l
  • Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Temat nie został wyczerpany?
    Zapraszamy na Forum Naukowy.pl
    Jeśli posiadasz konto w serwisie Facebook rejestracja jest praktycznie automatyczna.
    Wystarczy kilka kliknięć.

    André Derain

    Przeczytaj także...
    Ermitaż, Państwowe Muzeum Ermitażu (Эрмитаж, z fr. ermitage – "pustelnia") – rosyjskie muzeum państwowe w Sankt Petersburgu. Mieści się w pięciu pałacach nad brzegiem Newy. Nazwa muzeum pochodzi od jednego z pałaców zimowych Piotra I.Akt (łac. actus) – przedstawienie nagiego ciała ludzkiego w sztuce, zazwyczaj wykonane w oparciu o studium z żywego modela. Akt jest jednym z najważniejszych tematów malarskich i fotograficznych w dziejach sztuki, oraz podstawowym tematem rzeźby. Akt może pojawić się jako samodzielny temat, bądź jako część większej kompozycji. Jest uważany za podstawę artystycznego wykształcenia.
    Fowizm (fr. Les Fauves – dzikie zwierzęta, drapieżniki) – kierunek w malarstwie francuskim początku XX wieku o bardzo żywej i oderwanej od rzeczywistości kolorystyce dzieł.

    André Derain (ur. 10 czerwca 1880 w Chatou, zm. 8 września 1954 w Garches) – francuski malarz, grafik, rzeźbiarz i scenograf, jeden z założycieli fowizmu. Zginął potrącony przez ciężarówkę.

    Kubizm – kierunek w sztukach plastycznych, głównie malarstwie i rzeźbie, który rozwinął się we Francji na początku XX wieku, poszukujący nowych zasad budowy przestrzennej dzieła przez odrzucenie reguł perspektywy i geometryczne uproszczenie elementów kompozycji.Biblioteka Kongresu Stanów Zjednoczonych (ang.: Library of Congress) – największa biblioteka świata. Gromadzi ponad 142 mln różnego rodzaju dokumentów, ponad 29 mln książek, 58 mln rękopisów, 4,8 mln map i atlasów, 12 mln fotografii, 6 mln mikrofilmów, 3,5 mln dokumentów muzycznych, 500.000 filmów; wszystko w ponad 460 językach. 7% zbiorów to dokumenty w językach słowiańskich, w tym największy w USA zbiór polskich książek. Całość zajmuje 856 km półek. Biblioteka dysponuje (w 3 budynkach) 22 czytelniami ogólnymi, 3 wydzielonymi czytelniami dla kongresmenów oraz biblioteką sztuki (John F. Kennedy Center). Zatrudnia 5 tysięcy pracowników. Wyposażona jest w system komputerowy o pojemności 13 mln rekordów oraz w 3000 terminali. Pełni funkcję biblioteki narodowej.

    Tworzył m.in. w duchu fowizmu, kubizmu i sztuki tradycyjnej. Malował martwe natury, pejzaże, portrety i akty. Szczególnie upodobał sobie widoki Londynu w barwach nadających miastu radosny nastrój, stosując kontrast kolorystyczny. Eksperymentował z ostrymi, zbliżonymi do podstawowych kolorami. Jednak w późniejszym okresie zwrócił się ku stylowi bardziej realistycznemu i zaczął stosować ciemniejsze barwy. Typowym przykładem jego twórczości jest Most londyński. Tworzył także scenografię i kostiumy dla Ballets Russes Diagilewa. Wykonywał też ilustracje książkowe (m.in. Satyricon Petroniusza, Odyseja Homera i Gargantua i Pantagruel Rabelais’go).

    Ballets Russes ("Balety Rosyjskie") zespół baletowy stworzony w 1909 przez rosyjskiego impresaria Siergieja Diagilewa, pierwotnie mieszczący się w paryskim Théâtre Mogador, potem w Monte Carlo. Działał do śmierci Diagilewa w 1929 roku. Gwiazdami zespołu byli m.in. Wacław Niżyński, Anna Pawłowa, Matylda Krzesińska.Portret (fr. portrait) – obraz, zdjęcie lub inne dzieło będące przedstawieniem osoby i odwzorowujące jej wygląd zewnętrzny, a czasem także cechy osobowości.

    Wybrane dzieła[ | edytuj kod]

