• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Albrecht Dürer



    Podstrony: [1] 2 [3] [4]
    Przeczytaj także...
    Międzynarodowy alfabet fonetyczny, MAF (ang. International Phonetic Alphabet, IPA; fr. Alphabet phonétique international, API) – alfabet fonetyczny, system transkrypcji fonetycznej przyjęty przez Międzynarodowe Towarzystwo Fonetyczne jako ujednolicony sposób przedstawiania głosek wszystkich języków. Składają się na niego zarówno symbole alfabetyczne jak i symbole niealfabetyczne oraz ok. 30 znaków diakrytycznych.Drzeworyt – technika graficzna należąca do druku wypukłego. Drzeworytem nazywa się również odbitkę uzyskaną tą techniką.

    UWAGA: TA PODSTRONA MOŻE ZAWIERAĆ TREŚCI PRZEZNACZONE TYLKO DLA OSÓB PEŁNOLETNICH



    Znaczenie w historii sztuki[edytuj kod]

    Najistotniejszą z zasług Dürera jest jego szczególny wkład w rozwój drzeworytnictwa i miedziorytnictwa. Nadał drzeworytowi rangę samodzielnego dzieła sztuki plastycznej, doprowadzając go do poziomu miedziorytu, w którym udało mu się do perfekcji opanować operowanie światłem.

    Michelangelo Buonarroti (Michał Anioł, Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni; ur. 6 marca 1475 w Caprese, prowincji Toskanii we Włoszech, zm. 18 lutego 1564 w Rzymie) – włoski malarz, rzeźbiarz, poeta i architekt epoki Odrodzenia.Palatynat, Palatynat Reński (niem. Pfalzgrafschaft, łac. palatium – pałac) – kraina historyczna w zachodnich Niemczech na zachód od Renu. Obecnie wchodzi w skład kraju związkowego Nadrenia-Palatynat i części Badenii-Wirtembergii (Heidelberg).

    Tak samo jak drzeworyt, Dürer zrewolucjonizował techniki miedziorytnicze. Sztychy takie jak Rycerz, śmierć i diabeł, czy Melancholia I przysporzyły mu sławy w całej Europie i zapewniły mu oddziaływanie, którego z pewnością nie uzyskałby żadnym swoim obrazem. Dürer – podobnie jak Tycjan czy Michał Anioł – dostrzegł znaczenie grafiki również w tym, że sprzedawane sztychy mogą nabrać wymiernej wartości finansowej. Swoje grafiki wydawał Dürer własnym sumptem. Stosowane przezeń rozwiązania graficzne szybko rozprzestrzeniły się na całym kontynencie.

    Grawiura (franc. gravure) - rycina odbita z płyty metalowej, wykonana techniką druku wklęsłego. Określenie to stosowane jest głównie do odbitek technik wklęsłych litograficznych, takich jak np. kamienioryt czy kwasoryt. Najczęstszym błędem jest stosowanie tego terminu odnośnie do rycin wykonanych technikami druku wypukłego. Obecnie określenie to powoli wychodzi z użycia. Jest bardzo znaną techniką z XVI wieku.Bazylea (niem. Basel, fr. Bâle, wł. /retorom. Basilea, łac. Basilia) – miasto szwajcarskie u styku granic trzech państw: Szwajcarii, Niemiec i Francji, nad rzeką Ren, u ujścia rzek Birs i Wiese. Miasto Bazylea tworzy razem z gminami Riehen i Bettingen kanton Bazylea-Miasto. Miasto dzieli się na Małą Bazyleę (Kleinbasel) na prawym i Wielką Bazyleę (Grossbasel) ze Wzgórzem Katedralnym na lewym brzegu Renu. Do miasta wcielono dawną osadę rybacką Kleinhüningen.

    Teoretyk sztuki[edytuj kod]

    Był pierwszym nowożytnym artystą tworzącym naukową teorię sztuki. Jest autorem traktatów:

  • Pouczenie o mierzeniu cyrklem i linią (wyd. 1523)
  • Pouczenie o umacnianiu miast, zamków i wsi (wyd. ok. 1527)
  • Cztery księgi o proporcjach ciała człowieka (wyd. 1528)
  • Na podstawie jego szkiców przebudowane zostały u progu XVI wieku mury obronne Ulm.

    Twórczość[edytuj kod]

    Pozostawił po sobie ok. 70 obrazów, 100 miedziorytów i akwafort, 250 drzeworytów oraz ok. 1000 rysunków.

