• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • 1996 w grach komputerowych

    Przeczytaj także...
    Metal Slug (jap. メタルスラッグ, Metaru Suraggu) – gra wideo z gatunku strzelanin "run and gun" opracowana i opublikowana na konsolę Neo Geo przez Nazca Corporartion i SNK w 1996 roku. Znana jest z wielu portów na takie platformy jak Xbox 360, PlayStation 2, PSN czy PC. Główni bohaterowie to Marco Rossi i Tarma Roving, walczący przeciwko Generałowi Mordenowi i jego rebelianckiej armii.Duke Nukem 3D – gra komputerowa z gatunku first-person shooter wydana w 1996 roku przez Apogee Software. Jest to trzecia gra, w której głównym bohaterem jest Duke Nukem.
    Super Mario 64 – gra z serii Mario, wydana na Nintendo 64. Dostępna jest także w Virtual Console na Nintendo Wii. Jest pierwszą grą z Mario osadzoną w grafice 3D.

    Ten artykuł opisuje ważne wydarzenia w 1996 roku w grach komputerowych. Zapoznaj się również z: Historia gier komputerowych.

    Nintendo 64, N64 – domowa konsola gier telewizyjnych stworzona przez firmę Nintendo. Premiera konsoli w Japonii miała miejsce 23 czerwca 1996 roku, w Ameryce Północnej – 29 września 1996, a w Europie – 1 marca 1997 roku. Oficjalnie prace nad konsolą rozpoczęły się 23 sierpnia 1993. W tym dniu bowiem poinformowano o podpisaniu umowy między firmami Nintendo i Silicon Graphics, w której była mowa o projekcie "Reality", mającym na celu stworzenie nowej konsoli do gier. Początkowo konsola miała się nazywać Ultra 64 i miała kosztować około 300 dolarów. Trudno było w to uwierzyć ze względu na niedawną premierę 32-bitowej konsoli 3DO Interactive Multiplayer, która kosztowała aż 699 dolarów i z tego powodu pojawiały się złośliwe uwagi aby zmienić nazwę projektu na "Unreality" (nierealny). Dzięki tej współpracy powstała pierwsza 64-bitowa konsola o możliwościach przewyższających dostępne wtedy na rynku konsole w tym jej głównego rywala Sony PlayStation.PlayStation (PS, popularnie zwane także – PSX) (jap. プレイステーション, pureisutēshon; pol. dosł. StacjaGier) – 32-bitowa konsola do gier wideo, wyprodukowana w Japonii przez firmę Sony Computer Entertainment, zaprojektowana przez Kena Kutaragiego.


    Microsoft Windows (ang. windows „okna”, IPA: [maɪkɹoʊsɑːft ˈwɪndoʊz]) – rodzina systemów operacyjnych stworzonych przez firmę Microsoft. Systemy rodziny Windows działają na serwerach, systemach wbudowanych oraz na komputerach osobistych, z którymi są najczęściej kojarzone. Tekken 2 (w Stanach Zjednoczonych wydana na automaty do gier także pod tytułem Tekken 2 Ver.B) – japońska konsolowa gra wyprodukowana przez Namco. Gra została wydana w różnych edycjach w latach 1995-1998, 2006 i 2008-2010.

    Wydane gry[ | edytuj kod]

