• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Österreichischer Rundfunk

    Przeczytaj także...
    Radio Oberösterreich (Radio Górna Austria) - austriacka stacja radiowa należąca do publicznego nadawcy radiowo-telewizyjnego Österreichischer Rundfunk (ORF) i pełniąca w jego sieci rolę stacji regionalnej dla kraju związkowego Górna Austria. Została uruchomiona w 1967 jako mutacja regionalna ówczesnego Ö2, od 1998 jest samodzielną rozgłośnią. Ramówka składa się z treści typowo lokalnych i regionalnych, a także muzyki, wśród której dominuje austriacki i zagraniczny pop. Stacja uważa za swoją grupę docelową wszystkich słuchaczy w wieku powyżej 35 lat.Radio Niederösterreich (Radio Dolna Austria) – austriacka stacja radiowa należąca do publicznego nadawcy radiowo-telewizyjnego Österreichischer Rundfunk (ORF), w którego sieci pełni rolę stacji regionalnej dla kraju związkowego Dolna Austria. Została uruchomiona w 1967 jako mutacja regionalna Ö2, od końca lat 90. jest samodzielną rozgłośnią. Oprócz treści typowo lokalnych, ważne miejsce w ramówce zajmuje muzyka, głównie złote przeboje.
    3sat - kanał telewizyjny poświęcony sprawom kultury, utrzymywany wspólnie przez telewizje publiczne z trzech (stąd nazwa) europejskich krajów niemieckojęzycznych: Niemiec (ARD), początkowo RFN), Austrii (ÖRF) i Szwajcarii (SRG SSR). Przez ostatnie dwa lata przed zjednoczeniem Niemiec, czwartym partnerem była NRD. Kanał ruszył w 1984. W Polsce dostępny jest za pośrednictwem satelity Astra, gdzie można go spotkać również w sieciach kablowych,a na terenach przygranicznych jest dostępny również z naziemnej telewizji cyfrowej.

    ORF – Österreichischer Rundfunk – austriacka telewizja i radio publiczne. ORF powstał w 1967 r.

    ARD (Arbeitsgemeinschaft der öffentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten der Bundesrepublik Deutschland, Związek Niemieckich Nadawców Publiczno-Prawnych) – jeden z największych publicznych nadawców radiowo-telewizyjnych w Europie, powołany do życia 5 sierpnia 1950 w Niemczech Zachodnich. Od strony formalnej stanowi związek działających w Niemczech publicznych nadawców regionalnych. ARD od 1963 roku nadaje program pierwszy telewizji niemieckiej. Pokrewną stacją na początku istnienia było ARD 2.Radio – dziedzina techniki zajmująca się przekazywaniem informacji na odległość za pomocą fal elektromagnetycznych.

    Media publiczne w Austrii[]

    Telewizja[]

  • ORF eins – pierwszy program austriackiej telewizji,
  • ORF eins HD
  • ORF 2 – drugi program austriackiej telewizji, a między godziną 19:00 i 19:20 nadaje programy regionalne,
  • ORF 2 HD
  • ORF 2 Europe – drugi program austriackiej telewizji nadawany przez satelitę Astra od 5 lipca 2004; cyfrowy i niezakodowany
  • ORF III – kultura i informacje (zastąpił kanał TW1)
  • ORF Sport + – kanał sportowy
  • We współpracy z niemieckimi telewizjami publicznymi ARD, ZDF, oraz szwajcarskim SRG SSR idée suisse powstał 3sat.

    ORF eins (wcześniej FS1 i ORF 1) – pierwszy program austriackiej telewizji publicznej (ORF). Wystartował w 1955 jako pierwszy kanał telewizyjny w kraju.Astra - zespół osiemnastu satelitów telekomunikacyjnych, należących do konsorcjum SES ASTRA z siedzibą w Luksemburgu, znajdujący się na orbicie geostacjonarnej nad równikiem. Obecnie na orbicie pracuje trzynaście z nich.

    Radio[]

  • Ö1 – pierwszy program austriackiego radia (kulturalny),
  • Ö2 – drugi program austriackiego radia został zastąpiony przez 9 stacji regionalnych (każda nadaje w jednym landzie): Radio Wien, Radio Niederösterreich, Radio Burgenland, Radio Oberösterreich, Radio Steiermark, Radio Salzburg, Radio Tirol, Radio Kärnten, Radio Vorarlberg),
  • Hitradio Ö3 – trzeci program austriackiego radia (młodzieżowy, hitradio),
  • FM4 – czwarty program austriackiego radia (młodzieżowy, alternatywny, częściowo po angielsku),
  • Radio 1476.
  • Telewizja publiczna – stacja telewizyjna (lub stacje telewizyjne), stanowiąca własność skarbu państwa, niebędąca – w odróżnieniu od telewizji komercyjnych – własnością prywatnego kapitału. Środek masowego przekazu ustawowo zobowiązany do szerzenia tzw. społecznej misji programowej, bowiem generowanie zysków nie jest jej podstawowym zadaniem. Dlatego też ramówki nadawców państwowych zawierają m.in.: programy kulturalne, magazyny przeznaczone dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz magazyny religijne. Nie oznacza to braku takiego programu w stacjach komercyjnych – np. w Polsce stacje komercyjne takie jak Telewizja Śląska, Religia.tv zawierają podobne programy. Z kolei np. TVP posiada stacje traktowane jako stricte komercyjne, kodowane mimo "misji programowej", np. TVP Sport.Republika Austrii jest federacją, którą tworzy 9 krajów związkowych (niem.: Bundesland lub Land, l.m.: Bundesländer, Länder).



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Radio Wien (Radio Wiedeń) – austriacka stacja radiowa należąca do publicznego nadawcy radiowo-telewizyjnego Österreichischer Rundfunk (ORF) i pełniąca w jego sieci rolę rozgłośni regionalnej dla kraju związkowego Wiedeń. Została uruchomiona w 1955 jako wiedeńska mutacja radia Ö2, zaś od 1998 stanowi w pełni samodzielną stację. Ramówka składa się z audycji mówionych na rozmaite tematy oraz muzyki programowanej według formatu soft AC.
    ORF eins (wcześniej FS1 i ORF 1) – pierwszy program austriackiej telewizji publicznej (ORF). Wystartował w 1955 jako pierwszy kanał telewizyjny w kraju.
    SRG SSR (niem. Schweizerische Radio- und Fernsehgesellschaft, fr. Société suisse de radiodiffusion et télévision, wł. Società svizzera di radiotelevisione, rom. Societad svizra da radio e televisiun) – szwajcarski publiczny nadawca radiowo-telewizyjny, działający w formule prawnej federacji czterech organizacji regionalnych. Powstał w 1931 roku i pełni rolę organizacji-matki wobec wszystkich kanałów publicznego radia i telewizji nadawanych w Szwajcarii, we wszystkich czterech językach urzędowych tego państwa, a także dla międzynarodowych kanałów radiowych nadawanych po angielsku oraz internetowych portali informacyjnych.
    TW1 (Tourismus und Wetter 1, pol. Turystyka i pogoda 1) – były austriacki kanał o pogodzie, sporcie i turystyce należący do austriackiego nadawcy telewizji publicznej, ORF.

    Reklama