    Maksymilian I Habsburg, niem Maximilian I. von Habsburg (ur. 22 marca 1459 w Wiener Neustadt, zm. 12 stycznia 1519 w Wels) – od 1486 król Niemiec, a od 1508 wybrany cesarz rzymski. Syn cesarza Fryderyka III Habsburga i Eleonory Aviz. Ojciec Filipa I Pięknego, króla Kastylii. Jeden z głównych twórców potęgi rodowej Habsburgów.Eden (hebr. Gan Eden, גַּן עֵדֶן "ogród rozkoszy") – biblijny raj stworzony przez Boga dla pierwszych ludzi – Adama i Ewy. W ogrodzie ludzie wszystkiego mieli pod dostatkiem i ze wszystkiego mogli korzystać, z wyjątkiem Drzewa Poznania Dobra i Zła, którego owoców nie mogli zrywać. Jednak Szatan pod postacią węża skusił Ewę do zerwania zakazanego owocu, który po skosztowaniu podała mężowi. Za ten akt nieposłuszeństwa wobec Boga zostali oboje wygnani z Edenu, którego od tej pory strzegły cheruby i wirujący ognisty miecz, aby nikt nie mógł zerwać owoców z drzewa życia. W Biblii da się wyróżnić dwie tradycje dotyczące Edenu – zawartą w Księdze Ezechiela i zawartą w Księdze Rodzaju. Prawdopodobnie obie są niezależnymi od siebie nawiązaniami do mezopotamskich mitów i tradycji królewskich i boskich ogrodów, takich jak wiszące ogrody Semiramidy, dostosowanymi do teologii judaistycznej.

    Obrazy olejne[edytuj kod]

