• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Łowca androidów



    Podstrony: 1 [2] [3] [4] [5]
    Przeczytaj także...
    Czy androidy śnią o elektrycznych owcach? (ang. Do Androids Dream of Electric Sheep?) – powieść science fiction napisana przez Philipa K. Dicka, wydana po raz pierwszy w 1968. Znana również pod innym polskim tytułem: Czy androidy marzą o elektrycznych owcach? Akcja utworu ma miejsce w roku 2021 w San Francisco (w oryginalnej wersji utworu był to rok 1992). Tematyką powieści jest problem koegzystencji ludzi i androidów oraz typowe dla autora rozważania o sens człowieczeństwa.Mary Sean Young, lepiej znana jako Sean Young (ur. 20 listopada 1959 w Louisville w stanie Kentucky) – amerykańska aktorka filmowa i telewizyjna, także reżyser, modelka i tancerka.
    Rutger Hauer (1987)

    Łowca androidów (ang. Blade Runner) – amerykański film z 1982 w reżyserii Ridleya Scotta, na motywach powieści Czy androidy śnią o elektrycznych owcach? (1968) Philipa K. Dicka; uznany jest za klasyczny przykład kina science-fiction oraz nurtu neo-noir.

    Film ukazuje futurystyczną wizję Los Angeles roku 2019, w świecie gdzie genetycznie wytworzone istoty – replikanci – idealnie podobni do ludzi w swojej powierzchowności – są używani do niebezpiecznych zadań w pozaziemskich koloniach. W wyniku buntu replikantów w jednej z takich kolonii, ich przebywanie na Ziemi zostaje uznane za nielegalne. Specjalne jednostki policji, zwane "łowcami androidów" (ang. "blade runners") mają za zadanie łapać i "odsyłać na emeryturę" (ang. "retire" używane jako eufemizm) nieposłuszne jednostki. Fabuła filmu skupia się na grupie replikantów ukrywających się w Los Angeles oraz tropiącym ich podejrzliwym łowcy, Ricku Deckardzie (Harrison Ford).

    Vangelis (właściwie Ευάγγελος Οδυσσέας Παπαθανασίου, Ewangelos Odiseas Papatanasiu, ur. 29 marca 1943) – grecki twórca muzyki elektronicznej i muzyki filmowej. Charakterystyczną cechą muzyki artysty jest bogate brzmienie instrumentów elektronicznych.Sto na sto, czyli sto filmów na stulecie kina - cykl filmowy emitowany w 1995 roku na antenie TVP1 i TVP2 z okazji stulecia sztuki filmowej. Emisja filmów miała miejsce na kanale TVP1 w piątki, po godz. 20., natomiast na kanale TVP2 w czwartki ok. godz. 22.

    Film nie został kasowym sukcesem (zarobił tylko 33 mln dolarów), a także silnie podzielił krytyków – wytykano mu źle realizowane tempo filmu, a także zbyt mroczną konwencję. Niektórzy krytycy docenili jednak wielowarstwową budowę fabuły i wydźwięk filmu. Status kultowego dzieła zawdzięcza rozwojowi epoki kina domowego oraz popularności wśród oddanej grupy fanów. Obecnie swoją popularność zawdzięcza między innymi trafnemu sportretowaniu wizji przyszłości, razem z ukazaniem takich problemów jak globalizacja, przeludnienie, problemy klimatyczne, inżynieria genetyczna czy biotechnologia.

    Origami (jap. 折り紙, origami) – sztuka składania papieru, pochodząca z Chin, rozwinięta w Japonii i dlatego uważa się ją za tradycyjną sztukę japońską. W XX w. ostatecznie ustalono reguły origami: punktem wyjścia ma być kwadratowa kartka papieru, której nie wolno ciąć, kleić i dodatkowo ozdabiać i z której poprzez zginanie tworzone są przestrzenne figury.Edward James Olmos (ur. 24 lutego 1947 w Los Angeles, Kalifornia) - amerykański aktor, reżyser i producent filmowy pochodzenia meksykańskiego.

    Ridley Scott nazwał go swoim "najpełniejszym i najbardziej osobistym filmem". Film uzyskał nominację do Nagrody Oscara w 1982 roku za scenografię i efekty wizualne. W 2007 roku Amerykański Instytut Filmowy umieścił film na 97. miejscu w rankingu "100 najlepszych filmów wszech czasów". Podczas burzliwego procesu produkcji producent ingerował w montaż filmu, co doprowadziło do wypuszczenia dwóch nowych, zgodniejszych z wizją reżysera wersji – Wersji Reżyserskiej (Director's Cut) z 1992 oraz "Final Cut" na pięciopłytowej oraz dwupłytowej edycji DVD z 2007 roku, która zadebiutowała także w kinach zbierając na nowo entuzjastyczne recenzje, także wśród krytyków, którzy nieprzychylnie odnieśli się do pierwszej wersji filmu.

