• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Antoon van Dyck

    Przeczytaj także...
    Międzynarodowy alfabet fonetyczny, MAF (ang. International Phonetic Alphabet, IPA; fr. Alphabet phonétique international, API) – alfabet fonetyczny, system transkrypcji fonetycznej przyjęty przez Międzynarodowe Towarzystwo Fonetyczne jako ujednolicony sposób przedstawiania głosek wszystkich języków. Składają się na niego zarówno symbole alfabetyczne jak i symbole niealfabetyczne oraz ok. 30 znaków diakrytycznych.Palais des Beaux-Arts w Lille (Pałac Sztuk Pięknych w Lille) – muzeum sztuki w Lille, jedno z największych i najstarszych muzeów we Francji, największe francuskie muzeum poza Paryżem.
    Vaduz (IPA: [faˈdʊʦ] lub [faˈduːʦ]) – stolica i drugie co do wielkości miasto Liechtensteinu. Znajduje się w środkowo-zachodniej części kraju, w regionie Oberland, bezpośrednio przy granicy ze Szwajcarią, na prawym brzegu Renu, u podnóża pasma górskiego Drei Schwestern (pol. Trzy siostry) w Alpach Retyckich.

    Antoon van Dijk, Anthony van Dyck (wym. nid. [vɑn ˈdɛk], ur. 22 marca 1599 w Antwerpii, zm. 9 grudnia 1641 w Londynie) – flamandzki malarz epoki baroku, znany głównie jako autor portretów.

    Autoportret ze słonecznikiem (po 1633), kolekcja prywatna

    Życiorys[ | edytuj kod]

    Szlif malarski zdobywał w latach 1609–1612 u van Balena. Następnie kształcił się w pracowni Rubensa w Antwerpii, stopniowo awansując z ucznia na współpracownika mistrza. W 1618 otrzymał malarski tytuł mistrzowski.

    Mauritshuis, Koninklijk Kabinet van Schilderijen (pol. Dom Maurycego, Królewska Galeria Malarstwa) – holenderskie muzeum narodowe znajdujące się w Hadze, mieszczące się przy Korte Vijverberg 8, w klasycystycznym pałacu z 1640.Petersburg (forma zalecana), Sankt Petersburg (egzonim wariantowy) (ros. Санкт-Петербург, Sankt-Pietierburg, potocznie Петербург, Pietierburg; dawniej Piotrogród, ros. Петроград, Leningrad, ros. Ленинград) – miasto w Rosji, położone w delcie Newy nad Zatoką Fińską na terytorium zawierającym m.in. ponad 40 wysp. W latach 1712–1918 stolica Imperium Rosyjskiego. Powierzchnia 1439 km², liczba ludności 4 600 276.

    W latach 1622–1627 mieszkał we Włoszech m.in. w Rzymie, gdzie był gościem kardynała Bentivoglio, a także w Genui, gdzie został portrecistą rodzin patrycjuszowskich.

    Następnie wrócił do Antwerpii, gdzie malował dzieła religijne i portrety dla kościołów w Antwerpii, Courtrai, Termonde. Tam wykonał cykl rysunków sławnych ludzi, który został w 1636 opublikowany pod tytułem Ikonografia van Dycka.

    Od 1632 pracował w Anglii na dworze Karola I. Otrzymał tytuł szlachecki i zamieszkał w wiejskiej posiadłości Eltham. W 1640 poślubił szlachciankę angielską Mary Ruthven. W tym samym roku udał się do Paryża i Antwerpii w sprawach zawodowych, a rok później zmarł. Został pochowany w londyńskiej katedrze św. Pawła.

    Muzeum Sztuk Pięknych w Bilbao (hiszp. Museo de Bellas Artes de Bilbao) − mające swoją siedzibę w Bilbao w stolicy baskijskiej prowincji Bizkaia muzeum malarstwa i rzeźby.Drezno (niem. Dresden, górnołuż. Drježdźany, czes. Drážďany, dawniej Drezdno) – miasto we wschodnich Niemczech na Pogórzu Zachodniosudeckim, położone nad Łabą, stolica kraju związkowego Saksonia. Aglomeracja drezdeńska liczy ok. 1,036 mln mieszkańców (2004).