  • Portret ojca artysty – 1490, 48 × 40 cm, Uffizi, Florencja
  • Portret matki, Barbary Holper – 1490, 47 × 38 cm, Germanisches Nationalmuseum, Norymberga
  • Autoportret z kwiatem mikołajka – 1493, 56,5 × 44,5 cm, Luwr, Paryż
  • Chrystus Frasobliwy – ok. 1493, 30 × 19 cm, Staatliche Kunsthalle, Karslruhe
  • Św. Hieronim na pustyni – ok. 1495, 23 × 17 cm, National Gallery w Londynie
  • Siedem boleści Maryi – 1495-6, Galeria Obrazów Starych Mistrzów w Dreźnie
  • Obrzezanie Chrystusa – 63 × 45,5 cm
  • Ucieczka do Egiptu – 63 × 46 cm
  • Dwunastoletni Jezus w świątyni – 62,5 × 45 cm
  • Niesienie krzyża – 63 × 44,5 cm
  • Przybicie Chrystusa do krzyża – 62 × 46,5 cm
  • Chrystus na krzyżu – 63,5 × 45,5 cm
  • Opłakiwanie – 63 × 46 cm
  • Książę Fryderyk Mądry, elektor saski – ok. 1496, 76 × 57 cm, Gemäldegalerie, Berlin
  • Siedem boleści Maryi – ok. 1496, 109 × 43 cm, Stara Pinakoteka, Monachium
  • Ołtarz Drezdeński – ok. 1496, 114 × 96,5 (śr.) + 114 × 96,5 cm (panele), Galeria Obrazów Starych Mistrzów w Dreźnie
  • Lot z córkami – 1496-9, 52,5 × 42,2 cm, National Gallery of Art, Waszyngton
  • Matka Boska Bolesna – 1496-7, 110 × 43 cm, Stara Pinakoteka, Monachium
  • Madonna z Dzieciątkiem (Madonna Hallera) – 1496-98, 53 × 41 cm, National Gallery of Art, Waszyngton
  • Portret ojca artysty – 1497, 51 × 40 cm, National Gallery w Londynie
  • Katharina Furlegerin – 1497, 56 × 43 cm, Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt nad Menem
  • Autoportret w rękawiczkach (Autoportret w wieku 26 lat) – 1498, 52 × 41 cm, Prado, Madryt
  • Portret Osfolta Krela – 1499, 50 × 39 cm, Stara Pinakoteka, Monachium
  • Portret Hansa Tuchera – 1499, 28 × 24 cm, Schlossmuseum, Weimar
  • Portret Felicitas Tuker – 1499, 28 × 24 cm, Schlossmuseum Weimar
  • Portret Elsbeth Tucher – 1499, 29 × 23 cm, Staatliche Kunstsammlungen, Kassel
  • Autoportret w futrze (Autoportret w wieku 28 lat) – 1500, 67 × 49 cm, Stara Pinakoteka, Monachium
  • Opłakiwanie – ok. 1500, 151 × 121 cm, Stara Pinakoteka, Monachium
  • Herkules zabijający ptaki stymfalijskie – 1500, 87 × 110 cm, Germanisches Nationalmuseum, Norymberga
  • Ołtarz Paumgartnerów – ok. 1503, 155 × 126 cm + 157 × 61 cm (skrzydła), Stara Pinakoteka, Monachium
  • Hiob z żoną (Skrzydło Ołtarza Jobacha) – 1503-5, 96 × 51 cm, Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt nad Menem
  • Dwaj muzykanci (Skrzydło Ołtarza Jobacha) – 1503-5, 96 × 51 cm, Wallraf-Richartz-Museum, Kolonia
  • Pokłon Trzech Króli – 1504, 100 × 114 cm, Uffizi, Florencja
  • Święto Różańcowe – 1506, 162 × 194,5 cm, Galeria Narodowa, Praga
  • Chrystus wśród uczonych w Piśmie – 1506, 65 × 80 cm, Museo Thyssen-Bornemisza, Madryt
  • Portret Burkarda von Speyera – 1506, 32 × 27 cm, Royal Collection, Windsor
  • Madonna i Dzieciątko z czyżykiem – 1506, 91 × 76 cm, Gemäldegalerie, Berlin
  • Portret kobiety na tle morza lub Młoda Wenecjanka – 1506-7, 28,5 × 21,5 cm, Gemäldegalerie, Berlin
  • Portret młodego Włocha – 1506, 50 × 40 cm, Palazzo Rosso, Genua
  • Adam i Ewa – 1507, 209 × 81 + 209 × 81 cm, Prado, Madryt
  • Alegoria skąpstwa – 1507, 35 × 29 cm, Gemäldegalerie, Berlin
  • Portret młodego mężczyzny – 1507 cm, 35 × 29 cm, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń
  • Dziesięć tysięcy męczenników – 1508, 99 × 87 cm, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń
  • Adoracja Trójcy Świętej (Ołtarz Landauera) – 1511, 135 × 123,4 cm, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń
  • Madonna i Dzieciątko z gruszką – 1512, 49 × 37 cm, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń
  • Madonna z Dzieciątkiem i kwiatem goździka – 1516, 40 × 30 cm, Stara Pinakoteka, Monachium
  • Portret duchownego – 1516, 42,9 × 32 cm, National Gallery of Art, Washington
  • Portret Michaela Wolgemuta – 1516, 29 × 27 cm, Germanisches Nationalmuseum, Norymberga
  • Samobójstwo Lukrecji – 1518, 168 × 74.8 cm, Stara Pinakoteka, Monachium
  • Portret cesarza Maksymiliana – 1519, 73 × 61,5 cm, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń
  • Święta Anna Samotrzeć – 1519, 60 × 50 cm, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork
  • Bernhard von Ressen – 1521, 45,5 × 31,5 cm, Galeria Obrazów Starych Mistrzów w Dreźnie
  • Św. Hieronim – 1521, 60 × 48 cm, Muzeum Narodowe Sztuki Antycznej, Lizbona
  • Portret nieznanego mężczyzny – 1524, 50 × 36 cm, Prado, Madryt
  • Czterej Apostołowie – 1526, 215 × 76 cm + 215 × 76 cm, Stara Pinakoteka, Monachium
  • Portret Jacopa Muffela – 1526, 48 × 26 cm, Gemäldegalerie, Berlin
  • Portret Hieronimusa Holzschubera – 1526, 51 × 37 cm, Gemäldegalerie, Berlin
  • Portret Johannesa Klebergera – 1526, 36,5 × 36,5 cm, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń
  • Wybrane akwarele[edytuj kod]

  • Wzgórza Italii (1494-5)
  • Widok na Arco (1495)
  • Panorama z widokiem na zamek w Trydencie (1495)
  • Widok Insbrucku (1495)
  • Widok Wersberga (ok. 1495)
  • Krab (1495)
  • Świerk (1495-7)
  • Staw w lesie (1496)
  • Młyn nad rzeką (1496-8)
  • Jeździec (1498)
  • Zając (1502)
  • Studium traw lub Wielka kępa trawy (1503)
  • Matka Boska z Dzieciątkiem wśród zwierząt (1503)
  • Łoś (1504)
  • Błękitne skrzydło ptaka (1512)
  • Syrena (1513)
  • Czapla (1513)
  • Głowa jelenia (1514)
  • Nozdrza muflona (1523)
  • Cykle graficzne[edytuj kod]

  • Apokalipsa (Apocalypsis cum Figuris) (1498) – 15 drzeworytów
  • Wielka Pasja (1498-1510) – 11 drzeworytów
  • Życie Marii (1501-1511) – 20 drzeworytów
  • Mała Pasja (1509-1511) – 37 drzeworytów
  • Wybrane grafiki[edytuj kod]

