Ansarowie
Damaszek (arab. دمشق, transk. naukowa Dimašq, transk. polska Dimaszk; dialekt damasceński: š-Šām) – stolica oraz największe miasto Syrii – 1,71 mln mieszkańców (XII 2009), cały zespół miejski – 4,36 mln mieszkańców (2007). Leży w południowo-zachodniej części kraju, w oazie nad rzeką Barada u podnóża gór Antyliban, na skraju Pustyni Syryjskiej. Jest to największy ośrodek przemysłowy i naukowy w Syrii, jedno z czterech świętych miast islamu, a także (od 1268) siedziba prawosławnego Patriarchatu Antiochii, znaczący ośrodek handlowy. Aglomeracja Damaszku stanowi wydzieloną jednostką administracyjną Syrii.Umar ibn al-Chattab, także Omar (arab. عمر بن الخطاب) (ur. ok. 591, zm. 3 listopada 644 w Medynie) – od 634 drugi kalif, drugi z czterech zwanych później sprawiedliwymi, jeden z twórców potęgi imperium arabsko-muzułmańskiego.
Usman ibn Affan (arab. عثمان بن عفان ) (ur. 574 w Mekce - zm. 17 lipca 656 w Medynie) - trzeci "kalif prawowierny". Kalifem został wybrany w 644 roku przez specjalną sześcioosobową radę i pozostał nim do końca życia. W trakcie jego panowania Arabowie zdobyli większą część Egiptu, Persji, Cypr, oraz część Kaukazu. Na stanowisku kalifa zastąpił go Ali ibn Abi Talib. Na jego rozkaz i za jego panowania skompilowano wersję Koranu. Często oskarżany był o nepotyzm. Został zabity przez buntowników i pochowano go w Medynie.
Ansarowie (od arab. الأنصار, al - Ans.ār - pomocnik) – mieszkańcy Medyny, którzy poparli proroka Mahometa oraz jego pierwszych uczniów, muhadżirów.
Za życia Proroka brali udział we wszystkich jego przedsięwzięciach i skrupulatnie wypełniali wszystkie obowiązki nakładane przez nową wiarę. Wbrew nadziei wielu z nich po śmierci Mahometa nie objęli władzy, ponieważ kalifami zostawali kolejno muhadżirowie - Abu Bakr, Umar ibn al-Chattab, Usman ibn Affan i Ali ibn Abi Talib. Kiedy Mu’awija przeniósł stolicę kalifatu do Damaszku ich polityczne znaczenie spadło niemal do zera. Niemal całkowicie wycofali się wtedy z życia publicznego i poświęcili żarliwym praktykom religijnym, przeciwstawiając swój purytański sposób życia świeckiej polityce Umajjadów i nadal ciesząc się ogromnym prestiżem wśród członków ummy – ze względu na wczesne przyjęcie islamu i oddanie jego sprawie.