    Replikant – określenie androida łudząco przypominającego człowieka, używane w filmie Ridleya Scotta Łowca androidów (ang. Blade Runner), gdzie zastąpiło słowo "androidy", używane przez Philipa K. Dicka w literackim pierwowzorze filmu - powieści Czy androidy śnią o elektrycznych owcach? (ang. Do Androids Dream of Electric Sheep?). Należy tu zauważyć, iż Dick używając określenia android (człekokształtny robot) miał raczej na myśli istoty biologiczne, bliższe pojęciu cyborga.Filmweb (filmweb.pl) – największy polski serwis internetowy poświęcony filmom i ludziom kina. Druga co do wielkości baza filmowa na świecie po IMDb.com (na dzień 18 października 2012 roku) zawiera informacje o 517 560 filmach, 38 727 serialach, 10 491 grach i 1 636 554 ludziach filmu). Zawiera filmy ze 187 krajów, 9 byłych, 2 kraje, które zmieniły swoją nazwę na inną i 14 części należących do innych krajów (4 nieuznawane państwa, 5 autonomii, 1 byłą autonomię i 4 terytoria zależne).

    Spis treści

  • 1 Obsada
  • 2 Opis fabuły
  • 3 Scenariusz
  • 4 Wersja reżyserska
  • 5 Gra komputerowa
  • 6 Muzyka do filmu
  • 7 Nagrody
  • 8 Zobacz też
  • 9 Przypisy
  • 10 Linki zewnętrzne
  • Obsada[]

  • Harrison Ford – Rick Deckard
  • Rutger Hauer – Roy Batty
  • Sean Young – Rachael
  • Joe Turkel – Tyrell
  • Daryl Hannah – Pris
  • Edward James Olmos – Gaff
  • William Sanderson – J.F. Sebastian
  • Brion James – Leon
  • Joanna Cassidy – Zhora


  • Podstrony: 1 [2] [3] [4] [5]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Neo-noir (gr. neo, nowy i fr. noir, czarny) – gatunek filmowy, który w sposób widoczny korzysta z elementów filmu noir, ale jest uaktualniony o motywy, treści, style i elementy wizualne nieobecne w filmach noir lat czterdziestych i pięćdziesiątych XX wieku.
    Joanna Cassidy, właśc. Joanna Virginia Caskey (ur. 2 sierpnia 1945 w Camden) – amerykańska aktorka telewizyjna i filmowa.
    IMDb.com (The Internet Movie Database) – największa na świecie internetowa baza danych na temat filmów i ludzi z nim związanych. Zawiera informacje o aktorach, reżyserach, scenarzystach, producentach, montażystach, operatorach, muzykach itd. Informacje nie ograniczają się do kinematografii amerykańskiej.
    Roman Polański (ur. 18 sierpnia 1933 w Paryżu) – francusko-polski, oraz przez kilka lat hollywoodzki reżyser, scenarzysta, aktor oraz producent filmowy, który w 1975 przyjął obywatelstwo francuskie. W czasie swojej kariery kręcił filmy w Polsce, Wielkiej Brytanii, Ameryce i Francji. Wykształcony w łódzkiej szkole filmowej jest jej najbardziej rozpoznawalnym na świecie absolwentem. Jego pierwszy film pełnometrażowy Nóż w wodzie (1962) otrzymał nominację do Oscara za najlepszy film nieanglojęzyczny, lecz przegrał z 8½ Federico Felliniego. Otrzymał łącznie pięć nominacji do Oscara, a także wiele innych nagród w tym Złotą Palmę w Cannes za film Pianista (2002). W tym samym roku za ten sam film otrzymał również Oscara za najlepszą reżyserię.
    Oto lista opublikowana przez American Film Institute zawierająca sto najlepszych amerykańskich filmów stulecia. Opierano się na głosach 1500 aktorów i znawców kina. Została opublikowana w 1998 roku, jako pierwsza z serii list z okazji stulecia kinematografii.
    Philip Kindred Dick (ur. 16 grudnia 1928 w Chicago, zm. 2 marca 1982 w Santa Ana) – amerykański pisarz science fiction, który miał znaczący wpływ na rozwój tego gatunku literackiego.
    Eufemizm (z gr. ευφημισμός - euphēmismós, od eu dobrze i phemi mówić) – wyraz lub peryfraza zastępująca słowo lub zwrot, które ze względu na tabu kulturowe czy religijne, na zabobon, na cenzurę lub autocenzurę (polityczną lub obyczajową), czy też na normy towarzyskie, pruderię, współczucie (empatia), poprawność polityczną, delikatność, uprzejmość, dobre wychowanie mówiącego/piszącego nie może lub nie powinno być używane. Eufemizm powinien mieć przynajmniej jedną cechę wspólną ze słowem, które zamienia. Powinien także wywoływać pozytywne lub neutralne skojarzenia, co jest niejednokrotnie jedynym kryterium odróżniającym go od dysfemizmu i wulgaryzmu.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.023 sek.