka (Deutsches Reich), od 1938 (po Anschlussie Austrii) używano także nazwy Rzesza Wielkoniemiecka (Großdeutsches Reich).
Samolot szkolno-treningowy – samolot wykorzystywany do szkolenia pilotów i rozwijania ich umiejętności pilotażu, nawigacji. Najczęściej są to samoloty służące do szkolenia podstawowego w zakresie pilotażu.
Arado Ar 76 – niemiecki samolot myśliwski i treningowy z okresu II wojny światowej
Historia[ | edytuj kod]

Na początku lat trzydziestych C-Amt przy Luftfahrtkommissariat (zakamuflowane dowództwo lotnictwa w Republice Weimarskiej i III Rzeszy, do czasu wypowiedzenia przez Niemcy traktatu wersalskiego) ogłosił konkurs na budowa samolotu myśliwskiego obrony terytorialnej (Heimatschutzjäger). Samolot ten powinien charakteryzować się lekką, prostą i tanią konstrukcją, posiadać dobrą prędkość wznoszenia, natomiast zasięg i prędkość pozioma mogła być niezbyt duża. Samoloty te powinny także spełniać rolę samolotów treningowych dla szkół lotniczych w nauce wyższego pilotażu. Samoloty takie miały uczestniczyć w obronie powietrznej dużych miast i ważnych ośrodków gospodarczych.
Do konkursu na tego typu samolot przystąpiło kilka wytwórni lotniczych, w tym Arado Flugzeugwerke GmbH które opracowało samolot oznaczony jako Ar 76. Pierwszy prototyp samolotu został zbudowany i oblatany pod koniec 1934 roku, lecz uległ zniszczeniu w czasie prób. Zbudowano kolejne dwa prototypy, które podano próbom. Próby ostatecznie zakończono w 1936 roku. Dowództwo lotnictwo zrezygnowało z tego samolotu na rzecz podobnego Focke-Wulf Fw 56.
Natomiast w 1936 roku wyprodukowano niewielką serię tych samolotów w wersji treningowej.
Użycie[ | edytuj kod]
Niewielka seria samolotów Ar 76 w wersji treningowej w 1936 roku została dostarczono do Szkoły Pilotów Myśliwskich (Jagdfliegersschulen), gdzie służyły do zaawansowanego treningu pilotów myśliwskich.
Opis konstrukcji[ | edytuj kod]
Samolot Ar 76 był górnopłatem w układzie parasol, konstrukcja mieszana. Kabina odkryta, jednomiejscowa. Podwozie klasyczne – stałe.
Napęd stanowił 1 silnik rzędowy.
Uzbrojenie składało się z 2 karabinów maszynowych MG 17 kal. 7,92 mm z zapasem amunicji 250 pocisków na każdy karabin oraz 3 bomb o wadze 10 kg. W wersji treningowej uzbrojenie składało się z tylko 1 karabinu maszynowego.
Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]
Bibliografia[ | edytuj kod]
- Marek J. Murawski: Samoloty Luftwaffe 1933-1945. T. 1. Warszawa: Wyd. Lampart, 1999. ISBN 83-86776-01-3.