  • 29 stycznia – Duke Nukem 3D (DOS)
  • 27 lutego – Pokemon! Red and Green (GB)
  • 4 marca – Resident Evil (PS)
  • 9 marca – Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars (SNES)
  • 9 kwietnia – Metal Slug (Neo-Geo)
  • 22 czerwca – Quake (DOS)
  • 23 czerwca – Super Mario 64 (N64)
  • 5 lipca – NiGHTS into Dreams... (N64)
  • 19 lipca – Star Ocean (SNES)
  • 25 sierpnia – Tekken 2 (PS)
  • 31 sierpnia – The Elder Scrolls II: Daggerfall (DOS)
  • 3 września – Crash Bandicoot (PS)
  • 27 września – Meridian 59 (Win)
  • 31 października – Command & Conquer: Red Alert (DOS, Win)
  • 31 października – Master of Orion II (DOS, Win, MAC)
  • 31 października – Tomb Raider (SAT, DOS)
  • 30 listopada – Diablo (Win)
  • Diablo – osadzona w klimacie dark fantasy komputerowa, fabularna gra akcji (hack and slash), stworzona przez Blizzard North, której światowa premiera odbyła się 31 grudnia 1996 roku.Sega Saturn (po japońsku: セガサターン) – 32-bitowa konsola do gier firmy Sega wydana w Japonii 22 listopada 1994 a w północnej Ameryce w 11 maja 1995. W dniu premiery konsoli w Japonii sprzedano ok. 170 000 egzemplarzy. Przez pewien czas konkurent Sony PlayStation. Ponieważ konstrukcja została mocno zmodyfikowana tuż przed wprowadzeniem konsoli na rynek, Sega nie potrafiła tak usprawnić produkcji (czyli zmniejszyć kosztów), by nawiązać cenową walkę z firmą Sony. W momencie premiery cena konsoli w Japonii wynosiła 44 800 jenów (ok. 490 dolarów), w USA 399 dolarów, a produkt Sony był tańszy o ok. 100 dolarów. Początkowo konsola dobrze się sprzedawała i w ciągu 2 tygodni sprzedano 2,5 mln egzemplarzy. Wzrastająca popularność konsoli Sony PlayStation zmieniła jednak tę sytuację.




    Warto wiedzieć że... beta

    Historia gier komputerowych – interaktywnych programów komputerowych służących do celów rozrywkowych – obejmuje okres od 1947 roku, kiedy wynaleziono pierwszy prototyp gry elektronicznej. Do 1972 roku gry komputerowe były produkcjami akademickimi, a do masowego obiegu weszły za sprawą gry Pong. Dzięki jego popularności powstały platformy do gry – automaty i konsole, a od lat 80. XX wieku także komputery osobiste. Od lat 90. XX wieku gry komputerowe zaczęły masowo obsługiwać rozgrywkę sieciową oraz grafikę trójwymiarową, stając się produktem masowym. Wśród najnowszych tendencji należy wyróżnić cyfrową dystrybucję rozrywki elektronicznej oraz rozwój gier społecznościowych i mobilnych.
    Game Boy (jap. ゲーム ボーイ) – seria przenośnych konsoli do gier produkcji japońskiej firmy Nintendo. Konsole z serii charakteryzowały się posiadaniem kontrolera krzyżakowego wzorowanego na konsoli Nintendo Entertainment System oraz miejsca na kartridże z grami. Konsole Game Boy przyczyniły się do zwiększenia popularności przenośnych konsol, stanowiąc protoplastę konsoli ósmej generacji takich jak Nintendo 3DS czy PlayStation Vita.
    DOS (ang. Disk Operating System) – pierwszy przenośny (Disk) system operacyjny OS komputerów PC i mikrokomputerów lat 80. rezydujący nad BIOS-em, zawierający m.in. rozszerzenia programowe procedur sprzętowych BIOSu i interpreter komend. DOS zawiera niektóre doświadczenia systemu klasy CP/M.
    Macintosh (dla nowszych modeli przyjmuje się nazwę Mac) – komputer osobisty firmy Apple, rynkowy następca komputera o nazwie Lisa.
    Quake – gra komputerowa z gatunku first-person shooter stworzona przez id Software i wydana 22 czerwca 1996 roku przez GT Interactive. Jako jedna z pierwszych posiadała silnik graficzny wyświetlający trójwymiarowy, teksturowany obraz. Wywodzi się pośrednio z serii Doom, kontynuując jej niektóre rozwiązania. W tej grze po raz pierwszy pojawiła się konsola służąca do konfiguracji i automatyzacji ustawień oraz rozmów z pozostałymi graczami.
    Super Nintendo Entertainment System (w skrócie SNES i Super NES) – 16-bitowa konsola do gier, która osiągnęła wielki sukces w krajach zachodniej Europy, USA oraz w Japonii (tam pod nazwą Super Famicom).

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.009 sek.