    Dzieła[ | edytuj kod]

    Pieta (1618 — 1620), Prado, Madryt
    Opłakiwanie Chrystusa (1634–1640), Muzeum Sztuk Pięknych, Bilbao
    Portret hrabiego Jamesa, jego żona i dziecko (1632-41), Frick Collection, Nowy Jork
    Portret lady Elizabeth Thimbleby i jej siostry wicehrabiny Andover (1637), National Gallery, Londyn
    Portret rodziny Karola I (1637), National Portrait Gallery, Londyn
  • Achilles i córki Likomedesa – (ok. 1631), 123 x 137,5 cm, Zbiory hr. von Schonborna, Pommersfelden
  • Amor i Psyche – (1639–1640), olej na płótnie, 198 × 190,5 cm, Royal Collection, Londyn
  • Apostoł – (1618), olej na desce, 61 x 49 cm, Gemäldegalerie, Berlin
  • Cierniem koronowanie – (1619–1620), olej na płótnie, 223 × 196 cm, Prado, Madryt
  • Madonna z donatorami – (ok. 1631), olej na płótnie, 250 x 183 cm, Luwr, Paryż
  • Męczeństwo św. Sebastiana – (ok. 1615), olej na płótnie, 144 x 117 cm, Luwr, Paryż
  • Mojżesz i miedziany wąż – (1620–1621), olej na płótnie, 205 x 235 cm, Prado, Madryt
  • Mucius Scaevola przed Porsenną – (wraz z Rubensem przed 1621), 187 × 156 cm, Muzeum Sztuk Pięknych, Budapeszt
  • Opłakiwanie – olej na płótnie, Muzeum Archidiecezjalne, Poznań
  • Opłakiwanie Chrystusa – (1635), olej na płótnie, 115 x 208, Królewskie Muzeum Sztuk Pięknych, Antwerpia
  • Opłakiwanie Chrystusa – (1634–1640), olej na płótnie, 156 x 256 cm, Muzeum Sztuk Pięknych, Bilbao
  • Odpoczynek w drodze do Egiptu – (ok. 1629), olej na płótnie, 135 x 115 cm, Stara Pinakoteka, Monachium
  • Pieta – (1618 — 1620), olej na płótnie, 203 x 170 cm, Prado, Madryt
  • Pijany Sylen – (ok. 1620), olej na płótnie, Galeria Obrazów Starych Mistrzów
  • Pojmanie Chrystusa – (1620), olej na płótnie, 194 x 144 cm, Institute of Arts, Minneapolis
  • Pojmanie Samsona – (ok. 1628-32), olej na płótnie, 146 x 254 cm, Muzeum Historii Sztuki, Wiedeń
  • Jupiter i Antiope – (1620), olej na płótnie, 150 x 206, Museum voor Schone Kunsten, Gandawa
  • Rinaldo i Armida – (1629), olej na płótnie, Museum of Art, Baltimore
  • Samson i Dalila – (1619–1620), olej na płótnie, Dulwich Picture Gallery, Londyn
  • Samson i Dalila – (1628–1630), 146 x 254 cm, Muzeum Historii Sztuki, Wiedeń
  • Św. Hieronim – (1618), olej na płótnie, 192 x 215 cm, Galeria Obrazów Starych Mistrzów, Drezno
  • Św. Hieronim – (1618), olej na płótnie, 159 × 132 cm, Zbiory książąt Liechtenstein, Vaduz
  • Św. Sebastian z aniołami – (1630), olej na płótnie, 160 x 155 cm, Galleria Sabauda, Turyn
  • Wenus w kuźni Wulkana lub Wenus prosząca Wulkana o broń dla Eneasza – (1630 – 1632), olej na płótnie, 220 x 145, Luwr, Paryż
  • Wertumnus i Pomona – (ok. 1625), olej na płótnie, 142 x 197,5 cm, Palazzo Bianco, Genua
  • Wiek człowieka – (1625–1627), Musei Civici Palazzo Chiericati, Vicenza
  • Wizja św. Antoniego – (1629), olej na płótnie, 185 x 157 cm, Pinacoteca di Brera, Mediolan
  • Ukrzyżowanie – (1630–1632), olej na płótnie, 400 x 245, Palais des Beaux-Arts, Lille
  • Zuzanna i starcy – (1621–1622), olej na płótnie, 194 x 144 cm, Stara Pinakoteka, Monachium
  • Portrety[ | edytuj kod]

