• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • 3ds Max

    Przeczytaj także...
    Renderowanie (od ang. rendering) – przedstawienie informacji zawartych w dokumencie elektronicznym w formie najbardziej właściwej dla danego środowiska (np. wizualnie, w tym na ekranie i w druku, czy dźwiękowo). Mechanizm odpowiedzialny w programie komputerowym za renderowanie nazywa się mechanizmem renderującym (ang. rendering engine, czasem silnik renderujący) lub rendererem (z ang.).Autodesk Softimage (Softimage, wym.: /sɒftɨˈmɑːʒ/; dawniej SOFTIMAGE|XSI) – profesjonalny program do tworzenia animacji i grafiki trójwymiarowej, stworzony przez firmę Softimage, będącej częścią Autodesk. Jest wykorzystywany w przemyśle filmowym, grach komputerowych, prezentacjach multimedialnych i innych.
    Film animowany – rodzaj filmu, w którym obrazy nie są uzyskiwane na drodze rejestrowania zjawisk (w sposób ciągły) przy pomocy kamery. Źródłem danych jest często ręcznie rysowana grafika przedstawiająca na pojedynczych klatkach filmu kolejne fazy ruchu (stąd też film animowany określany jest zazwyczaj mianem filmu rysunkowego lub kreskówki). Mogą być również wykorzystywane techniki animacji poklatkowej zdjęć poklatkowych. Obecnie coraz czesciej stosowana jest grafika i animacja wspomagana komputerowo.

    3ds Max (wcześniej 3D Studio Max) – rozbudowany program do tworzenia trójwymiarowej grafiki i animacji stworzony przez firmę Kinetix. Firma została następnie zakupiona przez firmę Discreet, która wydała trzy kolejne wersje programu, aby zostać ostatecznie wcieloną do firmy Autodesk Inc. Pierwsza wersja ukazała się w 1990 roku pod nazwą 3D Studio dla systemu MS-DOS. Wersja pod system MS Windows ukazała się w 1996 roku pod nazwą "3D Studio MAX 1.0". Obecną wersję 3ds Maxa oznaczoną rokiem 2020 przeznaczono dla środowiska Microsoft Windows.

    Władca Pierścieni (oryg. The Lord of the Rings) – powieść fantasy J. R. R. Tolkiena, której akcja rozgrywa się w mitycznym świecie Śródziemia.Maya to profesjonalny pakiet do tworzenia grafiki i animacji trójwymiarowej. Jest jednym z podstawowych programów tego typu używanych przy tworzeniu efektów specjalnych w przemyśle filmowym. Może być również używany do tworzenia modeli do gier 3D, animacji flash i innych.

    W programie powstało wiele animacji i filmów, m.in. polska animacja pt.: Katedra i fragmenty filmu Władca Pierścieni, jednak najczęściej używany jest on do tworzenia gier komputerowych oraz wizualizacji architektonicznych.

    Opis programu[ | edytuj kod]

    Program posiada wbudowany system do zaawansowanej animacji postaci dwunożnych – Character Studio – który do niedawna był jednym z najczęściej wykorzystywanych systemów animacji postaci przy produkcji gier komputerowych, system symulacji fizyki reactor (który w wersji 2012 został zastąpiony przez MassFX) oraz zaawansowane narzędzia do kontroli animacji za pomocą diagramów. Program oferuje szereg narzędzi do polymodelingu oraz podstawowe narzędzia do modelowania w technice krzywymi NURBS.

    Microsoft Windows (ang. windows „okna”, IPA: [maɪkɹoʊsɑːft ˈwɪndoʊz]) – rodzina systemów operacyjnych stworzonych przez firmę Microsoft. Systemy rodziny Windows działają na serwerach, systemach wbudowanych oraz na komputerach osobistych, z którymi są najczęściej kojarzone. LightWave firmy NewTek jest programem do tworzenia grafiki 3D. LightWave jest wykorzystywany w wielu produkcjach filmowych, reklamach, grach oraz mniejszych pracach. Początkowo program (właściwie to programy, ponieważ oba moduły zostały stworzone niezależnie przez innych programistów) LightWave był dostępny wyłącznie na komputery Amiga potem na platformie Silicon Graphics, a w roku 1995 został przeniesiony na platformę PC oraz Macintosh.