  • Sześciu wojowników (1495)
  • Łaźnia męska (1496)
  • Syn marnotrawny (1496)
  • Cztery czarownice lub Cztery nagie kobiety (1497)
  • Święta Rodzina z trzema zajączkami (1497)
  • Męczeństwo dziesięciu tysięcy chrześcijan (1497-8)
  • Czterech Jeźdźców Apokalipsy (1498)
  • Dziwo morskie (ok. 1498)
  • Madonna z małpką (ok. 1498)
  • Wizja św. Eustachego (1500)
  • Adam i Ewa (1504)
  • Zmartwychwstanie (1510)
  • Mąż Boleści (1512)
  • Św. Hieronim w pustelni (1512)
  • Rycerz, Śmierć i Diabeł(1513)
  • Św. Hieronim w pracowni (1514)
  • Melancholia I (1514)
  • Modlitwa w Ogrójcu (1515)
  • Nosorożec (1515)
  • Działo (1518)
  • Erazm z Rotterdamu (1526)
  • Złotnictwo – rzemiosło artystyczne zajmujące się wytwarzaniem wyrobów ze złota, platyny, srebra, stopów, metali szlachetnych, kamieni szlachetnych oraz innych drogocennych materiałów. Termin jubilerstwo, dotyczący głównie czasów nowszych, obejmuje przede wszystkim wyrób klejnotów i ozdób ze złota, srebra i kamieni szlachetnych. W starożytności złotnictwo obejmowało głównie wytwarzanie luksusowych przedmiotów codziennego użytku (świeczniki, srebrne zastawy, szkatułki, wazony, figurki), różnego typu ozdób (diademy, naszyjniki, brosze, klamry, naramienniki, pierścienie), oraz przedmiotów służących kultowi religijnemu (złote lub srebrne relikwiarze, monstrancje, kielichy, puszki, pateny). Od XIII wieku w Europie Zachodniej, a od XIV wieku w Polsce działalność warsztatów złotniczych została ujęta w struktury cechowe, które w późniejszym czasie wprowadziły obowiązek oznaczania wyrobów znakiem złotniczym (puncą).Hans Dürer (ur. 21 lutego 1490 w Norymberdze, zm. około 1538 w Krakowie) – niemiecki malarz, rysownik i grafik epoki renesansu.


    Podstrony: [1] 2 [3] [4]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Luwr (fr. Louvre, Musée du Louvre) – dawny pałac królewski w Paryżu, obecnie muzeum sztuki. Jedno z największych muzeów na świecie, najczęściej odwiedzana placówka tego typu na świecie. Stanowi jedno z ważniejszych punktów orientacyjnych stolicy Francji. Luwr położony jest między Rue de Rivoli i prawym brzegiem Sekwany oraz ogrodami Tuileries i Rue du Louvre w obrębie Pierwszej Dzielnicy. W kompleksie budynków o całkowitej powierzchni wynoszącej 60,600 metrów kwadratowych znajdują się zbiory liczące około 35,000 dzieł sztuki od czasów najdawniejszych po połowę wieku XIX, dzieła światowego dziedzictwa o największej sławie takie jak np. stela z kodeksem Hammurabiego, Nike z Samotraki, Mona Lisa pędzla Leonarda.
    Adam i Ewa to jeden z miedziorytów Albrechta Dürera. Został stworzony w 1504 roku. Obecnie znajduje się w zbiorach Kunsthaus w Zurychu.
    Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud w Kolonii – jedno z największych muzeów w Niemczech. Mieści cenne zbiory malarstwa i grafiki od średniowiecza do okresu międzywojennego. Kolekcja malarstwa średniowiecznego jest jedną z największych w Europie. Wśród niej znajdują się dzieła malarzy reprezentujących tzw. szkołę kolońską, m.in. Stefana Lochnera. Zbiory mieszczą się w czwartej w dziejach muzeum siedzibie, w centrum miasta niedaleko kolońskiego ratusza.
    Czterej Apostołowie – dyptyk namalowany w 1526 przez niemieckiego artystę Albrechta Dürera. Dzieło obecnie znajduje się w zbiorach Starej Pinakoteki w Monachium.
    Kraków (łac. Cracovia, niem. Krakau) – miasto na prawach powiatu w południowej Polsce, siedziba władz województwa małopolskiego, drugie w kraju pod względem liczby mieszkańców i pod względem powierzchni.
    Akwaforta, kwasoryt (wł. acquaforte – mocna woda czyli kwas azotowy) – technika graficzna wklęsła, także odbitka otrzymana tą techniką.
    Tycjan, właśc. Tiziano Vecelli lub Vecellio (ur. ok. 1488-1490 w Pieve di Cadore, zm. 27 sierpnia 1576 w Wenecji) – włoski malarz, czołowy przedstawiciel szkoły weneckiej włoskiego malarstwa renesansowego. Uczeń Giovanniego Belliniego oraz Giorgiona.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.104 sek.