  • Autoportret – (1623), olej na płótnie 82,5 × 70,2 cm, Stara Pinakoteka, Monachium
  • Dudziarz – (1625–1634), olej na płótnie, 104 × 81,5 cm, własność wicehrabiego Cowdray, Anglia
  • Frans Snyders – (1618), olej na płótnie, Frick Collection, Nowy Jork
  • George Digby i William Russell – (1637), olej na płótnie, Althorp House & Park, Northampton
  • George i Francis Villiers – (1635), olej na płótnie, 137,2 x 127,7 cm, Royal Collection, Londyn
  • James Stuart, książę Richmond i Lennox – (1633–1634), olej na płótnie, 215,9 x 127,6 cm, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork
  • Królowa Henrietta Maria i karzeł sir Jeffrey Hudson – (1633), olej na płótnie, 220 x 135 cm, National Gallery of Art, Waszyngton
  • Lady Venetia Digby uosabiająca Rozwagę – (1633), olej na płótnie, 100 x 80 cm, National Portrait Gallery, Londyn
  • Portret Anny Wake – (1628), olej na płótnie, 113 x 98 cm, Mauritshuis, Haga
  • Portret artysty Martena Pepijna – olej na desce, 72 x 56 cm, Królewskie Muzeum Sztuk Pięknych, Antwerpia
  • Portret chłopca stojącego na tarasie – (ok. 1625), olej na płótnie, 188,3 x 125,3 cm, Narodowa Galeria Irlandii, Dublin
  • Portret damy z córką – (1628–1629), olej na płótnie, 204 x 136 cm, Luwr, Paryż
  • Portret Elżbiety i Filadelfii Wharton – (1637–1639), olej na płótnie, 162 × 130 cm, Ermitaż, Sankt Petersburg
  • Portret Emmanuela Philiberta Sabaudzkiego – (1624), olej na płótnie, 126 x 99,6 cm, Dulwich Picture Gallery, Londyn
  • Portret genueńskiego patrycjusza – (1621–1623), olej na płótnie, 200 x 116 cm, Gemäldegalerie, Berlin
  • Portret genueńskiej patrycjuszki – (1621–1623), olej na płótnie, 200 x 116 cm, Gemäldegalerie, Berlin
  • Portret genueńskiej patrycjuszki z dzieckiem – (1623–1625), olej na płótnie, 217,8 x 146 cm, Museum of Art, Cleveland
  • Portret hrabiego Jamesa, jego żona i dziecko – (1632–1641), olej na płótnie, 246,4 × 213,7 cm, Frick Collection, Nowy Jork
  • Portret Izabelli Brant – (1621), olej na płótnie, 153 x 120 cm, National Gallery of Art, Waszyngton
  • Portret Johna Sucklinga – (1632–1641), olej na płótnie, 216,5 x 130,2 cm, Frick Collection, Nowy Jork
  • Portret kardynała Bentivoglio – (1622), olej na płótnie, 195 × 147 cm, Galleria Palatina, Florencja
  • Portret Karola I lub Karol I na łowach – (ok. 1635), olej na płótnie, 272 x 212 cm, Luwr, Paryż
  • Portret kobiety – (XVII w.), olej na płótnie, Oddział Sztuki Dawnej Muzeum Narodowego w Gdańsku
  • Portret konny Karola V – (1620), olej na płótnie, 191 x 123 cm, Uffizi, Florencja
  • Portret księżniczki Mary Stuart i księcia Wilhelma II de Nassau–Oranien – (1641), olej na płótnie, 182 × 142 cm, Rijksmuseum, Amsterdam
  • Portret lady Ann Carr – (ok. 1640), olej na płótnie, 124,5 x 99 cm, własność lorda Egremont, Petworth
  • Portret lady Elizabeth Thimbleby i jej siostry wicehrabiny Andover (1637) olej na płótnie, 132 × 150 cm, National Gallery, Londyn
  • Portret lady Mary Villiers – (1633), olej na płótnie, 162 × 104 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie
  • Portret lordów Johna i Bernarda Stuartów – (ok. 1638), olej na płótnie, 235,9 × 145,1 cm, National Gallery, Anglia
  • Portret Lucasa van Uffela – (1622), olej na płótnie, 108,5 x 90 cm, Herzog Anton Ulrich-Museum, Brunszwik
  • Portret Marii Boschaert – (1629), olej na płótnie, 112 × 91 cm, Muzeum Puszkina
  • Portret Marii Luizy de Tassis – (ok. 1629–1630), olej na płótnie, 129 x 93 cm, Kolekcja ks. Liechtenstein, Vaduz
  • Portret Mary Ruthaven – (1636), olej na płótnie, 104 x 81 cm, Prado, Madryt
