• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Akcja - film

    Przeczytaj także...
    Film absolutny - eksperymentalny kierunek niemieckiego kina awangardowego z okresu ekspresjonizmu. Stosował łączenie rytmu kadrów z ich plastyką, opartą zarówno na abstrakcji jak i malarstwie przedstawiającym.Impresja dokumentalna - gatunek filmu dokumentalnego, który jest oparty na poetyckiej, nastrojowej interpretacji tematu w określonej warstwie wizualnej.
    Sjużet (czasem siużet; ros. сюжет z fr. sujet "temat") – pojęcie opracowane przez szkołę formalistów rosyjskich, przejęte później przez narratologię, oznaczające rozmieszczenie epizodów i scen rozwijających temat dzieła literackiego. W przeciwieństwie do fabuły (w rozumieniu formalistów), będącej schematem zdarzeń zawartych w utworze, jest schematem samego utworu. Oznacza to, że fabuła jest zbiorem wydarzeń i postaci danego dzieła, zaś sjużet sposobem ich uporządkowania i przedstawienia. Nie obejmuje on tego co jest "w domyśle", fabuła zatem wynika ze sjużetu.

    Akcja – przebieg zdarzeń przedstawionych w utworze filmowym. Akcja bywa zarysowana z różną intensywnością, zależnie od rodzaju filmu: niektóre filmy są niemal jej pozbawione (film absolutny, impresja dokumentalna), w innych zaś odgrywa ona podstawową rolę dramaturgiczną (film sensacyjny, przygodowy, kryminalny, itp.). Przypadkiem silnego zaakcentowania jej roli jest film akcji, w którym dąży się do maksymalnego wyeksponowania dynamiki przebiegu zdarzeń.

    Film akcji (ang. action movie) − film sensacyjny, którego głównym zadaniem jest dostarczanie rozrywki widzom poprzez pokazywanie pościgów samochodowych, strzelanin, bijatyk i innych scen kaskaderskich o dużym ładunku napięcia i emocji. Najsłynniejszymi producentami filmów akcji są Amerykanie. Film akcji jest często łączony z innymi gatunkami takimi jak: fantastyka naukowa (Terminator), horror (Blade: Wieczny łowca) czy komedia (Zabójcza broń).Perypetia (z gr. peripéteia "nagła zmiana") – zdarzenie wikłające lub zdecydowanie zmieniające kierunek akcji dramatycznej lub epickiej, stawiające bohatera utworu wobec nowych okoliczności i wpływające na jego losy. Występowała już w tragedii greckiej.

    Akcja nie musi przestrzegać logicznych zasad przyczynowości i może realizować się wyłącznie poprzez serię przeciwstawnych działań – akcji i reakcji. Ważnymi składnikami akcji są: konflikt, perypetie oraz intrygi. Klasycznie rozumiana akcja filmowa zbudowana jest z pięciu następujących po sobie segmentów: ekspozycji, zawiązania, rozwinięcia, punktu kulminacyjnego oraz rozwiązania.

    Marek Hendrykowski (ur. 18 stycznia 1948 w Jeleniej Górze) – polski filmoznawca, wykładowca akademicki, badacz historii i kultury filmowej, medioznawca, teoretyk filmu, autor publikacji z zakresu filmoznawstwa. Współodkrywca najstarszego polskiego filmu fabularnego Pruska kultura (1908). Założyciel filmoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Były członek Członek Komitetu Nauk o Sztuce PAN. Tytuł profesora zwyczajnego uzyskał 18 czerwca 1996 roku. Od 2003 redaktor naczelny czasopisma "Images". Jego żoną jest profesor Małgorzata Hendrykowska, również filmoznawczyni.Film sensacyjny – swoista odmiana rodzajowa (nie gatunek filmowy) filmu fabularnego, typ struktury dzieła filmowego rozwijanej i uzupełnianej przez różne gatunki filmowe, które można traktować jako odmiany filmu sensacyjnego; wyznacznikiem rodzajowym nie jest więc treść filmu, lecz sposób przedstawiania wydarzeń. Utwór filmowy należący do tej odmiany ukazuje zawsze pewnego rodzaju intrygę, wątek główny przedstawia rozwój tej intrygi, fabuła najczęściej trzyma widza w napięciu emocjonalnym, jest bogata w niezwykłe wydarzenia i zaskakujące zwroty akcji. Dominuje zmienność sytuacji i relacji wzajemnych między bohaterami. Jeśli w filmie sensacyjnym występują wątki poboczne, to służą one rozwojowi intrygi i zwykle przyspieszają tok akcji i rozwój fabuły, a nigdy ich nie zwalniają. Nie występuje materiał pozafabularny (historyczny, naukowy, opisowy), mający znaczenie sam w sobie (autonomiczny względem fabuły). Film sensacyjny, rozumiany jako typ struktury, obejmuje m.in. takie gatunki filmowe, jak film szpiegowski, film gangsterski, film kryminalny, film detektywistyczny, film policyjny czy thriller, a nawet western, film wojenny czy film fantastycznonaukowy.

    Zobacz też[ | edytuj kod]

  • sjużet
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Marek Hendrykowski: Słownik terminów filmowych. Poznań: Ars Nova, 1994, s. 14. ISBN 978-83-85409-27-4.
    Punkt kulminacyjny – w utworze literackim moment, w którym napięcie jest największe; zazwyczaj poprzedza bezpośrednio nagły zwrot i rozwiązanie akcji.Film przygodowy – film o akcji skonstruowanej z ciągu przygód protagonisty, charakteryzujący się szybkim tempem akcji, brawurowymi rozwiązaniami fabularnymi oraz licznymi przeszkodami pokonywanymi przez bohaterów. Schemat filmów przygodowych opiera się na licznych scenach pościgów, ucieczek oraz niebezpiecznych dla protagonisty wydarzeniach.




    Warto wiedzieć że... beta

    Film kryminalny – w najbardziej ogólnym znaczeniu, to film, który tematyką obejmuje różne aspekty przestępczości i wymiaru sprawiedliwości. Stylistycznie, może łączyć się z innymi gatunkami filmowymi, najczęściej z dramatem, thrillerem, filmem akcji lub noir. Projekty, których fabuła koncentruje się na wątkach mafijnych, są najczęstszymi przykładami filmów kryminalnych.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.009 sek.