  • Bachantki (1945), 50 × 61 cm, Musée d’Art Moderne, Troyes
  • Big Ben (1906), 79 × 86 cm, Musée d’Art Moderne, Troyes
  • Dwie barki (1906), 80 × 97,5 cm, Centre Georges Pompidou, Paryż
  • Efekty świetlne na Tamizie (1906), 80 × 99 cm, Musée de l’Annonciade, Saint-Tropez
  • Gaj (1912), 116,5 × 81,3 cm, Ermitaż, Sankt Petersburg
  • Hyde Park (ok. 1906), 66 × 99 cm, Musée d’Art Moderne, Troyes
  • Kąpiące się (1907), 132,1 × 194,8 cm, Museum of Modern Art, Nowy Jork
  • Kobieta w koszuli (1906), 100 × 81 cm, Statens Museum for Kunst, Kopenhaga
  • Martwa natura (1943), 90 × 147 cm, Tate Gallery, Londyn
  • Martwa natura z czaszką (1912), 72 × 119 cm, Ermitaż, Sankt Petersburg
  • Martwa natura z pomarańczami (1931), 89 × 117 cm, Centre Georges Pompidou, Paryż
  • Martwa natura z wiśniami (1938-39), 96 × 130 cm, Musée d’Art Moderne, Troyes
  • Most Charing Cross (1906), 81 × 100 cm, Musée d'Orsay, Paryż
  • Most londyński (1906), 66 × 100 cm, Museum of Modern Art, Nowy Jork
  • Most Waterlo (1906), 80,5 × 101 cm, Muzeum Thyssen-Bornemisza, Madryt
  • Oferta (1913), 116 × 89 cm, Kunsthalle, Brema
  • Południe Francji (1927), 76 × 93 cm, Kolekcja Phillipsa, Waszyngton
  • Port w Collioure (1905), 59,5 × 73 cm, Centre Georges Pompidou, Paryż
  • Portret Luciena Gilberta (1905), 81,3 × 60,3 cm, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork
  • Portret Matisse’a (1905), 46 × 35 cm, Tate Gallery, Londyn
  • Portret Paula Poireta (1914), 101 × 73 cm, Musée des Beaux-Arts, Grenoble
  • Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Wendy Beckett, 1000 arcydzieł, Warszawa: Arkady, 2001. ISBN 83-213-4218-3.
  • Encyklopedia ekspresjonizmu, Warszawa: WAiF; Wyd. Nauk. PWN, 1996, ISBN 83-221-0647-5; ISBN 83-01-12221-8.
  • Leksykon malarstwa od A do Z, Warszawa: Muza S.A., 1992. ISBN 83-7079-076-3.
  • Jean Leymarie, Fowizm, Warszawa: WAiF, 1993. ISBN 83-221-0633-5.
  • Od Maneta do Pollocka. Słownik malarstwa nowoczesnego, Warszawa: Arkady, 1995. ISBN 83-213-3760-0.
  • Sztuka świata, t. 12, Leksykon A-K, Warszawa: Arkady, 2009. ISBN 83-213-4088-1.
  • Jon Thompson, Jak czytać malarstwo współczesne, Kraków: Universitas, 2006. ISBN 83-242-0415-6.
  • Stefano Zuffi, Francesca Castria, Malarstwo nowoczesne. Od romantyzmu do awangardy XX wieku, Warszawa: Arkady, 1999. ISBN 83-213-4110-1.
  • Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Zbiór dzieł André Deraina w Tate Gallery
  • Londyn (ang. London) – miasto w południowo-wschodniej części Wielkiej Brytanii, stolica tego państwa, a także stolica Anglii.Pejzaż (fr. paysage) – malarstwo krajobrazowe, czyli malarstwo przedstawiające krajobraz, widok natury lub otoczenia miejskiego.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Czy wiesz że...? beta

    Martwa natura – gatunek malarski obejmujący kompozycje, zwykle malarskie lub rysunkowe, składające się ze stosunkowo niewielkich, nieruchomych, najczęściej nieożywionych przedmiotów, dobranych ze względów kompozycyjno-estetycznych lub symbolicznych.
    Francuska Biblioteka Narodowa (fr. Bibliothèque nationale de France, BnF) – narodowa biblioteka Francji, znajdująca się w Paryżu. Przewidziana jest jako repozytorium dla wszystkich materiałów bibliotecznych, wydawanych we Francji. Obecnym dyrektorem Biblioteki jest Bruno Racine.
    Kontrola autorytatywna – w terminologii bibliotekoznawczej określenie procedur zapewniających utrzymanie w sposób konsekwentny haseł (nazw, ujednoliconych tytułów, tytułów serii i haseł przedmiotowych) w katalogach bibliotecznych przez zastosowanie wykazu autorytatywnego zwanego kartoteką wzorcową.
    The Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku – najstarsze i największe muzeum w Ameryce, usytuowane w nowojorskim Central Parku; założone w 1870 roku, natomiast w 1880 roku przeniesione do nowej – obecnej – siedziby. Budynek muzeum znajduje się w rejestrze National Historic Landmark i National Register of Historic Places.
    Gemeinsame Normdatei (GND) – kartoteka wzorcowa, stanowiąca element centralnego katalogu Niemieckiej Biblioteki Narodowej (DNB), utrzymywanego wspólnie przez niemieckie i austriackie sieci biblioteczne.
    Tate Britain – muzeum sztuki brytyjskiej (malarstwa i rzeźby) w Londynie od 1500 r. do czasów współczesnych. Powstało z przekształcenia dawnej Tate Gallery (obecnie kolekcja Tate obejmuje Tate Britain, Tate Modern, Tate Liverpool oraz Tate St Ives). Mieści się w pierwotnym budynku Tate przy John Islip Street/Atterbury Street na północnym brzegu Tamizy.

    Reklama

    tt