  • Portret Nicholasa Laniera – (1628), olej na płótnie, 111,5 x 86 cm, Muzeum Historii Sztuki, Wiedeń
  • Portret nobliwego mężczyzny – (1628–1629), olej na płótnie, 204 x 137 cm, Luwr, Paryż
  • Portret Peetera Stevensa – (1627), olej na płótnie, 113 x 98 cm, Mauritshuis, Haga
  • Portret pary małżeńskiej – (1620), olej na płótnie, 120 x 154 mm, Art Gallery of South Australia
  • Portret pary małżeńskiej – pierwsza połowa XVII wieku, olej na płótnie, 112 x 131 cm, Muzeum Sztuk Pięknych, Budapeszt
  • Portret rodzinny – (ok. 1621), olej na płótnie, 116 × 96 cm, Ermitaż, Sankt Petersburg
  • Portret rodziny Karola I – (1632), olej na płótnie, 370,8 x 274,3 cm, Royal Collection, Londyn
  • Portret rodziny Karola I – (1637), olej na płótnie, 89,5 × 176,2 cm, National Portrait Gallery, Londyn
  • Portret Snydersa z żoną – (1620–21), olej na płótnie, 82 x 110 cm, Staatliche Kunstsammlung, Kassel
  • Vanetia Stanley na łożu śmierci – (1633), olej na płótnie, Dulwich Picture Gallery, Londyn
  • Portret Thomasa Whartona – (1635–1640), olej na płótnie, 217 × 128,5 cm, Ermitaż, Sankt Petersburg
  • Robert Rich, drugi hrabia Warwick – (1634), olej na płótnie, 213 x 128 cm, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork
  • Studium głowy świętego (św. Hubert?) - XVII w., olej na płótnie, 49 x 37 cm, Muzeum Narodowe w Warszawie
  • Thomas Killigrew i William Croft – (1622–1623), olej na płótnie, 115 x 114 cm, Royal Collection, Londyn
  • Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Karly Allen, Anton van Dyck, [w:] 501 wielkich artystów, red. Stephen Farthing, Warszawa: MWK, 2009. ​ISBN 978-83-61065-32-6
  • Anton van Dyck, Warszawa: Oxford Educational, 2008 (Wielka Kolekcja Sławnych Malarzy ; 7). ​ISBN 978-83-7425-493-9
  • Matilde Battistini, Lucia Impelluso, Stefano Zuffi, Historia portretu. Przez sztukę do wieczności, Hanna Cieśla (tłum.), Warszawa: Arkady, 2001, ISBN 83-213-4235-3, OCLC 749556721.
  • Wendy Beckett, 1000 arcydzieł, Ewa Gorządek (tłum.), Warszawa: Arkady, 2001, ISBN 83-213-4218-3, OCLC 749354342.
  • Fabienne Gambrelle, Anton van Dyck, Siechnice: Eaglemoss Polska, 1999 (Wielcy Malarze ; nr 68)
  • Robert Genaille, Maciej Monkiewicz, Antoni Ziemba: Encyklopedia malarstwa flamandzkiego i holenderskiego, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe; Wydaw. Naukowe PWN, 2001. ​ISBN 83-221-0686-6
  • Leksykon malarstwa od A do Z, Warszawa: Muza S.A., 1992, ​ISBN 83-7079-076-3
  • Waldemar Łysiak, Malarstwo białego człowieka, wyd. 2, t. 4, Warszawa: Nobilis, 2010. ​ISBN 978-83-60297-38-4
  • Jan K. Ostrowski, Anton van Dyck, Warszawa: KAW, 1980.
  • Rubens, van Dyck, Jordaens. Malarstwo flamandzkie 1608–1678, red. A. Ziemba, Warszawa: Rzeczpospolita S.A., 2008. ​ISBN 978-83-60192-33-7
  • Sztuka świata. Leksykon, Tadeusz Barucki, Andrzej Dulewicz (red.), t. 1, Warszawa: Arkady, 1998, ISBN 83-213-4088-1, OCLC 749356630.
  • Stefano Zuffi, Wielki słownik malarzy, t. 4, Warszawa: HPS, 2006. ​ISBN 83-60688-18-4
  • Ermitaż, Państwowe Muzeum Ermitażu (Эрмитаж, z fr. ermitage – "pustelnia") – rosyjskie muzeum państwowe w Sankt Petersburgu. Mieści się w pięciu pałacach nad brzegiem Newy. Nazwa muzeum pochodzi od jednego z pałaców zimowych Piotra I.Palazzo Bianco (pol.: Biały Pałac) - zabytkowy budynek w centrum Genui. Ulokowany przy Via Garibaldi 11. Wzniesiony został w latach od 1530 do 1540 z polecenia Luci Grimaldiego, członka jednego z ważnych rodów genueńskich. W pałacu znajduje się galeria zawierająca bogatą kolekcję obrazów szkoły genueńskiej.