    Program posiada system wtyczek, za pomocą których możliwe jest rozszerzenie możliwości programu, np. dopasowanie interfejsu do potrzeb użytkownika. W programie można korzystać z wielu silników renderujących, tak wbudowanych (Scanline, mental Ray) jak i dostępnych jako wtyczki (V-ray, FinalRender, Brazil R/S, Maxwell render – również jako program zewnętrzny, fryRender oraz RenderMan).

    Katedra - krótkometrażowy film animowany z 2002 roku, stworzony przez Tomasza Bagińskiego w 3ds max, oparty na opowiadaniu Jacka Dukaja pod tym samym tytułem.Rhinoceros 3D (Rhino 3D) firmy Robert McNeel & Associates – program komputerowy typu CAD/CAM/CAE służący do modelowania i tworzenia obiektów 3D. Program ten może być stosowany przy projektowaniu form przemysłowych, wspomaganiu procesów produkcji (CAD/CAM), podczas tworzenia interaktywnych animacji i gier.

    Zobacz też[ | edytuj kod]

  • Autodesk Softimage
  • Blender
  • Cinema 4D
  • LightWave 3D
  • Maya
  • Rhinoceros 3D
  • Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Oficjalna strona 3ds Max



  • w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Blender – Wolne i Otwarte Oprogramowanie do modelowania i renderowania obrazów oraz animacji trójwymiarowych o niekonwencjonalnym interfejsie użytkownika. Umożliwia także tworzenie prezentacji interaktywnych (np. gier) na własnym silniku graficznym (istnieje osobny program pozwalający uruchamiać takie prezentacje).
    Autodesk Inc. NASDAQ: ADSK – amerykańska firma zajmująca się tworzeniem oraz serwisem oprogramowania komputerowego przeznaczonego dla przedsiębiorstw produkcyjnych. Autodesk znajduje się na liście Fortune 1000 magazynu Fortune.
    Grafika 3D (grafika trójwymiarowa) – nazwa jednej z dziedzin grafiki komputerowej, zajmującej się głównie wizualizacją obiektów trójwymiarowych. Nazwa pochodzi od angielskiego sformułowania Three-Dimensional Graphics.
    MS-DOS (ang. Microsoft Disk Operating System) to system operacyjny stworzony przez firmę Microsoft na podstawie nabytego przez nią kodu źródłowego systemu QDOS (ang. Quick and Dirty Operating System - napisany szybko i na brudno system operacyjny) stworzonego przez Seattle Computers. Jest to wersja systemu operacyjnego DOS przeznaczona dla komputerów IBM-PC.
    NURBS (ang. Non-Uniform Rational B-Spline) – popularna nazwa dla dwóch rodzajów obiektów: krzywych i powierzchni.
    Oprogramowanie (ang. software) – całość informacji w postaci zestawu instrukcji, zaimplementowanych interfejsów i zintegrowanych danych przeznaczonych dla komputera do realizacji wyznaczonych celów. Celem oprogramowania jest przetwarzanie danych w określonym przez twórcę zakresie. Oprogramowanie to dział informatyki. Oprogramowanie jest synonimem terminów program komputerowy oraz aplikacja, przy czym stosuje się go zazwyczaj do określania większych programów oraz ich zbiorów.
    Tworzenie gry komputerowej zaczyna się od zaprojektowania jej, stworzenia dokumentu projektu. Określa on najpierw podstawowe dane o grze (gatunek, docelowa grupa odbiorców, świat gry), następnie powstaje design doc (z ang. dokument projektu), w którym zawarte są praktycznie wszystkie informacje o grze. Sam proces tworzenia gry jest zależny od przyjętej strategii twórców, stosowanej przez nich metodologii projektowej.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.012 sek.