    Warto wiedzieć że... beta

    Włochy (Republika Włoska, wł. Italia, Repubblica Italiana) – państwo położone w Europie Południowej, na Półwyspie Apenińskim, będące członkiem wielu organizacji, m.in.: UE, NATO, należące do ośmiu najbardziej uprzemysłowionych i bogatych państw świata – G8.
    Pałac Pitti (Palazzo Pitti) – renesansowy pałac znajdujący się we Florencji. Położony jest na południowym brzegu rzeki Arno, niedaleko od Ponte Vecchio.
    Madryt (hiszp. Madrid) – stolica i największe miasto Hiszpanii, położony w środkowej części kraju u podnóża Sierra de Guadarrama (Wyżyna Kastylijska) nad rzeką Manzanares.
    Minneapolis Institute of Art (w skrócie: MIA) – muzeum sztuk pięknych zlokalizowane w Minneapolis w stanie Minnesota w USA na terenie pokrywającym 32,000 m².
    Muzeum Archidiecezjalne w Poznaniu – muzeum gromadzące szeroko rozumiane dzieła sztuki religijnej i przedmioty świadczące o duchowości człowieka. Jedna z najstarszych tego typu instytucji w kraju i jedna z pierwszych placówek muzealnych w Poznaniu.
    Muzeum Narodowe w Warszawie (MNW) – muzeum sztuki w Warszawie, założone w 1862 jako Muzeum Sztuk Pięknych w Warszawie, narodowa instytucja kultury; jedno z największych muzeów w Polsce i największe w Warszawie.
    Herzog Anton Ulrich-Museum (Muzeum księcia Antoniego Ulryka) – muzeum w Brunszwiku, posiada jedne z najstarszych i największych zbiorów sztuki w Niemczech.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.09 sek.